ندای لرستان

آخرين مطالب

سرمقاله فرهیختگان/ برهم زدنِ خطای محاسباتیِ اسرائیل یعنی چه؟ مقالات

سرمقاله فرهیختگان/ برهم زدنِ خطای محاسباتیِ اسرائیل یعنی چه؟
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - فرهیختگان / «برهم زدنِ خطای محاسباتیِ اسرائیل یعنی چه؟» عنوان یادداشت روز در روزنامه فرهیختگان به قلم مهدی خانعلی‌زاده است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
«فاکتور ایران نباید وارد معادله جنگ غزه و لبنان شود.» این عبارت، محور بنیادین راهبرد اسرائیل در تحولات چندماه اخیر است. اقدامی که چندشب پیش و به‌صورت نظامی - هرچند با ابعاد کوچک - علیه کشورمان صورت گرفت نیز بر مبنای همین منطق و محاسبه انجام شد. علت برقراری این گزاره در منطق راهبردی اسرائیل، نگاه به منطق نظام بین‌الملل و تفاوت کشور ایران و رژیم اسرائیل در زمینه‌ جغرافیای سیاسی است.
سران تل‌آویو به‌خوبی می‌دانند اگرچه توانایی اعمال ضربه اول به ایران را دارند و این ضربه می‌تواند برای تهران آسیب‌ساز باشد اما به دلایل مختلف- ازجمله وسعت سرزمینی- ایران می‌تواند ضربه دومی به اسرائیل وارد کند که نابودکننده باشد، یعنی اگر مبنای توازن قوا میان دو واحد سیاسی به تقابل کشیده شود، تل‌آویو توان مقابله با تهران را ندارد و اساساً به همین دلیل است که ایران با سلاح‌های متعارف خود دارای بازدارندگی اتمی دربرابر اسرائیل با سلاح‌های اتمی است. در چنین تعریفی از فضای تقابل میان ایران و رژیم صهیونیستی که منطبق بر منطق نظام بین‌الملل است، تل‌آویو تمام تلاش رسانه‌ای و عملیاتی خود را بر این راهبرد قرار داده که از ورود میدانی ایران به عرصه جنگ غزه و لبنان جلوگیری کند. این ورود میدانی، صرفاً و لزوماً به معنای اقدامات نظامی آشکار نیست؛ هرچند یکی از مصادیق مهم آن است. بر همین مبنا تمام کنش‌های اسرائیل ذیل این راهبرد تعریف می‌شود و اساساً امکان اجرایی شدن سایر تاکتیک‌ها برای رژیم وجود ندارد. عملیات محدودی که چندشب پیش از سوی اسرائیل علیه ایران اجرایی شد نیز بر مبنای همین محاسبه بود. سران تل‌آویو به‌دنبال نمایشی نظامی بودند که ضمن اعاده حیثیت از توان رزمی خود، مدلی از واکنش را اجرایی کنند که ایران طبق پیام‌های ارسالی خود از طریق کشورهای منطقه، ورود سخت و جدی به میدان نداشته باشد، یعنی محاسبه اصلی صهیونیست‌ها در انجام عملیات علیه ایران، «عدم واکنش ایران» بود. در چنین وضعیتی طراحی متناسب با این راهبرد باید از سوی شبکه مقاومت صورت بگیرد تا ضمن جلوگیری از دستیابی رژیم به این هدف، زمینه برای پایان جنگ به‌منظور بازسازی و تقویت ساختار مقاومت در فلسطین و لبنان ایجاد شود. در سطح تاکتیک، امکان توسل به هر گزینه‌ای وجود دارد و می‌توان در طیف گسترده‌ای، به مواردی مانند دیپلماسی با کشورهای ثالث تا اقدام نظامی مستقیم و غیرمستقیم علیه اسرائیل اشاره کرد اما مسئله‌ محوری در هرکدام از این تاکتیک‌ها باید یک خط راهبردی با عنوان «الزام به پایان جنگ» باشد. آن چیزی که امروز و پس از نسل‌کشی بی‌سابقه صهیونیست‌ها در غزه و همچنین ترور گسترده سران و فرماندهان مقاومت در غرب آسیا، باید مورد تأکید شبکه مقاومت باشد، «توسل به هر گزینه‌ای» برای پایان جنگ است. 
تجربه عملیات وعده صادق2 نشان داد اسرائیل به دلایل مختلف- ازجمله شرایط گذار سیاسی در ایالات‌متحده و روزهای منتهی به انتخابات ریاست جمهوری این کشور - در حال حاضر نمی‌تواند روی همراهی میدانی متحدان اروپایی و غربی خود حساب کند و در نوعی از تنهایی استراتژیک موقت قرار دارد. به همین دلیل و باوجود عملیات روانی فراوان، شاهد تثبیت پیام ایران در جریان عملیات موشکی علیه سرزمین‌های اشغالی‌ایم و تل‌آویو هم ترجیح می‌دهد به‌جای مواجهه جدی با تهران که زمینه را برای ورود پررنگ‌تر ایران به میدان فراهم می‌کند، به اقدامات نظامی خود در غزه و لبنان ادامه دهد.
درواقع آنچه در روزهای آینده باید از سوی سیاستمداران و نظامیان کشورمان مورد طراحی قرار بگیرد، «خطا» بودن این محاسبه است؛ محاسبه‌ای بر مبنای عدم واکنش ایران به عملیات اسرائیل. تمام ظرفیت‌های سیاسی و نظامی کشور در روزهای آینده باید در مسیر اثبات این خطا به اسرائیل و حامیان آن باشند، یعنی تل‌آویو باید در این باور قرار بگیرد که ایران به کوچک‌ترین فعالیت ضدمقاومتی رژیم در منطقه حساس است و اجازه استفاده از توهم «تله جنگ» را به‌عنوان مخدر نمی‌دهد.

این دقیقاً همان نکته‌ای است که رهبر انقلاب در سخنان روز گذشته خود به آن اشاره و روی آن تأکید کردند. آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر ضرورت به هم خوردن محاسبات غلط اسرائیل درباره ایران، گفتند: «آنها درباره ایران دچار خطای محاسباتی‌ هستند؛ چراکه ایران و جوانان و ملت ایران را نمی‌شناسند و هنوز نتوانسته‌اند قدرت، توانایی، ابتکار و اراده ملت ایران را درست بفهمند که ما باید این را به آنها بفهمانیم.»
خطای محاسباتی اسرائیل علیه ایران به مفهومی به‌عنوان «Perception» یا «ادراک» بازمی‌گردد. در تعریف ادراک می‌توان این‌گونه گفت که ممکن است دو بازیگر در نظام بین‌الملل دارای یک میزان از قدرت سخت - بخوانید تسلیحات و تجهیزات نظامی - باشند اما به دلایل مختلف، ادراکی که از بازیگر اول وجود دارد، آن را یک بازیگر قدرتمند و ادراکی که از بازیگر دوم وجود دارد، آن را یک بازیگر ضعیف معرفی می‌کند. علت این است که بازیگر اول توانسته خود را در ذهن دیگران بازیگری قدرتمند و بااراده معرفی و تثبیت کند. در این فضا، اسرائیل این‌گونه ادراک کرده که با عملیات محدود چندشب پیش، ایران وارد میدان جنگ غزه و لبنان نخواهد شد. به همین دلیل، دستورکار ایران باید این باشد که این ادراک - که به‌غلط و باخطا حاصل‌شده - تغییر پیدا کند.
ایران می‌تواند و باید ادراک جدیدی از راهبرد خود به‌طرف مقابل تحمیل کند تا ضمن اثبات خطای محاسباتی اسرائیل، زمینه را برای عدم تکرار چنین خطایی از سوی طرف مقابل فراهم کند.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/985859/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رقابت تنگاتنگ

تهدید پوتین

روایت جدید از جنایت اسرائیل

انتقاد «جوان» از جبهه اصلاحات: طمع امارات به جزایر ایرانی هم تقصیر ایران شد!

نقش زنان در دولت

اتلاف انرژی در حوزه تولید و توزیع است، چرا چوبش را بر سر مردم می‌زنید؟

اصلاحات ظاهری؛ مهم‌ترین نقطه قوت بودجه 1404

کلیات لایحه بودجه 1404 در کمیسیون تلفیق تصویب شد

بیش از 40 میلیارد دلار ارز واردات تامین شد

مدیرکل نظارت بر کالاهای اساسی از تشدید نظارت بر محصولات لبنی تنظیم بازاری خبر داد

بانک مرکزی مکلف به پرداخت تسهیلات فرزندآوری و ازدواج شد

فروش9573سکه درحراج امروز؛ 70درصدمتقاضیان برنده حراج سکه شدند

شیب افزایش قیمت‌ها در بازار طلا و ارز تند شد؛ جهش 2 میلیون تومانی سکه امامی!

امکان صدور گواهی الکترونیک بانکی فراهم شد

تحلیل رئیس پیشین سازمان برنامه و بودجه از لایحه بودجه 1404

هجومی و قابل احترام، مثل شمس‌آذر؛ دقیقی، خیبر را غول‌کش می‌کند؟

پیام تسلیت استاندار لرستان در پی جان باختن جوان لرستانی حافظ طبیعت

فوتبال هجومی و قابل احترام، مثل شمس‌آذر؛ دقیقی، خیبر را غول‌کش می‌کند؟

افتتاح 122 پروژه بهداشتی درمانی در لرستان

باغ‌موزه دفاع مقدس لرستان آماده بهره‌برداری است

نخستین سامانه بارشی فصل پاییز در لرستان

پیش‌بینی جوی نسبتاً آرام در لرستان

دسترسی 539 خانوار جدید روستایی لرستان به شبکه ملی اطلاعات

آیین بزرگداشت شهید مهدی نقوی در بروجرد برگزار شد

باغ موزه دفاع مقدس لرستان به لحاظ سازه و ژئوفیزیک منطقه در کشور بی نظیر است

بهره‌برداری از 122 پروژه توسط دانشگاه علوم پزشکی لرستان

نیروهای مسلح در مقابل دشمنان در دفاع از امنیت مردم پای کار هستند

مراسم تشییع پیکر شهید مهدی نقوی در بروجرد از شهدای حمله رژیم صهیونیستی

معرفی برگزیدگان جشنواره قصه‌گویی خلاق خرم‌آباد

پوستر اشتباهی استقلال برای دیدار با خیبر

جو نسبتا آرام در لرستان/ رشد ابر و افزایش سرعت باد

فراکسیون شاهد در مجلس می‌تواند منشا اثر بسیاری باشد

تشکیل شورای مشورتی یاریگران مبارزه با مواد مخدر با حضور صاحب نظران بخش خصوصی در کیش

انار را با گلپر میل کنید

سرمقاله قدس/ تأکید بر نقشه راه جمعه نصر

سرمقاله وطن امروز/ خطای محاسباتی اسرائیل چگونه تغییر می‌کند؟

نیویورک تایمز: پس از حمله اسرائیل، ایران با یک فرصت دیپلماتیک روبه رو شده است

تأمین ارز واردات از 40 میلیارد دلار گذشت

صدور 650 هزار فقره چک الکترونیک در 16 بانک

آماری از قیمت خانه‌های مسکن‌مهر

عملکرد صفر 15 بانک در پرداخت وام مسکن 3 ساله شد

جزئیات افزایش قیمت برق اعلام شد

گاف جنجال‌ساز آرون افشار وسط کنسرت/ ویدئو

پیش بینی وضعیت آب و هوا لرستان فردا سه شنبه 8 آبان ماه 1403 + هواشناسی لرستان فردا

پدر شهید مهدی نقوی: جوانم را تقدیم انقلاب کردم

مدارس لرستان فردا سه شنبه 8 آبان ماه 1403 تعطیل است؟ | تعطیلی مدارس لرستان سه شنبه 8 آبان 1403

جریمه یک میلیارد و 648 میلیونی قاچاقچی لوازم آشپزخانه

باغ موزه دفاع مقدس لرستان به لحاظ محتوایی در حال تکمیل شدن است

مدارس لرستان فردا سه شنبه 8 آبان ماه 1403 تعطیل است؟

عملیات تکمیل سازه باغ‌موزه دفاع مقدس لرستان پایان یافت