ندای لرستان - ایسنا /متن پیش رو در ایسنا منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاستجمهوری امسال آمریکا از حمایت قطاری طویل از سلبریتیهای پرمخاطب برخوردار بود، اما چرا عرصه را به رقیب جمهوریخواه خود واگذار کرد؟
رسانه انگلیسی در مقالهای با اشاره به بیهودگی حمایت سلبریتیهای برجسته از «کامالا هریس» در انتخابات ریاستجمهوری 2024 آمریکا، به شرح دلایل ناتوانی این ستارگان در جلب آرای کافی برای نامزد دموکرات پرداخت.
به گزارش روزنامه گاردین، «اپرا وینفری»، «جورج کلونی»، «لئوناردو دیکاپریو»، «تیلور سوییفت»، «بروس اسپرینگستین» و بسیاری دیگر؛ بهدشواری میتوان فهرست سلبریتیهایی که از هریس حمایت کردند را با فهرست سلبریتیهایی که در مراسمهایی مانند جایزه اسکار حاضر میشوند، اشتباه نگرفت.
اینها تنها بخشی از چهرههای مشهور هستند که از تلاش ناکام کامالا هریس برای ورود به کاخ سفید حمایت کرده و این کمپین را به یکی از پرستارهترین کمپینهای سیاسی در تاریخ ایالات متحده تبدیل کردند. تیلور سوییفت که حمایت سفتوسختی از هریس به عمل آورد، بزرگترین و محبوبترین ستاره فعلی آمریکاست.
تحلیلگران هنگام بررسی دلایل شکست انتخاباتی هریس، بسیاری از انتقادات خود را متوجه افراد مشهور کردهاند. این مسئله مطرح است که شاید درخشش زندگی پرزرقوبرق این ستارگان در انظار رأیدهندگان، کمپین هریس را از دغدغههای مردم عادی آمریکا فاصله داده باشد، بهویژه در حوزه اقتصادی که آسیب زیادی از تورم دیده است. به گزارش گاردین، مسئله ممکن است خیلی سادهتر از اینها باشد: «شاید دوران اعتبار تأییدیههای افراد مشهور به پایان رسیده است.»
کمپین هریس با تمام توان از قدرت افراد مشهور بهره برد. تنها یک روز پیش از برگزاری انتخابات، «لیدی گاگا»، وینفری، «ریکی مارتین» و گروه «روتس» در حمایت از هریس و برای تشویق شهروندان به حضور در رأیگیری، در پلههای موزه هنر فیلادلفیا یک اجرا برگزار کردند.
از «بیانسه» و «جنیفر لوپز» گرفته تا جورج کلونی، «کیتی پری»، «جان بون جووی» و «کاردی بی»، همگی تمام تلاش خود را برای پیروزی هریس به کار گرفته و در کارزار انتخاباتی دموکراتها حضور فعال داشتند.
درخشش ستارگان چشم رأیدهندگان طبقات پایین را زد
به گزارش گاردین، اکنون مقامات حزب دموکرات به این فکر افتادهاند که شاید تکیه بر حمایت افراد بسیار مشهور و ستارگان پرمخاطب، نشانه از دست دادن رأیدهندگان طبقه کارگر است، مخصوصاً اینکه اسناد مالی افشاشده از کمپین هریس نشان داد او هزینه گزافی برای صرف بهکارگیری این ستارگان کرده است.
این در حالی است که کمپین ترامپ در اذهان رأیدهندگان با درگیریهایش با افراد مشهور شناخته شده است، زیرا خوانندگان و موسیقیدانهای بسیاری از ترامپ به دلیل استفاده از آهنگهایشان در تجمعات انتخاباتی شکایت کردهاند. در شب انتخابات، ترامپ به جمعیتی در پیتسبرگ گفت: «ما به ستارهها نیاز نداریم، چون سیاست داریم.» او سپس از بیانسه بهدلیل امتناع از خواندن ترانههایش در یکی از تجمعهای انتخاباتی هریس انتقاد کرد و گفت که این خواننده مشهور آمریکایی فقط برای پول به این مراسم آمده بود.
نتیجه انتخابات ریاستجمهوری 2024 آمریکا دوباره مسئله ورود چهرههای دنیای سرگرمی و ستارگان این عرصه به ساحت سیاست و پیامدهای احتمالی آن را زنده کرده و انگاره نقش مثبت این افراد در جلب حمایت رأیدهندگان جوان را هم زیر سوال برده است. مشارکت افراد 18 تا 29 ساله در انتخابات 2024 ایالات متحده کاهش یافت و حتی بخشی از زنان جوان هم با وجود هریس، به ترامپ رأی دادند.
«هانک شینکوف» مشاور حزب دموکرات میگوید ناتوانی سلبریتیها در شکستدادن ترامپ ناشی از این بود که هیچکس این توانایی را نداشت. او میگوید کمپین هریس از ابتدا معیوب بود، زیرا توسط ابرقدرتهای جهان سیاست و صنعت اداره میشد و آنها برای شکستهای خود هیچ عواقبی متصور نیستند. او میگوید: «افراد مشهور هیچ احساسی در مردم ایجاد نمیکنند. آنها فقط مراسمها را پرزرقوبرق میکنند و نیاز اصلی مردم، یعنی سیاست و جهتدهی را برآورده نمیکنند.»
«اندی گرشون» استاد موسیقی دانشگاه «سیراکیوس» نیز میگوید یکی دیگر از دلایل ناتوانی سلبریتیها در جهتدهی به آرای آمریکاییها، استفاده از آنان در مکانها و رویدادهای اشتباه و همچنین اظهارنظر آنها درباره مسائلی مانند اقتصاد بوده است، حوزههایی که نظر این ستارگان در آنجا اعتباری ندارد.
او همچنین با بیان اینکه بهتر بود این ستارگان در مکانهایی بجز ستادهای انتخاباتی نامزدها به اجرای برنامه میپرداختند، میگوید: «افراد مشهور در تجمعاتی ظاهر میشدند که مملو از افرادی بود که از قبل قصد داشتند به او (هریس) رأی دهند.»
اساسا کمکی از سلبریتیها برمیآید؟
بسیاری از تحلیلگران همچنین به حضور هریس روی جلد مجله «ووگ» اشاره کرده و گفتند اقداماتی از این دست باعث شد هریس بیش از پیش خود را از سبک زندگی رأیدهندگان عادی فاصله دهد. «ونسا فریدمن» منتقد بخش مُد در نیویورک تایمز نوشت: «گرچه مُد میتواند یک زبان جهانی باشد، اما همیشه در سیاست بهخوبی فهم نمیشود، بهویژه برای نامزدی که مدعی است درد اقتصادی بسیاری از آمریکاییها را درک میکند.»
رسانه انگلیسی با اشاره به اینکه نمیتوان هریس را به دلیل چنگ زدن به تمامی راههای ممکن برای کسب رأی سرزنش کرد، تاکید کرد پرسش اساسی این است که آیا حضور سلبریتیها اساساً میتواند جهتگیریهای سیاسی رأیدهندگان را تغییر دهد؟
به گزارش گاردین، در حالی که کمپین هریس از سلبریتیها برای جلب آرا استفاده کرد، کمپین رقیب جمهوریخواه وی شخص ترامپ را به ستاره اصلی این کارزار تبدیل کرد و برای رساندن صدای خود به گستره وسیعی از افراد، به پادکسترها و ستارگان ورزشهای رزمی روی آورد.
بر اساس این گزارش، هریس و متحدانش از اساس توان رقابت با میزان نفوذ ترامپ را نداشتند، چهرهای که ستاره یک برنامه تلویزیونی است و 2 تلاش نافرجام برای ترور وی، او را به یک نامزد بسیار محبوب بدل کرده بود.
«رابرت تامسون» مدیر یک مرکز تحقیقاتی درباره فرهنگ عمومی و تلویزیون میگوید: «تأییدیههای افراد مشهور میتواند مردم را به خرید کفش و عطر ترغیب کند و یا بر مدلهای موی آنها تاثیرگذار باشد، اما وقتی صحبت از تغییر نظر مردم درباره سیاست باشد، آن هم درباره رئیسجمهور ایالات متحده در انتخاباتی که در هشت سال گذشته نسبت به آن جهتگیریهای مختلف شده است، سلبریتیها قدرتی ندارند.»
او میگوید: «در واقع، احتمال اینکه حمایت یک فرد مشهور از یک سیاستمدار موجب تغییر نظر مردم راجع به آن سلبریتی شود، بیشتر از آن است که نظر افراد را درباره آن سیاستمدار تغییر دهد.»
محمد حسین خدائیان