ندای لرستان
تخلف 21 هزار میلیاردی ایران‌خودرو؛ شورای رقابت ورود کرد
چهارشنبه 28 شهريور 1403 - 18:55:54
ندای لرستان - مهر /شرکت ایران‌خودرو در تخلفی آشکار و بر خلاف تعهدات اولیه، به جای نصب موتور EF7 بر روی خودروی سورن‌پلاس موتور ارزان‌ و قدیمی‌تر XU7P نصب کرده است.
شرکت ایران‌خودرو بر خلاف تعهدات اولیه، به جای نصب موتور EF7 بر روی خودروی سورن‌پلاس موتور ارزان و قدیمی‌تر XU7P نصب کرده است. اختلاف قیمت این دو موتور حدود 70 میلیون تومان است و طبق برآوردها ایران‌خودرو با این تخلف بیش از 2 هزار و 100 میلیارد تومان سود به جیب زده است.
در همین خصوص جمال علیزاده قمشه‌ای کارشناس اقتصادی صنایع بزرگ درباره تخلف ایران‌خودرو در محصول سورن‌پلاس به خبرگزاری مهر گفت: پیش از پرداختن به پرونده تخلف سورن‌پلاس باید به پیشینه عرضه خودرو در سامانه یکپارچه اشاره کرد. 27 اردیبهشت 1401 بود که وزارت صمت اعلام کرد در راستای فروش خودرو صرفاً در سامانه یکپارچه فروش هرگونه فروش خودرو از طریق غیر از سامانه یکپارچه ممنوع و از این پس فروش خودرو فقط از طریق سامانه متمرکز انجام می‌شود.
علیزاده قمشه‌ای افزود: همچنین در این حین اعلام شد که مسئولیت نظارت بر هرگونه تخلف خودروسازها با وزارت صمت بوده و این وزارت‌خانه به جهت تحویل خودروهای فروخته شده ذیل این سامانه مسئول است.
وی در ادامه به اولین اطلاعیه ایران‌خودرو برای عرضه سورن‌پلاس بنزینی در طرح فروش یکپارچه اشاره کرد و گفت: سورن‌پلاس بنزینی در این طرح با کد کلاس 57529 معرفی و اعلام شده که خودروی قابل ارائه از طریق این بخشنامه، از آخرین استاندارد زیست محیطی و مقررات اعلام شده و حاکم بر کشور در زمان تحویل خودرو، برخوردار خواهد بود. این استانداردها ممکن است به صورت دوره‌ای بروزرسانی شود و در مورد تغییر در خودرو در اطلاعیه ایران‌خودرو هیچ موردی به جز استانداردها اعلام نشده است.

ندای لرستان


این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: در مورد ارتقا استانداردهای ملی هم اعلام شده که در صورت ارتقا، قیمت دوباره محاسبه و مشتری ملزم به پرداخت مابه‌التفاوت است که این هم شامل مواردی چون الزامات استاندارد روز، رفاهی، تجهیزات و … می‌شود.
علیزاده قمشه‌ای در پاسخ به اینکه آیا تغییر موتور را هم می‌توان در همین راستا دانست؛ گفت: تغییر موتور به هیچ وجه در حوزه تغییر استانداردها نیست؛ مگر آنکه یک موتور نتواند استانداردهای آلایندگی را پاس کند که در شرایط فعلی و با وجود محدودیت‌های جدی در تعدد موتور، این موضوع مطرح نیست. جدای از این، تغییر موتور سورن‌پلاس تحویلی نسبت به آنچه ثبت نام شده است، تغییر از یک موتور جدیدتر با استاندارد بالاتر به موتور قدیمی، معیوب و پرایراد رخ داده است. اگر بحثی هم از منظر استانداردهای آلایندگی برای موتورهای این شرکت مطرح باشد، موتور xu7، موتور مشترک بین وانت آریسان و سورن به اصطلاح ایران‌خودرو ارتقا یافته، با اولویت بالا بایستی از رده خارج شده و موتورهای جدیدتر و واقعاً بهینه (!) جایگزین آن شوند.
وی خاطرنشان کرد: به هر حال خودروساز به هیچ وجه مجاز به تغییر موتور بدون اطلاع و اجازه از مشتریان نیست. تخلفی که در سورن‌پلاس رخ داده و تعداد زیادی از مشتریان را درگیر کرده است.
این کارشناس اقتصادی در پاسخ به اینکه آیا ایران‌خودرو در زمان ثبت نام و قرعه‌کشی، مشخصات کامل سورن‌پلاس را اعلام و صراحتاً نصب موتور EF7 را اعلام کرده است یا خیر هم گفت: بله طبق کاتالوگی که برای تنها نمونه موجود از سورن پلاس با سر کد 575 در اسفند 1401 بر روی سایت این شرکت قرار گرفته، موتور این محصول از نوع EF7 معرفی شده و غیر از سرکد 575 هیچ سورن پلاس دیگری وجود خارجی نداشته است.
علیزاده قمشه‌ای در پاسخ به اینکه به هر حال خودروساز مجاز به ایجاد تغییرات در تجهیزات و امکانات خودرو است و این را در همان اطلاعیه اعلام کرده است؛ گفت: این موضوع برای تغییر امکانات مثل بازکن درب صندوق از داخل و دیگر امکانات رفاهی صدق می‌کند کما اینکه در محصول جدید با سر کد 584، دوربین دنده عقب، مانیتور، رینگ آلومینیومی و بسیاری از موارد که آپشن نامیده می‌شود هم حذف شده است اما موتور و سیستم انتقال قدرت به هیچ وجه جزو این موارد نیست.
حدود 30 هزار نفر به جای سورن‌پلاس EF7 سورن‌پلاس XU7P تحویل گرفته‌اند
وی در ادامه به آمار افراد درگیر با این پرونده اشاره و اعلام کرد: طبق اطلاعاتی که ایران‌خودرو در سامانه کدال منتشر کرده است؛ از ابتدای امسال تا نیمه مرداد ماه 27 هزار و 864 دستگاه سورن‌پلاس که قرار بوده مجهز به موتور EF7 باشد را با موتور XU7P به مشتریان تحویل داده است. با توجه به اینکه آمار منتشر شده مربوط به بیش از 40 روز پیش است و با لحاظ آمار دو ماهه آخر سال 1402، می‌توان گفت که موتور سورن‌پلاس بیش از 30 هزار نفر به XU7P تغییر کرده است.
وی افزود: موتور EF7 به عنوان یک موتور 16 سوپاپ با تکنولوژی CVVT در بازار آزاد بالای 120 میلیون تومان قیمت دارد و فناوری ساخت آن نیز مربوط به کمتر از 20 سال پیش است اما موتور XU7 که 8 سوپاپ است در بازار آزاد 70 میلیون تومان از موتور EF7 ارزان‌تر است و زیر 50 میلیون تومان قیمت دارد. فناوری این موتور پیر و پرچالش هم مربوط به 40 سال پیش است و در جهان یک موتور منسوخ شده محسوب می‌شود. به بیان دیگر ایران‌خودرو بر خلاف تعهدات اولیه خود برای استفاده از پیشرانه EF7، بدون اجازه از متقاضیان یک موتور ارزان‌تر با فناوری پایین‌تر را جایگزین کرده است. این یعنی کم فروشی و تقلب در معامله. از طرف دیگر با وجود این اقدام، قیمت را نه تنها کاهش نداده بلکه نسبت به خودروی فروخته شده با موتور بهتر، 5 میلیون تومان هم بالاتر برده است.
ایران‌خودرو حدود 21 هزار میلیارد ریال به جیب زده است
این کارشناس اقتصادی افزود: با برآورد این اختلاف 70 میلیون تومانی و 30 هزار خودروی تحویلی، می‌توان گفت که ایران‌خودرو با این تخلف، فقط از محل این تغییر موتور طی این مدت نزدیک به 21 هزار میلیارد ریال به جیب زده است. طبق میزان تولید ماهانه اعلامی این شرکت در کدال و با توجه به آن‌که تعداد زیادی از متقاضیان سورن پلاس که سال 1401 ثبت نام نموده و در انتظار تحویل آن هستند؛ قابل پیش‌بینی است که در صورت ادامه این تخلف و فروش اجباری، تا پایان فصل پاییز بیش از 2,000 میلیارد تومان دیگر از جیب مردم به نفع این خودروساز دریافت و حقوق عمومی مردم ضایع می‌گردد. مطابق اسناد موجود، متأسفانه در کارتابل برخی مشتریان مشاهده شده است که ایران‌خودرو با جعل داده‌های ارسالی از سوی سامانه یکپارچه، اقدام به تغییر اطلاعات خودروی ثبت‌نامی و درج خودروی بی‌کیفیت جدید یا همان سورن پلاس xu7p به عنوان انتخاب مشتریان نموده است که این موضوع خود تخلفی عجیب در این سطح بوده که بایستی متولیان آن تحت تعقیب کیفری قرار گیرند.

ندای لرستان


ورود شورای رقابت
در همین خصوص سپهر دادجوی توکلی در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره اقدام ایران‌خودرو در تعویض موتور سورن‌پلاس گفت: این موضوع در حیطه کاری شورای رقابت به عنوان ناظر بر وزارت صمت قرار دارد و این شورا به موضوع ورود کرده است.
وی ادامه داد: شورای رقابت یک نهاد شبه‌قضایی است و با شکایت اشخاص و ارائه مستندات به موضوعات ورود می‌کند. در برخی موضوعات هم به عنوان ناظر به صورت خودکار ورود می‌کند که بحث اخیر درباره سورن‌پلاس از همین دست موضوعات است.
سخنگوی شورای رقابت خاطرنشان کرد: نتیجه بررسی‌های شورای رقابت در برخی پرونده‌ها در صورت لزوم اطلاع‌رسانی می‌شود و در مورد این موضوع هم احتمالاً این اطلاع‌رسانی صورت خواهد گرفت.
کمیسیون صنایع از ایران‌خودرو توضیح خواست
گفتنی است مصطفی پوردهقان عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی هم پیش از این در واکنش به این تخلف گفته بود که در اولین جلسه کمیسیون در این خصوص با دعوت از مدیران ایران‌خودرو از آنها توضیح خواهد خواست.
وی همچنین اعلام کرده بود که مجلس حتماً به موضوع قراردادهای خودروسازان با مشتریان ورود می‌کند و این مسئله را به وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز اطلاع داده‌ایم و خواستار این شده‌ایم که فضای موجود را برهم بزند.
تولید سورن پلاس EF7 متوقف نشده است!
تغییر موتور سورن پلاس از EF7 به XU7P مصداق بارز تغییر در خودرو و در نتیجه تخلف شرکت ایران‌خودرو است. این تغییر موتور به هیچ وجه جنبه فنی ندارد چون موتور EF7 هم اکنون بر روی خودرو ری‌را به عنوان جدیدترین و گران‌قیمت‌ترین خودروی ملی محصول ایران‌خودرو نصب شده است. همچنین اینکه به جای موتور EF7 بر روی سورن‌پلاس همان موتوری که بر روی وانت آریسان نصب شده برای این محصول هم تعبیه شود تخلف محرز و شیطنت اقتصادی 40 هزار میلیارد ریالی است و امیدواریم شورای رقابت طرف مصرف کننده را گرفته و برخورد به گونه‌ای نباشد که مردم متضرر شوند. جالب است بدانید آخرین بروز رسانی اطلاعات سورن پلاس بنزینی در سایت ایران خودرو مطابق تصویر زیر برای ابتدای اردیبهشت 1403 بوده و در آن همچنان نوع موتور EF7 ذکر شده، حال آنکه در سایت شرکت، خودروی سورن پلاس با موتور xu7p هم معرفی شده که در نام آن، نوع موتور ذکر شده که نشان از متفاوت بودن این خودرو با خودروی ثبت‌نامی متقاضیان در سال 1401 است.

ندای لرستان


برای سورن‌پلاس‌های تحویل پاییز و زمستان چاره‌اندیشی کنید
با توجه به تعداد بالای شهروندان درگیر، همچنان منتظر واکنش نهادهای مسئول و نظارتی چون سازمان تعزیرات حکومتی و وزارت صمت، قوه قضائیه و کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی هم هستیم. حدود 30 هزار نفر تاکنون خودروی تعویض موتور شده تحویل گرفته‌اند و احتمالاً تعداد زیادی از این افراد از تخلف صورت گرفته به طور کل بی‌اطلاع هستند. تعداد زیادی خودرو هم قرار است در پاییز و زمستان تحویل داده شود که بر اساس قرارداد 1401 و بخش‌نامه‌های وقت وزارت صمت اولویت‌بندی شده‌اند؛ بنابراین از قوه قضائیه و شورای رقابت انتظار می‌رود جلوی این تخلف را گرفته و حق مردم را به آنان بازگرداند، همچنین جلوی ادامه این تخلف بزرگ چند ده هزار میلیاردی گرفته شود.

http://www.Lor-Online.ir/fa/News/977924/تخلف-21-هزار-میلیاردی-ایران‌خودرو؛-شورای-رقابت-ورود-کرد
بستن   چاپ