ندای لرستان

آخرين مطالب

آغاز تغییر خاورمیانه بدون اسرائیل مقالات

آغاز تغییر خاورمیانه بدون اسرائیل
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
پیش از 7 اکتبر، عربستان سعودی در حال ایجاد روابط قوی‌تر با اسرائیلی‌ها بود. اکنون که یک‌سال از جنگ غزه می‌گذرد، ریاض در حال گرم گرفتن با دشمن سنتی خود، یعنی ایران است. «ماریا ابی حبیب» و «اسماعیل نار» 20 اکتبر در نیویورک‌تایمز نوشتند: یک سال پیش، عربستان سعودی در حال آماده شدن برای به رسمیت شناختن اسرائیل در یک توافق عادی‌سازی بود که می‌توانست اساسا خاورمیانه را تغییر دهد و ایران و متحدانش را بیشتر منزوی کند، آن هم در حالی که موضعی در حمایت از تاسیس کشور مستقل فلسطین اتخاذ نکرده بود. اکنون، حتی پس از ترور یحیی سنوار رهبر حماس که از آن به‌‌‌‌عنوان گشایشی بالقوه برای رسیدن به یک توافق صلح خوانده می‌شود، این توافق دورتر از همیشه است. در عوض، عربستان سعودی در حال گرم کردن روابط با رقیب اصلی خود یعنی ایران است، در حالی که تاکید دارد هرگونه پیمان دیپلماتیک با اسرائیل در حال حاضر به پذیرش یک کشور فلسطینی توسط اسرائیل بستگی دارد؛ یک چرخش قابل‌توجه برای پادشاهی.
تنش‌‌‌‌زدایی دیپلماتیک در خاورمیانه در جریان است، اما نه آن چیزی که بنیامین نتانیاهو نخست‌‌‌‌وزیر اسرائیل مدنظر دارد، اگرچه نتانیاهو همچنان مدعی است که دولتش می‌تواند با ریاض به توافق برسد. وزرای خارجه کشورهای حوزه خلیج‌فارس در ماه جاری برای اولین بار به صورت گروهی با همتای ایرانی خود در دوحه دیدار کردند. این یک نزدیکی اولیه و متزلزل است که می‌تواند قرن‌‌‌‌ها تضاد فرقه‌‌‌‌ای را از بین ببرد، اما نشان‌‌‌‌دهنده یک چرخش قابل‌توجه در منطقه‌‌‌‌ای است که رقابت ریاض و تهران، آن را برای دهه‌‌‌‌ها غرق در خصومت کرده است. تماس‌‌‌‌های تهران پس از این نشست ادامه یافت و عباس عراقچی وزیر امور خارجه ایران، پیش از سفر به سایر کشورهای منطقه از جمله عراق و عمان در تلاش برای کاهش تنش، از عربستان سعودی دیدن کرد. وی پیش از سفر به مصر و ترکیه از اردن نیز بازدید کرد. به گزارش رسانه‌های خبری ایران، این اولین سفر یک وزیر امور خارجه ایران به مصر در 12 سال گذشته بوده است.
عراقچی روز جمعه هنگام ورود به استانبول گفت: «در منطقه، اکنون نارضایتی مشترک در مورد تهدید گسترش جنگ، جنگ غزه، لبنان و آوارگان داریم.» در حالی که نتانیاهو همچنان تشکیل کشور فلسطینی را رد می‌کند، مقامات سعودی راه‌حل دو کشوری را روی میز مذاکره گذاشته‌اند. پادشاهی اعلام کرده که در حال حاضر این تنها راه از سوی اسرائیل برای جلب رضایت عربستان سعودی است که عمدتا به عنوان رهبر جهان عرب دیده می‌شود.
چه چیزی تغییر کرده است؟ تصاویری که از غزه منتشر شد از کودکانی که زنده زیر آوار دفن شدند، مادرانی که برای نوزادان درگذشته خود غصه می‌‌‌‌خورند و فلسطینی‌‌‌‌هایی که به دلیل جلوگیری از ورود کمک‌‌‌‌های اسرائیلی به این منطقه از گرسنگی درد می‌‌‌‌کشیدند، باعث شد تا رهبری عربستان نتواند موضوع تشکیل کشور فلسطینی را نادیده بگیرد.
علی الشهابی، یک تاجر سعودی که به پادشاهی نزدیک است و در هیات مشاوران نئوم، شهری آینده‌‌‌‌نگر که پروژه آینده نگرانه شاهزاده محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان و حاکم آینده پادشاهی را بازتاب می‌دهد، می‌‌‌‌گوید: «کاری که غزه انجام داده است، عقب انداختن هرگونه ادغام اسرائیل در منطقه است. عربستان سعودی می‌بیند که هرگونه ارتباط با اسرائیل از زمان وقوع حوادث غزه سمی‌تر شده است، مگر اینکه اسرائیلی‌ها موضع خود را تغییر دهند و تعهد واقعی خود را به یک کشور فلسطینی نشان دهند که تاکنون از انجام آن خودداری کرده اند.
افکار عمومی حساس شده
در حال حاضر، عربستان سعودی و شرکای آن در خلیج‌فارس همچنان در مورد اقدامات دیپلماتیک ایران تردید دارند. ایران همچنان گروه‌های نیابتی خود را به‌رغم دریافت ضربات قابل‌توجه از سوی اسرائیل پشتیبانی می‌کند. اما شهابی گفت: «تا زمانی که ایرانی‌‌‌‌ها دست خود را به سوی ریاض دراز می‌کنند، رهبری عربستان آن را خواهد فشرد.» وی افزود: اگر ایران جدی باشد، این یک بازتنظیم واقعی در خاورمیانه خواهد بود.» ایران و عربستان مدت‌‌‌‌هاست که برای نفوذ منطقه‌‌‌‌ای تلاش می‌کنند، رقابتی که توسط شاخه‌‌‌‌ها و جریانات رقیب مذهبی که هر کشور پذیرای آن است، شکل گرفته است. جنگ در غزه بیش از یک سال است که ادامه دارد و بیش از 40هزار نفر که بسیاری از آنها غیرنظامی هستند، جان باخته‌اند. در حالی که خودی‌‌‌‌های کاخ پادشاهی مانند علی الشهابی اذعان دارند که عربستان سعودی مبتنی بر دموکراسی نیست، اما شاهزاده محمد نسبت به افکار عمومی‌ای که در یکسال گذشته نسبت به اسرائیل سخت‌‌‌‌تر شده‌اند، حساس است.
منطقه خلیج‌فارس یکی از جوان‌ترین جمعیت‌های جهان را در خود جای داده است. میانگین سنی سعودی‌‌‌‌ها در سال 2022، 29سال بود. بسیاری از شهروندان این کشور تحت‌تاثیر جریان بی‌‌‌‌پایان تصاویر وحشتناکی که از غزه در رسانه‌‌‌‌های اجتماعی منتشر می‌شود، مبهوت شده و بسیاری از نگرش‌‌‌‌های زمانی مثبت یا دست‌‌‌‌کم مبهم آنها درباره اسرائیل را نسبت به یک معامله تغییر می‌دهد.در ماه‌‌‌‌های قبل از 7 اکتبر، عربستان سعودی در حال برنامه‌‌‌‌ریزی توافقی با اسرائیل بود که به ریاض وعده پیمان دفاعی گسترده با ایالات متحده و حمایت از برنامه هسته‌‌‌‌ای غیرنظامی در ازای عادی‌‌‌‌سازی روابط را می‌‌‌‌داد. در حالی که برخی دیگر از کشورهای حوزه خلیج فارس در سال 2020 روابط دیپلماتیک خود را با اسرائیل در توافقی موسوم به «توافق ابراهیم» عادی کردند، اما از اهرم خود برای فشار بر اسرائیل درجهت ایجاد و به رسمیت شناختن یک کشور مستقل فلسطینی استفاده نکردند.
انتقادها از پیمان ابراهیم
در حالی که ریاض مدت‌‌‌‌هاست که از راه‌حل دو کشوری حمایت می‌کند، اما این هدف در سال‌های اخیر کمتر به اولویت سیاست خارجی آن تبدیل شده است، زیرا ولیعهد قدرت خود را تقویت کرده و سیاست‌‌‌‌های منطقه‌‌‌‌ای و داخلی کشور را شکل داده است. در مذاکرات سال گذشته برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل، تشکیل کشور فلسطین هرگز به عنوان شرط مطرح نشد.
به گفته شهابی و دیپلمات‌‌‌‌های عرب آگاه از مذاکرات، در عوض، ریاض از اسرائیل خواست که به تشکیلات خودگردان فلسطین - که بر کرانه باختری حکومت می‌کند - اجازه دهد تا کنترل و قدرت سرزمینی خود را گسترش دهد. اما وضعیت غزه این دوگانگی را تغییر داده است. ولیعهد عربستان در اولین اظهارات عمومی خود مبنی بر حمایت از یک کشور فلسطینی صریح بوده است. ولیعهد در 18 سپتامبر گفت: «پادشاهی از تلاش‌های خستگی ناپذیر خود برای ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی به پایتختی بیت المقدس شرقی دست نخواهد کشید و ما تایید می‌کنیم که پادشاهی بدون آن روابط دیپلماتیک با اسرائیل برقرار نخواهد کرد.» توافق‌نامه ابراهیم به دلیل عدم‌ارائه صلح به منطقه مورد انتقاد قرار گرفته است که توسط رئیس‌جمهور سابق دونالد ترامپ، که دولت او میانجی این توافق بود، وعده داده شده بود. هیچ یک از کشورهای عربی که این توافق نامه را امضا کردند، طی دهه‌‌‌‌های گذشته با اسرائیل وارد جنگ نشده‌‌‌‌اند. نشست تاریخی ایران و کشورهای خلیج‌فارس در این ماه یک روز پس از پرتاب 180 موشک بالستیک تهران به سمت اسرائیل برگزار شد.
با این حال ناظران نمی‌‌‌‌دانند که آیا ایران اکنون به دلیل عملیات‌‌‌‌ ترور اسرائیل علیه رهبران ارشد حزب‌‌‌‌الله در هفته‌‌‌‌های اخیر، مشتاق است تا یخ روابط با خلیج‌فارس را آب کند؟جنگ غزه همچنین کشورهایی را که توافق‌نامه ابراهیم را امضا کرده‌اند، ناگزیر کرده است که از تشکیل کشور فلسطین حمایت کنند؛ احتمالا به این دلیل که نگران افکار عمومی در داخل هستند. در حالی که امارات متحده عربی، دومین بازیگر قدرتمند خلیج فارس، در طول یکسال گذشته ارتباط خود را با اسرائیل حفظ کرده است،اما این روابط تحت فشار فزاینده‌ای قرار گرفته است. شیخ عبدالله بن زاید وزیر امور خارجه امارات ماه گذشته با اشاره به خواسته‌های اسرائیل از امارات گفت: امارات متحده عربی آماده حمایت از فردای جنگ غزه و به دوش کشیدن بار بازسازی بدون تشکیل کشور فلسطینی نیست. در حالی که نتانیاهو همچنان ادعا می‌کند که توافق بزرگ با ریاض در دست اقدام است، مقامات سعودی عقب‌نشینی کرده‌اند.
علی الشهابی می‌گوید: «پیمان ابراهیم پر آب و رنگ بود. اما وقتی صحبت از یک توافق صلح واقعی و پایدار منطقه‌ای می‌شود، هیچ چیز اساسی در مورد آن وجود نداشت. بسیاری از کشورهایی که این پیمان را امضا کردند، به این خاطر انجام دادند که اسرائیل را راهی برای نفوذ در واشنگتن می‌‌‌‌دانستند.» وی افزود: «اما اکنون تا حدی تحقیرآمیز می‌‌‌‌بینیم که ایالات متحده هیچ قدرت یا نفوذی بر اسرائیل ندارد و اسرائیلی‌‌‌‌ها قصدی برای ایجاد کشور فلسطینی ندارند.»

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/984345/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا هیچ‌کس نمی‌داند پیروز انتخابات آمریکا چه کسی خواهد بود؟

سرمقاله دنیای اقتصاد/ اقدام جبرانی برای فقرا در سهمیه کنکور

سرمقاله قدس/ بازخوانی ابعاد حقوقی مالکیت ایران بر جزایر سه‌گانه

سرمقاله همشهری/ هلاکت افسران صهیونیست، کابوس سران تل‌آویو

سرمقاله آفرینش/ اقتصاد منتظر دستور نمی‌ماند

سرمقاله آرمان ملی/ قطعنامه 1701 به چه چیز نظر دارد

سرمقاله سازندگی/ آبادانی جزایر سه‌گانه

جزئیات لایحه بودجه 1404؛ سقف پاداش پایان خدمت مشخص شد

جزئیات لایحه بودجه 1404؛ تعرفه آب خانگی افزایش یافت

جزئیات لایحه بودجه 1404؛ نقل و انتقالات خودرو پیش از پرداخت مالیات ممنوع اعلام شد

جزئیات هدفمندی یارانه‌ها در بودجه 1404

جزئیات دخل و خرج دولت در سال آینده

بورس کانال دو میلیون واحد را از دست داد

استقبال 1 میلیون مسافر از کمپین «کش بک» فلایتیو

افزایش حق بیمه برق در لایحه بودجه 1404

طرح اختیاری کالابرگ الکترونیک بجای یارانه نقدی در بودجه 404

شرط بودجه برای ادامه پرداخت تنخواه بانک مرکزی به دولت

منزل خواننده درگذشته در کیش مصادره شد

جرایم الکترونیک در لرستان 12 درصد پایین تر از متوسط کشور است

دستگاه‌های اجرایی برای برگزاری رزمایش الی‌ بیت المقدس آماده باشند

دستگیری 1800 تبعۀ غیرمجاز در لرستان

فرماندار بروجرد: ایران با آمادگی کامل در مقابل ظلم ایستاده است

تقویت ارتباطات بین دانشجویان ضروری است

اعزام 500 دانش‌آموز لرستانی به راهیان‌نور

یک هزار و 800 تبعه غیر مجاز در لرستان دستگیر شدند

معاون استاندار لرستان: دستگاه‌های اجرایی برای برگزاری رزمایش الی‌ بیت المقدس آماده باشند

جبهه مقاومت باعث افول استکبار جهانی شده است

تولید 40 هزار تن انواع لوبیا در لرستان

صدور 17 هزار گذرنامه در لرستان

سوژه‌های طبیعی لرستان به این زودی‌ها تکراری نمی‌شوند

جرایم الکترونیکی در لرستان پایین‌تر از متوسط کشوری است

نشست‌های جهاد تبیین در شهر‌های لرستان برگزار می‌شود

احداث 86 زمین چمن مصنوعی فوتبال در لرستان

دستگیری 1800 تبعه خارجی غیرمجاز در لرستان

برقرار شدن راه ارتباطی 100 خانوار عشایری در چگنی

مراسم گرامیداشت شهدای مقاومت در خرم‌آباد برگزار شد

یادواره «راه سلیمانی» دی‌ماه در لرستان برگزار می‌شود

افتتاح نمایشگاه نقاشی گروهی در خرم ‎آباد

دستگیری یک هزار و 800 تبعه غیر مجاز در لرستان

کشف 96 درصدی جرائم الکترونیک در لرستان

برگزاری رزمایش الی بیت‌المقدس در بروجرد

جاده خرم‌آباد - بیرانشهر مسدود می‌شود

اعلام نرخ‌نامۀ سرویس مدارس خرم‌آباد/1000 ناوگان اختصاص یافت

100 سری جهیزیه در بروجرد توزیع می‌شود

رزمایش الی بیت‌ المقدس با حضور 30 هزار بسیجی برگزار می‌شود

محور خرم‌آباد_ بیرانشهر مسدود شد

کلاهبرداری اینترنتی بیشترین جرم سایبری در لرستان

دستگاه‌های فرهنگی اقدامات عاجلی برای افزایش سرانه مطالعه در جامعه انجام دهند

ناظران مجلس در شورای برنامه‌ریزی و توسعه 7 استان مشخص شدند

دستگاه‌های فرهنگی اقدامات عاجل برای افزایش سرانه مطالعه انجام دهند