ندای لرستان
امید برای پیشرفت جدی‌تر راه‌آهن لرستان
یکشنبه 21 آبان 1402 - 11:30:39 AM
مهر
ندای لرستان - استان لرستان با 11 شهرستان و بیش از 1.8 میلیون نفر جمعیت همچنان در حوزه حمل‌ونقل ریلی با چالش‌های جدی مواجه است و مرکز این استان هنوز به شبکه راه‌آهن کشور متصل نشده است.
پروژه ریلی جنوب با محوریت لرستان در قالب طرح راه‌آهن دورود - خرم‌آباد، پلدختر - اندیمشک در دست اجرا است که رفع تنگناهای ترافیکی در مسیر راه‌آهن قدیم، اتصال به راه‌آهن غرب کشور، قابلیت جابه‌جایی مسافر و کاهش تصادفات جاده‌ای از مزایای اجرای این پروژه مهم است.
راه‌آهن لرستان اواخر سال 89 مجوز کمیسیون ماده 32 را گرفت تا پروژه‌های ریلی لرستان از یک خوان دیگر عبور کنند و این بار دیگر بهانه عدم توجیه اقتصادی پروژه به دستاویز مسؤولان تبدیل نشود، از اخذ مجوز ماده 32 پروژه که بیش از هشت ماه گذشت مسؤولان برای آغاز عملیات اجرایی این پروژه‌های ریلی مهم رئیس‌جمهوری وقت را به لرستان دعوت کردند تا مراسم آغاز عملیات اجرایی این پروژه‌ها در مهرماه سال 90 برگزار شود.
این پروژه طی سه سال تعطیل شده بود تا امید به اجرای آن هر روز کم‌رنگ‌تر شود، تا قبل از دولت سیزدهم روند اجرای این پروژه به‌کندی پیش رفته و حتی متوقف شده بود؛ اکنون خبرهای خوبی از فعال‌شدن کارگاه‌های آن به گوش می‌رسد و امید می‌رود در دولت مردمی شاهد پیشرفت جدی‌تر این طرح ریلی باشیم.
محمدرضا هادوی مدیر امور راه‌سازی قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) در جریان بازدید خبرنگاران از پروژه راه‌آهن دورود - خرم‌آباد لرستان، اظهار داشت: با حمایت‌های صورت‌گرفته از سوی مسؤولان استان، این پروژه ریلی در لرستان فعال شده است.
وی با اشاره به توجه ویژه و خاص دولت سیزدهم به این پروژه ریلی در لرستان، عنوان کرد: با توجهی که از سوی دولت شده، موانع انجام این پروژه برای اینکه مجدد به حرکت در آید و فعال شود، برداشته شد.
مدیر امور راه‌سازی قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) با بیان اینکه از شهریورماه با حمایت‌های صورت‌گرفته، کار در پروژه به‌تدریج شروع و کارگاه‌ها فعال شدند، تصریح کرد: پروژه راه‌آهن دورود - خرم‌آباد، یک پروژه مهم در کشور محسوب می‌شود چرا که سهم ترانزیت کالا از طریق تکمیل این پروژه ریلی افزایش پیدا می‌کند.
هادوی در ادامه سخنان خود با اینکه با حرکتی که دولت دارد، موانع بر سر راه این پروژه ریلی لرستان برطرف خواهد شد، افزود: همکاران ما در این کارگاه، کار سختی را در طول یک سال گذشته انجام داده‌اند.
وی، بیان داشت: به حرکت در درآوردن کار خیلی مهم است، تجهیز کارگاه، رفع موانع حقوقی پروژه، تأمین اعتبار، استفاده از نیروی متخصص، ماشین‌آلات مرتبط و… در همه کارگاه‌ها انجام شده است.
مدیر امور راه‌سازی قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص)، تأکید کرد: یکی از ویژگی‌های مهم پروژه بسیار مهم راه‌آهن دورود - خرم‌آباد، طولانی‌بودن تونل‌های آن است، در این مسیر 17 قطعه تونل به طول حدود 33 کیلومتر وجود دارد، تونل‌ها در این پروژه گلوگاه محسوب می‌شوند.
هادوی با تأکید بر اینکه احداث تونل، یک فعالیت ناشناخته زیرزمینی است، مسئله آب در این تونل‌ها مهم است، مسئله کنترل و روش حفاری در این تونل‌ها مهم است، افزود: در این راستا از کارفرما و شرکت ساخت و همچنین ناظران پروژه تشکر می‌کنم چرا که اول بخش گلوگاهی کار را در دستور کار قرار داده‌اند.
وی تصریح کرد: در این راستا قطعاً اصحاب رسانه خود را برای سال آینده بیشتر آماده کنند چرا که شرایط ویژه‌ای را در این پروژه طی سال آینده خواهیم داشت، باز شدن هر تونل یک جشن در این پروژه ریلی دارد، از همین‌الان این نوید را می‌دهم که از سال آینده این قبیل جشن‌ها را در پروژه خواهیم داشت.
اسماعیل چراغی مدیر برنامه‌ریزی پروژه راه‌آهن دورود - خرم‌آباد نیز در جریان این بازدید، اظهار داشت: قرارداد این پروژه در سال 1392 منعقد شده و تا سال 1397، پیشرفت 39 درصدی داشت.
وی با بیان اینکه این پروژه در سال 1397 به دلیل مشکلات متعددی از جمله مشکلات اعتباری و قراردادی، متوقف شد، عنوان کرد: در آذرماه سال 1400 با سفر رئیس‌جمهور به استان لرستان استارت مجدد این پروژه زده شد و باهمت مدیران استانی و مجموعه قرارگاه خاتم، موانع و مشکلات قراردادی پروژه رفع شد و از شهریورماه سال 1401، به‌صورت جدی پروژه دوباره آغاز شد.
مدیر برنامه‌ریزی پروژه راه‌آهن دورود - خرم‌آباد در ادامه سخنان خود با بیان اینکه از تاریخی که پروژه مجدد آغاز شده، میزان پیشرفت فیزیکی پروژه از 39 درصد به 45 درصد رسیده است، تصریح کرد: باتوجه‌به واریانت‌هایی که به پروژه اضافه شده، احتمال دارد این عدد، چند درصدی بالا و پایین شود، اما در حال حاضر پیشرفت پروژه باتوجه‌به حجم قراردادها، 45 درصد است.
چراغی با تأکید بر اینکه از تاریخی که رئیس‌جمهور به لرستان سفر کرد بنا بر این بود که طبق برنامه زمان‌بندی 40 ماهه، تا تیرماه 1404 پروژه به بهره‌برداری برسد که این امر نیازمند برنامه‌ریزی‌های منظم و همکاری سایر ذی‌نفعان پروژه از جمله کارفرمای پروژه است، گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، در این مسیر قرار داریم.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه اعتبار اولیه این پروژه 469 میلیارد تومان بوده که بر اساس برآوردهای صورت‌گرفته کار باقی‌مانده در این پروژه حدود 10 هزار میلیارد تومان دیگر نیاز دارد، عنوان کرد: طول مسیر پروژه 114 کیلومتر است.
مدیر برنامه‌ریزی پروژه راه‌آهن دورود - خرم‌آباد، ادامه داد: این پروژه بخشی از طرح راه‌آهن دورود - خرم‌آباد - پلدختر - اندیمشک است، در این پروژه قرار است 114 کیلومتر راه‌آهن احداث شود، این پروژه هفت ایستگاه دارد.
چراغی تصریح کرد: ابنیه پروژه 20 دستگاه پل خاص به طول 3.5 کیلومتر، 250 دستگاه آب‌رو، 13 رشته تونل اصلی به طول 18 کیلومتر، چهار رشته تونل اضطراری به طول 15 کیلومتر است، در مجموع این پروژه 33 کیلومتر تونل دارد.
فرهاد زیویار استاندار لرستان نیز در جریان این بازدید با بیان اینکه در حال حاضر این پروژه در مسیر دورود - خرم‌آباد در حال اجرا است و در آینده نزدیک نیز بخش پلدختر - اندیمشک آن هم کلنگ‌زنی خواهد شد، اظهار داشت: برای این پروژه خیلی‌ها زحمت کشیده‌اند، حتی 39 درصدی از پروژه که درگذشته انجام شده، کار کمی نیست، ما همه کار را متوقف در دوره‌های خودمان نکنیم، قدردان زحمات مدیران قبل از این دوره هم باشیم، اما این مجموعه و پروژه حساس و مهم متوقف مانده بود که با پیگیری‌های صورت‌گرفته و حمایت رئیس‌جمهور این پروژه که یکی از نیازهای مهم استان و کشور به‌حساب می‌آید، در دستور کار قرار گرفت و خوشبختانه موانع زیاد بر سر راه آن برداشته شد.
وی ادامه داد: قرارداد این پروژه مربوط به سال 1397 بود که نیاز به اصلاح و تمدید داشت که با پیگیری‌های اداری و برگزاری جلسات متعدد در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مشکل در این زمینه رفع و در مردادماه سال 1401 قرارداد جدید پروژه تصویب و ابلاغ شد.
استاندار لرستان در ادامه سخنان خود با بیان اینکه بعد از رفع مشکل قرارداد، سال گذشته و به‌صورت پررنگ‌تر در شهریورماه سال 1402 کار شروع و کارگاه‌های 17 گانه پروژه آغاز به کار کردند، گفت: شاید این امر در سطح کشور کم‌نظیر باشد، اگر پروژه خوب مورد حمایت بودجه‌ای و مالی دولت قرار گیرد که آن هم همت همه را لازم دارد، زودتر به سرانجام خواهد رسید.
زیویار، افزود: در حال حاضر 600 نفر در پروژه مشغول به کار هستند، نزدیک به 500 میلیارد تومان تا کنون در این پروژه صورت‌وضعیت ارائه شده است، درصد کمی از این را دولت تأمین کرده، اما در آینده نزدیک پروژه به نحو خوبی مورد حمایت دولت قرار خواهد گرفت.
وی در ادامه سخنان خود اینکه قسمت زمان بر پروژه راه‌آهن لرستان تونل‌ها است، گفت: امیدواریم سرعت کارافزایش پیدا کند و بعد از کار تونل‌ها، بخش‌های دیگر را عملیاتی کنیم.
استاندار لرستان به موضوع معارضین پروژه نیز اشاره کرد و گفت: عدد موردنیاز برای معارضین قابل‌مقایسه با اعتبار کل طرح نیست، در این راستا مذاکراتی با شرکت ساخت نیاز است و به طریقی باید حق کسانی که در حاشیه این پروژه و مسیر قرار دارند رعایت شود.
زیویار در ادامه سخنان خود با اشاره به موضوع اعتبار این پروژه ریلی نیز، عنوان کرد: دراین‌رابطه نیز مراوداتی بین قرارگاه خاتم و دولت هست، املاکی در قالب مولدسازی در اختیار قرارگاه خاتم قرار داده شده است، قرارگاه خاتم به‌مرور می‌تواند از این منابع استفاده کند، موضوع دراین‌رابطه در حال پیگیری است، ده‌ها هزار میلیارد تومان رابطه مالی بین قرارگاه خاتم و دولت وجود دارد، اینها متوقف در یک پروژه نیست، با همه این اوصاف پیگیری لازم دارد.
وی با اشاره به اینکه چند هزار میلیارد تومان اعتبار در اختیار شرکت ساخت قرار داده شده و باید رایزنی و پیگیری صورت گیرد تا سهم استان هم داده شود، افزود: با شرایطی که کشور دارد، سختی‌هایی وجود دارد که همه باید کمک کنیم تا کار با سرعت انجام شود.
بنابراین گزارش، این پروژه سه سال تعطیل بود تا امید به اجرای آن هر روز کم‌رنگ‌تر شود، اما در جریان سفر هیأت دولت سیزدهم و با قرارگرفتن راه‌آهن لرستان در لیست پروژه‌های سفر، بار دیگر امید به تکمیل این پروژه ریلی قوت گرفت تا این مطالبه 30 ساله ظرف سه سال به مرحله افتتاح برسد.
 

http://www.Lor-Online.ir/fa/News/918507/امید-برای-پیشرفت-جدی‌تر-راه‌آهن-لرستان
بستن   چاپ