ندای لرستان

آخرين مطالب

سوخت موجود است، اما فقط برای قاچاقچیان! سیاسی

سوخت موجود است، اما فقط برای قاچاقچیان!
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - تجارت نیوز /رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت، اخیرا از قاچاق سالانه سه میلیارد لیتری سوخت به پاکستان خبر داد و عنوان کرد که این میزان قاچاق به هیچ عنوان کار مردم عادی نیست. حال باید پرسید که اگر قاچاق سازمان‌یافته سوخت توسط مردم عادی صورت نمی‌گیرد، پس چرا قوانین محدودکننده در حوزه سوخت تنها برای مردم عادی اجرا می‌شود؟
قاچاق 20 میلیون تا 25 میلیون لیتری سوخت، موضوعی است که هر هفته حداقل چندین خبر در مورد آن منتشر می‌شود. اخباری که از برخورد مسئولان با قاچاق‌چیان حکایت می‌کند. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که اگر هر روز مقابله جدی با قاچاق‌چیان صورت می‌گیرد، پس چرا هم‌چنان روزانه 20 میلیون تا 25 میلیون لیتر سوخت از کشور قاچاق می‌شود؟
اخیرا رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت، در یک نشست خبری که ویدیو آن در فضای مجازی منتشر شده با ارائه آمار میزان توزیع سوخت در استان‌های شرقی و همچنین اعلام آمار دولت پاکستان مبنی بر ورود سالانه سه میلیارد لیتر سوخت قاچاق به این کشور، توضیح داد: این میزان قاچاق سوخت به هیچ عنوان کار مردم عادی نیست. روزانه چند صد تریلی نفت‌کش جاده‌پیما از مرز شرقی ایران خارج می‌شود.
وی ادامه داد: قطعا کسانی که این میزان از قاچاق و انفال را از کشور خارج می‌کنند و بهره می‌برند، دوست ندارند هیچ اقدامی برای شناخت مصرف‌کننده واقعی و رسیدن یارانه سوخت به دست مردم، صورت گیرد. حتی با پالایشگاه‌سازی و تامین سوخت، این افراد بیشتر کار می‌کنند.

این اظهارات نشان از آن دارد که مسئولان کاملا می‌دانند که میزان قاچاق سوخت مطرح‌شده، توسط مردم عادی صورت نمی‌گیرد. اما همچنان بر اعمال محدودیت سوخت‌گیری برای مردم، برای جلوگیری از قاچاق اصرار می‌ورزند.
وضع قوانین محدودکننده سوخت‌گیری برای جلوگیری از قاچاق
مسئولان در مواجهه با بحران سوخت، به راهکارهایی برای اعمال محدودیت برای مردم عادی روی می‌آوردند تا بتوانند با محدودیت‌های اعمال‌شده، از میزان قاچاق بکاهند. از جمله این طرح‌ها می‌توان به محدودیت سوخت‌گیری در استان‌های مرزی و طرح‌هایی مانند باک پر اجرا کرد.
در برخی شهرهای مرزی استان سیستان و بلوچستان، مردم برای دریافت سوخت باید به شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مراجعه کنند و مجوز دریافت کنند. یا حتی در برخی شهرها، طرحی به نام کُدینگ جایگاه‌ها در استان سیستان و بلوچستان اجرا شده که به مردم اجازه نمی‌دهد از هر جایگاهی سوخت‌گیری کنند.
این طرح‌ها منجر به ایجاد صف‌های طولانی در استان شده است. مردم باید ساعت‌های طولانی در صف‌های جایگاه‌ها بایستند تا بتوانند سوخت موردنیاز خود را دریافت کنند؛ موضوعی که مشکلات بسیاری برای مردم و البته کامیون‌داران به وجود آورده است.
از طرف دیگر، سهمیه سوخت بسیاری از اصناف مانند کشاورزان، صیادان و کامیون‌داران به بهانه مبارزه با قاچاق کاهش یافته است. این موضوع مشکلات متعددی برای معیشت مردم به وجود آورده و هیچ بهبودی در روند کاهش قاچاق حاصل نشده است.
در مورد کاهش سهمیه کامیون‌داران باید گفت که آن‌ها دیگر بدون ارائه بارنامه امکان سوخت‌گیری ندارند و میزان سوخت اختصاص‌یافته به آن‌ها، بر اساس مسافتی است که شرکت پخش فرآورده‌های نفتی تعیین می‌کند. این در حالی است که بسیاری از آن‌ها به این موضوع معترض هستند که وزارت نفت، مسافت را درست تعیین نمی‌کند و میزان سهمیه اختصاص‌یافته به آن‌ها کفاف مسیر را نمی‌دهد.
همچنین طرحی در برخی مرزهای کشور از جمله مرز بازرگان در جریان است که کامیون‌داران را ملزم می‌کند تا باک خود را با گازوئیل 55 هزار تومانی پر کنند. این طرح که دو سال پیش تنها برای کامیون‌داران ایرانی اجرا شده بود، از چندین ماه قبل برای کامیون‌داران ترکیه هم اجرا شد.
البته ترکیه هم در اقدامی متقابل معافیت مالیاتی برای کامیون‌داران ایرانی را لغو کرد. موضوعی که منجر به گرفتاری بیش از 1000 کامیون‌دار ایرانی در مرز بازرگان شد. در این زمینه باید گفت که طرح باک پر که برای کاهش قاچاق سوخت در دستور کار بود، تنها به درآمدزایی دولت و کاهش صادرات و واردات منجر شد.
چرا سیاست‌های مقابله با قاچاق تاکنون موفق نبودند؟
موضوعات مطرح‌شده تنها برخی از قوانینی است که دولت‌ها برای جلوگیری از قاچاق سامان دادند و تاکنون هیچ یک از این اقدامات، نه تنها موفق نبوده، بلکه منجر به ضرر و زیان مردم و البته اقتصاد کشور شده است.
باید گفت که مسئولان هدف خود را مردم عادی در نظر گرفته بودند، در حالی که با توجه به حجم قاچاق و اظهارات مسئولان، هدف نباید مردم عادی باشند. از این رو باید گفت که وقتی گروه هدف سیاست اشتباه تعیین شود، آن سیاست نمی‌تواند جلوی قاچاق را بگیرد.
این سیاست‌ها تنها وضع مردم مناطق مرزی را بدتر کرده است. مردمی که در مرزها زندگی می‌کنند و تاکنون با محدودیت‌های فراوانی مانند دسترسی به آب، برق و گاز روبه‌رو بودند، باید با کمبود سوخت نیز دست به گریبان باشند. چرا که دولت گمان کرده است که با اعمال محدودیت‌های سوخت‌گیری می‌تواند جلوی قاچاق 20 میلیون لیتری سوخت را بگیرد!
این موضوع که مسئولان هر دم بر سازمان‌یافته بودن قاچاق سوخت تاکید می‌کنند و باز هم گروه هدف قوانین محدودکننده خود را مردم عادی قرار می‌دهند، موضوعی جالب توجه است. اما باید گفت تا موقعی که گروه هدف از مردم عادی به سمت باندهای قاچاق سازمان‌یافته تغییر نکند و مبادی اصلی قاچاق معرفی نشود، همچنان بخش قابل توجهی از سوخت موردنیاز کشور به سمت دیگر کشورها روانه می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/1005445/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله فرهیختگان/ قاضی قاطع

سی‌ان‌ان: سفر پزشکیان به مسکو چه معنایی برای توافق با ترامپ دارد؟

توقف بورس در مرز 2.8 میلیون واحد

نظام اقتصاد دیجیتال آماده ابلاغ شد

مصوبه جدید دولت درباره رجیستری آیفون

ثبت نام طرح سراسری چکاپ سلامت در منزل شروع شد

صادرات خاویار 112 درصد رشد کرد

روایت تجارت نیوز از ردپای مجلس هفتم در ناترازی‌های اقتصاد ایران

معین خواننده معروف به ایران بازگشت/ ویدئو

بلیت بازی خیبر خرم‌آباد و هوادار تهران رایگان است

تیم داوری دیدار خیبر خرم‌آباد و هوادار تهران اعلام شد

پیش بینی آب و هوای لرستان برای فردا دوشنبه 1 بهمن 1403

خسارت فعالیت معادن به محیط‌زیست پرداخت نمی‌شود/ تکثیر گوزن زرد در مجموعه کشت و صنعت خرم آباد

جزییات وحشتناک از قتل سه خواهر 30، 35 و 42 ساله به دست برادر/ علت قتل اعلام شد

سمن ها بازوان قدرتمند جامعه شهروندی و انتقال خون

کنار هم قرار گرفتن مجلس و قوه قضاییه می‌تواند به انجام کارهای بزرگ و حل مشکلات مردم منجر شود

ضرورت گسترش معروفات در جامعه

امربه معروف و نهی از منکر برای اصلاح جامعه است

سمن‌ها، بازوان قدرتمند جامعه شهروندی در اهدای خون

منابع طبیعی ، پتانسیل مهمی برای توسعه اقتصادی استان هستند

موفقیت دانشمندان در بهبود عملکرد قلب آسیب‌دیده

دیدار صمیمانه نماینده مردم همدان در مجلس با پدران شهدا

سامانه بارشی جدید در لرستان، بارش برف و باران در پیش است

سرمقاله شرق/ کدام‌یک جمهوری اسلامی است؟

سرمقاله جمهوری اسلامی/ بازگشت به اعتدال هاشمی

سرمقاله جوان/ تفاوت شگفت و معنی‌دار نقل‌قول‌ها در دولت

سرمقاله وطن امروز/ روبیک روبیو و سفیدشویی خشونت

کارت‌های بانکی از چه زمانی جای کارت سوخت را می‌گیرند؟

افزایش مصرف گاز بخش خانگی با افزایش برودت هوا

سوخت موجود است، اما فقط برای قاچاقچیان!

­اسقاط خودروهای فرسوده راهی برای کاهش آلودگی

وزیر صمت: تعدادی از مدیران به دنبال قطع کامل برق و گاز صنایع بودند

اقدام ناکافی وزارت جهاد برای ساماندهی بازار گوشت

خبر فوری از تعطیلی مدارس لرستان فردا دوشنبه 1 بهمن 1403 | کدام مدارس خرم‌آباد دوشنبه اول بهمن 1403 تعطیل شد؟

حضور پررنگ دانش‌آموزان لرستانی در اعتکاف امسال

انتخاب لرستان به‌عنوان پایلوت طرح تحقیقاتی بررسی وضعیت تغذیه عشایری

رگبار برف در شرق و شمال لرستان

وسایل نقلیه متخلف در خرم‌آباد توقیف شدند

کشف حدود 20 کیلوگرم تریاک در خرم‌آباد

معتادین متجاهر در سطح شهر خرم‌آباد جمع‌آوری شدند

موقعیت مکانی صنایع پرخطر لرستان اعلام شود

آیین اختتامیه مسابقات ورزشی والیبال نشسته جانبازان سراسر کشور در هتل کوثر رامسر برگزار شد

مراسم ملی و سراسری پدران آسمانی با حضور استاندار و مدیر کل بنیاد سمنان برگزار شد

اقدامات و طرح‌های خوبی در زمینه ساماندهی گلزار شهدا و قبور شهدا در حال انجام است

اردوی درمانی، آموزشی و فرهنگی جانبازان اعصاب و روان برگزار شد

بلیط دیدار خیبر و هوادار تهران رایگان شد

یک‌هزار دانش‌آموز بروجردی در طرح «دادرس سبز» هلال احمر شرکت کردند

تهران و مسکو در مسیر استراتژیک

سرمقاله ایران/ کمبود انرژی؛ ترک فعل مدیران

سرمقاله کیهان/ کاش حاج قاسم بود، اگرچه هست و می‌بیند