ندای لرستان

آخرين مطالب

چرا تهران بیشتر از پکن بنزین مصرف می‌کند؟ سیاسی

چرا تهران بیشتر از پکن بنزین مصرف می‌کند؟
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - ایسنا /بررسی آمارهای جهانی نشان می‌دهد تهران با جمعیتی کمتر از نصف پکن، 3 برابر این شهر مصرف بنزین دارد. طبق پژوهش‌های انجام‌شده علت این امر بلندمرتبه‌سازی شهر تهران و تراکم 3 برابری آن نسبت به پکن است. به عبارت دیگر مصرف بالای بنزین در کلان‌شهرها و ناترازی آن ریشه در ناترازی شهرها و سبک ساخت‌وساز آنها دارد.
رئیس‌جمهور زمانی که در مجلس شورای اسلامی برای دفاع از لایحه بودجه حضور پیدا کرد، اعلام کرد که مصرف بنزین نسبت به سال 1398 حدود 40درصد افزایش یافته است؛ درحالی‌که رشد جمعیت و درآمد ملی در این بازه زمانی، کمتر بوده است.
در این میان، علاوه‌بر کیفیت پایین خودروها، الگوی شهرسازی و گسترش بلندمرتبه‌سازی نقش مهمی در این افزایش مصرف دارند.
طبق پژوهش «Population Density or Population Size. Which Factor Determines Urban Traffic Congestion»، تراکم جمعیت زیاد و ساختمان‌های بلندمرتبه باعث افزایش ترافیک و طولانی‌تر شدن زمان سفرهای درون شهری می‌شود که به‌طور مستقیم مصرف بنزین را افزایش می‌دهد.
در همین راستا، سرانه مصرف بنزین در شهر پکن با تراکم 44 نفر در هکتار، 0.4 لیتر است. درحالی‌که سرانه مصرف بنزین در شهر تهران با تراکم 148 نفر، 1.2 لیتر است و تأثیر الگوی افزایش سرانه مصرف بنزین با افزایش تراکم جمعیت در تهران قابل‌مشاهده است.
سرانه مصرف بنزین در شهر پکن با تراکم 44 نفر در هکتار، 0.4 لیتر است. درحالی‌که سرانه مصرف بنزین در شهر تهران با تراکم 148 نفر، 1.2 لیتر است و تأثیر الگوی افزایش سرانه مصرف بنزین با افزایش تراکم جمعیت در تهران قابل‌مشاهده است.
این تفاوت نشان می‌دهد که الگوی شهرسازی و ناترازی شهر و تراکم جمعیت تأثیر مستقیمی بر مصرف بنزین دارد. بلندمرتبه‌سازی و افزایش تراکم در تهران به‌طور چشمگیری فشار به زیرساخت‌های حمل‌ونقل وارد کرده و نیاز به سوخت را افزایش داده است. درنتیجه، این عامل پنهان می‌تواند یکی از دلایل اصلی ناترازی بنزین در کشور باشد.
بلندمرتبه‌سازی و بحران مصرف بنزین
طبق گزارش سازمان ملل متحد، ساختار و فرم شهرها تأثیر زیادی بر مصرف انرژی و دستیابی به توسعه پایدار دارند. در ایران، به‌ویژه در تهران، گسترش عمودی و بلندمرتبه‌سازی به رشد سریع‌تر و فشرده‌تر شهرها منجر شده است. این نوع توسعه باعث افزایش تراکم جمعیت در مناطق محدود شهری می‌شود و فشار زیادی بر منابع و خدمات شهری وارد می‌کند. این مسئله در تهران به‌وضوح مشهود است، جایی‌که طبق گزارش «تبیین و تحلیل تراکم جمعیتی شهرها و پراکنش جغرافیایی آن در شهرهای ایران» مرکز پژوهش‌های مجلس، تراکم جمعیت به 141 نفر در هر هکتار رسیده است.
همچنین پژوهشی که پیش‌تر در این زمینه اشاره شد که در آمریکا انجام شده است، نشان می‌دهد که چنین تراکم‌های بالایی در مناطق شهری بزرگ، ارتباط مستقیمی با افزایش استفاده از خودرو و ترافیک دارد. این تحقیق که روی 164 شهر انجام شده، نشان می‌دهد که افزایش تراکم جمعیت و گسترش ساختمان‌ها موجب طولانی‌تر شدن زمان سفرهای شهری و درنتیجه افزایش مصرف بنزین و انتشار آلاینده‌ها می‌شود. به‌طورکلی، می‌توان گفت که تراکم جمعیت نه‌تنها ترافیک را افزایش می‌دهد، بلکه مصرف انرژی و سوخت را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.
تراکم جمعیت بیشتر، مصرف بنزین بالاتر
درحالی‌که نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد بلندمرتبه‌سازی و عدم توازن شهری، یکی از عوامل اصلی افزایش مصرف بنزین و ناترازی در این حوزه است، آماری از سوی IHS Markit & VCM Study Analytics منتشر شده است که براساس آن، ایران در جایگاه هفتمین کشور پُرمصرف بنزین در جهان قرار دارد. در جدول و نمودار زیر، سرانه مصرف بنزین در تهران و چند شهر منتخب جهان مقایسه شده است.
به گفته فریدون یاسمی، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تهران، مصرف بنزین در این شهر در برخی روزها به 22 میلیون لیتر می‌رسد و نسبت به سال قبل 4.5 درصد افزایش یافته است. این ارقام، همراه با تراکم بالای جمعیت و توسعه عمودی در تهران، نشان می‌دهند شهرهایی با تراکم بالا و الگوی توسعه نامناسب، با مصرف سوخت بیشتری روبه‌رو هستند.
این مقایسه آشکار می‌سازد که مصرف بنزین در شهرهای متراکم بالاتر از شهرهایی با تراکم پایین‌تر است. این در حالی است که شهرهایی مانند پکن در چین، با جمعیتی بیش از دو برابر تهران، سرانه مصرف بنزین کمتری دارند و حتی میزان آن به یک‌سوم سرانه مصرف تهران می‌رسد.

ندای لرستان


ندای لرستان


در تهران، تراکم زیاد جمعیت و حجم بالای سفرهای درون‌شهری، به‌طور مستقیم به افزایش مصرف بنزین و ناترازی در تأمین آن منجر شده است. به گفته سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران، روزانه 43 میلیون سفر در مساحت 730 کیلومتر مربعی تهران انجام می‌شود که موجب ترافیک‌های طولانی و نیاز بیشتر به سوخت شده است.
به گفته فریدون یاسمی، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تهران، مصرف بنزین در این شهر در برخی روزها به 22 میلیون لیتر می‌رسد و نسبت به سال قبل 4.5 درصد افزایش یافته است. این ارقام، همراه با تراکم بالای جمعیت و توسعه عمودی در تهران، نشان می‌دهند شهرهایی با تراکم بالا و الگوی توسعه نامناسب، با مصرف سوخت بیشتری روبه‌رو هستند. 
افزایش مصرف بنزین در تهران، تنها بخشی از چالش ناترازی سوخت در کشور است. هاشم اورعی، کارشناس انرژی، هشدار می‌دهد که مصرف روزانه بنزین به 127 میلیون لیتر رسیده است و تولید داخلی دیگر پاسخ‌گوی این سطح از تقاضا نیست. او می‌گوید: «این میزان مصرف نسبت به سال گذشته 13درصد افزایش یافته و ایران را از صادرکننده به واردکننده بنزین تبدیل کرده است.» این آمار نشان می‌دهد که توسعه نامتوازن و تراکم بالای جمعیت، به‌ویژه در کلان‌شهرهایی مانند تهران، تنها به ترافیک و سفرهای درون‌شهری ختم نمی‌شود، بلکه به مصرف سوخت نیز دامن می‌زند که کشور را با چالشی جدی در تأمین بنزین مواجه کرده است.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/988876/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله خراسان/ تله ترامپ‌هراسی

آغاز پیش فروش بلیت‌ قطارهای مسافری آذرماه از شنبه

کشف شگفت‌انگیز دانشمندان: حافظه فقط مختص سلول‌های مغز نیست؛ آیا باید بیشتر مراقب عادات خود باشیم؟

درمسیراصلاحات پایدار؛ واکاوی 100 روز فعالیت‌های دولت پزشکیان

آیا «عمو سام» از ریل خارج شده است؟

ترامپ و تهران مذاکره می‌کنند؟

خدمتگزار یا قیم؟ بررسی اظهارات عضو شورای عالی فضای مجازی

جبهه نفتی

دولت قبل چگونه با «کم‌کاری» ناترازی برق را رقم زد؟

آیا تهران سفر متفاوتی را برای رافائل گروسی رقم خواهد زد؟

معاشقه ترامپ و پوتین

رؤسای‌‏جمهور و میراث دولت‎ قبلی

کلینیک عجیب؛ نواختن سرنا از سر گشاد

شروط ابطال گارانتی خودرو تصویب شد

وزیر اقتصاد: بر اساس دیدگاه مخالفین دولت تصمیماتمان را عوض نمی‌کنیم

حقوق بازنشستگان بعد از متناسب‌سازی چقدر می‌شود؟

فرشاد مومنی: سود دلال‌های خودرو دو برابر خودروسازان است

رشد 11 درصدی مجازات‌های جایگزین حبس در لرستان

رئیس کل دادگستری لرستان: مجازات‌های جایگزین حبس 11 درصد رشد یافت

برگزاری پویش معرفی کتاب ویژه خواهران طلبه نورآبادی

رئیس کل دادگستری لرستان: مجازات‌های جایگزین حبس 11 درصد رشد کرد

اجرای 100 برنامه طی هفته کتاب در مراکز کانون پرورش فکری لرستان

اقامه عزای فاطمیه اول در مدرسه علمیه نورآباد

تمدن فیروزآباد، نماد هویتی غرفه فارس در نمایشگاه ملی صنایع‌دستی

برگزاری بیش از 30 نشست علمی پژوهشی در مدارس خواهران لرستان

بازدید سرزده استاندار لرستان از بیمارستان شهید رحیمی خرم‌آباد

استاندار لرستان: توجه به حوزه بهداشت و درمان از اولویت‌های ما است

سفر خطیر گروسی

خالص‌سازی ترامپ

جوان مطرح کرد: موش و گربه بازی اصلاح‌طلبان با ترامپ 2024

مردودی تندروها؛ ظریف در پاستور می‌ماند

چرخش به‌نفع ایران

مـرگ 13 دانش‏‌آموز بر اثر خودکشی از اول 1403

روایت «نیویورک تایمز» از پیام ریاض برای تهران و واشنگتن

رسانه‌های اسرائیل: نتانیاهو از ترس جانش یکجا بند نمی‌شود

پاسخ مدیرعامل شرکت ملی گاز درباره تأمین سوخت نیروگاه‌ها

وزیر نیرو: می‌توانیم 20 درصد بیشتر از نیاز فعلی برق تولید کنیم

مهدی پازوکی: پولی که خرج فیلترشکن می‌کنیم بیشتر از قبض برق است

کارشناس حوزه انرژی: چیزی به نام ناترازی برق نداریم

جزئیات متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی

90 هزار دلار؛ بیت‌کوین تا کجا ادامه می‌دهد؟!

توضیحات رئیس سازمان توسعه تجارت درباره تعرفه گمرکی گوشی های آیفون

خرید و فروش شبانه‌روزی طلا حتی با 100 هزارتومان

وزیر نیرو از قول مساعد وزارت نفت برای رفع مشکل تامین سوخت نیروگاهی خبر داد

رتبه دوم خرید خانه در ترکیه به ایرانی‌ها رسید

جریمه 23 میلیاردی تاوان حمل لوازم خانگی قاچاق

جهاد مردم در حمایت از جبهه مقاومت تداوم یابد

ضرورت جذب جوانان به برنامه‌های بسیج

تفاهم‌نامه همکاری بین پارک علم و فناوری و استانداردلرستان امضا شد

افزایش طرح‌های جمع‌آوری معتادان متجاهر در بروجرد