ندای لرستان - ایرنا / مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان گفت: 2 هزار کیلومتر از مجموع هشت هزار کیلومتر راه های ارتباطی این استان خاکی یا شوسه است.
عارف امرایی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان افزود: این راه ها اغلب در مناطق روستایی، عشایری و محورهای فرعی هستند و در زمان بارندگی تردد اهالی را با مشکل روبرو می کنند.
وی در خصوص تفاوت آمار فرمانداری ها و راهداری از راه های مسدود شده ناشی از بارش ها اظهار داشت: انسداد راه های اصلی و شریانی توسط راهداری اعلام می شود، اما تردد در راه های خاکی و روستایی به دلیل بارش ها، تا حدودی با اختلال همراه است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان ادامه داد: زمان بارندگی این راه ها به برخی روستاها مسدود یا به دلیل گل اندود بودن جاده، تردد به کندی صورت می گیرد، اما ارتباط روستا با مرکز بخش یا شهر برقرار است.
امرایی تاکید کرد: بازسازی و راه شکافی جاده های عشایری توسط سازمان امور عشایر و جاده های روستایی و اصلی توسط راهداران صورت می گیرد که در برخی مواقع، تردد در زمان بارش با اخلال انجام می شود، اما برخی فرمانداری ها راه ها را مسدود اعلام می کنند.
وی با تاکید بر اینکه متولی این امر سازمان راهداری است، بیان کرد: راهداران استان با تمام توان و امکانات در راستای نگهداری و بازگشایی محورهای مواصلاتی تلاش می کند.
عمر بالای ناوگان، چالش راهداران
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان با اشاره به فعالیت 370 نیروی راهدار در استان یادآور شد: 294 دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین در اختیار این افراد است، اما عمر بالای ناوگان، به چالشی در این حوزه تبدیل شده است.
امرایی اضافه کرد: تعدادی ماشین آلات راهداری برای نوسازی ناوگان کشور و استان خریداری شده اما ترخیص آنها از گمرک سخت و زمان بر است.
وی اظهار داشت: پیمانکار طرف قرارداد استان نیز 12 دستگاه ماشین آلات را وارد کرده است که در صورت ترخیص، تا 2 ماه آینده بکارگیری خواهد شد.
39 راهدارخانه، امدادگران در راه ماندگان
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان لرستان گفت: در حال حاضر 39 راهدارخانه در محورهای مواصلاتی استان مستقر و فعال شده و تمهیدات لازم برای راهداری زمستانی انجام شده است.
امرایی افزود: نگهداری و نوسازی راه های استان در تمام فصول توسط راهداران انجام و در فصل بارش و سرما، مسوولیت این افراد با توجه به مسیرهای کوهستانی و گردنه های سخت گذر، مضاعف می شود.
وی ادامه داد: هم اکنون مشکلی در خصوص تعداد راهدارخانه برای جاده های شریانی لرستان وجود ندارد، ذخیره سازی شن و نمک در انبار راهدارخانه ها صورت گرفته و انبار ذخیره راهدارخانه فیروزآباد نیز در حال احداث است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان اظهار داشت: راهدارخانهها به عنوان پایگاه استقرار نیروهای راهدار، ماشینآلات و همچنین انبارهای نمک و شن، نقش کلیدی در نگهداری و بازگشایی مسیرهای مواصلاتی دارند.
مرمت 12 راهدارخانه
امرایی اضافه کرد: بازسازی و تعمیر12 راهدارخانه استان در راستای آمادگی برای راهداری زمستانی نیز طی سال جاری انجام شده است.
وی گفت: در این راستا راهدارخانه های اشترینان بروجرد، رازان دورود، محمودآباد ازنا، شول آباد الیگودرز، شوراب چگنی، بلوران کوهدشت، سرنمک و زاغه خرم آباد، کاکارضا الشتر و گشور دلفان با اعتبار 120 میلیارد ریال بازسازی شده اند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان با اشاره به آغاز عملیات اجرایی راهدارخانه چم گرداب شهرستان پلدختر بیان کرد: این تعمیرات شامل، نصب و مرمت برج نوری، تابلو سردرب، پمپ و تانکر آب، خرید پکیج، تعمیر و سرویس موتورخانه، نصب علمک و گازکشی داخلی، احداث دیوار، احداث سرویس بهداشتی و محوطه سازی است.
http://www.Lor-Online.ir/fa/News/993347/وجود-2-هزار-کیلومتر-راه-خاکی-و-شوسه-در-لرستان