ندای لرستان

آخرين مطالب

دبیر چهلمین جشنواره موسیقی فجر مطرح کرد؛

جامعه موسیقی نباید مردانه تلقی شود/ اصلاح شیوه اهدای بلیت جشنواره فرهنگي

جامعه موسیقی نباید مردانه تلقی شود/ اصلاح شیوه اهدای بلیت جشنواره
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با اشاره به اینکه جامعه موسیقی نباید مردانه تلقی شود، گفت: باید بیش از پیش به بانوان هنرمند موسیقی، جایگاه و تشخص بدهیم و براساس همین نگاه امسال در شورای سیاستگذاری و داوری آثار بخش رقابتی، بانوان حضور دارند.

چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط انجمن موسیقی ایران، 24 تا 29 بهمن‌ ماه امسال در بخش‌های رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی همزمان در تهران و استان‌های دیگر برگزار می‌شود.
رضا مهدوی دبیر سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر تیرماه امسال با حکم محمود سالاری معاون امور هنری و به پیشنهاد امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس جشنواره، به عنوان دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر منصوب شد. فراخوان این جشنواره مهرماه امسال با شعار «وفاق ملی» منتشر می‌شود.
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای سیاستگذاری چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، 9 مهرماه در احکامی جداگانه وارطان ساهاکیان موسیقیدان و آهنگساز، حسن ریاحی چهره ماندگار موسیقی و آهنگساز، رضا مهدوی موسیقی‌شناس و موسیقی پژوه، احمد صدری پژوهشگر موسیقی نواحی، نوشین پاسدار آهنگساز، نوازنده و مدرس و امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به‌ عنوان اعضای شورای سیاستگذاری این دوره از جشنواره موسیقی فجر منصوب کرد.
درباره چگونگی برگزاری چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، برنامه‌ها، ایده‌ها، چالش‌ها و مشکلات پیش رو با رضا مهدوی دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر گفت و گو کرده‌ایم که در ادامه می‌آید.
چگونگی پذیرش دبیری چهلمین جشنواره موسیقی فجر
رضا مهدوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا درباره چگونگی پذیرش دبیری چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر که حکم انتصاب وی در دولت سیزدهم صادر شده است، اظهارداشت: اختلاف نظر هایی بود که در اختتامیه جشنواره سی‌ونهم حکم دبیری جشنواره چهلم را به بنده ندهند، بنده هم آنچنان تمایلی نداشتم، از قبل گفته بودم مسائل را از زوایای مختلف می‌بینم و ایده‌آل‌ها برایم مهم است، فکر می‌کنم هر مسئولیتی که بر عهده‌ام باشد، یک تکلیفی دارم که باید درست انجام شود.
وی گفت: در جشنواره سی و نهم مذاکرات بسیاری با هنرمندان و مسئولان داشتیم و برای نخستین بار طی هفت جلسه سه ساعته، با شخصیت‌های موسیقایی در شورای سیاست‌گذاری صحبت کردیم، در گذشته برخی از استادان برجسته موسیقی، دبیری جشنواره فجر را چند سال برعهده داشتند، اما پاسخگوی رسانه‌ها نبودند، دغدغه و انگیزه‌ای نداشتند و فقط از نامشان استفاده می‌شد و دیگران امور جشنواره را انجام می‌دادند!
مهدوی افزود: مسئولان بالاخره به نتیجه رسیدند و در چند نوبت خواستند بار دیگر دبیری جشنواره موسیقی را برعهده بگیرم و یک ریل‌گذاری جدید انجام شود. مطلع هستیم که چه مشکلاتی در حوزه بودجه، جامعه هنری و شرایط سیاسی، اجتماعی وجود دارد. احساس می‌کنم افزایش 20 درصدی بودجه جشنواره امسال همچون سال گذشته محقق نخواهد شد، هر چند که سال گذشته از درآمدزایی موسیقی مردم‌وار، کسری بودجه تا حدی التیام یافت و چهار بخش جشنواره که مغفول مانده بود احیا و بسترسازی‌های لازم برای آنها انجام شد. ما نیاز به 20 میلیارد تومان بودجه داریم، با توجه به دعوت از میهمانان خارجی‌ها، قیمت یورو و دلار هم افزایش یافته است.
مهدوی بیان کرد: عنوان دبیری جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر باید به عنوان دبیرکل یا مدیر جشنواره اطلاق شود. دبیرکل، دبیر بخش‌ها را انتخاب می‌کند، دبیر که نمی‌تواند سایر دبیران را انتخاب کند، در جشنواره هنرهای تجسمی فجر هم عنوان دبیرکل وجود دارد. همچنین آیین‌نامه جشنواره، نیازمند اصلاح و یک ساختار منسجم است و شاهد تغییراتی در بخش‌های مختلف و شورای سیاستگذاری جشنواره باشیم.
دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر اظهارداشت: دوست ندارم در سمت دبیری جشنواره، یک دبیر یا مدیر نمادین باشم که فقط از نام و اعتبارم استفاده شود و در عمل به گونه‌ دیگری امور پیش برود و انتقادهایی به من که سال‌ها در حوزه هنر به خصوص موسیقی و رویدادهای هنری منتقد و مشاور بودم، وارد شود. مسئولان معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت، رایزنی و مذاکراتی داشتند تا مسئولیت دبیری جشنواره چهلم را بپذیرم، سخنان و انتقادهایم را برای چگونگی برگزاری جشنواره مطرح و اعلام کردم باید جلساتی را برگزار و بررسی کنیم که چقدر این موضوع‌ها محقق خواهد شد، متاسفانه جلسات برگزار نشد تا اتفاق شهادت آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور و همراهان ایشان در حادثه بالگرد رخ داد و قضایا کلا متوقف شد.
وی افزود: دو سه هفته پس از این حادثه، امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی اعلام کرد که دبیری جشنواره موسیقی فجر را بپذیرم، مساعدت‌های لازم برای جشنواره انجام خواهد شد و بودجه هم افزایش خواهد یافت. در نهایت سمت دبیری جشنواره را با انگیزه پرنشاط کردن، رقابتی کردن بیشتر و دعوت از موسیقیدانان ملی پذیرفتم و فکر می‌کنم هر آنچه که می‌گویم انجام می‌شود، به‌رغم اینکه دولت‌ها نگاه‌های خودشان را دارند، ممکن است معاونان و مدیران کل در دولت چهاردهم تغییر پیدا کنند، اما دبیر جشنواره باید تعهد خود را به هر شکل به انجام برساند. از همان روز اول پذیرفتن این مسئولیت، برنامه‌ریزی جشنواره را آغاز و جلسات مستمری را برگزار کردیم.
انتقاد از نبود دبیرخانه دائمی برای جشنواره بین‌الملل موسیقی فجر
دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر گفت: یکی از انتقادهای اصلی من این است که چنین جشنواره مهم بین‌المللی که امسال چهلمین دوره آن برگزار می‌شود، در دنیا نمونه است و تمامی گونه‌های موسیقی را دارد و میزبان شخصیت‌های مهم و هنرمندانی از کشورهای مختلف است، چرا دبیرخانه مستقل و دائمی ندارد؟
مهدوی افزود: این دبیرخانه می‌تواند در یک اتاق با حضور یک کارمند معاونت امور هنری، دفتر موسیقی و انجمن موسیقی مسلط به زبان انگلیسی و علاقه‌مند به این حوزه تشکیل شود تا با ارسال پست الکترونیک به سفارتخانه‌های جهان و رایزن‌های فرهنگی، هنرمندان موسیقی سایر کشورها و البته هنرمندان سرزمین خودمان را به جشنواره دعوت کند، هنرمندان نیز در صورت تمایل، آثارشان را برای جشنواره ارسال می‌کنند، ما بیشتر حق انتخاب پیدا می‌کنیم و با بررسی عملکرد و جایگاه هنری هنرمندان موسیقی، آنان را به جشنواره دعوت می‌کنیم، نمی‌دانم چرا بعد از گذشت چهل سال کسی حاضر نیست این اتاق مهم را ایجاد کند؟!
مهدوی بیان کرد: همچنین هنرمندان موسیقی از دورترین نقاط ایران می‌توانند به این مکان مراجعه کنند، دبیرخانه می‌تواند کتابخانه و آرشیو صوتی از دوره‌های جشنواره موسیقی فجر داشته باشد و نه در دقیقه 90 که دبیر جشنواره تعیین می‌شود.
دغدغه‌مند موسیقی ایران هستم
مهدوی اظهار داشت: به معنای حقیقی کلمه دغدغه‌مند موسیقی ایران هستم، ما استادان برجسته‌ای داریم، آنانی که بدرود حیات گفتند، شاگردانشان، نخبگان و تحصیل‌کردگان هستند، بعد از انقلاب اسلامی، دانشکده‌ها، آموزشگاه‌ها، هنرستان‌های موسیقی متعددی تاسیس شدند، کنسرت‌های داخل و خارج از کشور برگزار و سالن‌های بزرگ ساخته شده که این امکانات همه باید در اختیار جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر باشد، اما همه امکانات کشور در اختیار جشنواره‌ها نیست! تا سال گذشته واژه «بین‌المللی» از آن حذف شده بود و بنده درخواست کردم که واژه «بین‌المللی» آن برگشت. نباید از این واژه نگران باشیم بلکه باید خودمان را ارتقا دهیم و جایگاه جشنواره را در حد امور بین‌الملل ببینیم.
این کارشناس و پژوهشگر موسیقی افزود: در جشنواره موسیقی فجر تاکید دارم تا جایگاه ارزشمند استادان، هنرمندان و موسیقیدانانی که در طول تاریخ مورد ظلم بودند، موسیقیدانی که همیشه همراه بودند و بهترین نقش‌ها را داشتند، حفظ شود، موسیقیدانانی که اوایل انقلاب، بهترین گروه‌هایشان که وابستگی به رادیو و تلویزیون ملی قبل از انقلاب داشتند، بهترین سرودهای انقلابی را ساختند، در هشت سال جنگ تحمیلی با تولید و اجرای آثار موسیقایی حضور داشتند و در همت عالی‌ها برای کمک به آسیب‌دیدگان سیل، زلزله، جشن و شادی‌ها، با کمترین امکانات با مردم بودند اما گاه با آنان ابزاری رفتار شد، نمی‌گویم فقط دلسوز این قشر هستم، می‌گویم از جنس خودم هستند و باید برای آنان با تجربیاتم کاری بکنم.
مهدوی بیان کرد: چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر بسیار مهم است و باید با شکوه برگزار شود. امسال و سال‌های بعد اگر توفیق خدمت در این سمت را داشته باشم، فعالیت‌هایی را انجام می‌دهم و با کمال افتخار خاک پای موسیقیدانان ایران خواهم بود، همان گونه که در بیش از 30 سال مسئولیت‌های مختلف به معنای حقیقی، خدمتگزار موسیقی ایران و موسیقیدانان ایرانی بودم.
جامعه موسیقی نباید مردانه تلقی شود
دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر درباره برنامه‌های ویژه بانوان در این جشنواره گفت: سال گذشته طی فراخوانی 10 گروه چابک از بانوان موسیقی محلی، نواحی و موسیقی شهری آمادگی داشتند تا در جشنواره حضور داشته باشند که به دلیل کمبود سالن و تعداد اجرا، به پنج گروه بسنده شد و از بقیه عذرخواهی کردیم.
وی افزود: بخش موسیقی بانوان سال‌هایی تعطیل شده بود و در مواردی فرهنگسرای نیاوران، به اجرای بانوان اختصاص داده می‌شد که این فرهنگسرا از سال گذشته به صندوق اعتباری هنر واگذار شد، در صورتی که یکی از مجموعه‌های معاونت هنری بود و اکنون برای جشنواره‌ای که برای این معاونت است باید برای اختصاص سالن، از نهاد دیگری درخواست کنیم یا اجاره کنیم؛ در صورتی که اگر جشن انقلاب است، نهادها به راحتی و رایگان باید سالن‌ها را برای برگزاری این جشن اختصاص دهند، گاه بخش خصوصی حاضر است اما بخش دولتی این کار را نمی‌کند.
مهدوی بیان کرد: در نهایت با توجه به نبود امکانات و سالن، سال گذشته به سمتی پیش می‌رفتیم که موسیقی بانوان در جشنواره موسیقی فجر نباشد، چون اجرای بانوان ملاحظاتی دارد، به عنوان مثال صدای بانوان نباید بیرون برود و...، همکاران حراست لطف کردند و امکاناتی فراهم شد تا اجراهای بخش بانوان در تالار وحدت باشد که با استقبال خوبی از سوی هنرمندان و مردم روبه رو شد و تنها مشکل آن، زمان برگزاری جشنواره در ساعت 14 بود که اصلا ساعت مناسبی نیست.
دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر اظهارداشت: امسال باید ببینیم برنامه‌های جشنواره چگونه پیش خواهد رفت، اگر قرار باشد میزبان پنج گروه از بانوان باشیم، همین پنج گروه، هر شب طی دو سانس در یک سالن مستقل اجرا خواهند داشت، اگر قرار است 10 گروه انتخاب بکنیم، هر کدامشان در دو سانس خواهند بود.
این استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت جایگاه بانوان موسیقیدان ایرانی گفت: در حال حاضر بیشترین تحصیل‌کنندگان در هنرستان‌های موسیقی، بیشترین خروجی‌های آموزشگاه‌های آزاد تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بیشترین فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه‌های خصوصی در تمامی حوزه‌ها و نه فقط موسیقی، بانوان هستند، آنان توانایی‌ها و قابلیت‌های ویژه‌ای دارند که نه فقط بانوان برای بانوان بلکه بانوانی که در کنار برادران، خود در بخش‌های موسیقی نواحی، پاپ، دستگاهی و ارکسترال فعال هستند و در اجراهای داخلی و خارج از کشور حضور درخشان دارند.
مهدوی افزود: باید بیش از پیش به بانوان هنرمند موسیقی، جایگاه و تشخص بدهیم و بگوییم باورشان داریم، این دختران مادران آینده هستند، وقتی با هنر و موسیقی آشنا باشند، لالایی که می‌خوانند، در مهارت و تربیت شنیداری فرزندانشان تاثیرگذار خواهند بود، می‌توانند هنرمندان بهتری برای جامعه پرورش دهند، مادر بهترین مروج، آموزش‌دهنده و نخستین معلم است، ما باید به بانوان بیش از پیش احترام بگذاریم و برای آنان اجراهای ویژه تدارک ببینیم.
دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر اظهارداشت: براساس همین نگاه، سال گذشته برای نخستین بار از دو بانوی دانشگاهی که در نواختن سازشان هم ویرتوئوز هستند، در شورای داوری و بررسی آثار باربد دعوت کردیم، امسال هم در شورای سیاستگذای و داوری آثار از حضور بانوان بهره‌مند می‌شویم. جامعه موسیقی نباید مردانه تلقی شود، حتی یک زمانی به خانم‌ها استاد نمی‌گفتند تا قبل از دهه 80 هم همین گونه بود، باید این طرز فکر اصلاح شود.
وی گفت: ما به بانوان هنرمند جدی‌تر از گذشته توجه خواهیم کرد، به دانش، تجربیات و فعالیت‌های آنان ایمان داریم، اتفاقا در هر مکانی که بانوان حضور دارند، فعالیت‌ها جدی‌تر برگزار می‌شود، سال گذشته با حضور بانوان، داوری‌های جدی‌تر و موشکافانه‌ای نسبت به سنوات قبل داشتیم.
تاکید بر شیوه اصلاح اهدای بلیت جشنواره
مهدوی با اشاره به برنامه‌ها و ایده‌های خود برای چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر بیان کرد: یکی از انتقادهایم درباره نحوه فروش و توزیع بلیت جشنواره است؛ اینکه چگونه بلیت‌ها هدیه می‌شود، افراد به این رویداد دعوت می‌شوند، چگونگی فروش بلیت که دور باطلی است بحث مهمی است. به عنوان مثال در جشنواره سی و هشتم، شب استاد حسین ملک در تالار رودکی، بنده اجرا داشتم و برایم افتخاری بود، از دوستان و علاقه‌مندان دعوت کردم بلیت بخرند و در این جشنواره حضور داشته باشند که آنان هنگام مراجعه به سایت فروش گفتند که بلیتی موجود نیست، در نهایت دقیقه 90، امکان خرید بلیت فراهم شد. نیازمند آسیب‌شناسی‌ در این موضوع به طور جدی هستم.
وی گفت: نگاه فروش بلیت برای جشنواره موسیقی فجر را نمی‌پسندم، برای چنین جشنواره مردمی نباید بلیت بفروشیم، باید از عموم مردم دعوت کنیم تا در این رویداد شرکت کنند حتی بیایند پشت در ببینند چه استقبالی شده است، برگردند و بروند خانه‌شان، اصلا ببینیم بیش از ظرفیت سالن‌های اجرا، مردم از برنامه‌های جشنواره موسیقی فجر استقبال می‌کنند؟ یک بار به خودمان ثابت کنیم، اگر اضافه آمدند به آنها بگوییم کنار دیوار بایستند. تجربه این کار را از سال 1371 تا 1381 با برگزاری کنسرت‌های آموزشی پژوهشی دارم که این برنامه با حضور اساتید برجسته موسیقی طی 52 برنامه و میزبانی بیش از 2 هزار نفر در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.
دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با تاکید بر اصلاح شیوه اهدای بلیت جشنواره افزود: 19 وزارتخانه داریم، اینکه یکی از بدنه‌های وزارتخانه انتظار داشته باشد که 60 درصد بلیت‌ها را دریافت کند و فقط بلیت‌های پاپ را استفاده کند و سایر گونه‌ها را نادیده بگیرد و گاه حضور هم پیدا نکند، شایسته نیست، باید بلیت‌ها را به دانشکده‌های موسیقی، هنرستان‌ها و خانواده‌های هنرمندان جشنواره بدهیم نه اینکه به هنرمند، 10، 15 بلیت بدهیم و سامانه فروش بلیت را ببندیم و با بلیت‌هایی که به نهادها و سازمان‌ها دادیم، فقط سالن‌های پاپ پر شود.
مهدوی بیان کرد: سال گذشته برای نخستین بار بخش موسیقی پاپ ایرانی را با همراهی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ در فرهنگسرای بهمن برگزار کردیم، بسیاری از مخاطبان از شمال شهر به این سالن 1500نفره آمدند و با ترافیک شدید و نبود پارکینگ، این رویداد به خوبی برگزار شد، امسال هم در صورت امکان آن را تکرار می‌کنیم و شاید در سالن وزارت کشور اما اینها نیاز به زیرساخت دارد تا به ساختارسازی منسجم جشنواره نزدیک شود.
تعیین تاریخ جشنواره بین‌الملل موسیقی فجر
مهدوی درباره زمان برگزاری جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر بیان کرد: این جشنواره به مناسبت دهه فجر همچون جشنواره‌های فیلم، تئاتر و دیگر رویدادها تا دهه 70 طی 10 شب برگزار می‌شد، جشنواره موسیقی فجر مدت‌هاست به دلیل کمبود بودجه طی پنج شب برگزار می‌شود، اگر 31 استان با ما تعامل داشته باشند، جشنواره را در همه استان‌ها خواهیم داشت. سایر استان‌ها، امکانات و سالن‌های خوبی برای میزبانی از رویدادهای هنری دارند، جشنواره بودجه اندکی هم در اختیار آنها قرار خواهد داد و تعاملاتی می‌تواند با سازمان هواپیمایی برای میزبانی از میهمانان خارجی انجام گیرد. البته فرمانداران و استانداران بودجه‌های ویژه دارند که خوب است در این جشن بزرگ مشارکت داشته باشند، موسیقیدانان استان خود را حمایت کنند و حتی میهمانانی را از دیگر استان‌ها برای اجرا در این جشنواره دعوت کنند.
وی افزود: یک نگاهی وجود دارد که جشنواره‌های فجر را باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار کند، مگر متولی دهه فجر انقلاب اسلامی فقط وزارت فرهنگ است؟ ستاد دهه فجر باید امکانات و زیرساخت‌های لازم را برای برگزاری این جشنواره‌ها فراهم کند، همان قدر که جشنواره‌های سینما، تئاتر، تجسمی و شعر فجر جدی گرفته می‌شوند، جشنواره موسیقی فجر نیز باید جدی‌تر گرفته شود.
این موسیقی‌شناس گفت: سینما و تئاتر اولویت هستند، در صورتی که موسیقی کمتر از آنها نیست، موسیقی هم‌راستای سینما باید مورد توجه قرار گیرد، فیلم اگر موسیقی نداشته باشد، قابل دیدن نیست، نخستین باری که سینما، اختراع شد با موسیقی بود که به آن سینمای صامت گفته می‌شد، کلام در آن نبود اما موسیقی در آن بود، سینمای ایران قبل از انقلاب، فیلمفارسی‌ها، چه آنهایی که ناصواب بودند، چه آنهایی که صواب و خوب بودند از جمله فیلم «گاو» اثر زنده یاد داریوش مهرجویی که حضرت امام خمینی (ره) همان اول انقلاب تاییدش کرد، موسیقی آن را استاد موسیقی ایران، زنده یاد هرمز فرهت رئیس اسبق دانشکده هنرهای زیبا موسیقی دانشگاه تهران ساخت.
راه‌اندازی نهادی برای مدیریت هوش مصنوعی در موسیقی 
مهدوی خاطرنشان کرد: همیشه موسیقی به سینما کمک کرده و زیرساختی برای صنعت و اقتصاد سینماست، موسیقی را جدی‌تر بگیریم، یک بخش موسیقی فیلم در جشنواره داشته باشیم، بسیاری از هنرمندان موسیقی قبل از انقلاب، نوازنده و آهنگساز و تنظیم‌کننده بودند و بعد از انقلاب، فعالیت‌هایشان تعطیل شد، آموزشگاه‌ها و دانشکده‌ها تا سال 1368 تعطیل بودند، وجه دیگری از این هنرمندان پدیدار شد، آنان موسیقی فیلم را تجربی آموختند و آموزش هم دادند، زنده یاد بابک بیات، کامبیز روشن روان، وارطان ساهاکیان و دیگران هنرمندان اقداماتی را در این زمینه انجام دادند.
وی اظهارداشت: ما هنوز باور نداریم موسیقی، صنعت هم است، با ظهور هوش مصنوعی، مباحثی در حوزه صنعت موسیقی مطرح می‌شود که باید نهادی برای مدیریت آن تاسیس شود، خیلی سریع علم و دانش دسترسی و استفاده از هوش مصنوعی را بیاموزیم و گرنه مثل خیلی از ماجراها احاطه می‌شویم و دیگر نمی‌شود چاره‌ای اندیشید. سال گذشته نشست تخصصی پژوهشی جشنواره موسیقی فجر را در رادیو گفت وگو درباره هوش مصنوعی برگزار کردیم.
دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر درباره تعیین تاریخ دقیق برای این جشنواره گفت: سال گذشته درباره این موضوع بسیار بررسی و مذاکره کردیم اما به لحاظ پشتیبانی، امکانات لازم را نداریم، طی 10 شب، سالن‌ها در اختیار هنرمندان تئاتر است و سالن‌های دیگری نداریم، هر چند جشنواره فیلم فجر در سالن‌های مخصوص خود برگزار می‌شود اما مسئولان معتقدند هجمه خبری در این مدت، در حوزه سینما بالاست، صفحات اختصاصی روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها در این حوزه متمرکز هستند و تلویزیون به صورت زنده بخشی از برنامه‌های جشنواره‌های فیلم و تئاتر فجر را پخش می‌کند، کاری که برای جشنواره موسیقی فجر نمی‌کنند و این جشنواره نادیده گرفته می‌شود.
وی افزود: 22 بهمن اختتامیه جشنواره فیلم فجر و 24 بهمن آغاز جشنواره موسیقی فجر است. برای درخواست تبلیغات و نصب بیلبوردهای جشنواره به شهرداری مراجعه می‌کنیم، اعلام می‌شود که بیلبوردهای سینما و تئاتر طی سه روز جمع‌آوری می‌شوند، به دلیل ماه‌های قمری؛ محرم و صفر، رمضان و شب‌های قدر، امکان ندارد جشنواره موسیقی فجر یک تاریخ مشخص داشته باشد و نمی‌توان این رویداد مهم را در یک زمان ثابت برگزار کرد.
مهدوی بیان کرد: همچنین به دلیل کمبود سالن، امکان برگزاری جشنواره موسیقی فجر در زمان مشخصی وجود ندارد، مگر اینکه مسئولان جشنواره تئاتر فجر، وزیر و معاونت امور هنری بپذیرند که جشنواره موسیقی فجر پس از جشنواره فیلم فجر برگزار شود و در همان بازه، 12 تا 22 بهمن جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر را با در نظر گرفتن امکانات زیرساختی و سالن‌هایی همچون تالار وحدت برای میزبانی از مهمانان خارجی برگزار کنیم که در دهه‌های 60 و 70، در همین تاریخ برگزار می‌شد.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/982649/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افشای روش عجیب اسرائیل برای جاسوسی از نخست وزیر بریتانیا

نبرد کنونی بین ایران و اسرائیل، جنگ بر سر آینده نظم منطقه است

روزانه 12 هزار مرسوله پستی از لرستان جا به جا می‌شود

جریمه یک میلیارد و 665 میلیونی قاچاقچی پوشاک

پیش بینی بورس فردا یکشنبه 15 مهر 1403

دیدار استاندار لرستان با جانباز سرافراز رضا گودرزی

کشف محموله کالای قاچاق از 2 دستگاه خودرو در بروجرد

افراطیون دو جناح باید به کنار رانده شوند

مدعیان تندرویی که نه اهل میدانند و نه دیپلمات

نقشه شوم تل‌آویو برای خاورمیانه

اسرائیل ضدقهرمان

استاد دانشگاه کالیفرنیا: واشنگتن تا 10 سال بعد از پیامدهای ترور نصرالله رنج خواهد برد

واکاوی اخراج اجباری مهاجران

معاون وزیر راه و شهرسازی: نرخ بهره‌وری ناوگان و شبکه ریلی پایین است

پیش بینی قیمت دلار 15 مهر 1403

اکوایران: نفس صندوق بازنشستگی به شماره افتاد

تحلیلی از علت سوت و کور ماندن بورس

هشدار دیوان محاسبات به شهرداری‌هایی که ترک فعل می‌کنند

چرا فتانه ولیدی بعد از 21 سالگی دیگر آواز نخواند؟

اختتامیه هشتمین جشنواره استانی فانوس در لرستان برگزار شد

انجمن علمی دانشجویی نانو دانشگاه لرستان در کشور برتر شد

پروژه ساماندهی پارک «سرچشمه» خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تکمیل شود

گفتمان ایثار و شهادت می‌تواند با ظرفیت هنر تبیین و نهادینه شود

مزارع پرورش ماهی لرستان شناسنامه‌دار می‌شوند

کشف کالای قاچاق در بروجرد

ارسال 400 اثر به دبیرخانه پنجمین جشنواره فانوس/ 34 اثر برگزیده شدند

ساماندهی پارک سرچشمه خرم‌آباد هر چه سریع‌تر انجام شود

اقدامات فرهنگی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی ضروری است

محققان: سفر کردن می‌تواند سرعت پیری را کاهش دهد

سرعت عمل و اطلاع رسانی در جذب اعتبارات آسیب دیدگان کشاورزی صورت گیرد

گوش نتانیاهو به تیم ترامپ است؟

ایران محور بازار نفت جهانی

روحانی پرده‌نشین

الا ان نصرالله قریب! وعد صادق 2

سایه گاف بایدن بر بازارها

ترور سید حسن نصرالله سبب افول حزب‌ الله نخواهد شد

الجزیره: حزب الله لبنان مستحکم‌تر می‌شود

توافق اتحادیه اروپا درباره تعرفه واردات خودروهای برقی چین

بازار مسکن پاییز را چطور شروع کرد؟

پس انداز کن، خرید طلا از 100 هزار تومان

بانک مرکزی: 20 همت وام فرزندآوری پرداخت شد

کمیته مالیاتی: مالیات بر عایدی سرمایه تا پایان سال تعیین تکلیف شود

جامعه موسیقی نباید مردانه تلقی شود/ اصلاح شیوه اهدای بلیت جشنواره

سرعت عمل و اطلاع رسانی در جذب اعتبارات آسیب دیدگان کشاورزی صورت گیرد

فیلم | افتتاح نمایشگاه طراحی در خرم‌آباد

ارسال 400 اثر به دبیرخانه پنجمین جشنواره فانوس در لرستان

دیدار استاندار لرستان با کارکنان پست استان

جذب تجهیزات برای دستگاههای اطفای حریق در لرستان

دیدار مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان با فرماندهی ناحیه سپاه لرستان

پیام تبریک مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان به مناسبت هفته بزرگداشت نیروی انتظامی