ندای لرستان

آخرين مطالب

مرگ‌های واقعی با الکل‌های تقلبی مقالات

مرگ‌های واقعی با الکل‌های تقلبی
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - روزنامه سازندگی /متن پیش رو در سازندگی منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
طی روزهای اخیر مصرف مشروبات الکلی دوباره جان شهروندان زیادی را در شهرهای گیلان،‌ مازندران و همدان گرفته است. محمدتقی آشوبی، رئیس علوم پزشکی گیلان در 8 مهرماه 1403 از جان ‌ باختن 4 تن با 22 تا 40 سال سن در پی مسمومیت احتمالی ناشی از اتانول یا متانول در رشت خبر داد و اعلام کرد که 6 تن از این بیماران با حال عمومی وخیم در بیمارستان های استان بستری هستند.
پس از گذشتن کمتر از 4 ساعت از اعلام خبر فوق، دکتر علی عباسی، مدیرکل پزشکی‌قانونی مازندران از فوت 4 نفر در اثر مسمومیت ناشی از مصرف مشروبات الکی در شهرهای چالوس و آمل خبر داد. همچنین فرماندار چالوس اعلام کرد 28 نفر با وضعیت مسمومیت الکلی به بیمارستان طالقانی چالوس مراجعه که 2 نفر آنها فوت کردند.
در 9 مهرماه رئیس علوم پزشکی گیلان از افزایش مراجعان و جان‌باختگان مصرف مشروبات الکی در رشت خبر داد و اعلام کرد، تاکنون 27 بیمار به مراکز درمانی مراجعه و 6 تن از آنها جان خود را از دست داده‌اند. اما فوت یک بیمار دیگر در 10 مهرماه آمار جان ‌باختن افراد دچار مسمومیت با مشروبات الکی در رشت را به 7 نفر رساند. رئیس علوم پزشکی گیلان در 11 مهرماه از مراجعه 32 بیمار با علائم سرگیجه، بی‌قراری و تاری دید به مرکز آموزشی درمانی رازی رشت و فوت 2 تن دیگر بر اثر مسمومیت خبر داد.
دادگستری کل استان همدان نیز در 11 مهرماه اعلام کرد 18 شهروند به مراکز درمانی مراجعه و 4 نفر در این استان فوت کردند. بعد از آن گفته شد که تعداد مراجعه‌کنندگان به 20 نفر و فوت‌شدگان به 9 نفر افزایش پیدا کرده است.
علی عباسی، مدیرکل پزشکی قانونی مازندران در 11 مهرماه شمار فوتی ناشی از مسمومیت الکل در این استان را 13 نفر اعلام کرد و گفت که از این تعداد 6 نفر در آمل و 7 نفر در کلاردشت فوت شدند.
دانشگاه علوم پزشکی مازندران پیش از این اعلام کرده بود که 9 مهرماه 56 نفر با علائم کاهش سطح هوشیاری، ضعف شدید و سرگیجه در ارتباط با مسمومیت الکلی به مراکز درمانی مازندران مراجعه کردند. شب دوازدهم مهرماه مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی درباره آخرین وضعیت مسمومین ناشی از الکل در مازندران اعلام کرد که تعداد مسمومین ناشی از الکل در استان افزایش یافت. تا ظهر 11 مه ماه 1403 حدود 160 نفر به بیمارستان‌های مازندران مراجعه کردند.
به گفته رسول ظفرمند؛‌ افراد مسموم به الکل به بیمارستان‌های چالوس، نوشهر، آمل و قائم‌شهر مراجعه کردند که در چالوس 91 نفر شامل 19 زن و 72 مرد با علائم مسمومیت بر اثر مصرف این ماده متاسفانه تعداد 4 نفر فوت کردند.
مسمومیت با مشروب تقلبی و الکل صنعتی در کشور پیش از این هم خبرساز شده بود و در مناطق مختلف ایران به طور مداوم قربانی می‌گیرد. علاوه بر آنکه بسیاری بر اثر مسمومیت ناشی از مصرف الکل غیراستاندارد جان خود را از دست می‌دهند، شمار بسیاری نیز آسیب‌های جدی می‌بینند و ممکن است بینایی و کارایی کلیه آنها آسیب جبران‌ناپذیر ببیند.
پیش از این نیز 29 پزشک در یک میهمانی در باغی در اطراف شیراز به‌ دلیل مصرف مشروبات دست‌ساز مسموم شدند؛ بر اثر این حادثه، یکی از این پزشکان جان باخت و چند نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند. چندی ‌بعد اعلام شد که شرکت‌کنندگان در میهمانی، پزشکان سرشناس استان فارس بودند. پس از این ماجرا اصغر جهانگیر، سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد، باغی که پزشکان شیرازی در آن به دلیل مصرف مشروبات الکلی مسموم شده بودند، پلمب شده و صاحب باغ که تهیه‌کننده مشروبات بوده نیز دستگیر شده است. دی ‌ماه سال گذشته هم دادستان انقلاب شهرستان ماکو در استان آذربایجان‌غربی گفته بود، دست‌کم 23 نفر به‌ دلیل عوارض مسمومیت الکلی به بیمارستان منتقل شده‌اند. به گفته ‌صابر جعفری‌ از این تعداد سه نفر جان خود را از دست دادند و 20 نفر در بیمارستان بستری شدند.
در سال گذشته در رباط‌کریم تهران 6 نفر و در استان البرز 15 نفر در اثر مسمومیت ناشی از مصرف الکل دست‌ساز تقلبی جان باختند. عباس مسجدی‌آرانی، رئیس سازمان پزشکی‌قانونی اعلام کرد که سال گذشته 644 نفر در اثر مصرف مشروبات الکلی تقلبی جان خود را از دست دادند. او این آمار را 30 درصد بالاتر از سال 1400 اعلام کرده است.
مهرماه 1397 نیز 43 تن، اسفندماه 1398 در استان خوزستان 59 تن و در استان البرز 15 تن، اردیبهشت 1399 حدود 101 تن در استان فارس و اردیبهشت‌ماه سال گذشته نیز 10 تن در بندرعباس به دلیل نوشیدن مشروبات تقلبی جان خود را از دست دادند. کارشناسان می‌گویند، در یک تا دو ساعت پس از مصرف مشروب تقلبی آلوده به متانول همان علائم مستی نظیر برافروختگی و پرحرفی بروز می‌کند. عاملی که سبب می‌شود بیماران علائم بعدی را دست‌کم بگیرند و در وضعیت وخیم و معمولاً پس از یک شبانه‌روز تاخیر به بیمارستان مراجعه کنند.
در عین حال براساس ماده 702 قانون مجازات اسلامی- تعزیرات، ساخت و فروش هر نوعی مشروبات الکلی ممنوع است. همچنین طبق ماده 265 این قانون، مجازات نوشیدن الکل برای بار اول و دوم 80 ضربه شلاق است که در بار سوم، حکم شرعی این مجازات اعدام است.
به همین دلیل درحال حاضر آمار دقیقی از مصرف سرانه مشروبات الکلی در کشور وجود ندارد اما در سال 2018 سازمان جهانی بهداشت طی گزارشی در مورد میزان مصرف الکل در کشورهای جهان، ایران را در رتبه نهم مصرف مشروبات الکلی معرفی کرد. در آن گزارش سازمان جهانی بهداشت اشاره شده که هر فرد الکلی در ایران، سالانه 25 لیتر الکل مصرف می‌کند.
تقی رستم‌وندی، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان امور اجتماعی ایران، دی ‌ماه 1400 گفت که سالانه حدود 10 درصد افراد بالای 15 تا 64 سال یا به‌ عبارتی بیش از 5 میلیون تن در کشور، مشروبات الکلی می‌نوشند.
مشروبات الکلی در کشور یا از راه قاچاق وارد آن کشور می‌شود، یا به صورت مخفیانه در داخل ساخته می‌شود. از همین‌رو نظارتی بر آن وجود ندارد و بارها مشروبات الکلی تقلبی و به ‌اصطلاح «دست‌ساز» موجب مرگ، مسمومیت یا نابینایی شهروندان شده است.
مطابق با بررسی‌ها مشروبات الکلی بسیار در دسترس است و حتی در سوپرمارکت‌های برخی شهرهای توریستی مانند شمال ایران به آسانی تهیه می‌شود. همچنین روگردانی مصرف‌کنندگان به مشروبات الکلی دست‌ساز داخلی و عدم دسترسی به مشروبات استاندارد، یکی از عوامل مهم مسمومیت و مرگ شهروندان است. در واقع ممنوعیت فروش و استفاده از نوشیدنی‌های الکلی منجر به افزایش مصرف الکل‌های خانگی و غیرقانونی عمدتاً حاوی متانول شده که مسـمومیت با الکل را تبدیل به یک چالش بزرگ در کشور کرده است.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/983293/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فشارهای مشکوک برای فروش چابهار!

پزشکیان بر سر برداشتن فیلترینگ تعلل نکند

روزی که سه بار به تل‌آویو حمله موشکی شد

مرگ‌های واقعی با الکل‌های تقلبی

تاکتیک «جنگ بین جنگ‌ها» اهرم نتانیاهو برای عبور از فشارهای سیاسی

پدرم مرا به استادکار روستا فروخت

تاثیر یک سال جنگ بر روابط واشنگتن و تل‏‌آویو

احتمال پیش‌بینی بورس کم شد

کلاهبرداری به شیوه فروش مکمل در جایگاه‌های سوخت

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 18 مهر 1403

انتشار آلبوم احسان خواجه‌ امیری پس از 6 سال

تعقیب قضایی 7 مدیر دستگاه‌های اجرایی لرستان

تخفیف صدور پروانه ساخت و تراکم و پرداخت تسهیلات برای نوسازی بافت های فرسوده لرستان

صدور و نصب بنر اخطاریه پلمب بر سر در پاساژ قائم خرم‌آباد

کمیته کاهش پرونده‌های مسن و متعارف کردن شعب دادگستری شهرستان خرم آباد برگزار شد

جلسه هماهنگی ستاد تبلیغات سرشماری عمومی کشاورزی لرستان برگزار شد

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی لرستان از چند پروژه عمرانی خرم‌آباد بازدید کرد

وجود دانشجویان بین الملل یک فرصت برای ترویج آموزش و فرهنگ جمهوری اسلامی در خارج از مرزهاست

نشست شورای صنفی دانشجویان دانشگاه لرستان با معاونان این دانشگاه درباره سرویس‌های ایاب و ذهاب دانشجویی برگزار شد

70 هکتار از اراضی کشاورزی و باغی شهرک صنوف در منطقه کمالوند شهرستان خرم‌آباد رفع تصرف شد

پیگیری استاندار جهت تأمین نهاده‌های مدت‌دار برای دامداران استان لرستان

خدمت رسانی به مردم و صرفه‌جویی در اموال عمومی مورد توجه فرمانداران باشد

استاندار لرستان: فرمانداران صرفه‌جویی در اموال عمومی را مورد توجه قرار دهند

دفتر مجمع چاپخانه‌داران لرستان افتتاح شد

کاهش نیروی کار در چاپخانه‌های لرستان

تأکید استاندار بر استقرار دستگاه‌های دولتی در رومشکان و معمولان

عدم استقرار برخی از دستگاه‌های دولتی در رومشکان و معمولان

روکش آسفالت و بهسازی 70 کیلومتر از جاده‌های ازنا

رسیدگی به مشکلات 38 ایثارگر آذربایجان‌شرقی در ملاقات مردمی سرپرست بنیاد شهید استان

دیدار فرمانده نیروی انتظامی و مدیرکل بنیاد استان البرز با ایثارگران نیروی انتظامی

دستور پیگیری مدیرعامل برای تسهیل ارسال مرسولات پستی از کیش

سایه جنگ

صریح با رقیب

این پرونده مختومه نیست!

مشروعیت داخلی عنصر بنیادین بازدارندگی است

عواقب افزایش پذیرش دانشجوی پزشکی همچنان ادامه دارد

شاید برای شما هم اتفاق بیفتد

نقش روسیه در شطرنج تنش‌های خاورمیانه

فوق بحران صندوق های بازنشستگی

عملکرد دلار و سکه در سالگرد طوفان الاقصی

فروش 300 میلیونی «مجوز موز» در بنادر کشور

واردات 3.1 میلیارد دلار قطعات خودرو و موتورسیکلت در 6 ماه

مواجهه نظام بانکی کشور با توقعات متضاد

پیش بینی قیمت دلار 18 مهر 1403

چرا تهران بی‌خانه ماند؟

بی بند و باری واردات برنج و چای داد نمایندگان را درآورد؛ لاهوتی: واردات مازاد خیانت در حق کشور و منافع ملی است

گزارش تعقیب و ترک فعل برای هفت مدیر لرستان

ظرفیت تأمین غذای برای 10 تا 15 میلیون نفر در لرستان وجود دارد

رهاسازی 16 پرنده در تالاب بیشه دالان بروجرد

برگزاری «روز کودک، روز قصه»، فردا در لرستان