ندای لرستان

آخرين مطالب

چرا تهران بیشتر از پکن بنزین مصرف می‌کند؟ سیاسی

چرا تهران بیشتر از پکن بنزین مصرف می‌کند؟
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - ایسنا /بررسی آمارهای جهانی نشان می‌دهد تهران با جمعیتی کمتر از نصف پکن، 3 برابر این شهر مصرف بنزین دارد. طبق پژوهش‌های انجام‌شده علت این امر بلندمرتبه‌سازی شهر تهران و تراکم 3 برابری آن نسبت به پکن است. به عبارت دیگر مصرف بالای بنزین در کلان‌شهرها و ناترازی آن ریشه در ناترازی شهرها و سبک ساخت‌وساز آنها دارد.
رئیس‌جمهور زمانی که در مجلس شورای اسلامی برای دفاع از لایحه بودجه حضور پیدا کرد، اعلام کرد که مصرف بنزین نسبت به سال 1398 حدود 40درصد افزایش یافته است؛ درحالی‌که رشد جمعیت و درآمد ملی در این بازه زمانی، کمتر بوده است.
در این میان، علاوه‌بر کیفیت پایین خودروها، الگوی شهرسازی و گسترش بلندمرتبه‌سازی نقش مهمی در این افزایش مصرف دارند.
طبق پژوهش «Population Density or Population Size. Which Factor Determines Urban Traffic Congestion»، تراکم جمعیت زیاد و ساختمان‌های بلندمرتبه باعث افزایش ترافیک و طولانی‌تر شدن زمان سفرهای درون شهری می‌شود که به‌طور مستقیم مصرف بنزین را افزایش می‌دهد.
در همین راستا، سرانه مصرف بنزین در شهر پکن با تراکم 44 نفر در هکتار، 0.4 لیتر است. درحالی‌که سرانه مصرف بنزین در شهر تهران با تراکم 148 نفر، 1.2 لیتر است و تأثیر الگوی افزایش سرانه مصرف بنزین با افزایش تراکم جمعیت در تهران قابل‌مشاهده است.
سرانه مصرف بنزین در شهر پکن با تراکم 44 نفر در هکتار، 0.4 لیتر است. درحالی‌که سرانه مصرف بنزین در شهر تهران با تراکم 148 نفر، 1.2 لیتر است و تأثیر الگوی افزایش سرانه مصرف بنزین با افزایش تراکم جمعیت در تهران قابل‌مشاهده است.
این تفاوت نشان می‌دهد که الگوی شهرسازی و ناترازی شهر و تراکم جمعیت تأثیر مستقیمی بر مصرف بنزین دارد. بلندمرتبه‌سازی و افزایش تراکم در تهران به‌طور چشمگیری فشار به زیرساخت‌های حمل‌ونقل وارد کرده و نیاز به سوخت را افزایش داده است. درنتیجه، این عامل پنهان می‌تواند یکی از دلایل اصلی ناترازی بنزین در کشور باشد.
بلندمرتبه‌سازی و بحران مصرف بنزین
طبق گزارش سازمان ملل متحد، ساختار و فرم شهرها تأثیر زیادی بر مصرف انرژی و دستیابی به توسعه پایدار دارند. در ایران، به‌ویژه در تهران، گسترش عمودی و بلندمرتبه‌سازی به رشد سریع‌تر و فشرده‌تر شهرها منجر شده است. این نوع توسعه باعث افزایش تراکم جمعیت در مناطق محدود شهری می‌شود و فشار زیادی بر منابع و خدمات شهری وارد می‌کند. این مسئله در تهران به‌وضوح مشهود است، جایی‌که طبق گزارش «تبیین و تحلیل تراکم جمعیتی شهرها و پراکنش جغرافیایی آن در شهرهای ایران» مرکز پژوهش‌های مجلس، تراکم جمعیت به 141 نفر در هر هکتار رسیده است.
همچنین پژوهشی که پیش‌تر در این زمینه اشاره شد که در آمریکا انجام شده است، نشان می‌دهد که چنین تراکم‌های بالایی در مناطق شهری بزرگ، ارتباط مستقیمی با افزایش استفاده از خودرو و ترافیک دارد. این تحقیق که روی 164 شهر انجام شده، نشان می‌دهد که افزایش تراکم جمعیت و گسترش ساختمان‌ها موجب طولانی‌تر شدن زمان سفرهای شهری و درنتیجه افزایش مصرف بنزین و انتشار آلاینده‌ها می‌شود. به‌طورکلی، می‌توان گفت که تراکم جمعیت نه‌تنها ترافیک را افزایش می‌دهد، بلکه مصرف انرژی و سوخت را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.
تراکم جمعیت بیشتر، مصرف بنزین بالاتر
درحالی‌که نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد بلندمرتبه‌سازی و عدم توازن شهری، یکی از عوامل اصلی افزایش مصرف بنزین و ناترازی در این حوزه است، آماری از سوی IHS Markit & VCM Study Analytics منتشر شده است که براساس آن، ایران در جایگاه هفتمین کشور پُرمصرف بنزین در جهان قرار دارد. در جدول و نمودار زیر، سرانه مصرف بنزین در تهران و چند شهر منتخب جهان مقایسه شده است.
به گفته فریدون یاسمی، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تهران، مصرف بنزین در این شهر در برخی روزها به 22 میلیون لیتر می‌رسد و نسبت به سال قبل 4.5 درصد افزایش یافته است. این ارقام، همراه با تراکم بالای جمعیت و توسعه عمودی در تهران، نشان می‌دهند شهرهایی با تراکم بالا و الگوی توسعه نامناسب، با مصرف سوخت بیشتری روبه‌رو هستند.
این مقایسه آشکار می‌سازد که مصرف بنزین در شهرهای متراکم بالاتر از شهرهایی با تراکم پایین‌تر است. این در حالی است که شهرهایی مانند پکن در چین، با جمعیتی بیش از دو برابر تهران، سرانه مصرف بنزین کمتری دارند و حتی میزان آن به یک‌سوم سرانه مصرف تهران می‌رسد.

ندای لرستان


ندای لرستان


در تهران، تراکم زیاد جمعیت و حجم بالای سفرهای درون‌شهری، به‌طور مستقیم به افزایش مصرف بنزین و ناترازی در تأمین آن منجر شده است. به گفته سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران، روزانه 43 میلیون سفر در مساحت 730 کیلومتر مربعی تهران انجام می‌شود که موجب ترافیک‌های طولانی و نیاز بیشتر به سوخت شده است.
به گفته فریدون یاسمی، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تهران، مصرف بنزین در این شهر در برخی روزها به 22 میلیون لیتر می‌رسد و نسبت به سال قبل 4.5 درصد افزایش یافته است. این ارقام، همراه با تراکم بالای جمعیت و توسعه عمودی در تهران، نشان می‌دهند شهرهایی با تراکم بالا و الگوی توسعه نامناسب، با مصرف سوخت بیشتری روبه‌رو هستند. 
افزایش مصرف بنزین در تهران، تنها بخشی از چالش ناترازی سوخت در کشور است. هاشم اورعی، کارشناس انرژی، هشدار می‌دهد که مصرف روزانه بنزین به 127 میلیون لیتر رسیده است و تولید داخلی دیگر پاسخ‌گوی این سطح از تقاضا نیست. او می‌گوید: «این میزان مصرف نسبت به سال گذشته 13درصد افزایش یافته و ایران را از صادرکننده به واردکننده بنزین تبدیل کرده است.» این آمار نشان می‌دهد که توسعه نامتوازن و تراکم بالای جمعیت، به‌ویژه در کلان‌شهرهایی مانند تهران، تنها به ترافیک و سفرهای درون‌شهری ختم نمی‌شود، بلکه به مصرف سوخت نیز دامن می‌زند که کشور را با چالشی جدی در تأمین بنزین مواجه کرده است.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/988876/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ارتباط خواب آلودگی با بیماری های مغزی

70 درصد از محصول سیب لرستان به سایر استان‌ها صادر می‌شود

جزئیات برنامه‌های هفته کتاب در لرستان

امنیت امروز کشور مرهون تلاش‎ها و رشادت‌های بسیج است

آیا خلیج فارس برای طوفان دوم ترامپ آماده است؟

چگونه ترامپ، جهان را به هم می‌ریزد؟

رسانه‌های اسرائیل: نتانیاهو زیرزمین‌نشین شده است

ترامپ پیش‌بینی‌ناپذیر

رسانه‌هایی اسرائیل: نتانیاهو زیرزمین‌نشین شده است

نایب رئیس کمیسیون انرژی: مشکلات ناترازی انرژی متوجه دولت‌های گذشته است

ارسال 400 اثر به نخستین جشنواره «فردخت» در لرستان

ضربان قلب سگ و صاحبش هنگام تعامل هماهنگ می‌شود

هشدارهای جدی درباره کاهش کیفیت زندگی ایرانی‌ها

ترویج فرهنگ و هنر در جشنواره فردخت لرستان

بداقبال و بداقبال‌تر

رابطه ترامپ با اقتصاد ایران

خاموشی‌ها و فراموشی‌ها

به قدرت رسیدن مجدد ترامپ چه پیامی برای ایران دارد؟

پیش بینی قیمت دلار 23 آبان 1403

آماده‌باش بی‌سابقه در پاریس برای بازی با اسرائیل

جهش 40 درصدی سهام تسلا با پیروزی ترامپ

راه ماندن خریداران کم‌توان در بازار خودرو

جزئیات قیمت بنزین سوپر وارداتی

اولتیماتوم به نیسان آبی تا پایان 1403

گزارشی از حکایت گران فروشی و کم فروشی نان

7 اولویت دولت چهاردهم در حوزه مسکن و ساختمان

رتوش خاموشی

پیوند روبل و ریال رسمی شد

ترامپ به تنظیمات کارخانه بازگشت

محصول مشترک ارزی بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی

نزاع بی‌پایان فردوسی‌پور و تمامیت‌خواهان

هشدار به خریداران طلا در فضای مجازی

پیش‌بینی رگبار برف در گردنه‌های جنوب‌شرق لرستان

دونالد ترامپ و معمای مواجهه با 3 جنگ بزرگ

13 هزار مسافر _ 82 پرواز, سلام گردشگران به کیش زیبا

مروری به اخبار اقتصادی هفته از حداقل ارز مورد نیاز کشور تا ناترازی انرژی

تخلیه فاضلاب در مکان‌های متروکه و رودخانه‌ها ممنوع است

وزارت صنعت که 16000 نیرو دارد را می‌توان با 800 نفر اداره کرد

رفع تصرف از 40 هزار مترمربع اراضی منطقه کمالوند در خرم آباد

شیب تند افزایش قیمت طلا و ارز؛ افزایش دو میلیون تومانی سکه امامی تنها در نصف روز!

تحلیلی از راز معاوضه یورو با دلار در بازار

رشد 5 برابری تولیدات کشاورزی در لرستان

رفع تصرف بیش از 40 هزار متر مربع از اراضی خرم آباد

عضویت رایگان در کتابخانه‌های لرستان در هفته کتاب و کتاب‌خوانی

برگزاری پویش‌های ایران همدل نمونه‌ای از انسجام و وحدت امت اسلام است

این خانم 102 ساله شما را شگفت‌زده می‌کند!

سخت‌تر از 92

حرف‌هایشان را قبول نداریم؛ توضیحات نزدیکان دولت از عکسی حاشیه‌ساز

معاون دیوان محاسبات: وزارت اقتصاد تخلف داشته است

جزئیات جدید از قیمت و توزیع بنزین سوپر