بزرگنمايي:
ندای لرستان - اقتصاد آنلاین / احتمالا شما هم مانند میلیونها نفر در سراسر جهان به فکر تجارت کردن هستید و میخواهید با مردم دیگر کشورها وارد مذاکره شوید و محصولاتتان را به آن کشورها صادر یا کالای مدنظرتان را از آنها بخرید. اما تجارت و بازرگانی، فراتر از خرید و فروش ساده است. برای موفقیت در این حوزه، باید به مجموعه کاملی از مهارتها مانند مهارتهای زبانی، ارتباطی، بازاریابی و غیره مسلط باشید.
احتمالا شما هم مانند میلیونها نفر در سراسر جهان به فکر تجارت کردن هستید و میخواهید با مردم دیگر کشورها وارد مذاکره شوید و محصولاتتان را به آن کشورها صادر یا کالای مدنظرتان را از آنها بخرید. اما تجارت و بازرگانی، فراتر از خرید و فروش ساده است. برای موفقیت در این حوزه، باید به مجموعه کاملی از مهارتها مانند مهارتهای زبانی، ارتباطی، بازاریابی و غیره مسلط باشید.
پس اگر در ابتدای مسیر بازرگانی هستید و میخواهید به سبک تجار موفق تجارت کنید، تا انتها این مطلب را بخوانید و با 8 مهارت ضروری برای موفقیت در بازرگانی خارجی آشنا شوید.
1) مهارتهای زبانی
اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که تصمیم گرفتهاید به دنیای تجارت و بازرگانی خارجی ورود کنید باید بگوییم که مهارتهای زبانی یکی از مهمترین مهارتهایی است که برای موفقیت در این مسیر به آن نیاز دارید.
تصور کنید میخواهید با شرکتی در کشور دیگر وارد معامله شوید، برای اینکه بتوانید با آنها به خوبی ارتباط برقرار کنید، متن قراردادها را بخوانید و بهطورکلی مذاکره خوبی داشته باشید باید به زبان آنها یا حداقل زبان انگلیسی مسلط باشید.
البته استفاده از مترجم میتواند در برخی مواقع مفید باشد، اما اگر خودتان بتوانید به زبان طرف مقابل صحبت کنید و منظور او را به طور کامل درک کنید، قطعاً مذاکره بسیار بهتر و موفقیتآمیزتری خواهید داشت. بهعلاوه، همیشه به مترجم دسترسی ندارید و استفاده از مترجم هزینههای اضافی نیز به همراه دارد.
علاوه بر مذاکره، برای اینکه بتوانید در تجارت خارجی موفق باشید، باید مجموعهای از فعالیتها را انجام دهید. مثلاً باید بدانید که در بازارهای جهانی چه چیزی فروش میرود، از کجا میتوانید بهترین کالاها را بخرید و چگونه مشتریان خارجی را پیدا کنید. برای انجام همه این کارها، به زبان انگلیسی نیاز دارید. با زبان انگلیسی میتوانید اطلاعات مورد نیازتان را پیدا کنید، با مشتریان و تامینکنندگان صحبت کنید و قراردادهایتان را بنویسید.
2) مهارتهای ارتباطی
ارتباطات موثر، قلب تپنده و رمز موفقیت هر تاجر و بازرگانی است. فرقی نمیکند که در حال صحبت با مشتری خارجی باشید یا تامینکننده، نحوه ارتباط شما به شدت میتواند موفقیتتان در دنیای تجارت را تحت تاثیر قرار دهد. اصلا چرا ارتباطات موثر در دنیای تجارت مهم است؟
3) رضایت مشتری
وقتی با مشتریان خارجی بتوانید ارتباطات مؤثرتری برقرار کنید، به آنها حس ارزشمندتری القا میکنید و این موضوع اعتماد آنها به شما و کسبوکارتان را بیشتر میکند. این اعتماد، منجر به فروش بیشتر و ایجاد رابطه طولانیمدت میشود.
4) حل اختلافات
در طول مذاکره و انجام معامله، ممکن است اختلافاتی با طرف مقابل داشته باشید. زمانی که به مهارتهای ارتباطی مسلط باشید میتوانید بهصورت مسالمتآمیز این اختلافات را حل کنید.
5) بستن قراردادها
ارتباطات مؤثر در بستن اصولی قراردادها نیز نقش مهم و کلیدی دارد. با برقراری ارتباط مؤثر میتوانید به خوبی نیازهای مشتریان را درک کنید و به آنها پیشنهادهای جذاب بدهید. یا در طول مذاکره با تامینکنندگان از آنها تخفیفهای خوبی بگیرید.
6) مدیریت بحران
در صورت بروز بحران میتوانید با حداقل خسارت، مشکل ایجاد شده را رفع نمایید.
7) مهارتهای بازاریابی
در دنیای تجارت امروز، داشتن محصولات و خدمات باکیفیت کافی نیست. شما علاوه بر محصولات باکیفیت باید اطلاعات کاملی از بازارهای هدف و نیازهای مشتریان داشته باشید تا بتوانید متناسب با نیازهای آنها بهترین محصولات را تولید و به آنها ارائه دهید.
فرقی نمیکند که صادرکننده کالا باشید یا واردکننده، درهرصورت برای پیشبردن تجارتی موفق شما باید در زمینه تحقیقات بازار، برندسازی، بازاریابی دیجیتال، روابطعمومی، مدیریت کانالهای توزیع و غیره مهارت داشته باشید. بیایید با یک مثال اهمیت این مهارت را بررسی کنیم.
فرض کنیم دو شرکت ایرانی «الف» و «ب» هر دو تولیدکننده زعفران هستند و تصمیم گرفتهاند صادرات به ترکیه داشته باشند. شرکت «الف» صرفاً به کیفیت محصولات توجه داشته و بر این باور است که کیفیت زعفران به تنهایی برای موفقیت در صادرات این محصول کافی است. اما شرکت «ب» علاوه بر کیفیت محصول برای بازاریابی هم ارزش و اهمیت قائل بوده و تحقیقات بازار قوی دارد و توانسته است یک برند قوی برای زعفران خود ایجاد کند. آنها برای برند خود یک وبسایت حرفهای و چندزبانه ایجاد کردهاند و تصاویر باکیفیت و خوبی از زعفرانها، کارخانه و غیره گذاشتهاند. علاوه بر این بهصورت مستمر در نمایشگاههای مرتبط با حوزه غذا نیز حضور دارند.
با اجرای این استراتژی بازاریابی، شرکت «ب» به سرعت در بازار ترکیه شناخته میشود و محصولات آنها در فروشگاههای بزرگ و معتبر به فروش میرسد. آنها موفق میشوند سهم قابلتوجهی از بازار را به خود اختصاص دهند و سودآوری خود را افزایش دهند. اما شرکت «الف» علیرغم کیفیت بالای محصول، با مشکلاتی مانند عدم شناخت کافی از بازار و عدم ایجاد ارتباط موثر با مشتریان مواجه میشود. در نتیجه، فروش آنها بسیار پایین است و سهم کمی از بازار را به خود اختصاص میدهند.
8) مهارت در کار با ابزارها و تجزیهوتحلیل داده
مهارت در کار با ابزارها و سایتهای حوزه بازرگانی و تجارت، به عنوان یکی از مهارتهای کلیدی در عصر اطلاعات، نقش بسیار مهمی در موفقیت تجارت شما دارد. به کمک ابزارهای تجزیهوتحلیل داده میتوانید آمار واردات و صادرات کشورها را بررسی کنید و بدانید که بهترین خریداران یا تامینکنندگان محصولات مدنظرتان کدام کشورها هستند.
یکی از بهترین سایتها برای بررسی این اطلاعات وبسایت تریدمپ است. با استفاده از تریدمپ، میتوانید به سادگی بزرگترین بازارهای جهانی برای محصولات خود را شناسایی کنید. تنها کافیست کد تعرفه گمرکی کالای موردنظر خود را وارد کنید تا به اطلاعاتی جامع درباره کشورهای اصلی واردکننده و صادرکننده آن کالا دست پیدا کنید. این ابزار قدرتمند، جستجوی شما برای پیداکردن شرکای تجاری را به شدت آسان میکند.
9) مهارت در حل مسئله
توانایی حل مسئله، یکی از مهمترین مهارتهای موردنیاز برای موفقیت در دنیای تجارت است. در محیط پویا و رقابتی امروز، کسبوکارها با چالشهای مختلفی مانند کمبود منابع، تغییرات بازار و رقابت شدید روبرو هستند. افرادی که بتوانند بهسرعت مشکلات را شناسایی کرده و راهحلهای مناسب برای آنها پیدا کنند، میتوانند موفقیت بیشتری در حوزه تجارت داشته باشند. مهارتهایی مانند تحلیل داده، تفکر خلاق، همکاری تیمی و مدیریت زمان، از جمله مهارتهای کلیدی هستند که به شما کمک میکنند تا بهتر بتوانید مسائل و چالشهای مسیر تجارت را رفع کنید.
10) مهارت در انجام امور گمرکی
مهارت در انجام امور گمرکی یکی از مهمترین عوامل موفقیت در تجارت و بازرگانی خارجی است. این مهارت نه تنها باعث میشود که فرایندهای واردات و صادرات سریعتر انجام شود، بلکه میتواند باعث کاهش هزینهها، تسریع در ترخیص کالا و افزایش بهرهوری شود.
به عنوان یک تاجر موفق باید به قوانین و مقررات تجارت مسلط باشید و خود را با آخرین تغییرات در رویههای گمرکی به روز کنید. از طرفی باید بدانید که مراحل ترخیص کالا از گمرک چگونه است و برای خروج کالا از اماکن گمرکی چه مراحلی را باید پشت سر بگذرانید.
قطعا هر چه مهارت شما در انجام امور گمرکی بیشتر شود، مدت زمان ترخیص کالا از گمرک سریعتر شده و این موضوع کاهش هزینههای تجارت را برای شما به همراه خواهد داشت.
آیا داشتن همه مهارتها برای شروع تجارت ضروری است؟
شروع تجارت و بازرگانی خارجی، به معنای تسلط بر تمام مهارتهای بازرگانی نیست. بسیاری از تاجران موفق، بدون اینکه به همه مهارتهای تجارت مسلط باشند، توانستهاند کسبوکارشان را رونق دهند.
یکی از این حوزههای تخصصی، امور گمرکی است. ترخیص کالا از گمرک، فرآیندی پیچیده و وقتگیر است که نیازمند دانش و تجربه فراوان است. به جای اینکه وقت خود را صرف یادگیری جزئیات پیچیده قوانین گمرکی کنید، میتوانید این کار را به شرکتهای تخصصی ترخیص کالا مانند شرکت پی اس پی اکسپرس بسپارید. این شرکت، با داشتن سالها تجربه و تیمی از کارشناسان مجرب، میتواند کلیه امور مربوط به ترخیص کالا را به صورت حرفهای و سریع برای شما انجام دهد.