ندای لرستان
روایت تجارت نیوز از سراب واردات بنزین سوپر
سه شنبه 26 فروردين 1404 - 17:49:17
ندای لرستان - تجارت نیوز / واردات بنزین سوپر، آبان سال گذشته آزاد شد. اما تاکنون هیچ محموله‌ای وارد کشور نشده است. سخنگوی جایگاه‌داران سوخت، این طرح را با توجه به نوسان شدید نرخ ارز و بی‌ثباتی بازار، محال دانست.
آزادسازی واردات بنزین سوپر به قیمت غیریارانه‌ای، آبان 1403 تصویب شد.
بر اساس ماده 9 آیین‌نامه اجرایی تبصره 8 قانون بودجه 1403 و با مصوبه هیات وزیران، واردات و توزیع بنزین سوپر از سوی اشخاص حقوقی دارای مجوز از وزارت نفت به قیمت غیریارانه‌ای آزاد شد.
پس از ابلاغ این مصوبه، گمانه‌زنی‌های متعددی در مورد قیمت بنزین سوپر وارداتی و نحوه عرضه آن رواج یافت، اما تاکنون قیمت و نحوه عرضه آن مشخص نشده و هیچ یک به مرحله اجرا نرسیده است.
رضا نواز، سخنگوی جایگاه‌داران سوخت، در برنامه تلویزیونی تهران 20 در روز چهارشنبه 20 فروردین توضیح داد: طرح آزادسازی واردات بنزین سوپر، در حد یک شیوه‌نامه کوچک باقی مانده و بنزین سوپر وارداتی وارد نشده و به مرحله توزیع نرسیده است. با توجه به نوسان ارزی در کشور اجرای مصوبه واردات بنزین سوپر جزو محالات است.
او افزود: قیمت بنزین سوپر وارداتی به‌روز است. شرکتی که می‌خواهد بنزین سوپر وارد کند، باید بهای بنزین را در خارج از کشور با ارز بپردازد. همچنین باید محموله واردشده را نگهداری، حمل و در نهایت توزیع کند. از طرف دیگر باید مالیات آن را بپردازد که با وجود شرایط مذکور، اجرای مصوبه جزو محالات است.
بازار
اقتصاد کشور به نرخ ارز گره خورده است!
سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت، نرخ ارز را یکی از مهم‌ترین علل اجرا نشدن مصوبه واردات بنزین سوپر از سوی بخش خصوصی به شمار آورد.
همین موضوع حیاتی از گره کور اقتصاد ایران حکایت دارد.
واردات بنزین سوپر که نیازمند تامین منابع ارزی و پرداخت هزینه به دلار است، به دلیل تغییر مستمر نرخ ارز و نبود ثبات نسبی در بازار ارز ز منظر اقتصادی توجیه‌پذیر نیست.
خرید بنزین به قیمت‌های جهانی و تبدیل آن به ریال، در کنار ریسک بالای تغییرات نرخ ارز در دوره واردات و فروش، خرید و فروش بنزین سوپر وارداتی را در معرض خطرات جدی قرار می‌دهد.
علاوه بر این، فرایندهای داخلی پس از ورود محموله‌های بنزین شامل هزینه‌های انبارداری، نگهداری، حمل‌ونقل، توزیع، پرداخت مالیات و سایر عوارض قانونی، حجم بالایی از تعهدات مالی و اجرایی را به واردکنندگان تحمیل می‌کند.
واردکنندگان بنزین سوپر با نرخ خرید بفروشند یا نرخ لحظه‌ای دلار؟
در حال حاضر، قیمت بنزین فوب خلیج‌فارس، 2.5 دلار به ازای هر گالن است که با توجه به اینکه هر گالن به‌ طور تقریبی 3.78 لیتر است، قیمت بنزین فوب خلیج فارس در حال حاضر 0.66 دلار یا حدود 66 سنت به ازای هر لیتر خرید و فروش می‌شود.
اگر این عدد به‌ عنوان یک رقم تقریبی در نظر گرفته شود، با توجه به قیمت دلار در روز دوشنبه 25 فروردین ماه که 87 هزار تومان در بازار آزاد خرید و فروش می‌شود، هر لیتر بنزین وارداتی حدود 57 هزار و 420 تومان به فروش می‌رسد.
این در حالی است که قیمت دلار در هفته‌های گذشته بالای 100 هزار تومان بود. یعنی اگر واردکننده‌ای در هفته‌های گذشته بنزین سوپر را با ارز 100 هزار تومانی وارد می‌کرد، در حال حاضر نمی‌دانست که به نرخ روز دلار بنزین را به فروش برساند یا به همان نرخی که خریداری کرده است؟
نوسان مذکور مانع از ایجاد شرایط مناسب برای واردات بنزین سوپر به کشور است و مادامی که نرخ ارز در این حد نوسان داشته باشد، این احتمال وجود دارد که هیچ واردکننده‌ای به سمت واردات بنزین سوپر حرکت نکند.
چند درصد از جامعه توانایی خرید بنزین سوپر به قیمت آزاد را دارند؟
فارغ از مشکلات جدی طرح واردات بنزین سوپر از سوی بخش خصوصی به کشور، باید به این موضوع توجه کرد که چند درصد از مردم توانایی خرید بنزین سوپر با توجه به شرایط کنونی نرخ ارز را دارند؟
در واقع هر کالایی که به کشور وارد می‌شود باید بازاری برای فروش در داخل داشته باشد. آیا در جریان مصوبه آزادسازی واردات بنزین سوپر، به قدرت خرید مردم توجهی شده است؟
در حال حاضر حداقل حقوق کارگر در ماه، 10 میلیون و 390 هزار تومان است که با احتساب بن خواربار و حق مسکن به 13 میلیون و 490 هزار تومان می‌رسد.
همچنین با بررسی خودروهایی که در داخل تردد می‌کنند، ظرفیت باک اکثر این خودروها، بین 40 تا 60 لیتر است. با توجه به نیاز عادی و روزمره، افراد به طور تقریبی چهار بار در ماه یعنی همان هفته‌ای یک بار باید سوخت‌گیری کنند. شایان ذکر است برخی از خودروهای در حال تردد، نیاز به سوخت باکیفیت دارند تا روند استهلاک موتور تسهیل نشود.
میانگین مصرف ماهانه خودروهای در حال تردد با توجه ظرفیت باک آنها حدود 160 تا 200 لیتر است. این بدان معناست که اگر فرد تصمیم بگیرد نصف مصرف ماهانه بنزین خود را به بنزین سوپر اختصاص دهد، برای 80 لیتر بنزین باید چهار میلیون و 593 هزار تومان و بابت 100 لیتر بنزین باید پنج میلیون و 742 هزار تومان هزینه کند.
گفتنی است بسیاری از افرادی که حداقل حقوق دریافت می‌کنند، خودرو شخصی ندارند یا حتی قادر به خرید خودرو نیستند. اما همان افرادی که خودرو دارند، اگر بخواهند سوخت باکیفیت‌تری نسبت به بنزین تولیدی در داخل استفاده کنند، باید به‌ طور تقریبی نصف حقوق خود را به سوخت‌گیری اختصاص دهند.
مشکلات بسیاری سر راه طرح واردات بنزین سوپر قرار دارد که عمده آنها به نوسان نرخ ارز گره خورده است. اما نکته مغفول در این زمینه، قدرت خرید مردم است که با توجه به مبالغ مذکور، درصد بسیار کمی از آنها می‌توانند بنزین سوپر وارداتی را تهیه کنند.
آیا اشخاص حقوقی دارای مجوز از وزارت نفت که در مصوبه آبان‌ماه هیات وزیران به آنها اشاره شده است، نیازی به در نظر گرفتن شرایط کل جامعه برای واردات بنزین سوپر می‌بینند؟ یا قرار است در صورت برقراری ثبات نسبی در بازار ارز، واردات بنزین سوپر به قیمت غیریارانه‌ای را تنها برای بخش کوچکی از جامعه انجام دهند؟

http://www.Lor-Online.ir/fa/News/1019935/روایت-تجارت-نیوز-از-سراب-واردات-بنزین-سوپر
بستن   چاپ