ندای لرستان

آخرين مطالب

«موسی» به روایت حاتمی کیا مقالات

«موسی» به روایت حاتمی کیا
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - روزنامه سازندگی /متن پیش رو در سازندگی منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
“ابراهیم حاتمی‌کیا” چگونه در فیلم “موسی” از یک روایت تاریخی به یک روایت امروزی رسیده است؟

اکبر منتجبی| عبور از پیچ اتفاقات سال‌های اخیر گویا باعث تغییر دیدگاه‌های بسیاری ازافراد از جمله ابراهیم حاتمی‌کیا به زنان شده است. کارگردانی نام‌آشنا که در فیلم آخر خود خروج، دولت وقت را به باد انتقادات تند خود گرفته بود، امروز با فیلم تاریخی موسی کلیم‌الله یک داستان زنانه را روایت می‌کند که قهرمانان عصر خویش بودند. بدین‌ترتیب فیلم موسی اگرچه بر بستر یک داستان تاریخی روایت می‌شود اما با توجه به مضامینی که در فیلم مطرح می‌شود به نظر می‌رسد ما با حاتمی‌کیای دومی طرف باشیم که این بار برخلاف آثار پیشینش به زنان و جنگندگی آنان برای بقا و ساختن آینده متفاوت، اهمیت می‌دهد. به همین دلیل است که اگر تا دیروز زنان بخشی از یک پازل در فیلم‌های حاتمی‌کیا بودند، امروز در موسی تمام پازل هستند. زنان در عموم فیلم‌های حاتمی‌کیا یا نمادی از صبر و مقاومت و ایثار بودند یا بازماندگان جنگ. عموماً با زنانی روبه‌رو بودیم که همراهان مردان بودند و در داستان، نقش حمایتی و عاطفی را بر عهده‌ داشتند.
تلاششان نیز عمدتاً بر این امر استوار بود که مکمل مرد داستان باشند. به همین دلیل به‌ غیراز فیلم دعوت که چند داستان با محوریت مسائل زنان و سقط ‌جنین بود، در دیگر آثار حاتمی‌کیا، زن جزیی از یک کل بود.
اما در فیلم موسی، زنان کنشگران جامعه خود هستند. آن‌ها افرادی هستند که اگرچه در دو سوی قطب‌ جامعه و حکومت ایستاده‌اند اما در هنگامه جدال و جدل خواسته و ناخواسته از هم حمایت می‌کنند و تلاششان تغییر وضعیت موجود به نفع خودشان و جامعه‌شان است.
اما موسی درباره چیست و ما با کدام بخش از داستان زندگی پیامبر بنی‌اسرائیل روبه‌رو هستیم؟ آنچه در فیلم به نمایش درمی‌آید یک داستان قدیمی، کهن و جاوید است که بخشی از اسطوره‌های دینی است. فرعون ستمگر زمانه‌ بر اساس خوابی که می‌بیند و تعبیر آن، کودکان را می‌کُشد تا تخت سلطنتش برقرار بماند. کودک‌کُشی به خواست کاهنان مطرح می‌شود و اساس فیلم براین امر بنا می‌شود تا کودکی که مخفیانه و در روزی خاص به دنیا آمده و منجی قوم بنی‌اسرائیل است، نجات یابد. پس مادر موسی در میانه‌ هراس و نگرانی به ندای درونی قلبش گوش می‌دهد و فرزند خود را به خدا و رود نیل می‌سپارد اگرچه همچنان نگران است:
مادر موسی، چو موسی را به نیل / در فکند، از گفتهٔ رب جلیل
خود ز ساحل کرد با حسرت نگاه / گفت کای فرزند خُرد بی‌گناه
گر فراموشت کند لطف خدای / چون رهی زین کشتی بی ناخدای
گر نیارد ایزد پاکت بیاد / آب خاکت را دهد ناگه بباد
وحی آمد کاین چه فکر باطل است/ رهرو ما اینک اندر منزل است
ما گرفتیم آنچه را انداختی/ دست حق را دیدی و نشناختی؟
بنابراین بن‌مایه آن داستان کهن که شمه‌ای از آن در فیلم به تصویر آمده بر این اصل استوارشده است: «نجات منجی» بدین‌ترتیب اگرچه ما داستان فیلم را از پیش می‌دانیم که چیست و حتماً خود را برای یک داستان تاریخی و مذهبی آماده می‌کنیم اما باید اذعان کرد که فیلم موسی تنها یک اثر تاریخی و مذهبی نیست بلکه بازتابی از گفتمان‌های روز است و ابراهیم حاتمی‌کیا تلاش می‌کند از یک ‌سو انتفاضه را به تصویر بکشد و از دیگر سو همبستگی زنان را بیش‌ازپیش نشان دهد. به همین دلیل برخلاف بسیاری از آثار تاریخی که نقش زنان کم‌رنگ هستند، فیلم «موسی» سه زن اصلی خود را به‌ عنوان شخصیت‌های اصلی و پیش‌برنده‌ داستان معرفی می‌کند:
مادر موسی: زنی که نه ‌تنها برای نجات فرزندش از دست فرعون تلاش می‌کند بلکه در حمایت از زنان دیگر نیز نقش‌آفرین است.
آسیه، همسر فرعون: او در برابر دستورات ظالمانه همسرش مقاومت می‌کند و نمی‌گذارد، فرمان کشتار زنان اجرا شود.
قابله‌ی دربار: درحالی ‌که اجرای فرمان فرعون برای او نیز خطرناک است، او تصمیم می‌گیرد که موسی را به دنیا بیاورد و این راز را فاش نکند.
این سه زن مکمل یکدیگر می‌شوند و هر یک پوشش‌دهنده‌ی آن دیگری است تا آنچه ابراهیم حاتمی‌کیا می‌خواهد به آن برسد: زن معاصر در یک روایت کهن. به همین دلیل نباید «موسی» را تنها بازگویی یک روایت کهن بدانیم. چه بسیار روایت‌های کهنی که دستمایه سخنان جدید قرارگرفته‌اند و به ماهیت قدرت، سرنوشت و نقش انسان در تاریخ پرداخته‌اند. به همین دلیل ما با حاتمی‌کیایی روبه‌رو هستیم که اگرچه دغدغه همیشگی خود را که پرداختن به اتفاقات و رخدادهای روز دنبال کرده اما این بار دوربین خود را به ‌سوی زنان چرخانده و از یک زن مکمل شخصیت اصلی به زنان تاریخ‌سازی رسیده است خودِ روایت‌اند. آن‌هایی نقش‌آفرینان اصلی‌اند و از دل ضعف، قدرتی تازه خلق می‌کنند. به همین دلیل در بطن روایت حاتمی‌کیا این‌ یک حقیقت فلسفی مطرح می‌شود که: «آیا تقدیر، سرنوشت ما را می‌سازد یا این ما هستیم که تقدیر را می‌نویسیم؟» مادر موسی، آسیه و قابله‌ی دربار، هر سه زنانی هستند که در بزنگاه‌های دشوار، انتخاب می‌کنند که برخلاف جریان قدرت حرکت کنند. آن‌ها نشان می‌دهند که اختیار حتی در سخت‌ترین لحظات از جبر نیرومندتر است. این فیلم به ما یادآوری می‌کند که تاریخ نه با فرامین قدرتمندان بلکه با تصمیم‌های شجاعانه‌ی کسانی که در سایه‌ها زندگی می‌کنند، تغییر می‌کند. «موسی» روایتی از ترس و امید است؛ ترس از آینده‌ای نامعلوم و امید به تغییری که شاید هیچ‌گاه رخ ندهد. زنان فیلم، هر کدام در موقعیت‌های حساس میان تسلیم و مبارزه، یکی را انتخاب می‌کنند. مادر موسی، آسیه و قابله، همگی تجسم این حقیقت‌اند که گاه، بزرگ‌ترین نبردهای زندگی نه در میدان‌های جنگ بلکه در لحظات تصمیم‌گیری درونی رخ می‌دهند. فیلم یادآور می‌شود یک انتخاب درست می‌تواند، چراغی برای نسل‌های بعد باشد.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/1010012/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکاوی کشتار علویان در بستر منطقه‌ای

رئیس اتاق اصناف تهران: کالاهای عرضه‌شده در نمایشگاه‌های بهاره بی کیفیت نیستند

کاهش ساعات کاری بخش خصوصی؛ فشار مضاعف به تولید

انتشار سری جدید ایران‌چک 200 هزار تومانی

مذاکره با آمریکا خسارت‌بار است/ فریب وعده‌ها را نخوریم

آمریکا و هم‌پیمانانش قابل‌اعتماد نیستند

تأمین کالاهای اساسی در لرستان بدون کمبود ادامه دارد

رمضان فرصتی برای تعالی معنوی

طلاب و اساتید حوزه همیشه در صف اول تاریخ ایران پیشگام بودند

لرستان با زبان هنر به پیشواز نوروز می‌رود

توزیع 400 تن گوشت قرمز و 600 تن برنج در لرستان

جوشش چشمه فصلی سراب «کیو» خرم‌آباد

کاهش عجیب تعداد واحدهای صنفی مصالح‌ فروشی از سال 90

خودروسازان، پسته‌ فروش شدند؛ صادرات 25 میلیون دلار پسته

تولید 20 میلیون قطعه لوازم خانگی در سال 1403

جوشش دوباره چشمه فصلی سراب کیو خرم‌آباد + فیلم

انقلابی که ترامپ در طول پنجاه روز به پا کرد

کمبودی برای تامین کالاهای مورد نیاز ماه رمضان و ایام عید وجود ندارد

500 هزار تومان هدیه اپلیکیشن آبانک با افتتاح حساب و دعوت از دوستان

ریزش 15 درصدی یک شاخص مهم در بورس

زنگ خطر برای اقتصاد ایران به صدا درآمد

لرستان| تفسیر آیه ١٢٨ سوره مبارکه توبه به زبان لری

تجلیل روسای کارگروه‌های تخصصی شاهد و ایثارگر از مدیرکل نخبگان و دانش پژوهان بنیاد

پلمب 33 مرکز استخراج رمزارز غیرمجاز در لرستان

عدم توجه به جلو عامل نیمی از تصادفات لرستان

روزنامه نگار آمریکایی: ترامپ همان‌ کسی است که آمریکا را نابود می‌کند

اسکناس جدید 200 هزار تومانی منتشر شد

تحویل بیش از 46 هزار مگاوات برق به شبکه از مجتمع گاز پارس جنوبی

آمار جدید بارندگی در لرستان/ پیش‌بینی برای فروردین 1404

ساخت واکسن چینی جهت جلوگیری از سکته قلبی

توجه جامعه به فرهنگ ایثار و شهادت تسکینِ درد فراغ خانواده‌های شهدا

انجام 1071 پرواز فوق‌العاده به 30 کشور در نوروز 1404

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی: انتقال سهمیه بنزین به کارت بانکی نیاز به بررسی دارد

زمان قطعی برق خرم آباد امروز جمعه 24 اسفند (خاموشی برق)

شکسته شدن یک رکورد ملی در مسابقات دوومیدانی جام رمضان

میوه‌های شب عید در لرستان ارزان‌تر از بازار عرضه می‌شود

راز عمر 117 ساله؛ پیرترین زن جهان ژن‌هایی داشت که سلول‌هایش را «جوان‌تر» نگه می‌داشتند

نگرانی امنیتی از اجرای قانون حجاب چیست؟

آجیل شب عید امسال 20 درصد گران تر از پارسال

نماینده اسبق ایران در ایکائو: امکان خرید هواپیمای جوان وجود دارد، اما نمی‌صرفد

پیشنهاد افزایش 40 درصدی دستمزد کارگران توسط مجلس

نقش ممتاز روحانیت و طلاب لرستان در تاریخ ایران

اسامی برندگان قرعه‌کشی خودرو‌های وارداتی فردا اعلام می‌شود

عراق به واردات برق ایران ادامه می‌دهد

خودروهای وارداتی از شمول قیمت گذاری شورای رقابت خارج شد

برگزاری آیین گلباران گلزار شهدا در اردبیل به مناسبت هفته بزرگداشت شهدا

آتش زدن تسلا در آمریکا؛ ماجرا چیست؟

هدر رفت 15 تا 35 درصدی آب در تهران

نماینده مجلس: درآمد مالیاتی به نسبت گذشته شرایط بهتری دارد

تولید روزانه تخم مرغ به 3 هزار و 900 تن رسید