ندای لرستان
◄ مهندسی ارزش راه‌ آهن لرستان و کارخانجات بازسازی لوکوموتیو کرج
شنبه 13 بهمن 1403 - 12:23:30
ندای لرستان - تین نیوز |
در ﻃﯽ روزﻫﺎی ﺷﺸﻢ ﺗﺎ ﻫﺸﺘﻢ ﺑﻬﻤﻦ ﻣﺎه ﺟﺎری، ﮐﺎرﮔﺎه ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ ارزش رﻓﻊ ﮔﻠﻮﮔﺎه ﻫﺎی ظرفیت ﻣﺴﯿﺮ رﯾﻠﯽ دورود - اﻧﺪﯾﻤﺸﮏ ﺑﻪ ﻣﯿﺰﺑﺎﻧﯽ « ﻣﺮﮐﺰ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت راه و ﺷﻬﺮﺳﺎزی» و ﮐﺎرﻓﺮﻣﺎیﯽ « ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ و ﺑﻮدﺟﻪ »، ﺗﻮﺳﻂ ﺷﺮﮐﺖ « ﻃﺮح راه اﺑﺮﯾﺸﻢ » ﺑﺮﮔﺰار ﺷﺪ.
ﺿﻤﻦ ارج ﻧﻬﺎدن ﺑﻪ ﺣﺮﮐﺖ ارزﺷﻤﻨﺪ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ و ﺑﻮدﺟﻪ و ﻣﺮﮐﺰ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت راه و ﺷﻬﺮﺳﺎزی در ﮔﺮدﻫﻢ آوردن ﺟﻤﻌﯽ از ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن و ﺻﺎحبنظران وزارت راه، ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ، ﺷﺮﮐﺖ راه آﻫﻦ، ﺷﺮﮐﺖ ﺳﺎﺧﺖ، ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎی ﻣﺸﺎور، ﭘﯿﻤﺎﻧﮑﺎران و اﺳﺎﺗﯿﺪ داﻧﺸﮕﺎه ﻫﺎ و ﺗﻌﺎﻣﻞ و ﺗﻀﺎرب ﻧﻈﺮات اﯾﺸﺎن ﺣﻮل ﻣﺸﮑﻼت رﯾﻠﯽ، به طور وﯾﮋه ﻣﺴﯿﺮ « دورود اﻧﺪﯾﻤﺸﮏ » ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻠﻪ از اﯾﻦ ﮐﺎرﮔﺎه ﻗﺎﺑﻞ ﺗﺄﻣﻞ ﺑﻮد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد « اﺣﯿﺎی ﮐﺎرﺧﺎﻧﺠﺎت ﺑﺎزﺳﺎزی لوکوﻣﻮﺗﯿﻮ ﮐﺮج » ﺑﺎ ﮐﺴﺐ ﺟﺎﯾﮕﺎه دوم ارزش ﮔﺬاری ﺑﺮای اﻗﺪام ﻋﺎﺟﻞ، ﻣﻮﻓﻖ ﺑﻪ ﮐﺴﺐ اوﻟﻮیت دوم در ﺑﯿﻦ ﺑﯿﺶ از 250 ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ شد. ﺿﻤﻦ ﺗﺄﮐﯿﺪ ﺑﺮ ﮐﻤﺒﻮد لوکوﻣﻮﺗﯿﻮ و ﻧﯿﺮوی ﮐﺸﺶ در ﺷﺒﮑﻪ رﯾﻠﯽ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ از ﮔﻠﻮﮔﺎه ﻫﺎی اﺻﻠﯽ، اﻫﻤﯿﺖ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﻣﺬﮐﻮر و ارزش ﮔﺬاری آن ﺗﻮﺳﻂ ﺧﺒﺮﮔﺎن و ﺻﺎحبنظران ﮐﺎرﮔﺎه ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ ارزش، زﻣﺎﻧﯽ مکشوف ﻣﯽ ﮔﺮدد ﮐﻪ روﯾﮑﺮدﻫﺎ و اﻗﺪاﻣﺎت ﻣﺪﯾﺮان ارﺷﺪ در ﺳﺎﻟﯿﺎن اﺧﯿﺮ را بنگریم که در ﺟﻬﺖ ﮐﺎﻣﻼ ﻣﺘﻀﺎد ﺑﺎ آن، راه ﺳﭙﺮده اﺳﺖ.
ﺑﺎ ﮔﺬﺷﺖ 35 روز از اﻧﺘﺼﺎب آﻗﺎی دﮐﺘﺮ ﺳﯿﺪ ﻣﯿﻌﺎد ﺻﺎﻟﺤﯽ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺪﯾﺮﻋﺎﻣﻞ در تاریخ 1400.08.26، اﻋﻼم ﺷﺪ ﮐﻪ راه آﻫﻦ ﻃﯽ سه ﺳﺎل آﯾﻨﺪه 1000 دﺳﺘﮕﺎه ﻟوﮑﻮﻣﻮﺗﯿﻮ، (150 دﺳﺘﮕﺎه از داخل و 850 دﺳﺘﮕﺎه واردات ﺗﻮﺳﻂ ﺑﺨﺶ ﻏﯿﺮ دوﻟﺘﯽ ﯾﺎ رأﺳﺎ توﺳﻂ راه آﻫﻦ) ﺑﻪ ﻧﺎوﮔﺎن رﯾﻠﯽ اﺿﺎﻓﻪ می کند. در تاریخ اعلام این خبر توسط آقای دکتر صالحی، آمار وضعیت لوکوموتیوهای راه آهن این گونه بود: 
تعداد کل لوکوموتیوها 955، تعداد لوکوموتیوهای راه آهن 814 و بخش غیردولتی 141، تعداد کل لوکوموتیوهای آماده به کار 507.
• توجه: لوکوموتیوهای غیر قابل بازسازی طی مصوبات هیئت مدیره راه آهن اسقاط اعلام شده و از آمار راه آهن خارج شده اند. 
در پایان دوره دو سال و یازده ماه مدیرعاملی آقای دکتر صالحی و با انتصاب آقای دکتر ذاکری به مدیرعاملی راه آهن در تاریخ 1403.06.19، با نگاهی به آمار لوکوموتیوها، میزان تحقق وعده افزایش 1000 دستگاه لوکوموتیو به راه آهن مشخص می گردد.
تعداد کل لوکوموتیوها 1016، تعداد لوکوموتیوهای راه آهن 814 و بخش غیردولتی 202، تعداد کل لوکوموتیوهای آماده به کار 510.
از ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ارقام ﻓﻮق ﻣﺸﺨﺺ ﻣﯽ ﮔﺮدد ﮐﻪ در ﻃﯽ دو ﺳﺎل و ﯾﺎزده ﻣﺎه ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ آﻗﺎی دﮐﺘﺮ ﺻﺎﻟﺤﯽ، ﺑه ﺠﺎی 1000 دﺳﺘﮕﺎه لوکوﻣﻮﺗﯿﻮ، 21 دﺳﺘﮕﺎه لوکوﻣﻮﺗﯿﻮ از ﻃﺮﯾﻖ ﺑﺨﺶ ﻏﯿﺮدوﻟﺘﯽ از ﻧﻮع MAP24 ﺑﺎ ﺷﺎﺧﺺ ﻣﺘﻮﺳﻂ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺑﯿﻦ ﺧﺮاﺑﯽ (MDBF) ﺣﺪود 2000 ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮ ﺑﻪ لوکوﻣﻮﺗﯿﻮﻫﺎ و ﺗﻨﻬﺎ سه دﺳﺘﮕﺎه لوکوﻣﻮﺗﯿﻮ آﻣﺎده به کار ﺑﻪ ﮐﺸﻨﺪه ﻫﺎی ﻧﺎوﮔﺎن اﻓﺰوده ﺷﺪه اﺳﺖ (تین 289781). 
در اﯾﻦ ﻣﺪت آﻣﺎده به کاری لوکوﻣﻮﺗﯿﻮﻫﺎی ﻣﻠﮑﯽ راه آﻫﻦ 3 درصد و آﻣﺎده به کاری لوکوﻣﻮﺗﯿﻮﻫﺎی ﺑﺨﺶ ﻏﯿﺮدوﻟﺘﯽ 5 درصد ﮐﺎﻫﺶ ﯾﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ.
کارﺧﺎﻧﺠﺎت ﺑﺎزﺳﺎزی ﻟوکوﻣﻮﺗﯿﻮ راه آﻫﻦ ﺑﺎ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاری ﺻﺪﻫﺎ ﻣﯿﻠﯿﺎرد ﺗﻮﻣﺎن و ده ﻫﺎ ﻣﯿﻠﯿﻮن دﻻر در زﻣﯿﻨﯽ ﺑﻪ ﻣﺴﺎﺣﺖ 1300 هکتار اﺣﺪاث و ﻃﯽ ﺳﺎﻟﯿﺎن ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺑﻪ رﮐﻮرد ﺑﺎزﺳﺎزی ﮐﺎﻣﻞ دو دﺳﺘﮕﺎه لوکوﻣﻮﺗﯿﻮ ﺗﺎ اﺑﺘﺪای دﻫﻪ 90 رﺳﯿﺪه ﺑﻮد (تین 240179).
ﻣﺘﺄﺳﻔﺎﻧﻪ ﺑﺎ ﺗﺼﻤﯿﻤﺎت ﻧﺎﺻﻮاب و ﻏﯿﺮﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ، ﺑﺮای اﯾﺠﺎد ردﯾﻒ ﻫﺎی ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ فرمایشی در راه آﻫﻦ و با تاکید ﺳﺎزﻣﺎن اﻣﻮر اداری و اﺳﺘﺨﺪاﻣﯽ ﮐﺸﻮر بر ممنوعیت اﻓﺰاﯾﺶ ردﯾﻒ ﻫﺎی ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ، ردﯾﻒ ﻣﺪﯾﺮﮐﻞ و ﻣﻌﺎونان ﻓﻨﯽ ﮐﺎرﺧﺎﻧﺠﺎت ﺑﺎزﺳﺎزی لوکوﻣﻮﺗﯿﻮ ﮐﺮج ﺣﺬف و ﭘﺲ از ادﻏﺎم ﻏﯿﺮ ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ آن در اداره ﮐﻞ ﻧﯿﺮوی ﮐﺸﺶ، ﻋﻤﻼ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ آن ﻣﺘﻮﻗﻒ ﺷﺪ، ﺑﻪ ﻃﻮری ﮐﻪ در ﻃﯽ 6 ﻣﺎه اﻧﺘﺼﺎب ﻣﺪﯾﺮﻋﺎﻣﻞ ﺟﺪﯾﺪ، اﯾﻦ ﺗﺄﺳﯿﺴﺎت ﻋﻈﯿﻢ و ارزشمند با نقش بسیار موثر در بازسازی لوکوموتیو ﻫﻤﭽﻨﺎن در انزوا ﻣﺎﻧﺪه اﺳﺖ.
امید است ﺑﺎ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد اﺣﯿﺎی ﮐﺎرﺧﺎﻧﺠﺎت ﻣﺬﮐﻮر در ﮐﺎرﮔﺎه ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ ارزش، در کنار اﻫﺘﻤﺎم ﺑﺮ ﺧﺮﯾﺪ لوکوﻣﻮﺗﯿﻮ از ﺗﻮﻟﯿﺪﮐﻨﻨﺪﮔﺎن ﻧﻪ ﭼﻨﺪان ﻣﻮﻓﻖ داﺧلی و ﮐﺸﻮرﻫﺎی ﺧﺎرﺟﯽ ﻣﺜﻞ ﭼﯿﻦ، روﺳﯿﻪ و ﻫﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﻣﻌﻀﻼت ﺑﺎﻧﮑﯽ ﻧﺎﺷﯽ از ﺗﺤﺮﯾﻢ ﻫﺎ ﺗﺎﮐﻨﻮن ﺣﺎﺻﻠﯽ ﻧﺪاﺷﺘﻪ، ﻋﻨﺎﯾﺖ وﯾﮋه ای ﺑﺮ اﺣﯿﺎی ﮐﺎرﺧﺎﻧﺠﺎت ﺑﺎزﺳﺎزی لوکوﻣﻮﺗﯿﻮﻫﺎی راه آﻫﻦ و تامین بخشی از ﮐﻤﺒﻮدﻫﺎی لوکوﻣﻮﺗﯿﻮ راه آﻫﻦ ﮔﺮدد. 
کتاب نقشه راه بلوغ برای تولید ملی (1391، نگارنده، ص 9)، با ذکر تجربیات لوکوموتیوهای U30C، AD43 و ترنست زیمنس به هفت سطح انتقال دانش و فناوری پرداخته که سطح اول آن نگهداری وتعمیرات (و بازسازی) بوده که در نهایت به توسعه محصول جدید می رسد و لذا بدون درک نگهداری (چرخه خدمات) نمی توان به سطوح بالای فناوری (در چرخه صنعت) رسید (تین 290046).

http://www.Lor-Online.ir/fa/News/1008013/◄-مهندسی-ارزش-راه‌-آهن-لرستان-و-کارخانجات-بازسازی-لوکوموتیو-کرج
بستن   چاپ