ندای لرستان
کاهش استقبال واحدهای تولیدی از حمل‌ و نقل ریلی لرستان
پنجشنبه 28 فروردين 1404 - 12:07:29
ندای لرستان - ایرنا / امروزه حمل‌ و نقل ریلی به عنوان یکی از شیوه‌های حمل مطمئن، سبز و کم هزینه کالا شناخته می‌شود که در لرستان با چالش‌هایی مواجه شده و نیازمند مساعدت واحدهای تولیدی و صادرکنندگان کالا برای توسعه و رونق است.
راه آهن لرستان که همزمان با راه آهن سراسری شمال - جنوب از سال 1306 تا 1317 ساخته شده از دورود به سمت جنوب وارد رشته کوه های زاگرس شده و از دره های تنگ و در جوار رودخانه سزار ( دز ) به مسیر خود ادامه می دهد.
طول خطوط اصلی راه آهن لرستان 158 کیلومتر بوده و دارای 6.5 کیلومتر خطوط فرعی، 11 ایستگاه، 602 دستگاه پل به طول سه کیلومتر و 31 دستگاه تونل می باشد که طولانی ترین تونل آن به طول یک هزار و 817 متر در ایستگاه قارون-بیشه و طولانی ترین پل آن به طول 156 متر در ایستگاه سپیددشت- چمسنگر است.
در این مسیر بیش از هفت هزار و 824 واگن فعال تردد دارد که ظرفیتی کم نظیر در حوزه حمل و نقل عمومی محسوب می شود و می تواند ضمن صرفه جویی در مصرف سوخت، بدون محدودیت در وزن بار، کالاهایی با حجم چندین تن را جابجا نماید و در شرایط جوی نامناسب بدون هیچ آسیبی آنها را به مقصد منتقل کند.
همچنین تردد ریلی برخلاف حمل خودرویی که احتمال تصادفات جاده ای بالا است از ایمنی بیشتری برخوردار بوده و در مواقعی که کالاها فسادپذیر هستند، محموله ها بدون ماندن در ترافیک و مسیرهای طولانی، سالم تر و ایمن تر به مقصد می رسند.
از سوی دیگر راه آهن لرستان یکی از نواحی 21 گانه راه آهن کشور و پل ارتباطی به بنادر خرمشهر، آبادان، امام خمینی، ماهشهر و خلیج فارس محسوب می شود و نقش مهمی در جابجایی بار و مسافر به تهران و مناطق مرکزی کشور دارد که از این نظر در حمل و نقل ریلی کشور بسیار حائز اهمیت است.
بنابراین هرگونه کاهش یا افزایش ارسال بار و محموله توسط واحدهای تولیدی و صادرکنندگان کالا توسط این خطوط ریلی به صورت مستقیم در عملکرد ناوگان ریلی کشور بسیار تاثیر گذار است به همین دلیل توجه به راه آهن لرستان می تواند از نظر زیرساختی برای کشور بسیار اساسی باشد اما متاسفانه در سال گذشته برخلاف سالیان قبل به دلیل عدم استقبال واحدهای تولیدی استان های همجوار و صادرکنندگان کالا در لرستان با رشد منفی جابجایی بار مواجه شد که در صورت تداوم می تواند حیات این صنعت را در لرستان محروم و کم برخوردار با مشکلاتی مواجه نماید از این رو می طلبد با برنامه ریزی های اساسی، اقتصاد خطوط ریلی کشور و لرستان را تقویت کرد.
کاهش 58 درصدی بارگیری کالا از راه آهن لرستان
مدیرکل راه آهن لرستان در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: 185 هزار و 870 تن کالا طی پارسال از ایستگاه های ریلی استان بارگیری و ارسال شد که نسبت به مدت مشابه سال ماقبل کاهش 58 درصدی داشته در حالی که میزان بارگیری کالا در راه آهن استان طی سال 1402 معادل 445 هزار و 659 تن بوده است.
محمدرضا حبیبی افزود: همچنین طی مدت یاد شده تن کیلومتر مبدا - مقصد ( بارهای عبوری از ایستگاه های استان در مبدا و مقاصد مختلف) 72 میلیون و 682 هزار و 954 تن بود که نسبت به 213 میلیون و 723 هزار و 833 تن مدت مشابه سال قبل 66 درصد کاهش داشته است.
وی ادامه داد: تن کیلومتر مرزی راه آهن این استان نیز با ثبت 629 میلیون و 383 هزار و 624 تن کیلومتر در مقایسه با 763 میلیون و 566 هزار و 626 تن کیلومتر مدت مشابه سال 1402 کاهش 18 درصدی نشان می دهد.
مدیرکل راه آهن لرستان بیان کرد: پارسال 118 هزار و 432 مسافر قطارهای بین شهری از طریق راه آهن لرستان جابجا شدند که در مقایسه با 99 هزار و 759 نفر بازه زمانی سال 1402 حدود 19 درصد افزایش نشان می دهد.
حبیبی با اشاره به تعداد مسافر قطارهای حومه ای نیز عنوان کرد: در همین بازه زمانی پارسال 169 هزار و 644 مسافر توسط قطارهای حومه ای راه آهن لرستان جابجا شد که نسبت به سال 1402 با 168 هزار و 363 مسافر، تنها یک درصد رشد داشته است.
عدم استقبال تولیدکنندگان از حمل و نقل ریلی
حبیبی در خصوص چرایی روند کاهشی حمل و نقل ریلی کالا در لرستان، همکاری واحدهای تولیدی و صادرکنندگان کالا را در سال 1402 مثبت ارزیابی کرد و گفت: متاسفانه پارسال اکثر واحدهای تولیدی که طی سال های اخیر با راه آهن استان همکاری داشته اند برای ترانزیت کالاهای خود از شیوه ریلی استقبال نکردند.
وی تصریح کرد: این فعالان اقتصادی، کالای خود را با انتخاب حمل و نقل خودرویی، به مقاصد مربوطه ارسال کرده اند، همچنین سال گذشته متقاضیان جابجایی بار به کشورهای همسایه همچون عراق نیز که بیشترین سطح مراودات تجاری را با ایران دارد کمتر و همین امر باعث کاهش عملکرد در برخی زمینه ها شد.
به گفته مدیرکل راه آهن لرستان، حمل و نقل ریلی به حمل و نقل سبز معروف بوده که از افزایش مصرف سوخت و تصادفات جاده ای جلوگیری می کند، در مقایسه با حمل خودرویی آسیب پذیری کمتری برای بارهای ارسالی داشته و با ایمنی و اطمینان بیشتری به مقصد می رسد.
حبیبی با اشاره به انجام مکاتبات و رایزنی های لازم جهت افزایش حمل و نقل در خطوط ریلی استان افزود: در این راستا دیدارهایی با استاندار، معاونان، مدیرکل دفتر جذب و سرمایه گذاری و مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان انجام و با برخی از واحدهای تولیدی استان و شهرهای همجوار نیز رایزنی شده است و امیدواریم که امسال سالی متفاوت با گذشته برای راه آهن لرستان باشد.
وی ابراز امیدواری کرد امسال واحدهای تولیدی و صادرکنندگان کالا با انتخاب حمل و نقل ریلی، از راه آهن لرستان حمایت کنند و در توسعه زیرساخت های آن نقش داشته باشند.
بازار

http://www.Lor-Online.ir/fa/News/1021074/کاهش-استقبال-واحدهای-تولیدی-از-حمل‌-و-نقل-ریلی-لرستان
بستن   چاپ