ندای لرستان

آخرين مطالب

سرمقاله دنیای اقتصاد/ فقر می‌کشد مقالات

سرمقاله دنیای اقتصاد/ فقر می‌کشد
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - دنیای اقتصاد / « فقر می‌کشد » عنوان سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد به قلم البرز نظامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
فقر می‌کشد! فقر به هیچ‌چیز و هیچ‌کس رحم نمی‌کند و تنها ارمغانش برای انسان، نابودی تمام‌عیار اوست. فقر همان پدیده زشت و درنده‌خویی است که ابتدا ذهن‌ها را نابود می‌سازد و سرانجام جان‌ها را می‌ستاند. فقر به مثابه یک قاتل سریالی، همواره در طول تاریخ بشر، مسبب دردها و رنج‌های بسیاری بوده‌است؛ درست همانند حادثه تلخی که روز گذشته در طبس رخ داد.
کشور ما از سال1390 که تحریم‌های نفتی آغاز شد، روند فقیر شدن را در پی گرفت و چند سال اجرای برجام نیز نتوانست جلوی این روند را بگیرد. کشوری که هر سال بر حجم سرمایه خود می‌افزود، کارش به جایی رسید که حجم حقیقی انباشت سرمایه ناخالص آن در سال1402حدود 73درصد پایین‌تر از سال1390 شد. کشور از سرمایه خود مصرف می‌کند و استهلاک، قوام و دوام مملکت را چون موریانه از بین می‌برد. در چنین شرایطی مشخص است که بنگاه‌ها به جای نوسازی خود، فقط در فکر آنند که فردا نیز تا جای ممکن از ظرفیت باقی‌مانده خود استفاده کنند و مانند امروز تولید کنند. ایمنی و نوسازی حرف‌های لاکچری است برای اقتصادی که به دامان فقر غلتیده است.
بیش از 50نفر به علت انفجار گاز متان در یکی از معادن زغال سنگ در طبس جان باختند. این حادثه تلخ که 50 زندگی را به کام مرگ کشاند، به گواه بسیاری از اهل فن حوزه معدن امری قابل اجتناب بود؛ اجتنابی که کار آن‌چنان سخت و پیچیده‌ای نبود و تنها کافی بود که در طول سال‌ها و شاید دهه‌های گذشته به تجارب بشری و دستاوردهای علمی اعتماد می‌شد.

واقعیت آن است که حوادث دلخراشی چون حادثه معدن زغال سنگ طبس امکان دارد که در هرجای جهان رخ دهد، همان‌گونه که رخ نیز داده‌است؛ اما آنچه روح ایرانی را فراتر از درد و رنج این واقعه معذب نیز می‌سازد، فراوانی این حوادث در کشور ما و علت رخ دادن آنهاست. به زعم بسیاری از اهل فن حوزه معدن، صنعت معدن کشور ما همزمان با دو مشکل مواجه است و اگر این دو مشکل نبود، شاید حادثه طبس رخ نمی‌داد. مشکل اول آن است که به لحاظ فناوری تولیدی، صنعت معدن ایران از لیگ جهانی به‌شدت عقب مانده و مشکل دوم نیز آن است که حتی تجهیزاتش برای همین فناوری تولیدی موجودش نیز با مشکل فرسودگی مواجه است. یعنی در دوره‌ای که بیش از پیش، فناوری تولیدی حوزه معدن به سمت استفاده بیشتر از ماشین‌آلات و هوشمندسازی می‌رود، ما نه‌تنها همچنان نیروی کار خود را به اعماق زمین و به دل «گازهای متان» صادر می‌کنیم، بلکه حتی امکان نوسازی ماشین‌آلات موجود را هم نداریم! درست به همین دلیل است که این حوادث دهشتناک نه‌تنها سیر نزولی به خود نمی‌گیرد، بلکه سیر صعودی نیز پیدا می‌کند. همچنین درست به همین دلیل است که جدای رنج زندگی‌های از دست‌رفته، روح ایرانی باید معذب از این وضعیت هم باشد.
واقعیت آن است که فناوری تولیدی همین‌طور سرخود ارتقا پیدا نمی‌کند. ارتقای فناوری تولیدی در وهله اول نیازمند سرمایه‌گذاری است. چه زمانی که بخواهیم فناوری جدید وارد کنیم و چه زمانی که بخواهیم فناوری جدیدی تولید کنیم، نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم. مضاف بر این، سرمایه‌گذاری هم سرخود صورت نمی‌گیرد. زمانی که کشوری از بی‌ثباتی اقتصادی رنج می‌برد، زمانی که کشوری با ریسک‌های متعددی روبه‌رو است و نااطمینانی در آن در حال خودنمایی است، چگونه می‌توان انتظار سرمایه‌گذاری داشت؟ در نتیجه همین امر، چگونه اصلا می‌توان انتظار ارتقای سطح فناوری داشت؟ حال زمانی که دیگر فناوری ارتقا پیدا نمی‌کند، باید با نهایت تاسف اقرار کرد که حوادث این‌چنینی دیگر حادثه نیستند، بلکه رویه جدیدی خواهند بود که قرار است مال، جان و زندگی انسان‌ها را در معرض یک خطر همیشگی قرار دهد.
دهه‌هاست که ما کاری جز تحقیر علم اقتصاد و یافته‌های آن نکردیم. نتیجه تحقیر علم اقتصاد و انکار رهیافت‌های آن در کنار تحریم‌ها وضعیتی شد که اکنون در آن قرار داریم. ترکیب انکار علم اقتصاد و تحریم موجب خلق وضعیتی شد که در آن نرخ تورم بالا و صعودی در کنار نرخ بالا و پرنوسان ارز یک بی‌ثباتی ناگوار در سطح اقتصاد کلان ایجاد کرد. این بی‌ثباتی اقتصادی از سطح سرمایه‌گذاری کشور کاست و در نتیجه آن، ارتقای سطح فناوری تولیدی را امری دور از دسترس قرار داد. حال نکته غم‌انگیز ماجرا آنجاست که با عدم ارتقای سطح فناوری، خبری از رشد اقتصادی نیز نخواهد بود و همچنین، کاسته شدن از آن نیز، از رشد اقتصادی می‌کاهد. یعنی به این ترتیب ما وارد تله فقر خواهیم‌شد! تله‌ای که هر روز ما را بدتر از دیروز خواهدکرد. تله‌ای که برای خروج از آن تنها یک راه وجود دارد، پذیرش و به‌کارگیری علم اقتصاد در کنار رفع تحریم‌ها. زیرا در غیر این صورت راه فراری از این تله فقر وجود نخواهد داشت و در نتیجه، فقر به تدریج به سراغ تک‌تک ما خواهدآمد.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/978608/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرسبزی پاییزی بورس؛ صعود 17 هزار واحدی شاخص کل

امکان ترخیص خودرو از گمرک فرودگاه امام فراهم شد

وزارت کار: استانداردهای ایمنی معادن بازنگری می‌شود

تخصیص ارز واردات؛ ماشین‌آلات تولید اولویت است یا خودروی چینی؟

افزایش 49 درصدی درآمدهای مالیاتی در نیمه نخست امسال

معاون اول رئیس‌ جمهور: مردم نباید هزینه افت شبکه توزیع برق را بپردازند

آمادگی شبکه بانکی برای کمک به خانواده‌ معدنکاران درگذشته

چرا طلا و سکه گران شد؟

گزارش جدید مرکز آمار؛ نرخ تورم در شهریور اعلام شد

وزیر راه: متعهد به ساخت یک میلیون مسکن هستم

شروین حاجی پور: عفو شدم؛ پرونده‌ام کاملا مختومه شد/ این نسل و هم سن و سال‌های من قرار است آنطور که لایق آن هستند، زندگی کنند/ ویدئو

کشف نقاشی‌های یک‌هزار و 700 ساله در فیروزآباد

ساخت نیروگاه سد «مروک» به بخش خصوصی واگذار شد

توسعه و اصلاح 25 کیلومتر از شبکه آب روستاهای لرستان

کشف نقاشی‌های 1700 ساله در فیروزآباد فارس

نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد به خطوط لوله فرآورده‌ لرستان متصل می‌شود

واگذاری ساخت نیروگاه سد مروک به بخش خصوصی

کشف و توقیف 10 قطعه طلای زینتی در لرستان

توسعه و اصلاح 25 کیلومتر از شبکه آب روستا‌های لرستان

نقاشی‌های 1700 ساله در آرامگاه شهر گور فیروزآباد فارس کشف شد

شکست تلخ خیبر از تراکتور تبریز در سکوهای خالی تختی خرم آباد

آغاز عملیات اجرایی طرح فیبر نوری شهر کوهنانی

اصلاح 25 کیلومتر از شبکه توزیع آب بخش روستایی لرستان

گرامی داشت یاد و خاطره زنده یاد ناصر میرزایی در دیدار خیبر و تراکتور تبریز

ریشه‌یابی جرایم زندانیان در کاهش آسیب‌های اجتماعی اهمیت دارد

اجرای طرح فیبر نوری در شهر کوهنانی آغاز شد

پیام تبریک فرماندار دورود به مناسبت میلاد با سعادت پیامبر اکرم(ص)، امام جعفر صادق (ع) و هفته وحدت

اطلاعیه ممنوعیت خرید و فروش زمین های زراعی و باغی در سطح شهرستان بروجرد

دفاع مقدس یک جنگ نبود بلکه یک انقلاب بود

پیام تبریک رئیس بنیاد ایران شناسی شعبه استان لرستان به مناسبت مناسبت هفته دفاع مقدس

11 هزار و 500 دوز واکسن پنوموکوک در استان لرستان توزیع شد

جلسه هماهنگی برنامه های هفته دفاع مقدس در محل فرمانداری شهرستان خرم آباد تشکیل شد

دستگیری سارق مغازه در دورود

دستگیری سارقان و کشف 15 فقره انواع سرقت در خرم آباد

روش صحیح مدیریت در حراست از اهمیت بالایی برخوردار است

جریمه بیش از 4 میلیارد ریالی قاچاقچیان کالا در خرم‌آباد

جریمه چهار میلیارد و 823 میلیون ریالی قاچاقچیان فلزیاب در خرم آباد

واگذاری نیروگاه برق سد مروک به بخش خصوصی

خدمات دامپزشکی به 12 هزار راس دام عشایر بروجرد ارائه شد

نیروگاه سد مروک دورود به بخش خصوصی واگذار شد

محتوای وصیت‌نامه شهدا را به نسل جدید منتقل کنیم

پشتوانه این نظام، مردم هستند

باید قدرت اسلام در برابر جهان کفر تقویت شود

مخالفت حداکثری اعضای شورای شهر خرم آباد از عملکرد شهردار

ماهیت رژیم صهیونیستی ضد انسانی و ضداخلاقی است

اصلاح 25 کیلومتر از شبکه توزیع آب حوزه روستایی در لرستان

لزوم برخورد جدی با مطب‌های غیرمجاز سقط‌جنین در لرستان

دانشمندان شاید به‌زودی بتوانند زبان گیاهان را ترجمه کنند

بررسی و پیگیری مطالبات کارکنان شرکت آب و برق با دستور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش

داماد فراری به قتل پدرزنش اعتراف کرد