ندای لرستان - ایسنا /شهردار تهران گفت: شهرداری تهران به ازای هر دستگاه اتوبوس، ون و تاکسی برقی چینی 250 هزار یورو پرداخت میکند.
علیرضا زاکانی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: عملیات عمرانی مسیر نعلاسبی شکل خط 9 متروی تهران حد فاصل پارک چیتگر تا منطقه دولتآباد از امروز شروع شد.
وی ادامه داد: عملیات عمرانی خطوط 8 و 10 مترو نیز در سال 1402 شروع شد و به زودی عملیات عمرانی چهارمین خط مترو نیز شروع میشود.
به گفته شهردار تهران هزینه احداث هر کیلومتر خط مترو سه هزار میلیارد تومان است.
زاکانی طول خط 9 را 40 کیلومتر و هزینه احداث آن را بیش از 120 همت اعلام کرد.
وی زمان بهرهبرداری از خطوط 4گانه جدید متروی تهران را 4 تا 5 سال از زمان شروع عملیات اجرایی برآورد کرد.
شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان با اشاره به قرارداد واردات اتوبوس، ون و تاکسیهای برقی شهرداری تهران با خودروسازان چینی، گفت: شرکت ساختمانی طرف قرارداد شهرداری برای خرید از چین، شرکتی است که تامین مالی پروژه را انجام میدهد و به واردات خودرو کاری ندارد. این اقدام مشابه کاری است که برای تامین مالی خطوط یک تا سه متروی تهران اتفاق افتاد. در مقطع احداث این خطوط یک شرکت نظامی چینی منابع مالی این سه خط را تامین کرد.
زاکانی علت امنیتی و محرمانه بودن قرارداد شهرداری تهران با طرف چینی را اینگونه توضیح داد: محرمانه به معنای محرمانی از جنبه طرف خارجی است. در دولت هم اعلام شد برای آسیب نخوردن قرارداد با چین، دستگاههای مسوول که در جریان جزییات هستند مسئله را مدیریت کنند.
وی هزینه تولید خودروهای چینی قرارداد شهرداری را بسیار ارزانتر از شرکتهای ایرانی دانست و ادامه داد: بخشهای اصلی خودروهای خریداری شده از چین تماما خارجی است. این تجهیزات به ایران منتقل شده و بر روی شاسی خودرو که به همراه برخی قطعات در داخل ایران تولید میشود، سوار میشود.
شهردار تهران ادامه داد: قرارداد شهرداری تهران با طرف چینی ارزانتر و کم زمانبرتر است ضمن اینکه سه سال هم برای باز گرداندن اصل و سود پول طرف چینی فرصت داریم.
زاکانی با رد حضور مافیا در قرارداد شهرداری، گفت: اصلا نمیدانم مافیا هست یا نیست، اما به شما توضیح میدهم قبل از سفر بنده به چین پیشنهادات و نامههای رسمی خودروسازان داخلی به شهرداری تهران حکایت از قیمت 316 تا 347 هزار یوروی هر دستگاه اتوبوس، ون و تاکسی برقی داخلی داشت.
وی ادامه داد: مبلغی که در وزارت کشور توافق و صورتجلسه شد 323 هزار یورو بود اما قیمت قرارداد ما با طرف چینی که آپشنهای مشابه یا بیشتر از خودروسازان داخلی دارد، به ازای هر دستگاه 220 هزار یورو که با احتساب سایر هزینهها به 250 هزار یورو میرسد.
شهردار تهران افزود: در این قرارداد به ازای هر دستگاه اتوبوس 97 هزار یورو صرفهجویی شده است.
زاکانی یادآور شد: شهرداری تهران 3275 اتوبوس با پرداخت 236 میلیارد تومان از شرکتهای خودروساز داخلی خریداری کرد اما 500 اتوبوس به ما تحویل ندادند و کل اتوبوس و مینیبوس تحویلی به شهرداری به 2755 عدد کاهش یافت که 500 عدد آن مینیبوس است. این تعداد از اتوبوس و مینیبوسها به تدریج تا اوائل سال بعد وارد ناوگان شهرداری تهران میشود.
وی گفت: شهرداری از شرکتهای خودروسازی که یا قیمت بالایی میگفتند یا کیفیت پایینی ارائه میدادند، خرید نکرد. قرارداد شهرداری تهران برای جبران کسریها و جلو انداختن 2 ساله تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی تهران است.
http://www.Lor-Online.ir/fa/News/952412/آمار-و-ارقام-زاکانی-از-قیمت-تمام-شده-اتوبوسهای-چینی