ندای لرستان

آخرين مطالب

نوای زندگی عشایر در کوه و دشت لرستان اجتماعي

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - به گزارش ایرنا فصل پاییز ترسیم گر آغازی برای کوچ پاییزه عشایر به سمت مناطق گرمسیری است تا این مردمان سختکوش در میان کوه و دشت های پهناور و پر سخاوت لرستان چهره ای دیگر را از سبک و زندگی پر صلابت خود ادامه دهند.
عشایر لرستان که صلابت و سخاوتی بی مثال را از کوه های سربه فلک کشیده و طبیعت وصف ناپذیر این دیار به ارث برده و از گذشتگان دور تاکنون به سبک نیاکان خود زندگی عشایری را به عنوان بخشی از تاریخ و فرهنگ این سرزمین زنده نگه داشته اند؛ میراث دار تاریخ کهن این استان هستند.
جامعه عشایری لرستان هر ساله با آغاز پاییز، فصل جدیدی از زندگی خود را با کوچ به سمت مناطق قشلاقی آغاز می کنند تا قبل از آغاز سرما در آغوش گشوده مادر مهربان طبیعت، تداوم زندگی عشایری و کوچ نشینی خود را مناطق گرمسیری این استان سپری کنند.
اکنون طنین کوچ ایل به عنوان زمزمه ای از شور و پویایی زندگی عشایر میان کوه و دشت لرستان پیچیده است تا استان چهار فصل لرستان جامعه عشایری خود را در گوشه ای دیگر از این خاک پهناور و پر سخاوت جای دهد و این سبک زندگی اصیل را حفاظت کند.
عشایر لرستان ظرفیتی با توانمندی های قابل توجه در این سبک و ساختار زندگی هستند که به خوبی توانسته اند ارتباطی تنگاتنگ با طبیعت برقرار کنند و همچون فرزندانی قدردان، زندگی خود را به خوبی در آغوش طبیعت سپری می کنند و قدردان این بذل و بخشش طبیعت هستند.
زندگی عشایری در لرستان بخشی از فرهنگ غنی و معرف همت و سختکوشی این قشر از مردمان است تا با استقامتی بهره گرفته از سترگی کوه ها و طبیعت هزار توی این استان زندگی سخت عشایری را به نمایش بگذارند و اکنون بار دیگر زمانی فرا رسیده است که زنگوله های کوچ در میان کوه و دشت لرستان بانگ رحیل سر دهد.
جامعه عشایری لرستان با تمام سختی ها و دوری از زندگی مدرن امروزی سهم قابل توجهی از تولیدات و چرخه تولید را در این استان ایفا می کند و حدود 14 هزار خانوار این قشر زندگی توام با صلابت را می گذرانند.
زندگی عشایری نمونه ای بارز از انسجام و همدلی را به دیگر اعضای جامعه نمایش می دهد به نحوی که سختی ها و قاعده مندی آن به تک تک اعضای این جامعه آموخته است که همه باید با تقسیم کار، سهمی برعهده بگیرند و همچون یک پیکر واحد در دل طبیعت زندگی خود را اداره کنند.
اعضای خانواده عشایری به معنای واقعی تکه هایی جدانشدنی از سختی معمای زندگی هستند و پویایی و نشاط این سبک، وابسته به ایفای نقش تمام افراد خانواده است چراکه تک تک افراد در اداره این زندگی نقش های مهمی ایفا می کنند.
مردان عشایر همچون کوه های ستبر طبیعت لرستان نقش ستون این خانواده ها را ایفا می کنند و پنجه در پنجه کوه و دشت این دیار به دامپروری، کشاورزی و اداره زندگی می پردازند اما مهمترین نقش را زنان به عنوان سالار زندگی عشایری بر عهده دارند.
زن عشایر با انبوهی از مسوولیت ها علاوه بر ایفای نقش مادری و همسری، همراهی بی بدیل و دوشادوش مردان ایل دارد که اگر نباشد یک پای کوچ و زندگی می لنگد و بدون اغراق تداوم زندگی کوچ نشینی ممکن نخواهد بود در این میان فرزندان نیز در این زندگی سخت اما پر افتخاربه خوبی نقش خود را شناخته اند و دوشادوش پدر و مادر از همان کودکی مشق بزرگی و افتخار آفرینی می کنند.

ندای لرستان

کوچ پاییزه عشایر لرستان آغاز شد
مدیرکل امور عشایر لرستان گفت: کوچ پاییزه 11 هزار و 200 خانوار عشایری استان به سمت مناطق قشلاقی آغاز شده است.
هوشنگ نورمحمدی بیان کرد: هرساله اوایل مهرماه تا اواسط آبان ماه کوچ پاییزه خانوارهای عشایری استان از ییلاق به مناطق قشلاقی و جنوب لرستان، خوزستان و ایلام انجام می شود.
وی اظهار داشت: عشایر در فصل کوچ، یک میلیون و 500 هزار راس دام سبک را جابه‌جا خواهند کرد که همه تمهیدات لازم برای کوچ آن‌ها در نظر گرفته و در این راستا علوفه مورد نیاز دام و سوخت خانوارها نیز تامین شده و در حال انتقال به مناطق عشایری استان است.
وی افزود: توزیع آرد خانه‌پزی، علوفه دامی، تامین نفت و گاز، بهسازی راه‌های عشایری، تامین آب، بهسازی چشمه‌ها و آبرسانی با 11 دستگاه کامیون از مهمترین خدماتی است که به خانوارهای عشایر ارائه می‌شود.
نورمحمدی با تاکید برلزوم همکاری سایر دستگاه های مرتبط در هنگام کوچ عشایر و استمرار خدمات رسانی به این قشر گفت: عشایر لرستان با تولید سالانه 12 هزار تن گوشت قرمز، 30 هزار تن شیر، 150 تن عسل، 17 تن روغن حیوانی، 90 تن گندم و حبوبات، هزار تن پشم، 155 هزار تن جو و دیگر محصولات باغی نقش مهمی در تولیدات مورد نیاز مردم دارند.
وی با اشاره به پرداخت تسهیلات اشتغالزایی و حمایت از عشایر استان گفت:480 تسهیلات اشتغالزایی امسال برای عشایر در بخش‌های خرید علوفه دامی، رونق صنایع دستی، گردشگری بومی عشایر و کشت گیاهان دارویی لحاظ شده است.
وی افزود: بالغ بر 14 هزار خانوار عشایری با جمعیت 83 هزار نفر پنج درصد جمعیت لرستان را تشکیل می دهد که از این تعداد حدود 11 هزار و 200 خانوار کوچ رو هستند و 6 ماه از سال را در مناطق قشلاقی شمال استان های ایلام، خوزستان و جنوب لرستان مستقر می شوند.
نورمحمدی ادامه داد: عشایر استان حدود یک هزار و 300 هکتار از باغات لرستان را تحت مالکیت و 10 هزار راس دام سنگین را در اختیار دارند و به دامپروری، پرورش زنبور عسل، کشت گیاهان دارویی، تولید محصولات باغی و زراعی و صنایع دستی مشغول هستند.
وی با بیان اینکه جامعه عشایری لرستان در قالب 13 ایل و 15 طایفه دسته بندی می شود عنوان کرد: مهمترین طوایف عشایری استان را ایل های بالاگریوه، بیرانوند، پاپی، حسنوند، سادات، بختیاری و چگنی تشکیل می دهند.

ندای لرستان

9 هزار تن علوفه و خوراک دام در مناطق عشایری لرستان توزیع شد
مدیرکل امور عشایری لرستان گفت: امسال 17 هزار تن علوفه دامی جو و کنسانتره بین عشایر استان توزیع می شود که تاکنون از این میزان 9 هزار تن توزیع شده است.
نورمحمدی افزود:به منظور تامین سوخت عشایر استان سالانه پنج میلیون لیتر نفت توزیع می شود که اکنون نیز سوخت رسانی به مناطق عشایری آغاز همچنین 240 هزار سیلندر گاز نیز بین عشایر استان توزیع شده است.
وی با بیان اینکه توزیع آردخانه پزی نیز در دستور کار قرار گرفته است اظهار داشت: همچنین 50 دستگاه تانکر آبرسان و 2 هزار سیلندر چرخدار نیز در این مناطق توزیع شده است و 13 دستگاه کامیون آبرسان 12 هزار لیتری جهت آبرسانی به مناطق عشایری استان نیز تامین شد.
وی با بیان اینکه 700 دستگاه پنل خورشیدی در این مناطق به منظور تامین روشنایی بین عشایر استان توزیع شده است ادامه داد: اجرای پروژه آب پایدار، توزیع لوله پلی اتیلن، حفاری چاه، بهسازی چشمه و احداث آبشخور دامی از دیگر فعالیت های امور عشایر استان است.
نورمحمدی با بیان اینکه واکسیناسیون دام های عشایری استان قبل از شروع کوچ انجام شده است گفت: شغل اصلی عشایر استان دامپروری و زندگی آنها متکی به آب و مراتع است که با توجه به بارندگی های امسال وضعیت مراتع و رودخانه های استان مطلوب می باشد.
وی با بیان اینکه بخش عمده ای از کوچ عشایر استان توسط خودروهای حمل بار انجام می شود افزود: هزینه سنگین حمل و نقل برای عشایر در مواردی بسیار سخت است اما تنها تعداد معدودی از عشایر استان جهت استفاده از مراتع میان بند، کوچ را بصورت سنتی انجام می دهند که در راستای رفع این مشکل و در خصوص هزینه های سنگین کوچ، مکاتباتی با راهداری استان انجام شده است.
نورمحمدی افزود: یکی از مشکلات کوچ در لرستان طی چند سال گذشته با توجه به افزایش قیمت زمین این است که مکان های ایل راه و محل اطراق عشایر توسط مالکان تملک و منجر به مشکلات و اختلافاتی شده و در این راستا چندین پرونده قضایی نیز تشکیل شده است.
وی ادامه داد: ایجاد راه های عشایری یکی از وظایف امور عشایر است که در این زمینه راه شکافی، ایجاد ابنیه و حتی احداث پل و شن ریزی انجام می شود همچنین مسیرهای مسدود ناشی از سیل و بارندگی، بازگشایی، مرمت و نگهداری می شوند.
وی با اشاره به آموزش های لازم برای جامعه عشایری استان اظهار داشت: در راستای پرورش، پرواربندی و بیماری های مشترک دام و انسان و بهداشت محیط سال گذشته یک هزار و 200 نفر روز آموزش ارایه شده است.

ندای لرستان

ارایه خدمات عمرانی و زیربنایی به منظور ماندگاری عشایر لرستان
مدیرکل امور عشایری لرستان بیان کرد: مرمت و نگهداری راه های عشایری، احداث پل، جایگاه عرضه نفت، گاز و تامین آب شرب، آبی کردن زمین های دیم، حفاری چاه و بهسازی چشمه ها، توزیع لوله آب، آرد و علوفه دامی بصورت ماهیانه در اولویت این اداره کل قرار دارد.
نورمحمدی اظهار داشت: در راستای ارایه خدمات هر چه بیشتر به عشایر استان ماشین آلات مورد نیاز راهسازی در حال تجهیز و آماده سازی هستند و تعدادی نیز در مناطق گرمسیر در پلدختر و مناطق هم مرز با خوزستان مستقر می باشد.
وی با اشاره به مرمت و نگهداری راه های عشایری استان اظهار داشت: سال گذشته 250 کیلیومتر راه عشایری استان مرمت و نگهداری شده و کل اعتبار هزینه شده جهت تامین آب پایدار و سیار و راهسازی 800 میلیارد ریال بوده است.
وی با بیان اینکه امسال 150 کیلومتر راه عشایری در سطح استان ایجاد و مرمت شده است ادامه داد: در حوزه عمرانی به منظور ایجاد راه، ابنیه فنی و مرمت و نگهداری محورهای عشایری استان 740 میلیارد ریال هزینه شد.
487 میلیارد ریال تسهیلات به عشایر لرستان پرداخت شد
مدیرکل امور عشایری لرستان گفت: 487 میلیارد ریال امسال از محل تسهیلات بند "ب" تبصره 18 با کارمزد چهار درصد در سرفصل های تولید صنایع دستی، بوم گردی، کشت گیاهان دارویی و پرواربندی به منظور اشتغالزایی به عشایر استان پرداخت شده است.
نورمحمدی با اشاره به پرداخت تسهیلات تولید گوشت قرمز در بین عشایر استان افزود: امسال از محل بند ب ماده 52 زنجیره تولید گوشت قرمز 250 میلیارد ریال بین خانوارهای عشایری به منظور تامین زنجیره تولید گوشت قرمز و جهت خرید علوفه به خانوارهای عشایری استان پرداخت شد.
وی با بیان اینکه پیگیری های لازم برای پرداخت مجدد این تسهیلات به دامداران عشایری در حال انجام است ادامه داد: میزان وام پرداختی به عشایر استان در قالب تسهیلات بند ب ماده 52 حدود 500 میلیون ریال تا یک میلیارد ریال می باشد.
وی ادامه داد: بیشتر طرح های معرفی شده به بانک های عامل استان برای دریافت تسهیلات شامل دامپروری و دامداری و مابقی نیز زنبورداری، صنایع دستی، گردشگری و کشت گیاهان دارویی هستند.
استان‌ها لرستان 0 نفر برچسب‌ها زندگی عشایری صندوق بیمه تامین اجتماعی روستاییان و عشایر جامعه عشایری سازمان امور عشایر ایران لرستان

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/982863/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله ایران/ مردی که آینده را می‌داند

سرمقاله دنیای اقتصاد/ تاثیر تحریم‌ها بر تجارت خارجی ایران

سرمقاله قدس/ قصه‌های مشترک ما و فلسطین

سرمقاله صبح نو/ 365 روز بعد از طوفان الاقصی

سرمقاله آفرینش/ بیماران در تنگنای بیمه ها و قوانین

چرا عملیات طوفان الاقصی درست و بهنگام بود؟

سرمقاله جوان/ گربه بی‌بی‌سی عابد شد!

کیهان به وزیر اقتصاد: آدرس اشتباه ندهید! کدام نگرانی درباره FATF برطرف شده است؟

وفاق ملی؛ هم استراتژی، هم تاکتیک

وزیر جهاد کشاورزی: 20 درصد پول گندم کاران هنوز پرداخت نشده است

کاهش 13 درصدی ورودی آب به سدها؛ 54درصد مخازن سدها خالی است

آغاز حراج سکه از ساعت 12 امروز

جزئیات تازه از تغییر قیمت آب؛ افزایش 55 درصدی برای پرمصرف‌ها

آزادراه خرم آباد پل زال به صورت موقت مسدود می شود

شعر در خدمت مفاهیم ارزشی و انقلابی قرار گرفت

شعر در خدمت مفاهیم ارزشی و انقلابی قرار گیرد

شعر رسانه و معجزه‌ای از خلقت است/ شاعری مسئولیت می‌آفریند

شعر مقاومت سنگری از کلمات/ ادبیات میراث‌ کم‌نظیر ایران است

نشت یابی بیش از 7800 کیلومتر شبکه گاز طبیعی در لرستان

فعالیت 471 مزرعه پرورش ماهی در لرستان

وجود دانشجویان بین الملل فرصتی برای فرهنگ جمهوری اسلامی در خارج از مرزهاست

اجرای طرح سلامت خانواده در جزیره کیش

سقوط مرگبار یک کارگر به چاله آسانسور

قتل فجیع مرد موتورسوار در محله مجیدیه

قیمت آب برای بد مصرف‌ها 55 درصد گران شد

اینفوگرافی/ فواید شگفت‌انگیز کاراته برای سلامت جسم و روان به بهانه روز جهانی کاراته

سرمقاله کیهان/ ایستاده در میدان

سرمقاله وطن امروز/ زخم ترمیم‌ناپذیر

سرمقاله فرهیختگان/ هندسه گفتمانی خیزش دوم علمی و پیشرفت ایران

سرمقاله شرق/ هشدار به سازمان‌های خیریه و کمیته امداد

سرمقاله اعتماد/ آنچه خاورمیانه باید درباره اسرائیل بفهمد

تعمیرکاران نابلد، بلای جان گوشی‌های مردم

پروازهای فرودگاه‌‌ امام‌ و مهرآباد به شرایط عادی بازگشت

44 درصد بیکاران تحصیلکرده هستند

قاچاقچیان پرندگان شکاری در پلدختر دستگیر شدند

نوای زندگی عشایر در کوه و دشت لرستان

غصب سبد مصرفی مردم توسط مسکن

تجلیل از خانواده شهید لرستانی در محفل شعر جهاد واژه ها

ایران در مسیر بازدارندگی نهایی؟

سایه احتمالی جنگ منطقه‌ای یا جهانی

حمله رژیم اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران؛ از تئوری تا واقعیت!

66 هزار نفر از خدمات هلال‌احمر لرستان بهره‌مند شدند

فرصت طلایی

به وقت دیپلماسی؛ ماموریت پزشکیان در دوحه؟

منطق واقعی فیلترینگ چیست؟

وقتی اسرائیل تلافی ناکامی زمینی را از مردم ضاحیه بیروت می‌گیرد

کارنگی: اسرائیل، ایران را به بمب اتمی سوق می دهد

سیمای لاریجانی 2

میل اسرائیل به جنگ

3 گزینه احتمالی تبعات ماجراجویی اسرائیل علیه ایران