ندای لرستان

آخرين مطالب

تحلیلی از کناره‌گیری شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو؛ آزادسازی بازار یا خیانت به مصرف‌کننده؟ سیاسی

تحلیلی از کناره‌گیری شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو؛ آزادسازی بازار یا خیانت به مصرف‌کننده؟
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - تجارت نیوز / پس از تعیین تعرفه 100 درصدی و کاهش بودجه واردات خودرو در سال آینده، تصمیم جدیدی در حوزه قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی اتخاذ شده که بر خروج شورای رقابت از این فرآیند و واگذاری این امر به سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان دلالت دارد، اما این تصمیم چه تاثیری بر واردات خودرو در سال آینده دارد؟
در جلسه اخیر شورای رقابت که در 21 اسفند 1403 برگزار شد، موضوع اصلاح دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری مورد بررسی قرار گرفت.
اعضای شورا پس از بحث و بررسی، با اتفاق آرا خودروهای وارداتی را از شمول این دستورالعمل خارج و طی نامه‌ای به سازمان حمایت اعلام کردند که از این پس شورای رقابت هیچ‌گونه دخالتی در قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی ندارد. بنابراین، سازمان حمایت تنها متولی قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی است.
قیمت‌گذاری دستوری به معنای تعیین قیمت‌ها توسط دولت یا نهادهای نظارتی به جای مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار است. گرچه شورای رقابت از قیمت‌گذاری خارج شده، اما همچنان سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان متولی قیمت‌گذاری است، بنابر این همچنان شیوه قیمت‌گذاری دستوری بوده و این نوع قیمت‌گذاری معایبی را در پی دارد.
بازار


سیاست پر پیچ و خم قیمت‌گذاری دستوری خودروهای وارداتی
زمانی که سیاست‌گذار قیمت خودروهای وارداتی را به‌صورت دستوری پایین نگه می‌دارد، اختلاف قابل‌توجهی بین قیمت رسمی و قیمت بازار آزاد ایجاد می‌شود. این موضوع باعث سودجویی واسطه‌ها و دلالانی می‌شود که خودرو را با قیمت رسمی می‌خرند و با قیمت‌های چند برابری می‌فروشند.
همچنین فرمول محدودکننده قیمتی شورای رقابت دست واردکننده را از دستیابی به سود خالص باز می‌دارد، چراکه هزینه‌های فروش، خدمات پس از فروش و بازاریابی تا حد زیادی مانع از دستیابی شرکت‌ها به سود خالص می‌شود.
در این میان احتمال بروز تخلفات برای دستیابی به سود بیشتر بالا می‌رود. تخلفاتی که تجربه آن را می‌توان در بیش‌اظهاری گمرکی برخی واردکنندکان جست‌وجو کرد.
قیمت‌گذاری دستوری معمولاً با محدودیت‌هایی در عرضه خودرو همراه است که این امر تقاضای سرکوب‌شده برای خودرو را به بازار سیاه هدایت می‌کند.
همچنین به دلیل کمبود عرضه، شکاف قیمتی میان مبدا عرضه و بازار آزاد به وجود آمده که چنین امری احتمال بروز فساد و پرداخت‌های غیررسمی برای دور زدن سیستم را بالا می‌برد.
خودروهای وارداتی به ارز خارجی وابسته هستند. اگر قیمت دستوری بدون توجه به نوسانات نرخ ارز تعیین شود، واردکنندگان ممکن است دچار زیان شوند یا انگیزه‌ خود برای واردات را از دست دهند. این موضوع با توجه به تغییرات منشا ارزی و نوسانات ارزی موجود، عرضه خودرو وارداتی را کاهش می‌دهد.
در نهایت قیمت‌گذاری دستوری به ضرر و زیان مصرف‌کننده منتج شده و مصرف‌کنندگان را با قیمت‌های نجومی بازار آزاد روبه‌رو ساخته و در نهایت مسیر مصرف‌کننده را به سوی خودروهای بی‌کیفیت داخلی منحرف می‌کند.
مشکلات ساختاری واردات خودرو همچنان پابرجاست
واردات خودرو در ایران با مشکلات متعددی مانند محدودیت‌های ارزی، تحریم‌های بین‌المللی، تعرفه‌های سنگین و هزینه‌های اضافی مواجه است. این مشکلات باعث شده خودروهای وارداتی تنها برای دهک‌های بالای جامعه قابل دسترسی باشند.
همچنین نبود قانون مدون و وحدت سیاست‌گذاری نیز مشکلات فراوانی ایجاد کرده که به تعبیر کارشناسان، مجموع این عوامل باعث شده واردات خودرو به معنای واقعی آزاد نشود و تنها منبع درآمدی برای دولت باشد.
کارشناسان حوزه خودرو نظرات گوناگونی درباره حذف شورای رقابت از فرآیند قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی بیان کرده‌اند.
خیانت بی‌سابقه به مصرف‌کننده
علی خسروانی، نایب رئیس دوم اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران، در صفحه ایکس تصمیم جدید شورای رقابت را خیانتی بی‌سابقه به مصرف‌کننده خواند و آن را فضایی مناسب برای رانت و سودجویی دانست.


خودروهای وارداتی گران‌تر از همیشه
در این زمینه، بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو، در گفت و گو با تجارت‌نیوز گفت: قیمت‌گذاری دستوری، میل واردکننده را به واردات خودرو کاهش می‌دهد و منجر به اعلام قیمت‌های غیرواقعی در مبادی ورودی و پیچیدگی‌های بیشتری می‌شود.
صدرایی ادامه داد: با توجه به افزایش تعرفه‌های وارداتی، تغییرات نرخ ارز در سامانه مبادله‌ای، نوسانات ارزی و همچنین آزادسازی قیمت‌گذاری توسط واردکنندگان، انتظار می‌رود سال آینده خودروهای وارداتی گران‌تر شوند، اما از طرفی، این تغییرات رقابت در بازار را واقعی‌تر می‌کند و قیمت‌ها به جای تعیین دستوری، بر اساس شرایط و تقاضای بازار تنظیم می‌شود.
او خاطرنشان کرد: چنانچه سال آینده مشکلی در زمینه تحریم‌ها و تامین ارز نباشد، واردکنندگان می‌توانند خودروهای بیشتری وارد کنند و قیمت‌ها نیز رقابتی‌تر می‌شوند. قیمت‌ها در سامانه‌های رسمی و بازار تفاوت زیادی دارند، اما آزادسازی قیمت‌ها می‌تواند به نزدیک شدن قیمت‌ها به واقعیت کمک کند.
صدرایی عنوان کرد: مداخله سازمان‌ها در قیمت‌گذاری تنها باعث تشدید و تسریع روند معکوس شده است. بهترین مکانیزم، آزادسازی بازار است تا قیمت‌ها را بازار تعیین کند. پیش‌بینی می‌شود که این روند در آینده در تولیدات داخلی نیز مشاهده شود، چراکه قیمت‌گذاری دستوری تنها به افزایش عوامل دلالی و رانت منجر می‌شود.
خروج شورای رقابت از فرآیند قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی و سپردن آن به سازمان حمایت، همچنان مشکلات قیمت‌گذاری دستوری را به همراه دارد، زیرا کنترل قیمت‌ها همچنان در دست یک نهاد دولتی باقی مانده است. سیاست‌های دولت در حوزه خودرو همچنان مورد انتقاد است و این اختلافات، بازار خودرو را به سمت رکود تورمی سوق داده و دستیابی به خودرو را بیش از پیش به یک آرزو تبدیل کرده است.
باید دید تغییرات سیاست‌های دولت در زمینه واردات خودرو چه تأثیری بر بازار سال آینده دارد، اما شواهد موجود حاکی از افزایش قیمت خودرو در سال آینده است.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/1014799/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایران در تقاطع فشارها و فرصت‌ها

پروژه القای ناامیدی

منع تعقیب سیف و عراقچی؟

سال وفاق!

بی‌فکری‌هایی که چشم انداز فردای ایران را تاریک کرد

علیه امنیت به بهانه حجاب

جوان نوشت: 4 دروغ و تهمت ابطحی در 100 کلمه!

فرار مالیاتی یک طلافروشی به‌ اندازه مالیات 6000 کارمند

تداوم روند صعودی قیمت طلا تا اواخر فروردین

کاهش ده درصدی واحدهای صنفی مشاور املاک در سال جاری

سود بازرگانی واردات خودروی کارکرده معادل خودروی نو تعیین شد

معاون وزارت صمت: اسامی خریداران مواد اولیه پتروشیمی از بورس کالا را منتشر می‌کنم

امکان حذف کامل حاشیه‌نشینی تا 10 سال آینده

راز زندگی خصوصی محسن لرستان خواننده مشهور ایرانی فاش شد

چشمه تاریخی آراز پس از سال‌ها آزادسازی شد

5 کارخانه جدید لرستان در آستانه بهره‌برداری

تسهیلات اجرایی برای حمایت از سرمایه‌گذاران در کیش

استقبال گرم تاجیک ها از کیشوندان

تداوم خدمت‌رسانی بیمه دی در نوروز 1404

بازار شب عید؛ شلوغ و بی‌خریدار

معاون روحانی، دبیرکل مرکز داوری اتاق ایران شد

بدون حضور در نمایندگی، خودروی خود را تحویل بگیرید! ( خرید خودروهای وارداتی با تحویل درب منزل)

جوجه را آخر سال می‌شمارند/ کاربران بلو می‌توانند خلاصه‌ای از عملکرد مالی سال 1403 خود را ببینید

تشدید اقدامات نظارتی بر کالاهای اساسی در ایام پایانی سال و ماه رمضان

پیش‌بینی مصرف روزانه 135 میلیون لیتر بنزین در نوروز

فعالیت بیش از 11 هزار تشکل رسمی کارگری در کشور

سود قابل توجه بازار سیاه مواد اولیه در روز روشن

لزوم تلاش مدیران برای افزایش ماندگاری مسافران نوروزی در لرستان

ساختمان‌ها و وسایل نقلیه فرمانداری‌ها نوسازی می‌شود

توزیع 1.38 میلیون لیتر سوخت هوایی در لرستان

عرضه نفت و گاز یورو توسط پنج جایگاه در استان لرستان

اختصاص 130 میلیارد برای تکمیل ساختمان استانداری لرستان

افزایش تولیدات معدنی و انرژی تجدیدپذیر در لرستان

فضای اقتصادی استان نیازمند حمایت حوزه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است

پیش‌کسوت قرآنی لرستان تجلیل شد

کشف مزرعه استخراج رمزارز غیرمجاز در بروجرد

لرستان، دومین استان دارای جاذبه‌های گردشگری طبیعی و آثار باستانی کشور

سرمقاله شرق/ سخنرانی‌های رئیس‌جمهور

سرمقاله جوان/ ترامپ و امریکای در سراشیبی افول

سرمقاله وطن امروز/ آناتومی رفتار مذاکراتی آمریکا

مذاکره یا رویارویی؟

سرمقاله اطلاعات/ حکمت و مصلحت در سیاست خارجی

روایت عجیب عضو کمیسیون مواد غذایی اصناف از مافیای سیب زمینی

سود سهام عدالت برای چه کسانی واریز نخواهد شد؟

تاکید رئیس جمهور بر حذف انرژی‌های فسیلی در دستور کار دولت

جدول کامل حقوق و مزایای کارگران مشمول قانون کار در سال 1404

سکه به کانال 84 میلیون تومان رسید

سرپرست دانشگاه علوم پزسکی لرستان منصوب شد

شاهرخی: درب استانداری به روی همه باز است/ ضرورت حمایت از سمن ها و خیرین

افزایش سرمایه‌گذاری و ظرفیت بخش خصوصی در کشاورزی لرستان