ندای لرستان

آخرين مطالب

تحلیلی از کناره‌گیری شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو؛ آزادسازی بازار یا خیانت به مصرف‌کننده؟ سیاسی

تحلیلی از کناره‌گیری شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو؛ آزادسازی بازار یا خیانت به مصرف‌کننده؟
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - تجارت نیوز / پس از تعیین تعرفه 100 درصدی و کاهش بودجه واردات خودرو در سال آینده، تصمیم جدیدی در حوزه قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی اتخاذ شده که بر خروج شورای رقابت از این فرآیند و واگذاری این امر به سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان دلالت دارد، اما این تصمیم چه تاثیری بر واردات خودرو در سال آینده دارد؟
در جلسه اخیر شورای رقابت که در 21 اسفند 1403 برگزار شد، موضوع اصلاح دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری مورد بررسی قرار گرفت.
اعضای شورا پس از بحث و بررسی، با اتفاق آرا خودروهای وارداتی را از شمول این دستورالعمل خارج و طی نامه‌ای به سازمان حمایت اعلام کردند که از این پس شورای رقابت هیچ‌گونه دخالتی در قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی ندارد. بنابراین، سازمان حمایت تنها متولی قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی است.
قیمت‌گذاری دستوری به معنای تعیین قیمت‌ها توسط دولت یا نهادهای نظارتی به جای مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار است. گرچه شورای رقابت از قیمت‌گذاری خارج شده، اما همچنان سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان متولی قیمت‌گذاری است، بنابر این همچنان شیوه قیمت‌گذاری دستوری بوده و این نوع قیمت‌گذاری معایبی را در پی دارد.
بازار


سیاست پر پیچ و خم قیمت‌گذاری دستوری خودروهای وارداتی
زمانی که سیاست‌گذار قیمت خودروهای وارداتی را به‌صورت دستوری پایین نگه می‌دارد، اختلاف قابل‌توجهی بین قیمت رسمی و قیمت بازار آزاد ایجاد می‌شود. این موضوع باعث سودجویی واسطه‌ها و دلالانی می‌شود که خودرو را با قیمت رسمی می‌خرند و با قیمت‌های چند برابری می‌فروشند.
همچنین فرمول محدودکننده قیمتی شورای رقابت دست واردکننده را از دستیابی به سود خالص باز می‌دارد، چراکه هزینه‌های فروش، خدمات پس از فروش و بازاریابی تا حد زیادی مانع از دستیابی شرکت‌ها به سود خالص می‌شود.
در این میان احتمال بروز تخلفات برای دستیابی به سود بیشتر بالا می‌رود. تخلفاتی که تجربه آن را می‌توان در بیش‌اظهاری گمرکی برخی واردکنندکان جست‌وجو کرد.
قیمت‌گذاری دستوری معمولاً با محدودیت‌هایی در عرضه خودرو همراه است که این امر تقاضای سرکوب‌شده برای خودرو را به بازار سیاه هدایت می‌کند.
همچنین به دلیل کمبود عرضه، شکاف قیمتی میان مبدا عرضه و بازار آزاد به وجود آمده که چنین امری احتمال بروز فساد و پرداخت‌های غیررسمی برای دور زدن سیستم را بالا می‌برد.
خودروهای وارداتی به ارز خارجی وابسته هستند. اگر قیمت دستوری بدون توجه به نوسانات نرخ ارز تعیین شود، واردکنندگان ممکن است دچار زیان شوند یا انگیزه‌ خود برای واردات را از دست دهند. این موضوع با توجه به تغییرات منشا ارزی و نوسانات ارزی موجود، عرضه خودرو وارداتی را کاهش می‌دهد.
در نهایت قیمت‌گذاری دستوری به ضرر و زیان مصرف‌کننده منتج شده و مصرف‌کنندگان را با قیمت‌های نجومی بازار آزاد روبه‌رو ساخته و در نهایت مسیر مصرف‌کننده را به سوی خودروهای بی‌کیفیت داخلی منحرف می‌کند.
مشکلات ساختاری واردات خودرو همچنان پابرجاست
واردات خودرو در ایران با مشکلات متعددی مانند محدودیت‌های ارزی، تحریم‌های بین‌المللی، تعرفه‌های سنگین و هزینه‌های اضافی مواجه است. این مشکلات باعث شده خودروهای وارداتی تنها برای دهک‌های بالای جامعه قابل دسترسی باشند.
همچنین نبود قانون مدون و وحدت سیاست‌گذاری نیز مشکلات فراوانی ایجاد کرده که به تعبیر کارشناسان، مجموع این عوامل باعث شده واردات خودرو به معنای واقعی آزاد نشود و تنها منبع درآمدی برای دولت باشد.
کارشناسان حوزه خودرو نظرات گوناگونی درباره حذف شورای رقابت از فرآیند قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی بیان کرده‌اند.
خیانت بی‌سابقه به مصرف‌کننده
علی خسروانی، نایب رئیس دوم اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران، در صفحه ایکس تصمیم جدید شورای رقابت را خیانتی بی‌سابقه به مصرف‌کننده خواند و آن را فضایی مناسب برای رانت و سودجویی دانست.


خودروهای وارداتی گران‌تر از همیشه
در این زمینه، بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو، در گفت و گو با تجارت‌نیوز گفت: قیمت‌گذاری دستوری، میل واردکننده را به واردات خودرو کاهش می‌دهد و منجر به اعلام قیمت‌های غیرواقعی در مبادی ورودی و پیچیدگی‌های بیشتری می‌شود.
صدرایی ادامه داد: با توجه به افزایش تعرفه‌های وارداتی، تغییرات نرخ ارز در سامانه مبادله‌ای، نوسانات ارزی و همچنین آزادسازی قیمت‌گذاری توسط واردکنندگان، انتظار می‌رود سال آینده خودروهای وارداتی گران‌تر شوند، اما از طرفی، این تغییرات رقابت در بازار را واقعی‌تر می‌کند و قیمت‌ها به جای تعیین دستوری، بر اساس شرایط و تقاضای بازار تنظیم می‌شود.
او خاطرنشان کرد: چنانچه سال آینده مشکلی در زمینه تحریم‌ها و تامین ارز نباشد، واردکنندگان می‌توانند خودروهای بیشتری وارد کنند و قیمت‌ها نیز رقابتی‌تر می‌شوند. قیمت‌ها در سامانه‌های رسمی و بازار تفاوت زیادی دارند، اما آزادسازی قیمت‌ها می‌تواند به نزدیک شدن قیمت‌ها به واقعیت کمک کند.
صدرایی عنوان کرد: مداخله سازمان‌ها در قیمت‌گذاری تنها باعث تشدید و تسریع روند معکوس شده است. بهترین مکانیزم، آزادسازی بازار است تا قیمت‌ها را بازار تعیین کند. پیش‌بینی می‌شود که این روند در آینده در تولیدات داخلی نیز مشاهده شود، چراکه قیمت‌گذاری دستوری تنها به افزایش عوامل دلالی و رانت منجر می‌شود.
خروج شورای رقابت از فرآیند قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی و سپردن آن به سازمان حمایت، همچنان مشکلات قیمت‌گذاری دستوری را به همراه دارد، زیرا کنترل قیمت‌ها همچنان در دست یک نهاد دولتی باقی مانده است. سیاست‌های دولت در حوزه خودرو همچنان مورد انتقاد است و این اختلافات، بازار خودرو را به سمت رکود تورمی سوق داده و دستیابی به خودرو را بیش از پیش به یک آرزو تبدیل کرده است.
باید دید تغییرات سیاست‌های دولت در زمینه واردات خودرو چه تأثیری بر بازار سال آینده دارد، اما شواهد موجود حاکی از افزایش قیمت خودرو در سال آینده است.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/1014799/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

2 سانحه رانندگی در جاده اراک به ازنا هشت مصدوم برجای گذاشت

در ازای چند میلیارد دلار ترامپ به عربستان خواهد رفت؟

شاهرخی:مایحتاج شب عید مردم با قیمت مناسب تامین شود

آقای رییس‌جمهور! ساعت رسمی کشور را 2 ساعت جلو بکشید

مردم عراق اجازه نمی‏‌دهند دولت‌‏شان علیه منافع ایران اقدام کند

سخنران تندرویی که حکم عزل پزشکیان را داده کیست؟

عکسی که ماجرای مرگ مارادونا را بار دیگر شعله‌ور ساخت

چگونه ورق به نفع پوتین برگشت؟

بودجه 1404 در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد

بی‌آبی ده محسن خرم آباد در ماه رمضان؛ مسئولان کی پاسخگوی مردم روزه‌دار خواهند بود؟

کارکنان بنیاد از لحاظ رضایت‌مندی نسبت به سایر دستگاه ها بالاترین نمره را داشته باشند

صدور حکم اعدام برای عامل قتل نیان دختر 7 ساله بوکانی

پوتین میانجی می‌شود؟

چطور به فلان موسسه چند برابر بودجه می‌دهند اما به ورزش نه؟

حرکت نو در بازی کهنه‌ هسته‌ای

افزایش دستمزد کارگران؛ بالاتر از تورم

ویترین روسی در دل اژدها

مشت ترامپ باز شد!

اندیشکده آمریکایی مطرح کرد: حذف ایران از عراق

نرخ نقدینگی 27.8 درصد شد؛ رشد 22 درصدی پایه پولی

کاهش 30 درصدی تاخیر پروازها در فرودگاه امام خمینی

امکان صفر کردن صادرات نفت ایران وجود ندارد

شرایط ثبت نام متولدین 1402 در صندوق‌های قابل معامله بورس

اولین اظهارنظر وزیر کار بعد از تعیین حداقل حقوق کارگران

اجرای 118 حکم قضایی برای تغییر کاربری غیرمجاز در لرستان

شروع تست‌های نیروگاه رودبار لرستان

بازشدن دریچه های سد رودبار الیگودرز از فردا / مردم از نزدیک شدن به حاشیه سد خودداری کنند

مدال آوران و قهرمانان سپاه و بسیج لرستان مورد تقدیر قرار گرفتند

کشف 15 تن کنسانتره دامی فاقد مجوز در کوهدشت

«پایداری» در ناپایداری

تهدید در یمن، پاسخ در عمان؟

مقصر شماره‌ یک تورم کیست؟

استاد روابط بین الملل: زمان انتخاب‌ است

مذاکره در مسیر منافع ملی معنا دارد

انعکاس مبهم پزشکیان

همشهری مطرح کرد: سراب تهدیدها علیه ایران

پیش‌بینی جمع‌آوری 16 میلیارد مترمکعب گاز همراه نفت تا پایان برنامه هفتم

سونامی در بازار طلا؛ سکه رکورد 90 میلیون تومان را زد!

یارانه دهک‌های چهارم تا نهم به حساب سرپرستان خانوار واریز شد

سرمایه‌گذاری پربازده و تضمینی با دونگی: فرصتی که نباید از دست بدهید!

رشد قیمت خودروهای داخلی با افزایش تعرفه واردات خودرو

تعیین مالیات مودیان فاقد اظهارنامه بر اساس اظهارنامه برآوردی

رئیس کمیسیون کشاورزی: مردم نگران میوه شب عید نباشند

جبران بخشی از جاماندگی حقوق کارگران از هزینه‌های زندگی

بهترین خواننده سال 1403؛ محسن چاوشی/ نظر شما چیست؟

توقف تغییر کاربری‌های غیرمجاز در لرستان

غندی پور دومی است! اولین شکار پرسپولیس برای فصل بعد مشخص شد

رضایی: سند راهبردی تحول و پیشرفت پلدختر رونمایی شد

شاهرخی: روحانیت در تقویت باور‌های دینی و اجتماعی نقش مهمی دارند

پیش‌بینی شدت بیماری کووید 19 با استفاده از روش‌های یادگیری عمیق