ندای لرستان

آخرين مطالب

سرمقاله ایران/ کتیبه‌های کریم مروری بر تاریخ چهل‌حدیث‌ نگاری مقالات

سرمقاله ایران/ کتیبه‌های کریم مروری بر تاریخ چهل‌حدیث‌ نگاری
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - ایران /« کتیبه‌های کریم مروری بر تاریخ چهل‌حدیث‌ نگاری » عنوان یادداشت روزنامه ایران به قلم سیدمحمدمجتبی حسینی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
ندانمت به حقیقت که در جهان به که مانی
جهان و هر چه در او هست صورتند و تو جانی
به پای خویشتن آیند عاشقان به کمندت
که هر که را تو بگیری ز خویشتن برهانی
مرا مپرس که چونی به هر صفت که تو خواهی
مرا مگو که چه نامی به هر لقب که تو خوانی
چنان به نظره اول ز شخص می‌ببری دل
که باز می‌ نتواند گرفت نظره ثانی
چو پیش خاطرم آید خیال صورت خوبت
ندانمت که چه گویم ز اختلاف معانی
سر از کمند تو سعدی به هیچ روی نتابد
اسیر خویش گرفتی بکش چنان که تو دانی
سخنم را به‌اختصار در دو گزاره روشن می‌گنجانم؛ یکی درباره کتاب‌های چهل حدیث و دیگری در اهمیت نسخه حاضر. الگوی اسلام عملی از همان سپیده‌دم بعثت، رفتار رسول اکرم است یعنی مسلمان واقعی کسی است که رفتارش به حضرت خاتم شبیه‌تر و نزدیک‌تر باشد. این تشبه را صحابه و نزدیکان آن وجود مقدس می‌دیدند و خوشه می‌چیدند اما آنان که در زمین و زمان دیگری بودند چه؟ غیر از قرآن مجید، مسلمانان را دو حجت دیگر بود: یکی شنیدن عبارات متبرک پیامبر و دیگری اوصاف حضرتش – البته به فرمایش پیامبر اکرم(ص) استمرار آن وجود شریف در سلسله شریفش، در عترت مقدسش، ائمه اطهار علیهم‌السلام فانوس جاودان تمامی مسلمین بوده و خواهد بود – فرمایشات پیامبر (همان احادیث) از ابتدای تاریخ اسلام اهمیت روشن و رسا داشت و فخرِ جماعتی، حفظ و به‌خاطر سپردن احادیث بود چنان‌ که در واقع یا به‌ اغراق می‌گفتند فلان محدث ده‌هزار یا چهل‌هزار حدیث از بر دارد. اما کار کتابت و گذر از سنت شفاهی زمان برد.
تصور کنیم در جهان قرن‌های سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم، علم کتابت در شبه‌جزیره چقدر فراگیر بوده است؟ شمار باسوادان و تعداد کاتبان و فراوانی اسباب کتابت و در دسترس بودن و امکان استنساخ و انتشار چه؟ یک جهان دشواری به نسبت امروز می‌توان برشمرد.
محدودیت‌ها و معذورات، مسلمانان را به فرمایشی از پیامبر(ص) متوجه کرد که اگر کسی چهل گفته مرا به خاطر بسپارد و بیاموزد و بیازماید و بیاموزاند به رستاخیز در خیل عالمان خواهد بود. این عبارت در فرهنگ شفاهی برای حفظ کردن چهل جمله با استعدادی متوسط ممکن بود و به‌راحتی، اهل ایمان می‌توانستند چنین کنند و کمی بعد در گسترش فرهنگ مکتوب هم شدنی بود و مقدور.
به این ترتیب سنت چهل حدیث یا اربعین‌نگاری از اواخر سده دوم آغاز شد؛ با رویکردی که احادیثی انتخاب شوند که همچون رسانه‌ای، راهبر مسلمین باشند. از سده پنجم سنت اربعین‌نویسی میان اهل عرفان و تصوف رونق گرفت و از سده هفتم موضوعات اخلاقی و اجتماعی هم در کار آمد و نهایتاً به شهادت تاریخ سده نهم و دهم اوج اربعین‌نویسی در جهان اسلام شد، چراکه این عصر، عصر تألیف و تلخیص و شرح و تفسیر در علم حدیث است. شرح اینکه قدیمی‌ترین چهل‌حدیث‌نگاران که بودند و «علو در اسناد» چیست و «اربعین‌ بلدانی» چگونه سامان گرفت و محدثان چگونه به سفر و زهد و پیام‌رسانی مشتغل شدند، در این مجال نمی‌گنجد. چنانکه در سابقه انتخاب عدد چهل نیز در این گفتار نکته‌ای به توصیف نیامده است.
به گمان من در فراگیر شدن و اقبال خاص و عام و بویژه در قرن نهم و دهم چند عامل کمتر در مطالعات مورد گفت‌وگو و مطمح نظر بوده، نکاتی که به تعبیر مرحوم زریاب خویی - استاد بزرگ روزگار ما - می‌توان و باید عالمان، از سپیدی کتاب‌ها و از فاصله بین سطرها بخوانند یکی رسیدن به شناختی از سلیقه انتخاب‌گر است که از میان احادیث بسیار، به چه علت انتخاب کرده و چه تأثیری از انتخاب خود در نظر داشته است؟ آیا این احادیث در هر عصر و عهد، آینه‌ای از اختصاصات و احتیاجات مردمان نبوده است؟ دو دیگر آنکه وجیزه‌های چهل‌حدیث در آن روزگار یک رسانه قوی و محترم و محبوب بوده است.
رسانه‌ای که می‌توانستند چهارچوب اصلی و مرزهای فرهنگ اسلامی را از قول فرازمند حضرت رسول(ص) در خلاصه‌ترین شکل و سریع‌ترین زمان به افراد و نسل‌ها انتقال دهند.
و سوم آنکه این محمل، می‌توانست مناسب‌ترین فرصت برای اقبال و استقبال اهل هنر باشد. شاعران بر آن بودند که چه فرصتی مغتنم‌تر از کلام پیامبر تا قدرت ترجمه و مهارت نظم‌سرایی خود را جلوه دهند و با کلام موزون برآمده از فرمایش حضرت خاتم در اذهان مردمان حاضر باشند. ایرانیان باور داشتند نظم در به خاطر سپردن متون، ماندگاری بیشتری از نثر دارد.
خوشنویسان و کتیبه‌نگاران و مذهبیان و وراقان کار کردن برای صورت‌بندی احادیث را مایه تیمن و تبرک خود و فن خود می‌دانستند و هم از این روست که مدارس پرشماری از هند تا ماوراءالنهر به کتیبه‌هایی از متون عربی و ترجمه منظوم آراسته بود تا طلاب و آموزندگان در هر نظاره با یکی از عالی‌ترین متون تعلیمی‌تربیتی مواجه باشند.
کتابگران و خوشنویسان نسخه‌های فاخری را از چهل‌حدیث آراستند که رشک نگارخانه چین باشد و در جمال و زیبایی خورشیدی خیره‌کننده، چنان‌که خواننده را روی رهایی از آن نباشد. کتابی که خود مکتب و مدرسی باشد برای آموختن.
در قرون اولیه، مجالس القاء و استماع برای حدیث می‌ساختند. از میان چهل‌حدیث‌های موجود، چهل‌حدیث مولانا عبدالرحمن جامی به دلایل متعددی در شمار اربعین‌های مشهور است. جامی، ملایی آگاه و عالمی ممتاز بود.
بعضی از دانشمندان بر این باورند که شاعری به فضل جامی پس از او نداریم و شعر یکی از مهارت‌های آن شاعر شهیر است، همچنان‌ که در نغمه و کلمه و کتابت و حکمت. جامی در چهل‌حدیث به عبارات کوتاه حضرت رسول توجه داشته و با فراستی دلپذیر از موضوع توحید تا مراقبت از خویش و تربیت نفس در صورت و سیرت، از آراستگی و خوب‌منظری و نظافت و نزاکت و آموختن و گشادگی و سخاوت در تعلم علم در اخلاق و آداب معاشرت حتی اشاره به اهمیت هدیه دادن و رازداری و خوش‌گفتاری تا امن و امان و هدایت و ایمان انتخاب کرده است‌.
در مرور این چهل عبارت روشن و رسا، خواننده در لطیف‌ترین حالت حیرت قرار می‌گیرد و می‌آموزد که این چهل پله دالانی است برای نزدیک شدن به تعالیم خجسته مصطفوی. حالا ببینیم چه دُر شاهواری می‌شود اگر حاصل کار جامی در دست هنرمندی قرار گیرد که در قرن دهم و در زمان حیات خود به «زرین‌قلم» نامدار می‌شود و گوی توفیق را از استاد خود «عبدی نیشابوری» می‌رباید.
شاه‌محمود در جنگ چالدران به همراه کمال‌الدین بهزاد در اردوی ایران است نه برای جنگ‌آوری و دلیری، که به دلداری، این دو بزرگ در لشکر ایرانند تا شاه و سپاه بدانند که برای چه می‌جنگند، تا تجسمی از ایران پیش‌ رویشان باشد. وقتی جنگ به سختی می‌گراید نخستین دستور اسماعیل صفوی نه حفظ حرم که به غاری امن بردن این دو پیر است تا مبادا آزرده شوند و بلافاصله در مراجعت، صحت و سلامت این دو استاد پرسش اول شاه هنردان صفوی بود.
شاه‌محمود آثار فراوانی دارد که یکی از مهم‌ترین آثار او قرآنی کامل به خط نستعلیق است که در شمار نخستین قرآن‌های نستعلیق تاریخ دسته‌بندی می‌شود؛ قرآنی که شاه‌محمد خدابنده صفوی به سلطان مراد عثمانی تحفه داد و امروز زینت‌بخش توپقاپی‌سرای است. همچنین آثار متعددی از او در گنج‌خانه مرحوم ملک نگهداری می‌شود.
شاه محمود اربعینِ ترجمه‌شده در سال 886 را در سال 968 قلمی می‌کند، در سال‌های پختگی و نامداری با دو قلم و با ذوق‌آزمایی ویژه‌ای در صفحه‌آرایی و استفاده از کرسی چلیپای مردف تا طرحی مفرد از گیسو در جداول ترجمه شکل بگیرد. صفحاتی نغز و لطیف، روان و راحت که همگی با کاغذ ابری متن و حاشیه شده‌اند و دو صفحه اول کتاب مذهب است و مقدمه‌ای به نثر جامی با نگاهی معلمانه و مؤمنانه. ریزه‌کاری‌ها و ظرایفی خاص در این کتابت جلوه دارد و باید دانست این نستعلیق، نستعلیق پیش از میرعماد است، نستعلیقی که هنوز به زیبایی تراز نرسیده و هنوز پدیده‌ای جوان شناخته می‌شود ودقایق نامکشوف آن کم نیست و مجال آموختنی بسیار مهم است.
توجه به فواصل بین سطور برای سپیدخوانی و جولان چشم در صفحه و در میان کلمات، استفاده از کشیده‌ها – هر چند بلند – برای تنفس و گردش چشم، قامت حروف نسبت دور و سطح و بزرگ و کوچکی حروف، تفاوت دو نگاه زیبایی‌شناسانه در کتیبه‌ها و ترجمه‌های صفحات بر شوق نظاره و آموختن از این شکل و محتوای ممتاز را صدچندان می‌کند. این سفره گشاده حکمت و جمال، اندیشه و زیبایی آن‌ هم به تیمن عید میلاد خواجه دوسرا پیامبر رحمت(ص) این آموزه را از همین نسخه شریف یادآور می‌شود که: «مَن لّم یشکرالناس لم یشکرالله» کی به شکر خدا قیام کند تارک شکرِ بندگان خدای.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/978357/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دنیس راس: نتانیاهو در دام ایران و حزب‌الله برای فرسایش اسرائیل افتاده است

چشم‌انداز مذاکرات هسته‌ای

پزشکیان در آمریکا از فرصت استفاده کند

FATF به خاطر خسارت‌هایش از دستور «مجمع» خارج شده است

جنگ در پیش است؟

تنش‌زدایی در امریکا؟

روایت جدید از دنای نصف شده

نامه همتی به پنج وزیر برای حمایت از تامین مالی بخش غیردولتی

بازگشت قابل توجه بیت‌کوین

پاسخ وزارت راه به قهرمان المپیک؛ زمین اهدایی به آرین سلیمی معارض ندارد

رئیس سازمان هواپیمایی: ترخیص قطعات هواپیما در حال انجام است

امارات، بزرگ‌ترین مبدأ واردات کالا به ایران

توضیح وزیر ارتباطات درباره آخرین وضعیت رفع فیلترینگ

توزیع مجدد کارت سوخت از سرگرفته شد

خیبر خرم آباد - تراکتور؛ زنده بیرون آمدن از فلک الافلاک آسان نیست، حتی اگر تماشاگری در کار نباشد | پیش بازی

جمع‌آوری برخی از مدارس کانکسی بالای 10 دانش‌آموز در لرستان

مهارت آموزی باید بین دانش آموزان نهادینه شود

آمار بالای مدارس تخریبی در لرستان/ عقب‌ماندگی دیرینه است

مرمت و بهسازی 500 رشته قنات در بروجرد

آغاز سال تحصیلی بیش از 364 هزار دانش آموز لرستانی

59 هزار دانش‌آموز بروجردی سال تحصیلی جدید را آغاز کردند

نانوربات‌ها با موفقیت خونریزی مغز را متوقف کردند

زنگ ایثار توسط رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران نواخته شد

حضور تعدادی از فرزندان شهدای البرزی در مراسم دیدار میهمانان کنفرانس وحدت با رهبر معظم انقلاب

رئیس دانشگاه لرستان: خوابگاه متاهلی ملکی در لرستان نداریم

سرمقاله ایران/ کتیبه‌های کریم مروری بر تاریخ چهل‌حدیث‌ نگاری

سرمقاله دنیای اقتصاد/ ثبات به بازار جهانی برمی‌گردد؟

سرمقاله ابتکار/ آیا پزشکیان خود سازِ ناکوک است؟

سرمقاله اطلاعات/ در یک قدمی جنگ تمام عیار؟!

هاارتص: ضربات تاکتیکی به حزب‌الله، اسرائیل را از 11 ماه ناکامی نمی‌رهاند

سرمقاله جمهوری اسلامی/ نتیجه سیاست تطهیر طالبان

اعلام شرایط ناشران فرابورسی ملزم به معرفی بازارگردان

محدودیت دامنه نوسان سهام 8 هفته‌ای شد

وعده سازمان هدفمندسازی برای پرداخت مستمری جاماندگان بهزیستی

آغاز اولین حراج پاییزی شمش طلا؛ حراج سکه فردا برگزار می‌شود

سهمیه سوخت تاکسیران‌های غیرفعال قطع می‌شود

وزیر ارتباطات: هوش مصنوعی شغل‌ها را دگرگون می‌کند

تصویب طرح تفصیلی نورآباد در کمیسیون ماده پنج

آموزش‌های مهارت‌محور دریچه ورود دانش‌آموختگان به بازار کسب و کار است

پادکست خبری ایرنا/لرستان در هفته ای که گذشت

ساعت پخش زنده بازی تراکتور و خیبر خرم آباد + پخش آنلاین

(عکس) افسوس بزرگ بیرانوند در بازگشت به خرم‌آباد

همه در برابر ارتقای تعلیم و تربیت لرستان مسئول هستند

59 هزار دانش آموز بروجردی سال تحصیلی جدید را آغاز کردند

آغاز سال تحصیلی 59 هزار دانش آموز بروجردی

شناسایی چند صد ژن جدید عامل سرطان

پدران معظم شهدا نماد صبر و استقامت و موجب عزت ایران اسلامی هستند

استقبال از خانواده شهید تازه تفحص شده علی احمدی در چهاردانگه ساری

مناسبت روز/ یکشنبه، اول مهرماه

افزون بر 364 هزار دانش‌آموز لرستانی سال تحصیلی جدید را آغاز کردند