ندای لرستان

آخرين مطالب

روایت روزنامه نگار اسرائیلی از «دو هدف تل‌آویو در لبنان» مقالات

روایت روزنامه نگار اسرائیلی از «دو هدف تل‌آویو در لبنان»
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - اکو ایران /متن پیش رو در اکو ایران منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
یک منبع سیاسی ارشد اسرائیلی اذعان داشته که هدف این رژیم واردکردن ضربات بی‌سابقه به حزب‌الله و در عین حال، حفظ تنش‌ها در پایین‌تر سطح جنگ منطقه‌ای یا درگیری مستقیم با ایران است.
 بمباران هوایی گسترده اسرائیل بر اهداف مرتبط با حزب‌الله طی روزهای گذشته که مرگبارترین حملات طی نزدیک به دو دهه اخیر بوده، بخشی از یک طرح دو مرحله‌ای است که هدف آن فشار بر حزب‌الله تا حد ممکن است.
به نوشته بن کاسپیت، تحلیل‌گر مسائل منطقه‌ای، در المانیتور، بر اساس گزارش مقامات محلی، حملات هوایی اسرائیل به لبنان تاکنون منجر به کشته‌شدن بیش از 700 نفر و مجروح‌شدن بیش از 7 هزار نفر در این کشور شده است. موشک‌های حزب‌الله نیز باعث کشته‌شدن 1 نفر و زخمی‌شدن دست‌کم 10 اسرائیلی شده است. 
دو هدف اصلی
یکی از اهداف اسرائیل این بوده که بر رهبران حزب‌الله فشار بیاورد تا شرط خود برای آتش‌بس با اسرائیل که توقف درگیری‌ها در نوار غزه است را کنار بگذارند. اسرائیل امیدوار بوده که با جداکردن این دو جبهه و بمباران‌های مداوم، حزب‌الله را متقاعد سازد نیروهایش را از مرزهای جنوبی لبنان عقب بکشد و به ده‌ها هزار اسرائیلی اجازه دهد به شمال سرزمین‌های اشغالی بازگردند.
هدف دوم احیای بازدارندگی علیه حزب‌الله است که در جریان جنگ دوم لبنان در سال 2006 به دست آمده بود؛ جنگی که خسارات سنگینی به این سازمان لبنانی وارد کرد‌.
بر اساس گزارش منابع امنیتی، به نظر می‌رسد ممکن است هدف دوم، به ویژه پس از عملیات‌های قابل‌توجه اسرائیل علیه حزب‌الله در هفته‌های اخیر که شامل ترور بیشتر فرماندهان نظامی ارشد این سازمان و انفجار هزاران دستگاه ارتباطی حزب‌الله بوده که بیش از 30 نفر را کشت و هزاران نفر را زخمی کرد، در حال تحقق باشد.
اسرائیل بر این پندار است که ترور بسیاری از فرماندهان حماس در غزه و بمباران بندر حدیده یمن متعلق به حوثی‌ها نیز بازدارندگی آن را تقویت کرده است که در جریان حمله 7 اکتبر حماس شدیداً آسیب دیده بود.
اسرائیل در حال بررسی این است که آیا یحیی سنوار، رهبر حماس در یکی از عملیات‌های اخیر این رژیم در غزه کشته شده یا خیر که این احتمال بعید به دلیل سکوت طولانی او در هفته‌های اخیر مطرح شده است. اما نصرالله هیچ نشانه‌ای از تسلیم نشان نداده و با زرادخانه‌ای متشکل از حدود 150 هزار موشک که برخی از آن‌ها برای افزایش دقت به‌روزرسانی شده‌اند، همچنان ظرفیت زیادی برای واردکردن خسارات جدی به بخش‌های وسیعی از اسرائیل دارد.

احیای بازدارندگی
به گفته منابع امنیتی، به نظر می‌رسد که اسرائیل بر حافظه بلندمدت نصرالله از خسارات وارده به گروهش در جریان جنگ دوم لبنان در سال 2006 حساب باز کرده است؛ جنگی که به دنبال حمله مرزی حزب‌الله به یک گشتی اسرائیلی رخ داد که در آن سه سرباز اسرائیلی کشته و دو نفر دیگر به اسارت گرفته شدند.
تصمیم اسرائیل برای تغییر تمرکز جنگ از حماس به حزب‌الله پس از نزدیک به یک سال، خبر بدی برای حزب‌الله است که دو نفر از معتمدترین فرماندهان خود را طی ترورهای اخیر اسرائیل از دست داده است. فواد شکر، رئیس ستاد او و ابراهیم عقیل، معاونش سال‌ها همراه نصرالله بوده و از 8 اکتبر، بدون اینکه آتش نبرد را به یک جنگ تمام‌عیار تبدیل کنند، در حال هماهنگی بمباران مناطق شمالی سرزمین‌های اشغالی بودند.
عقیل به همراه دست‌کم 10 فرمانده ارشد دیگر بر اثر حمله 20 سپتامبر اسرائیل به محل جلسه‌شان در ضاحیه ترور شد. اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل ادعا کرده که این گروه در حال برنامه‌ریزی برای حمله مشابه عملیات 7 اکتبر حماس به شمال سرزمین‌های اشغالی بودند. دوشنبه، اسرائیل تلاش کرد تا علی کراکی، فرمانده جبهه جنوبی حزب‌الله را در حمله دیگری به ضاحیه به قتل برساند، اما بر اساس بیانیه حزب‌الله این حمله ناکام ماند.
تغییر سیاست اسرائیل در قبال حزب‌الله
این تغییر سیاست دو هفته پیش توسط کابینه اسرائیل اتخاذ شد. این طرح به طور مداوم سطح حملات را با ترورهای هدفمند و حملات علیه حزب‌الله افزایش می‌دهد؛ هدف آن نه تنها تسلیم‌کردن حزب‌الله از طریق بمباران، بلکه نابود‌کردن انبارهای موشک و پرتابگرهایی است که در خانه‌ها و روستاهای جنوب لبنان و دیگر نقاط قرار دارند.
یک منبع ارشد سیاسی اسرائیلی ادعا کرد: «هدف ما این است که حزب‌الله را با نیرویی مورد حمله قرار دهیم که تا کنون تجربه نکرده است، در حالی که از جنگ منطقه‌ای یا واردکردن مستقیم ایران به جنگ جلوگیری کنیم. اگر جنگ بر ما تحمیل شود، از آن نمی‌ترسیم. از دید اسرائیل، توازن قدرت مشخص است».
موج حملات جدید با انفجارهای هفته گذشته دستگاه‌های پیجر و بیسیم آغاز شد؛ هرچند که این عملیات، طبق گزارش اولیه المانیتور، قرار بود در تاریخ دیگری انجام شود، اما به دلیل مشکوک‌شدن حزب‌الله به دستگاه‌های ارتباطی، زودتر از موعد اجرا شد. این حملات با ترور عقیل و گروه فرماندهی او و بمباران‌های این هفته که ده‌ها نفر در آن‌ها کشته شدند، ادامه یافت.
یک مقام سیاسی ارشد اسرائیلی به المانیتور گفت: «ما در حال حاضر در جنگی تمام‌عیار با حزب‌الله هستیم، اگرچه هر دو طرف همچنان خود را محدود کرده و درگیری‌ها را به مناطق خاصی محدود کرده‌اند. خطر در غرور رهبری سیاسی اسرائیل نهفته که می‌تواند منجر به بی‌احتیاطی و اقداماتی شدید شود که کل منطقه را به آتش بکشد».
این مقام افزود که نگرانی بزرگتر از این وضعیت، از دست دادن صبر ایالات متحده با این بحران و سرخوردگی دولت بایدن است. او گفت: «اگر کل منطقه شعله‌ور شود، دولت آمریکا به طور کامل بازخواهد گشت و تلاش خواهد کرد تا آتش‌بس و توافقی را تحمیل کند، اما هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم و مشخص نیست که کسی خواهان رسیدن به این نطقه هست یا نه».

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/981019/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برترین گلف بازان ایرانی مشخص شدند

استودیوی شبکه 13 اسرائیل در هنگام حمله موشکی حزب‌الله به تل‌آویو (زیرنویس فارسی)

پیش‌بینی جوی آرام و پایدار برای لرستان

پلدختر میزبان 10 هزار عشایر ایران با یک میلیون رأس دام

تأکید استاندار لرستان بر اتمام طرح‌های نیمه تمام کتابخانه‌ای

بخش‌هایی از نطق پزشکیان که خبر ساعت 14 تلویزیون نپسندید!

روایت روزنامه نگار اسرائیلی از «دو هدف تل‌آویو در لبنان»

اتوبوس های نونوار وارد تهران شدند

سورپرایز پاییزی بازار خودرو

حادثه رانندگی در کوهنانی کوهدشت یک کشته داشت

بزرگداشت روز سرباز در خرم آباد

چالش FATF در دولت چهاردهم

واشنگتن‌‌پست: لحن پزشکیان متفاوت بود

قیمت نان بروز شد اما از داغی گران فروشی‌ها و کم فروشی‌ها کم نشد!

22 سایت غیرمجاز فروش بلیت هواپیما مسدود شد

جای پارک میلیونی در مرکز پایتخت!

مجتبی حسینی: آلومینیوم به جایگاه خودش برمی‌گردد؛ امیدوارم هواداران مانند دربی به ورزشگاه بیایند

ادای احترام استاندار لرستان به مقام شامخ شهدای پلدختر؛

تشکیل جلسه تبیین و و اکاوی پدیده خودکش در محل فرمانداری شهرستان خرم آباد انجام شد

مشکلات کشتارگاه بروجرد رفع می شوند

پرواز «قادر1» به وقت طوفان‌الاقصی

برگزاری دربی فقط به نفع صداوسیما است

جنگ سوم اسرائیل و لبنان

ما دعوا نداریم ولی آنها دارند

استراحت در انفرادی مدرن؛ گزارشی از اجاره ساعتی و روزانه هتل‌های کپسولی

گردش مالی 1.5 هزار میلیارد تومانی باغات انجیر معمولان

آلومینیوم به جایگاه خودش برمی‌گردد

سرمربی تیم خیبر خرم آباد: روش های متفاوتی برای هدایت تیم استفاده می کنم

حسن باجلوند هدایای پارالمپیک را به نیازمندان اهدا کرد

سرمربی آلومینیوم: در بازی با خیبر خرم‌آباد به بازیکنانم امید دارم

گزارش تسنیم از شکرانۀ برداشت انجیر در انجیرستان ایران + فیلم

امیدوارم هواداران مانند داربی به ورزشگاه بیایند

مراسم زیارت پرفیض عاشورا در خرم آباد

به یاد حبیب

مخالفت سیاسی مجلس با دولت

میدل ایست آی: پشت پرده سیاست منطقه‌ایِ جدید عربستان چیست؟

چرا هیچکس وام ازدواج کالایی را دوست ندارد؟

سیگنال مثبت دولت به بورس

ضرورت ارتقای ظرفیت‌های فرهنگی، هنری و ورزشی در خرم‌آباد

ضرورت حمایت از ورزشکاران جانباز و معلول لرستانی

گوشه‌هایی از جشن آغاز سال تحصیلی جدید در بخش اشترینان + فیلم

مارکو: فلسفه جدیدی را در خیبر پیاده می‌کنم

برترین‌های گلف ایران مشخص شدند+ نتایج

غبارروبی و عطرافشانی گلزار مطهر شهدا در لرستان

پلدختر میزبان 10 هزار عشایر ایران با یک‌ میلیون رأس دام

سقوط خودرو به دره در محور کوهنانی

جوی آرام و پایدار در لرستان

در حمایت از فائزه

معدنچیان طبس: گفته بودیم فاجعه می‌شود

صهیونیست‌ها فلوشیپ سانسور دارند