ندای لرستان

آخرين مطالب

ترانزیت 20 میلیون تن کالا از ایران تا انتهای سال سیاسی

ترانزیت 20 میلیون تن کالا از ایران تا انتهای سال
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - ایسنا / مرکز امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه روند ترانزیت از ایران کاملا تحت تاثیر فرآورده‌های نفتی، عوامل سیاسی و مداخلات غیرتجاری است، گفت: اگر روند کنونی ادامه یابد، تا پایان سال 20 میلیون تن کالا از ایران منتقل خواهد شد که عدد قابل توجهی است.
امین ترفع، شامگاه 5 دی‌ماه در دومین همایش ملی ترانزیت با عنوان «ایران، دیپلماسی کریدوری» اظهار کرد: طی سال‌های گذشته ترانزیت در ایران فراز و فرودهای زیادی داشته و از پنج تا 13 و 17 میلیون تن در سال 1401 رکوردهایی را جابه‌جا کرده‌ایم. ترانزیت از ایران شیبی تابع از ترانزیت جاده‌ای دارد. ترانزیت ریلی ما حدودا ماهی 1.2 میلیون تن به صورت متوسط طی چند سال اخیر به صورت ثابت بوده است.
وی ادامه داد: آنچه که روی روند ترانزیت نفتی اثر می‌گذارد، کالاهای نفتی است. روند ترانزیت از ایران کاملا تحت تاثیر فرآورده‌های نفتی است. اگر قیمت فرآورده‌های نفتی کم شود، ترانزیت نیز کم خواهد شد. همچنین عوامل سیاسی و مداخلات غیرتجاری نیز در این زمینه اثرگذار است. اگر روند کنونی ادامه یابد، تا پایان سال 20 میلیون تن کالا از ایران منتقل خواهد شد که عدد قابل توجهی است.

رئیس مرکز امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی افزود: اگر به دنبال اهداف برنامه هفتم یعنی 40 میلیون تن ترانزیت کالا باشیم باید به 3 میلیون تن ترانزیت در ماه برسیم. در حال حاضر این میزان یک و نیم میلیون تن است اما ظرفیت ما بیش از این‌ها است. عددی که در برنامه هفتم دیده شده، فارغ از تقاضاست و در نظر نگرفته‌ایم که تقاضای بین‌المللی مایل به این رقم است یا بیش از این خواهد شد؛ موضوع بازار و نگاه تجاری به جریان عرضه و تقاضا باید در سیاست‌گذاری‌های کلان ما در برنامه هفتم دیده شود.
ترفع بیان کرد: بر همین اساس به سه سناریو خواهیم رسید. سناریوی نخست بسته شدن مرزها است که در آن فراورده‌های نفتی از کشور ما ترانزیت نشود. در این حالت به 5 میلیون تن ترانزیت خواهیم رسید. اگر شرایط کنونی ادامه یابد، بین 10 تا 20 میلیون تن از کشور ترانزیت خواهیم داشت. تحول در ترانزیت ایران بدون حذف گره‌های فرایندی محقق نخواهد شد و ترانزیت بیش از 20 میلیون تن با این روش امکان پذیر نیست.
وی عنوان کرد: جریان تجارت از ابتدای تاریخ تاکنون جهت شرقی و غربی دارد. در واقع قطب‌های تولید ارزش در شرق و غرب با هم تجارت دارند و ما نیز واسطه هستیم. قطب‌های تولید ارزش تعیین‌کننده جهت تجارت هستند. در کشور ما نیز جهت تجارت شرقی غربی است. حدود 300 میلیون تن تجارت بر همین اساس قابل عبور از ایران است. 270 میلیون تن از این حجم شرقی غربی است. ایران شبکه ترانزیتی است. ما نباید حمل و نقل و ترانزیت کشور را به جهت خاصی متمرکز کنیم؛ موانع باید برطرف شود و حلقه های مفقوده از بین برود تا کریدور ایجاد شود.
رئیس مرکز امور بین الملل وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: دنیا هفت منطقه ترانزیتی دارد. برخی از این مناطق قابل دسترس است. منطقه‌هایی نیز جنگ زده است که غیرقابل عبور است. مناطق تحت نفوذ، شاهراه‌ها، کانال‌ها و مسیرهای دریایی، منطقه انحصاری شده، منطقه وابسته‌ساز و منطقه واگرا از دیگر مناطقی است که برای ترانزیت به کار می‌رود. اگر ترانزیت باعث ایجاد وابستگی به ایران نشود، همه این اقدامات بی‌معنا است. هدف ما ایجاد وابستگی است. رفع موانع غیرفیزیکی از رفع موانع فیزیکی مهم‌تر است. برای هدفگذاری‌های ما افزایش ظرفیت زیرساخت بی معناست اما آنچه موجب پیشرفت نمی‌شود، عوامل غیرفیزیکی است.
ترفع ادامه داد: یک راهبرد ما برای این موضوع همگرایی منطقه‌ای بوده که کریدور بدون آن بی‌معنا است. راهبرد دوم نیز وابسته‌سازی است. همه ابزارهای ما باید به سمتی برود که بتوانیم به کشورمان وابستگی ایجاد کنیم.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/1000528/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وحشت اسرائیل از سوریه جدید

مانور دکترین

قمار ژئوپلیتیکی خونین کیم

سلطان سیاست در سایه

گزارش صداوسیما از فراز و فرود طرح کالابرگ الکترونیکی

قیمت انواع خودرو؛ رانا در بازار غرق شد

متقاضیان وام ازدواج بخوانند

کریسمس خونین غزه

ایران و عربستان کلید صلح منطقه

برای مذاکرۀ بی‌ایده ذوق مرگ نشوید

گاردین: سیتی چطور تبدیل به بدترین تیم دنیا شد؟

واپسماندگی دلیل ندارد، علت دارد

کشف 3 هزار قبضه اسلحه قبل از ورود به ایران

آمار نگران‌کننده از اجاره نشین‌ها؛ نیمی از مستاجران حتی با داشتن کار و درآمد در معرض بی خانمانی هستند

اعلام قیمت یک دست کله‌پاچه؛ رییس اتحادیه طباخان: کسانی که دنبال غذای لاکچری هستند کله‌پاچه می‌خورند

کالبد شکافی گام اول حذف فیلترینگ

حساب صرافی‌های رمز ارزی دوباره مسدود شد

شاخ‌وشانه قطر برای اروپا؛ ارسال گاز متوقف می‌شود؟

توقف تولید سیمان در تهران و خراسان؛ کوره‌ 22 کارخانه سیمانی خاموش شد

بازگشت 33 شی تاریخی به میراث فرهنگی بروجرد

بازی مهمی با تیم بزرگ پرسپولیس داریم و همه انگیزه ما انجام بازی باکیفیت است

بروجرد بیش از 200 بنای تاریخی دارد

عامل تیراندازی در بروجرد دستگیر شد

جزیره کیش یکی از نقاط امن و با ثبات منطقه است

2 مسجد بروجرد در فهرست ثبت جهانی مساجد ایرانی قرار می‌گیرند

ماجرا‌های آقای معاون

سقوط بشار اسد و 13 خاطره از سفر سوریه

سندروم گلام و سوریه‌سازی از ایران امروز

نشستن بر دسته مبل

از طعنه‌های تندروها تا شادی نخبه‌ها

دو گیگ حرف رایگان

آغاز جنگ پزشکیان و مافیای فیلتر شکن

پزشکیان: باید بپذیریم مشکل داریم و بعد برایش راه حل پیدا کنیم

سبقت بازار از قانون در استفاده از رمزارز

وزیر کار: پرداخت وام مشاغل خانگی باید شتاب گیرد

خصوصی سازی خودرو به نقطه صفر رسید؟

همتی: فشار‌ها زیاد است اما می‌توان مشکلات را برطرف کرد

رکوردزنی پی‌در‌پی نرخ بهره بین‌ بانکی؛ قله‌ جدید فتح شد

جریمه سنگین قاچاقچی لوازم خانگی در لرستان

برگزاری آخرین تمرین پرسپولیس پیش از دیدار با خیبر خرم آباد زیر نظر کریم باقری

ساعت بازی پرسپولیس خیبر خرم آباد

موجی از تغییرات در راه است/ احکام معرفی 15 مدیر جدید روی میز کارم هست

مادر شهیدان «رضی‌پور» از مازندران آسمانی شد

امام جمعه کیش: نیروی انتظامی در خدمت دین، مردم و کشور است.

جزیره زیبای کیش امن ترین منطقه کشورمان است

نیاز نظام جولانی به دشمن بیرونی

روزنامه نگار سعودی مطرح کرد: دو مسیر ایران در سوریه جدید

گران‌ترین درخت کریسمس در آلمان ساخته شد

کسری گاز در مناطق سردسیر ایران

نظر عضو شورای عالی فضای مجازی از تصمیمات جلسه آخر شورا؛ زهری نوش جانمان شد و دشمن شاد شدیم