ندای لرستان

آخرين مطالب

کاهوی لرستان در مسیر بازارهای جهانی اجتماعي

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - به گزارش خبرنگار ، عطر خوش کاهوی تازه همه جا پیچیده و تا چشم کار می کند کاهو پیچ سبز و پر آب است که دسته دسته بر خاک قهوه ای زمین خودنمایی می کنند، زمین این دیار سرسبز برای اولین بار زیر بار کشت این محصول رفته است تا کشاورز کاهوکار را به پرباری محصول و شکوفایی اقتصاد نوید دهد.
کارگران در مزرعه سخت مشغول کارند، اینجا تنها مزرعه ای است که بیشترین حجم کارگر را دارد و روزانه 30 تا 40 کارگر در 2 نوبت کاری صبح و بعدازظهر مشغول بریدن کاهو و بسته بندی درون جعبه ها برای حمل به سردخانه هستند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
کشاورز تحقیقات خود را کرده و بی گدار به آب نزده، جوانی کهنه کار که پیش از این در شهرهای دزفول و دره شهر به کشت همین محصول اشتغال داشته است و عِرق به سرزمین پدری باعث شده تا این بار دل به دریای کاشت محصول در سرزمین پدری بدهد.
موفقیت آمیز بودن کشت آزمایشی
مصیب حسنوند سالهاست که به کشت کاهو مشغول است اما امسال ترجیح داده با اجاره اراضی کشاورزی در شهرستان سلسله، سرزمین پدری اش را مورد کشت آزمایشی این محصول قرار دهد.
وی می گوید وقتی فکر کشت کاهو در شهرستان سلسله به سرم زد با کارشناسان اهل فن صحبت کردم، آنها گفتند اختلاف دمای هوای اصفهان و سلسله چندان زیاد نیست و چون کشت کاهو در شرایط آب و هوایی اصفهان جواب می دهد در این شهرستان نیز می تواند موفقیت آمیز باشد برای همین به صورت جدی دست به کار شده و به اینجا سفر کردم.
وی ادامه داد: روزهای ابتدایی تیرماه امسال 10 هکتار از اراضی روستای "ده آقا" از توابع بخش فیروزآباد سلسله را اجاره کردم و کارهای ابتدایی را برای نصب نوارهای تیپ به منظور آبیاری نواری و صرفه جویی در مصرف منابع آبی صورت دادم.

ندای لرستان

حفظ منابع آبی با آبیاری نواری
حسنوند هزینه نصب نوارهای تیپ را در هر هکتار مزرعه اجاره ای حدود 200 میلیون ریال عنوان کرده و می گوید: با توجه به خاک حاصلخیز و آب و هوای مناسب شهرستان کمتر از 40 روز توانستیم به مرحله برداشت برسیم.
وی ادامه می دهد: مزرعه کاهو حداقل باید هفته ای 2 بار سمپاشی شود تا محصولات به دست آمده تا پایان برداشت دچار بیماری نشوند و برای همین با کارگران سمپاش و همچنین کارگرانی که مشغول برداشت کاهو می شوند می توان گفت به طور میانگین روزانه بین 30 تا 40 کنفر در مزرعه مشغول فعالیت هستند.
صادرات به روسیه و امارات
این کشاورز کاهوکار تمامی هزینه های فصل کاشت، داشت و برداشت، جمع آوری محصول و ارسال به سردخانه ست را حدود 30 میلیارد ریال عنوان کرده و می گوید: روزانه یک تا 2 تریلی از کاهوهای برداشت شده به سردخانه کرج ارسال می شود تا پس از وکیوم(هواگیری هنگام بسته بندی به منظور جلوگیری از خرابی) آماده صادرات شوند.
وی در خصوص بازاریابی محصولات افزود: با پیگیری و رایزنی های انجام شده تمامی محصول برداشت شده بالغ بر 300 تن کاهوی سالادی به کشورهای روسیه و امارات صادر می شود.
این کشاورز کهنه کار سود حاصل از کشت این محصول را منهای هزینه های کاشت، داشت و برداشت رقمی حدود 120 تا 150 میلیارد ریال برآورد کرده و معتقد است که اگر آفت ها محصول را در زمان برداشت محصولات خراب نکنند سود بسیار مناسبی عاید کشاورز خواهد شد.
صادرات نخستین محموله کاهو از شهرستان سلسله
مدیر جهاد کشاورزی سلسله نیز در این خصوص به ایرنا گفت: 300 تن کاهو امسال برای اولین بار از این شهرستان در حال بارگیری و صادرات به روسیه و امارات است.
روح اله حقی منصوری افزود: امسال برای اولین بار 10 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان توسط یکی از بهره برداران به کشت کاهو اختصاص یافت که هم اکنون برداشت محصول آغاز شده و به بازارهای جهانی صادر می شود.
وی افزود: به دلیل شرایط اقلیمی مناسب و حاصلخیزی خاک، عملیات برداشت از سطح اراضی شهرستان حدود 40 تا 50 روز به طول می انجامد در حالی که در استان خوزستان میانگین برداشت 60 روز کاری است.
وی با بیان اینکه میزان کاشت کاهو در هر هکتار 70 تا 80 هزار نشا است عنوان کرد: هزینه خریداری نشا نیز برای هر هکتار بین چهار تا پنج میلیون ریال است و از استان البزر تهیه می شود.

ندای لرستان

افزایش سطح زیر کشت محصول در سال های آتی
به گفته مدیر جهاد کشاورزی سلسله کاشت کاهو با توجه به آب و هوای مناسب و خاک حاصلخیز شهرستان بسیار توجیه پذیر و قابل قبول است و پیش بینی می شود سال زراعی آینده 50 تا 60 هکتار اراضی منطقه به کشت این محصول اختصاص یابد.
حقی منصوری استفاده از آبیاری نواری (نوار تیپ) را موجب افزایش کیفیت کاهوی تولیدی در این شهرستان عنوان کرد و افزود: کاهو یکی از کشت های آبدوست است اما استفاده از نوار تیپ باعث می شود تمامی نیاز آبی کشت در مدت 6 ساعت برطرف شود که بسیار مقرون به صرفه است.
به گفته وی هزینه مورد نیاز برای استفاده از نوار تیپ در هر هکتار از اراضی کشاورزی بین 150 تا 200 میلیون ریال است که استفاده از منابع آبی را برای آبیاری محصول به حداقل می رساند.
با توجه به اینکه امسال برای اولین بار این محصول در شهرستان کوچک و خوش آب و هوای سلسله کاشت شده و بازارهای هدف صادرات خود را نیز پیدا کرده است ضرورت دارد از هم اکنون با حمایت های لازم از کشاورزان علاقه مند، درهای صادرات جهانی، اشتغال و شکوفایی اقتصاد به روی شهرستان گشوده شود.
استان‌ها لرستان 0 نفر برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی توسعه صادرات برداشت محصول کشاورزی اراضی کشاورزی لرستان سلسله

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/975980/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عراق پایگاه نفوذ ایران در خاورمیانه

پزشک شدن به شرط ضمانت

کمبود دارو برای بیماران سرطانی

استراتژی پرهزینه کی‌‏یف

مسعود فراستی و رضا کیانیان؛ دلِ پُر از دوران سه ساله

نقشه محرمانه نظامیان تل‌آویو برای مرزهای جنوبی لبنان

میانگین هزینه‌ سالانه‌ خانوارهای ایرانی اعلام شد

افتتاح 12 چمن مصنوعی در لرستان

توزیع کیف به همراه لوازم‌التحریر بین دانش‌آموزان نیازمند الیگودرز

افتتاح 12 زمین چمن مصنوعی در لرستان

افزایش 5 درصدی مصرف آب شرب در لرستان

مسئله بچه‌های مسئولین

حمله «جوان» به «فراستی»: مسعود جان! سفره امریکا چرب‌تر بود؟!

آدم‌کشی با اسلحه

گزارش «سازندگی» درباره حضور مهاجران افغانستانی‌ در تهران

تفنگ‌های حقیقی و خواهرهای دلتنگ

قیمت خرید تضمینی دانه‌های روغنی مشخص شد

تقسیط بدهی‌های کارخانه نساجی بروجرد

بدهی‌های نساجی بروجرد قسطی شد

ادعایی درباره یک فرد جدید در ماجرای وام‌های نجومی

انتقاد وزیر اقتصاد از بدقولی روسیه برای سرمایه‌گذاری در ایران

بازدید نماینده مردم بروجرد از سردخانه محصولات باغی

13 سارقان تجهیزات مخابراتی در بروجرد دستگیر شدند

13 سارق تجهیزات مخابراتی در بروجرد دستگیر شدند

ثبت نام 883 لرستانی در طرح 40 هزار شهید قرآنی کشور

13 سارق تجهیزات مخابراتی در بروجرد دستگیر شدند

انتقاد روزنامه اصولگرا از انتصابات دولت پزشکیان

نگران برای وفاق

شرط وفاق باور به «حق برابر شهروندان» است

آخرین فرصت خرید اینترنت تابستانی ارزان با تعرفه ویژه

نظرات جدید کارشناسان درباره قیمت اتریوم

رییس اتاق تهران: همه کشورهای دنیا غیر از جیبوتی که جمعه تعطیل است، شنبه و یکشنبه تعطیل هستند

صادرات کارخانه کربنات کلسیم الیگودرز به خارج از کشور

بازگشت ایران به راهبرد صبر استراتژیک

تخم لق زنگزور؛ پهلوی‌ها با واگذاری آرارات ضربه تاریخی به ایران زدند

مجلس ختم طبقه متوسط

سخنگوی صنعت آب: با سال آبی خشک و نسبتا گرم مواجه هستیم

حجت اشراف‌زاده در کنار اهالی سرود/ سرود فجر برگزیدگان خود را شناخت

امید به آینده و امیدآفرینی سرلوحه کار معلم در تراز گام دوم انقلاب باشد

بوی ماه مهر در بازار نوشت افزار سلسله لرستان

آغاز مرمت دو برج تاریخی شهرستان بردسکن

جوی آرام در لرستان

اجرای 14 برنامه شاخص توسط اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام طی هفته دفاع مقدس

شورای اداری بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مازندران برگزار شد

سمی به نام افراط و تفریط

روسیه به ایران فناوری هسته‏‏‏‌ای می‌دهد؟

رخنه چپ در انقلاب

شلیک راهبردی

فرزین: در حال توزیع منابع بین بانک‌ها برای تخصیص وام ازدواج و فرزندآوری هستیم

رئیس‌ کل بانک مرکزی: 100 همت وام ازدواج و فرزندآوری پرداخت شد