ندای لرستان

آخرين مطالب

قمار تل‌آویو؛ پای ایران و امریکا به جنگ کشیده می‌شود؟ مقالات

قمار تل‌آویو؛ پای ایران و امریکا به جنگ کشیده می‌شود؟
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
پل وود در یادداشتی در نشریه اسپکتیتور این پرسش را مطرح می‌کند که آیا اسراییل قصد دارد ایالات‌متحده را به جنگ با ایران در منطقه بکشاند؟

پل وود با ارجاع به سخن معروف ژنرال دیوید پترائوس در مورد تهاجم به عراق که پرسید: «به من بگو چگونه این جنگ پایان می‌یابد»، معتقد است اکنون این سوال در حالی مطرح می‌شود که بمب‌ها و موشک‌های اسراییل به لبنان می‌رسند و موشک‌های حزب‌الله در پاسخ به آن به سمت تل‌آویو و حیفا پرتاب می‌شوند. به نظر می‌رسد با توجه به تحولات چند هفته گذشته، اکنون اسراییل مدعی است که «محور مقاومت» در گیر نوعی سردرگمی است و شاید در روند این محاسبه، فکر می‌کند شانس بزرگی برای گشودن جبهه شمالی جدید به دست آورده است. این درحالی است که نتانیاهو احتمالا هدف بزرگ‌تری را در سر می‌پروراند: رودررو قرار دادن تهران و واشنگتن با گشودن جبهه‌های سهمگین‌تر در لبنان و احتمالا سوریه و عراق. برخی از مفسران اسراییلی پیشتر این هدف قریب‌الوقوع اسراییل را جنگ سوم لبنان (پس از جنگ‌های 1982-2000 و 2006) نامیدند. با توجه به تعداد شهدای حزب‌الله، دست‌کم 600 نفر تا زمان نگارش این گزارش، به نظر می‌رسد جنگ تمام عیار هم‌اکنون هم در حال رخ دادن است، هر چند هنوز اسراییل حمله زمینی به لبنان را کلید نزده است. در ادامه، وود مدعی است پیروزی قانع‌کننده برای نتانیاهو در جنگ با حزب‌الله، احتمالا با میانجی‌گری امریکا جهت ایجاد توافق آتش بس جدیدی با حزب‌الله محقق می‌شود، توافقی که به شلیک موشک و راکت‌های حزب‌الله به شمال اسراییل (سرزمین‌های اشغالی) پایان می‌دهد. این تلاش‌ها از سوی آموس هوخشتاین، تاجر سابق امریکایی-اسراییلی رهبری می‌شود. اما به نظر می‌رسد تلاش‌ها دست کم تاکنون بی‌نتیجه بوده است. اسراییل از حزب‌الله می‌خواهد که از مرز به کرانه شمالی رودخانه لیتانی عقب‌نشینی کند. امری که بعید است حزب‌الله آن را بپذیرید، چراکه خود را مدافع مردم و خاک لبنان در مرز جنوبی‌اش می‌داند. با شروع جنگ در غزه، حزب‌الله به کمک حماس شتافت و عقب‌نشینی و توقف درگیری‌ها را به منزله اعتراف به شکست «محور مقاومت» می‌داند. اسراییل مدعی است با طراحی و اجرای عملیات ترور رهبران حزب‌الله می‌تواند این بازیگر را از پرتاب راکت و موشک به شهرهای اسراییلی منصرف کند. اما به نظر می‌رسد چنین فرضیه‌ای از اساس اشتباه باشد. حزب‌الله در ساعات پس از تایید خبر شهادت سید حسن نصرالله، شهرهای اسراییلی را با موشک‌های بالستیک و راکت‌های دوربرد هدف قرار داد. پس به نظر حزب‌الله همچنان توانایی ناامن کردن شهرهای اسراییل و دفاع از خود در جنگ زمینی را دارد. در چنین شرایطی اگر دولت بایدن پیامی قاطع به رژیم اسراییل داده و بگویدایالات متحده سلاح و بودجه برای جنگ اسراییل علیه حزب‌الله ارایه نخواهد کرد، شاید جنگ منطقه‌ای متوقف شود. اما بایدن درگیر انفعال است و در این امر به اسراییل فرصتی بی‌نظیر برای آغاز جنگ منطقه‌ای داده است.
تاکنون، اقدامات ایران و حزب‌الله نشان داده‌اند که علی‌رغم اقدامات تحریک‌آمیز اسراییل، ترجیح می‌دهند از رویارویی مستقیم اجتناب کنند. مسعود پزشکیان، رییس‌جمهور ایران و همچنین دیگر مقامات در ایران بارها گفته‌اند در «تله» اسراییل برای گسترش جنگ و کشیده شدن پای ایران به آن نخواهند افتاد. این درحالی است که اسراییل با هدف قرار دادن بالاترین مقام حزب‌الله، سید حسن نصرالله، تنش را به بالاترین سطح رسانده است. تاکنون، حزب‌الله نیز به‌طور مداوم تلاش کرده از جنگ تمام عیار دور بماند. اما به نظر می‌رسد هدف اسراییل، چیز دیگری است: رویارویی مستقیم ایران و ایالات متحده در منطقه هدف اصلی اسراییل از گسترش تنش‌هاست. وود در ادامه هشدار می‌دهد فرصتی خطرناک در داخل کابینه اسراییل ایجاد شده که می‌تواند حزب‌الله را به جنگی بزرگ بکشاند. جنگ بین حزب‌الله و اسراییل منجر به کشته شدن ده‌ها هزار نفر و ایجاد یک بحران انسانی خواهد شد. این امر همچنین سفارت امریکا در بیروت و امنیت هزاران شهروند امریکایی در لبنان و اسراییل را به خطر خواهد انداخت و می‌تواند 86 هزار شهروند امریکایی را در لبنان به دام بیندازد و آنچه در سال 2006 در طول جنگ 34 روزه اسراییل با حزب‌الله رخ داد، تکرار شود. حتی اگر اسراییل بتواند در اقدامی پیشگیرانه بخش عمده‌ای از زرادخانه موشکی حزب‌الله را نابود یا رهگیری کند، باز هم با چالش برخورد با توان رزمی و لجستیکی بالای حزب‌الله مواجه است. در این شرایط، اسراییل دست به دامان ایالات‌متحده خواهد شد. امریکا که پیوندی راهبردی با اسراییل در منطقه دارد، خواه ناخواه به جنگی کشیده می‌شود که بارها از آن پرهیز کرده است. از سوی دیگر، بالا بردن تنش در لبنان و سایر نقاط منطقه ممکن است ایران را به واکنش متناسب وادارد. اما در شرایطی که مسعود پزشکیان، رییس‌جمهور جدید ایران بر تعامل سازنده با غرب تاکید دارد و در نطق مجمع عمومی سازمان ملل از غرب خواست با احترام به ایران بنگرند و راه تعامل را مسدود نکنند، به نظر می‌رسد تهران درصدد است به شکلی دیگر به اسراییل پاسخ دهد. صبر استراتژیک ایران در شرایط کنونی در همین راستا ارزیابی می‌شود. آنچه مشخص است، راهبرد اسراییل برای کشیده شدن پای ایالات‌متحده و ایران به میدان جنگ است و به نظر در این راه دست به قمارهای بزرگی همچون ترور اسماعیل هنیه در تهران و سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله در بیروت زده است.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/981759/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش ویدئویی تلویزیون «حزب الله» به احتمال حمله زمینی اسرائیل (زیرنویس فارسی)

اجلاسیه استانی کنگره شهدای دانشجو معلم در لرستان برگزار می‌شود

قمار تل‌آویو؛ پای ایران و امریکا به جنگ کشیده می‌شود؟

تفرفه افکنان داخلی ادامه آتش تهیه دشمن هستند

فارین پالسی: اسراییل به دنبال رویارویی با ایران است؟

پیش بینی بورس فردا سه شنبه 10 مهر 1403

ترمیم دستمزد کارگران فراموش شد؛ دلیل تعلل وزارت کار چیست؟

داده‌های مهم هفته برای بازارهای جهانی

سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلا: حراج بعدی دوشنبه هفته آینده خواهد بود

آغاز حراج 4 هزار میلیارد تومان کالا توسط سازمان اموال تملیکی

پیش بینی قیمت دلار 10 مهر 1403

کسری 75 هزارمیلیاردی یارانه‌ها: میراث منظور برای پورمحمدی

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 10 مهر 1403

تحلیلی از عوامل ریسک در بورس تهران

وزیر کار: حقوق مشاغل سخت باید افزایش یابد

واحدهای صنعتی فاضلاب خود را تصفیه کنند

20 فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های پلدختر/ 2مظنون شناسایی شدند

استانداردسازی تجهیزات گرمایشی 500 کلاس درس در لرستان

گردشگری کشاورزی ظرفیت نهفته لرستان است

یادواره 18 شهید شهرک ولی عصر پلدختر

20 فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های پلدختر

یک پرواز فوق‌العاده در فرودگاه خرم‌آباد دایر شد

دیدار رییس و کارکنان فرهنگ و ارشاد اسلامی پلدختر با امام جمعه شهرستان

احتمال بارش‌های پراکنده در لرستان

1000بخاری ناایمن در مدارس لرستان/ 7000 کلاس استانداردسازی شد

احتمال وقوع بارش‌های خفیف و پراکنده در جنوب شرق لرستان

افتتاح و کلنگ زنی چند طرح بهداشتی و درمانی در دورود

انقلاب اسلامی ایران بر مبنای فکر اسلامی بنا شده است

برداشت گندم در لرستان به 540 هزار تن رسید

هزار و 800 کیلوگرم مرغ غیربهداشتی در لرستان معدوم شد

دادستان به عنوان مدعی العموم نقش مطالبه‌گری دارد،

1290 فرصت شغلی برای مددجویان لرستانی ایجاد شده است

توسعه ظرفیت صلح و سازش از طریق تشکیل دادگاه صلح، از اقدامات بسیار مهم است

معدوم سازی محموله 1800 کیلویی مرغ در لرستان

ادای احترام معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امورایثارگران به مقام شامخ شهدای گمنام

سرکشی به استانها؛ از مهمترین برنامه‌های بنیاد در دوره جدید/ حرکت بنیاد حول گفتمان وفاق ملی

جشنواره ملی زیبایی اسب اصیل کُرد در روانسر برگزار می‌شود

کشف اشیای تاریخی مربوط به هزاره قبل از میلاد در لرستان

احداث کمربندی دورود مطالبه مردم

فشار شکست خوردگان انتخابات به پزشکیان

پنج تحلیل‌ غلط در مسائل اخیر لبنان و فلسطین

هذیان‌های یک شیطان

باید از تصمیم مقامات ارشد کشور حمایت کنیم، رفتارهای جناحی اکنون مانند سم است

سانسور پیام تسلیت خاتمی، روحانی و سیدحسن خمینی

متی نصرالله؟! کجایید ‌ای شهیدان خدایی؟

آغاز بررسی مولفه‌ها و بندهای اثرگذار بودجه بر بازار سرمایه

تحلیلی از افت معنادار بازار سهام

آغاز مذاکرات برای ایجاد کانال مالی مشترک بین کشورهای اسلامی

حراج بعدی شمش طلا فردا برگزار می‌شود

رئیس سازمان فروش اموال تملیکی از مزایده اموال کوروش کمپانی خبر داد