ندای لرستان

آخرين مطالب

پسماندی که در شهر بازماند اجتماعي

پسماندی که در شهر بازماند
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - ایسنا/لرستان توجه به محیط‌زیست و حفظ سلامتی انسان و همه موجودات کره زمین یکی از اصول اساسی در بقای زندگی و استفاده از مواهب خدادادی است که به‌وفور در اختیار ما قرار دارد. کنترل آلودگی‌های محیط از جمله مواد زائد جامد، بخش مهمی از این وظیفه را تشکیل می‌دهد که با توجه به اصول و موازین بهداشتی اقتصادی جایگاه ویژه‌ای را در علوم و فنون جدید به خود اختصاص داده است.
امروزه با توجه به رواج مصرف‌گرایی در بسیاری از شهرها مشکل تولید زباله بیشتر شده امری که ارتباط مستقیمی با فرهنگ شهروندی هر شهر و محله دارد، در کنار اجرای طرح‌های مرتبط با شهرداری‌ها، فرهنگ تولید پسماند کمتر و تفکیک آن از مبدأ باید مورد توجه قرار گیرد.
مدیریت پسماند شهری به‌خصوص در زمینه جمع‌آوری زباله معضلی است که اکنون در برخی از مناطق بروجرد نارضایتی مردم را به دنبال داشته است که در این خصوص با چندتن از شهروندان بروجردی هم‌صحبت شده و در جریان مشکلات آنان قرار گرفتم.
علی نصرالهی یکی از اهالی محله جعفری باب صحبت را باز کرد و به خبرنگار ایسنا گفت: آشغال در سطل‌های زباله تلنبار می‌شود و محلی برای جولان جانوران موذی مانند موش شده است وبه محض اینکه درب منزل باز شود وارد خانه می‌شوند.
وی ادامه داد: با توجه به فصل تابستان و گرمای بی‌سابقه در شهرستان تلمبار شدن زباله در سطل‌های زباله‌ای که شهرداری در محل قرار داده است باعث ایجاد بوی تعفن شده در صورتیکه سطل‌ها باید روزانه شسته شوند ولی این کار انجام نمی‌شود.
یکی دیگر از شهروندان بروجردی گفت: عدم جمع‌آوری به‌موقع زباله‌ها در شهر موجب افزایش حضور حشرات و جوندگان در شهر می‌شود و بستر مناسبی برای انتشار بیماری‌های واگیر و عفونی ایجاد می‌کند.
یاراحمدی اضافه کرد: طرح تفکیک از مبدأ زباله اصولی‌ترین روش برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش آلایندگی، حجم زباله‌ها، صرفه‌جویی در زمان، کاهش تعداد خودروها و نیروی انسانی برای جمع‌آوری و حمل زباله است درحالی‌که این مهم در شهر انجام نمی‌شود.
وی بیان کرد: با فرهنگ‌سازی شهروندان را تشویق کنیم تا تفکیک زباله (زباله خشک، تر، شیشه، پلاستیک، کاغذ و…) از مبدأ انجام شود در جعبه‌های جداگانه قرار دهیم و تلاش کنیم همه در حفظ محیط‌زیست شهرمان تأثیرگذار باشیم.

ندای لرستان

گودرزی شهروند دیگر بروجردی عنوان کرد: متأسفانه فقط به مناطق مرکزی شهر بیشتر رسیدگی می‌شود و مناطق حاشیه و شهرک‌ها زیاد مدنظر شهرداری نبوده و زباله‌ها به‌موقع جمع‌آوری نمی‌شود.
این همشهری ادامه داد: در ایام عزاداری تاسوعا و عاشورا نیز فقط در هسته مرکزی شهر از ظروف یک‌بار مصرف مثل لیوان‌ها پاکسازی می‌شد اما محله‌های مانند رودکی و 45 متری بسیج مملو از این لیوان‌ها بود.
اسدی همشهری بروجردی نیز به خبرنگار ایسنا، گفت: محله ما زباله‌ها بر روی هم جمع می‌شوند و فاقد جدول‌کشی هست چون حاشیه شهر هستیم کسی رسیدگی نمی‌کند تاکنون چندین بار به خدمات شهرداری مراجعه کرده‌ایم اما بی‌نتیجه بوده و آنقدر بوی بد لجن در محله پیچیده که نمی‌توانیم کولر روشن کنیم.
وی گفت: نحوه تخلیه سطل‌های زباله توسط شهرداری هم به‌گونه‌ای است که مشکل شیرابه‌ جاری‌شده از داخل سطل‌ها را حل نمی‌کند و فقط زباله‌ها تخلیه می‌شود که هم نمای ناخوشایندی ایجاد می‌کند و هم بوی بد زباله اطراف سطل را فرامی‌گیرد.

ندای لرستان

امکانات تفکیک زباله از مبدأ نیز در اختیار مردم قرار گیرد
محمدحسین نصیری یکی از فعالان محیط‌زیست در بروجرد، در این رابطه به خبرنگار ایسنا گفت: روزانه 56 تا 57 هزار تُن پسماند در کشور داریم که 11 درصد آن پلاستیک است و مسئله فرهنگ تفکیک از مبدأ باید از خانواده‌ها شروع شود.
وی اظهار کرد: همچنین باید امکانات تفکیک زباله از مبدأ نیز در اختیار مردم قرار گیرد و همه دستگاه‌های ذی‌ربط باید در این امر همکاری کنند تا این مهم در سطح شهر انجام شود.
وی با تأکید بر ضرورت استمرار اطلاع‌رسانی در این خصوص به‌منظور ترویج فرهنگ زیست‌محیطی افزود: در این میان مشارکت رسانه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید با رعایت ملاحظات بهداشتی و زیست‌محیطی از جمله کنترل و نحوه جمع‌آوری زباله‌ها گام مؤثری را در حفظ محیط‌زیست شهری برداریم.
بر اساس گفته کارشناسان عدم جمع‌آوری پسماندها و زباله ناشی از مدیریت ضعیف پسماند در کشور است که باید راهکار مؤثری برای آن اندیشیده شود
شهاب شعبان مدیریت سازمان پسماند شهرداری بروجرد نیز در خصوص میزان تولید زباله این شهرستان، گفت: به‌طور متوسط روزانه بین 200 تا 250 تن زباله در بروجرد جمع‌آوری می‌شود که این مقدار در برخی مناسبت‌ها و ایام خاص در طول سال مانند ایام نوروز و مناسبت‌های مذهبی تا چند برابر افزایش می‌یابد.
وی با بیان اینکه روزانه حدود 240 تن زباله در شهرستان بروجرد تولید می‌شود، بیان کرد: با فرهنگ‌سازی ومدیریت سازمان پسماند شهرداری بروجرد با اشاره به اینکه هنوز طرح تفکیک زباله در بروجرد اجرایی نشده است، ادامه داد: مردم باید همکاری لازم را داشته باشند و در ساعت مقرر (10 شب) پسماندها را بیرون بگذارند تا توسط شهرداری جمع‌آوری شود تا ضمن در امان ماندن زباله‌ها از ریخت‌وپاش حیوانات موزی، امکان دسترسی افراد زباله‌گرد و آلودگی محیط پیرامون سطل‌های زباله کاهش یابد.
رفتار زیست محیطی مردم و حساسیت آنها نسبت به محیط پیرامون باید ارتقا یابد. این امر از طریق آموزش‌های همگانی با استفاده از وسایل ارتباط‌جمعی و برگزاری کلاس‌های آموزشی و همایش‌های زیست‌محیطی امکان‌پذیر است تا با مشارکت آنها بتوانیم شهری تمیز و در خور شهروندان داشته باشیم.

ندای لرستان

اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ با استفاده از اپلیکیشن در بروجرد
یحیی عیدی بیرانوند شهردار بروجرد، نیز در مورد طرح تفکیک زباله گفته بود: در حال مذاکره با یک پیمانکار قوی هستیم که بتواند با استفاده از یک اپلیکیشن این طرح را اجرایی کند و برای اجرای موفق، ابتدا دستگاه‌های نظارتی و انتظامی باید در بحث شناسایی، برخورد و ساماندهی ضایعاتی‌ها و زباله‌ گردها ورود کنند.
وی با بیان اینکه با استفاده از این اپلیکیشن شخص می‌تواند با انتخاب شرکت موردنظر زباله‌های خود را درب منزل یا اداره تحویل و در ازای آن هزینه دریافت کند، ادامه داد: میزان تولید زباله در شهر بروجرد حدود 200 تن در روز بوده که حدود 80 درصد زباله تولید شده از نوع زباله تر و 20 درصد خشک است.
پسماند شهری پدیده است که تمامی ساکنان یک شهر را به نحوی تحت تأثیر قرار می‌دهد طبیعی است که سلامت محیط‌زیست و سلامت ساکنان شهرها روزانه تا حد زیادی در گرو مدیریت صحیح پسماند است، بنابراین مدیریت پسماند شهری و به دنبال آن تضمین حق بر محیط‌زیست سالم در محدوده و حریم شهرها طبق تکلیفی که قانون مقرر کرده بر عهده شهرداری‌هاست که در تضمین این حق در شهرها و به‌طور خاص در حوزه مدیریت پسماند شهری نقش اساسی و مهمی دارد. با آموزش می‌توان این میزان را کاهش داد؛ تولید زباله در اطراف و حاشیه شهر بسیار بالاست به‌طوری‌که سرانه هر نفر باید 800 گرم باشد که در این مناطق به 1.5 کیلوگرم هم می‌رسد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/965503/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

محدودیت اعتباری مانع بزرگ توسعه سطح گلخانه‌های لرستان

محدودیت اعتباری مانع بزرگ توسعه گلخانه‌های لرستان

شهدای 17 شهریور آگاهانه راه ایستادگی و شهادت‌طلبی را انتخاب کردند

17 شهریور نقطه ی عطف تاریخ انقلاب اسلامی

ضرورت به تقریب مذاهب در کنگره آیت‌الله بروجردی

بزرگ‌ترین شگفتی سال خاورمیانه

استاندار لرستان: 17 شهریور نقطه عطف تاریخ انقلاب اسلامی است

رقابت با همسایه طماع

رانت مومنانه

پزشکیان خاتمی نیست

عصرایران نوشت: از بازرگان تا عشقی!

علم موتور محرکه برای پیشرفت جامعه است

همه مسائل و مشکلات جامعه باید در دانشگاه حل و فصل شود

کشف آتشکده ی دوره ساسانی در رشید آباد کوهدشت

رکوردزنی تهران در آمار شاغلان فقیر

تصورتان از تایلند چیست؟

نفی دوقطبی‌سازی

قحطی بنزین در شهرهای شمالی

اولین اظهارنظر مدیرعامل تلگرام پس از آزادی

اعلام خط قرمز ایران

سد بلند بازدارندگی حزب‌الله لبنان

تحلیل مسعود نیلی از ترس مواجهه با ناترازی‌های اقتصاد ایران

بی‌تفاوتی بازار به استعفای عشقی

تشکیل پرونده قضائی برای برخی مدیران ازنا

روایت تجارت نیوز از رکوردشکنی تعداد و مبلغ تراکنش های بانکی

وزیر تعاون: یارانه 13 هزار معلول به‌زودی پرداخت می‌شود

تحلیل احمد میدری از خطای بزرگ ایران در مسیر توسعه

سخنگوی مرکز مبادله: بیش از 25 هزار قطعه سکه فروخته شد

معرفی رئیس هیئت انجمن‌های ورزشی لرستان

هفدهم شهریور از نقاط عطف مبارزات مردم علیه رژیم ستمشاهی است

اولویت مسکنی خانم وزیر با چرتکه مرکز آمار

استاندار لرستان:‌اتحاد جامعه اسلامی از اهداف کنگره آیت الله بروجردی است

مخاطب محوری باعث تاثیرگذاری برگزاری کنگره‌ها می‌شود

خنجر روس‌ها را کُند کنید

شمال؛ مسافران گرفتار کمبود بنزین، ترافیک و اقلام اساسی

تدبیر برنامه هفتم برای پرداخت یکجای مالیات و بیمه

بحران اقتصادی در آلمان: اخراج‌های گسترده در راه است!

صحبت های رئیس سازمان برنامه و بودجه از تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی

تحلیل سفیر اسبق ایران از سیاست دلارزدایی اقتصاد ایران

عقب‌نشینی متقاضیان از خرید خانه‌ های نوساز

«همتی» با استعفای «عشقی» رییس بورس موافقت کرد

25شهریور، آخرین مهلت بخشودگی جرائم مالیاتی در لرستان

با توجه به عملکرد «عشقی» فارغ‌التحصیلان «دانشگاه امام صادق»، نام این دانشگاه را تغییر دهید

هم اشتراک بخرید، هم تبلیغ تماشا کنید

ادامه روند کاهش قیمت طلا و ارز؛ ساز مخالف سکه بهار آزادی با رنگ سرخ بازار

ثبت یک اتفاق خاص در خودپردازها: اثر پولی قطعی اینترنت در 1401

ثبت معاملات غیرمنقول در دفاتر رسمی لرستان

بهربرداری از ایستگاه‌ه پمپاژ کلین شهرستان کوهدشت طی 20 روز آینده

محسن بهاروند رییس هیات انجمن های ورزشی لرستان شد

امام جمعه ازنا منصوب شد