ندای لرستان

آخرين مطالب

کاریکاتور صلح مقالات

کاریکاتور صلح
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - فرهیختگان /متن پیش رو در فرهیختگان منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
علی ملکی| رضا پهلوی که ید طولایی در تحریک کشورها برای تحریم ایران دارد و در سال گذشته نیز مدام رژیم صهیونیستی را تشویق به حمله نظامی به ایران کرده، از یک بنیاد آمریکایی جایزه «معمار صلح» گرفت. این خبر به قدری توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی را به خود جلب کرد که به سرعت دستمایه طنز آنها شد. یک جست‌وجوی ساده در گوگل می‌تواند فهرستی از اظهارات ضدایرانی رضا پهلوی را به شما نشان دهد. اخیرا اما پهلوی در یک حرکت عجیب و آن هم به صورت تلویحی نسبت به حمله رژیم صهیونیستی به ایران مخالفت کرد. عجیب بودن این ماجرا به اندازه‌ای است که می‌توان تصور کرد چند روز قبل از اینکه مراسم اهدای این جایزه برگزار شود، به او گفته‌اند بعد از سال‌ها نفرت‌پراکنی میان مردم ایران، یک جمله صلح‌آمیز بگو تا این مجسمه رئیس جمهور آمریکا را به تو جایزه بدهیم. پهلوی هم این جمله را گفت و جایزه را گرفت و حتی نتوانست تا بعد از مراسم خودش را کنترل کند و بازهم به قصد عادی‌سازی حمله رژیم صهیونیستی به ایران گفت که جنگ در خاورمیانه مربوط به مردم ایران نیست و این جنگ رهبر ایران است. 
با این وجود طبق چیزی که ادعا شده، جایزه معمار صلح به افرادی داده می‌شود که زندگی‌شان را وقف هدف ساختن جهانی صلح‌آمیزتر کرده‌اند اما چهره‌هایی مثل هنری کیسینجر، جورج بوش، مایک پمپئو، دونالد رامسفلد، جرالد فورد و جان مک‌کین هم در لیست دریافت‌کنندگان این جایزه قرار دارند که هرکدامشان سوابق طولانی در جرم و جنایت علیه بشریت دارند.
مجسمه نیکسون برازنده پهلوی است
پهلوی در مراسم جایزه معمار صلح بنیاد نیکسون از حمایت‌های «رئیس‌جمهور نیکسون» از پدرش در سال‌های پس از تبعید یاد کرد و گفت: «در زمانی که بسیاری از رهبران جهان از پدرم روی‌گردان شدند، نیکسون در کنار او ایستاد.» تاریخ تکرار شد و حالا رضا پهلوی به جبران ایستادگی نیکسون کنار پدرش در روزهای سخت، جزو معدود کسانی است که تمام قد و با صراحت کنار نتانیاهو ایستاده و از کشتار بی‌رحمانه‌اش دفاع می‌کند. ریچارد نیکسونی که پهلوی خوشحال از داشتن مجسمه‌اش است، اولین رئیس‌جمهور آمریکا بود که رسوایی‌هایی به بار آورد و منجر به کناره‌گیری از مقامش شد و در نهایت تبدیل به منفورترین رئیس‌جمهور ایالات متحده شد. ماجرا از رسوایی واترگیت آغاز شد. در انتخابات ریاست جمهوری سال 1968 آمریکا و زمانی که نیکسون، رئیس‌جمهور آمریکا، همزمان نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات بعدی نیز بود، عده‌ای به هتل واترگیت، محل برگزاری جلسات جمهوری‌خواهان نفوذ کرده و اسنادی را به سرقت بردند. تحقیقات در این باره انجام شد و نیکسون به عنوان متهم اصلی این اتفاق تحت نظر قرار گرفت اما با توجه به شرایط خاص داخلی امریکا مقامات تصمیم گرفتند که فعلا این موضوع را برملا نکنند. نهایتا روسای CIA تصمیم گرفتند برای اثبات جرم او تماس‌های تلفنی‌اش را شنود کنند و اینجا بود که مشخص شد سرقت از واترگیت کمترین جرم او بوده و بررسی‌ها نشان می‌داد که نیکسون در جریان انتخابات 1968 با کارشکنی خود قصد داشت مذاکرات صلح با ویتنام را مختل کند تا مانع از این شود که دموکرات‌ها افتخار صلح و پایان ‌دادن به جنگ ویتنام را نصیب خود کنند. 
 او با لابی‌گری در بین مقامات ویتنام پیام خود را به آنها رساند که در صورت پیروزی در انتخابات، می‌تواند شرایط بهتری برای صلح برقرار کند و در روزهای پایانی دولت جانسون، با لابی‌گری و کارشکنی توانست مذاکرات صلح را به بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و زمانی که دیگر خودش رئیس‌جمهور آمریکا بود، موکول کند. بیان جزئیات و فرامتن کامل رسوایی واترگیت و دیگر رسوایی‌هایی که برملا شد از حوصله این متن خارج است اما در جنایتکاربودن نیکسون همین بس که کارشکنی‌های نیکسون یکی از مهم‌ترین دلایلی‌ بود که باعث شد مذاکرات صلح در جنگ ویتنام به تعویق بیفتد و در فاصله سال‌های از 1968 تا 1975 که نیکسون از جنگ ویتنام بیرون آمد، 15هزار نیروی آمریکایی قربانی شدند. سیاه ‌بودن زندگی سیاسی نیکسون نشان می‌دهد که چرا جایزه بنیاد او را به رضا پهلوی داده‌اند.
تو را چه به دموکراسی
رضا پهلوی در حالی گفته مخالف حمله رژیم صهیونیستی به ایران است و «معمار صلح» شناخته شده که تا پیش از این حملات رژیم صهیونیستی به ایران را توجیه و عادی‌سازی می‌کرد.
او نه‌تنها نتانیاهو را برای حمله به ایران تشویق می‌کند، بلکه از این فرصت خیالی استفاده کرده و خود را «آلترناتیو» جمهوری اسلامی می‌داند و به صهیونیست‌ها اطمینان داده که «نمی‌گذاریم پس از سقوط، خلأ قدرت به‌وجود آید.» موضعی که با واکنش‌های تند چهره‌های شاخص اپوزیسیون روبه‌رو شده است.
او اواخر شهریورماه با شرکت در شورای اسرائیلی-آمریکایی در واشنگتن و صحبت از جنگ با ایران مورد انتقاد طرفداران و حتی اپوزیسیون قرار گرفت. رضا پهلوی در این نشست که با لابی صهیونیستی در ایالات متحده برگزار شده بود، تماما به تحریک آمریکا و رژیم صهیونیستی برای اقدام نظامی علیه ایران پرداخت و گفت: «من و شما در محاصره ایرانیم و صرفا مبارزه با حماس یا حزب‌الله به هیچ وجه امنیت دائمی برای اسرائیل و آمریکا را به وجود نخواهد آورد.»
پهلوی در ادامه حرف‌هایش به آمریکا و رژیم صهیونیستی هشدار داد که هیچ‌وقت روی آرامش را نخواهند دید، چرا‌که «فقط دارند واکنش نشان می‌دهند و باید زمان واکنش‌ نشان‌ دادن به پایان برسد.» 
پهلوی، فروردین سال گذشته هم به رژیم صهیونیستی سفر کرده و بدون استقبال رسمی در فضایی شبیه به یک سالن انتظار با نتانیاهو دیدار کرده بود. سفر او به تل‌آویو و گفته‌های خامش با واکنش تند بسیاری از چهره‌ها و رسانه‌ها روبه‌رو شد و حتی «دویچه‌وله فارسی»، رسانه‌ ضد‌ایرانی به نقل از یک فعال سیاسی، پذیرش دعوت «افراطی‌ترین دولت تاریخ اسرائیل» را مایه سرافکندگی خوانده و نوشت: «رضا پهلوی می‌تواند پیام دوستی خودش و حداکثر موکلانش را به اسرائیل بدهد! او نمایندگی از ملت ایران ندارد!» در واقع کنایه این رسانه به کارزاری بود که همان زمان در فضای مجازی به راه افتاد و طی آن عده‌ای از چهره‌های سرشناس و شهروندان به رضا پهلوی برای پیگیری مبارزه علیه جمهوری اسلامی و دوران گذار از آن به او وکالت دادند. ‌عطاءالله مهاجرانی، وزیر ارشاد دولت سید محمد خاتمی نیز در رشته توییتی به این سفر واکنش نشان داد و نوشت: «یک آدم عاقل نبود که بگوید‌ شازده الان وقت سفر نیست، یا محرمانه برو! خاطرات علم رو بخون! سر بابات کلاه گذاشتن و خندیدند! بابات فهمید!» 
حامد اسماعیلیون از فعالان اپوزیسیون که اقدامات و اظهارات زیادی علیه ایران داشته و در گذشته نیز با رضا پهلوی متحد بود، بعد از حمایت او از رژیم‌صهیونیستی برای حمله به ایران در کنایه به پهلوی گفت: «حمایت از حمله‌ نظامی دیگران به ایران قضاوت بی‌رحمانه‌ تاریخ را به‌دنبال خواهد داشت.» 
حمایت عجیب و غریب رضا پهلوی از حمله به ایران حتی صدای گروهک منافقین، یکی از جنایتکارترین گروه‌ها را هم درآورده و سخنگوی آنها این‌گونه واکنش ‌نشان داد: «بچه شاه پرسیده است آیا اعضا یا رهبران مجاهدین آمادگی دیالوگ با دیگر نیروهای دموکراتیک را دارند؟ جواب این است که تو را چه به دموکراسی؟ قبل از هر چیز باید دهان را از کلمه شاهزاده آب کشیده و سپس جنایت‌های دیکتاتوری‌های دست‌نشانده ارتجاعی و استعماری شاه و رضاشاه را یک به یک محکوم کرد. میلیاردها پول ربوده‌شده را هم باید به مردم ایران برگردانی.»
شهرام همایون از دیگر فعالان اپوزیسیون هم به رویکردهای جنگ‌طلبانه پهلوی‌ها علیه ایران واکنش نشان داد و در یک برنامه تلویزیونی گفت: «این آقایانی که در طبل جنگ می‌کوبند و به نوکر بی‌جیره و مواجب اسرائیل تبدیل شده‌اند، باید به این سوال پاسخ دهند که ارباب شما، نتانیاهو چگونه می‌خواهد به ایران حمله کند. واقعا فکر نمی‌کردم روزی «وطن‌فروشی» معنای «وطن‌دوستی» بدهد.» حمله نیروهای اپوزیسیون به پهلوی باعث شد که او امروز ظاهری ضد جنگ گرفته تا مجسمه یکی از روسای‌جمهور آمریکا را جایزه بگیرد. 

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/984893/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مداخله غیرمسئولانه در انتصابات سم مهلکی برای خدمت است

توقف قطار سازندگی در لرستان میراث ماندگار مجمع نمایندگان است

شدت گرفتن حملات هوایی علیه لبنان؛ افزایش تلفات ارتش اسرائیل در جنوب لبنان

تصمیم مهم بانک مرکزی برای سکه

غایب بزرگ استقلال برابر خیبر خرم آباد

هیچ مشکلی برای تأمین اقلام اساسی مورد نیاز مردم نداریم

سهم لرستان در جذب اعتبارات پایین است/هیچ گونه تماس و پیگیری برای انتصاب استاندار لرستان نداشته ام

مدیر تحول گرا و میدانی برای کشور نیاز داریم/در لرستان نگاه ها باید تغییر کند

برای جهش در اداره لرستان برنامه دارم/درجهت تحقق شعاردولت که وفاق ملی است حرکت خواهم کرد

ملاک اصلی انتخاب استانداران در دولت چهاردهم دانش و انگیزه افراد است

قطار سازندگی در لرستان متوقف است

تعامل بین دستگاهی در لرستان ضعیف است

تاکید بر اتمام پروژه ریلی لرستان در دولت چهاردهم/از همه ظرفیت های استان استفاده شود

برای جهش در اداره لرستان برنامه دارم

معارفه نوزدهمین استاندار لرستان

پیام ویژه سعید دقیقی در آستانه دیدار با استقلال

استاندار باید آرامش را در استان حاکم کند

پرونده فساد فوتبال؛ متهمان بعدی چه کسانی هستند؟

FATF در بن‌بست سیاسی

نیولاینز گزارش داد: ترکـ زنـدگی در لبنــان

کاریکاتور صلح

ترازویی که صداوسیما با آن نطرسنجی‌ها را کیلو می‌کند خراب است!

تئوریسین جنگ آب افغانستان در تهران چه می‌کند؟

افزایش مصرف گاز با ورود جبهه هوای سرد به کشور

خودرویی که ناگهان محبوب القلوب شد

سعید دقیقی: شنبه استادیوم خیبری باشد/‏‬در کنار هم برای اولین برد!

بازگشت ایمان سلیمی به تمرینات پس از رفع مصدومیت

سعید دقیقی: شنبه استادیوم خیبری باشد/ در کنار هم برای اولین برد! – رسانه7 | اخبار ورزشی

نرخ گذاری خودسرانه خدمات خودرویی دانش آموزی در مدارس لرستان

کارگاه مقدماتی پژوهش کیفی در خرم‌آباد برگزار شد

استاندار جدید لرستان: آمده‌ایم متفاوت از گذشته عمل کنیم

تاکید زینی‌وند بر نیاز کشور به مدیران با انگیزه

سه غایب بزرگ استقلال مقابل خیبر خرم‌آباد

تصاویر جدید از حیات وحش لرستان+فیلم

تئوریسین استقلال رسید/ قبل از سفر به خرم آباد، تیم ماسیمونه کامل شد

بروجرد قطب تولید انگور در لرستان

نواختن زنگ مقاومت در پلدختر

ادای احترام معاون وزیر کشور به مقام شامخ شهدای گمنام خرم آباد

نواخته شدن زنگ مقاومت در پلدختر

خدمت به خانواده شهدا و ایثارگران مسئولیت سنگینی برای ما ایجاد می‌کند

رقابت شانه‌به‌شانه ترامپ و هریس

ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز حجاب در اصفهان

رفع فیلترینگ، خواسته ملی، مطالبه مردم

پرچم دروغین آرین

بریکس می‌تواند به ایران کمک کند

«جنگ» در آمریکا سروصدا به پا کرد

دیپلمات سابق: نباید خودمان را با بریکس گول بزنیم

سهم یک درصدی وام ازدواج و فرزندآوری از کل تسهیلات بانک‌ها

جزییات جریمه پلکانی نپرداختن عوارض آزادراه‌ها

چند نفر در کشور در صف وام ازدواج هستند؟