ندای لرستان

آخرين مطالب

سرمقاله وطن امروز/ تداوم حیات خودروسازان با پول مردم سیاسی

سرمقاله وطن امروز/ تداوم حیات خودروسازان با پول مردم
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - وطن امروز / یادداشت روز روزنامه وطن امروز با عنوان «تداوم حیات خودروسازان با پول مردم» به قلم میثم مهرپور در ادامه آمده است:
در روزهای گذشته خبری روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت که بر اساس آن قیمت خودروهای داخلی 30 درصد افزایش می‌یابد. این اتفاق در حالی رخ داد که تنها 3 ماه از روی کار آمدن دولت چهاردهم می‌گذرد و مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور در رقابت‌های انتخاباتی چند ماه پیش از گرانی قیمت خودرو به عنوان یکی از چالش‌های مردم یاد کرد! سوال این است: چرا «پزشکیان»ی که تا قبل از ریاست جمهوری معتقد بود مردم توان خرید خودرو ندارند و صراحتا به گرانی قیمت خودرو معترض بود، این قدر زود صحبت‌های خود را فراموش کرده است؟! در این نوشته قصد دارم به دلایل این تصمیم و سکوت رئیس‌جمهور در قبال این تصمیم بپردازم.
1- بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده 6 ماه نخست سال جاری، خودروسازان در این مدت 19 هزار و 126 میلیارد تومان زیان خالص داشته‌اند. یعنی 2 خودروساز بزرگ ایرانی صرفا طی 6 ماه اخیر نه تنها هیچ سودی نداشته‌اند بلکه تداوم حیات و فعالیت آنها بیش از 19 همت زیان ساخته است. اگر این آمار را در کنار صحبت‌های چند روز پیش رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت که صراحتا اعلام کرده بود ایران خودرو و سایپا ورشکسته‌اند قرار دهیم، می‌توان نتیجه گرفت تداوم حیات خودروسازان ایرانی بدون حمایت دولت مقدور نبوده و دولت تصمیم گرفته این حمایت را از جیب مردم انجام دهد. در استدلال برخی دولتی‌ها از جمله رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت راجع به افزایش 30 درصدی قیمت خودرو آمده است: «این کار برای جلوگیری از سودجویی دلالان انجام شده است». سوال این است: آیا با افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها قرار است قیمت خودرو در بازار آزاد کاهش یابد تا منافع دلالان قطع شود یا این استدلال هم از جنس همان حرف‌های وزیر اقتصاد برای توجیه افزایش دستوری نرخ نیما به بهانه کاهش نرخ ارز در بازار آزاد است؟ به نظر می‌رسد سیاست دولت چهاردهم در 3 ماه گذشته گران کردن و کوچک کردن سفره مردم برای تداوم حیات بنگاه‌های دولتی البته با مفاهیمی توجیه‌گرانه است که نمونه‌های آن را می‌توان در گرانی 30 درصدی قیمت خودرو، قطع برق، گران کردن نان، افزایش نرخ عوارض آزادراه‌ها، گرانی تخم مرغ و.... دید.
2- یکی از سوالات مهم راجع به صنعت خودروسازی در ایران این است که اگر خودروسازها زیان‌ده هستند و دولت مجبور است با افزایش قیمت محصولات یا افزایش بودجه و... تداوم حیات آنها را از جیب مردم دنبال کند چرا بر خلاف نص قانون اقدام به واگذاری واقعی آنها به بخش خصوصی نمی‌کند؟ یکی از دلایل این موضوع را باید شرکت‌های تابع 2 خودروساز بزرگ دانست. به نحوی که این 2 شرکت در مجموع بیش از 100 شرکت زیرمجموعه دارند که در کمال تعجب فعالیت تعداد قابل توجهی از این شرکت‌ها هیچ ارتباطی به خودرو (تولید قطعه یا خودرو) نداشته و در حوزه‌هایی چون بیمه، بازرگانی خارجی، باشگاه‌داری ورزشی و ساخت و ساز(!) فعالیت می‌کنند، شرکت‌هایی که باز در کمال تعجب عموما زیان‌ده هستند! به نظر تنها دلیل تداوم این روند را می‌توان رانت انتصاب حدود 500 مدیر در این شرکت‌ها تحت عنوان اعضای هیات مدیره یا مدیرعامل دانست که دل دولت برای واگذاری چنین امتیازی رضا نیست! طبیعتا برای تداوم این امتیاز، دولت باید هزینه دهد؛ خواه این هزینه با افزایش دستوری قیمت محصولات این بنگاه‌ها و خواه با افزایش بودجه این شرکت‌ها باشد که در هر 2 صورت برداشت از جیب عموم مردم برای حفظ رضایت اقلیتی میزنشینان است.
3- سال 94 که مردم در اعتراض به کیفیت پایین و قیمت بالای خودروهای ایرانی، به نشانه اعتراض، تمایلی به خرید خودروی جدید نداشتند و معتقد بودند قیمت و کیفیت تولیدات خودروسازان داخلی باید اصلاح شود، دولت حسن روحانی از بسته‌ای تحت عنوان «بسته خروج از رکود» رونمایی کرد؛ بسته‌ای که یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن حمایت 2500 میلیارد تومانی برای خرید 110 هزار خودرو بود. بر این اساس از سقف 110 هزار فقره اعتبارات در نظر گرفته‌شده قرار شد بانک‌هایی چون ملی، سپه و صادرات هر کدام اعتبارات مورد نیاز برای خرید 25 هزار خودرو را تامین کنند در حالی که در همان مقطع تسهیلات تکلیفی مانند ازدواج یا تسهیلات حمایت از تولید در حوزه‌هایی مانند کشاورزی با چالش تامین منابع مواجه بود. 
دولت روحانی در ظاهر قصد داشت با این بسته، ده‌ها هزار خودروی جدید از سوی مردم خریداری شده، تولید خودرو افزایش ‌یافته و در نتیجه یک تحول بزرگ در صنعت خودروی کشور رخ ‌دهد! اما نتیجه اجرای این سیاست صرفا تنفس مصنوعی به خودروسازان بود و نه تنها کیفیت خودروها بعد از آن ماجرا بهبود نیافت بلکه ماشین زیاندهی خودروسازان شتاب بیشتری نیز گرفت. حالا مسعود پزشکیان در چهارمین ماه آغاز به کار دولت چهاردهم بر خلاف وعده‌های انتخاباتی خود، در قبال افزایش شبانه و 30 درصدی قیمت خودروها سکوت کرده است. افزایش قیمتی که قطعا هزینه‌های آن از جیب مردم پرداخت خواهد شد تا مدیران صنعت خودروسازی همچنان چند صباح دیگر را با خیال راحت پشت میزهای‌شان بنشینند!

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/992803/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادارات لرستان فردا پنجشنبه 11 بهمن ماه 1403 تعطیل است؟ | تعطیلی ادارات خرم آباد فردا 11 بهمن 1403

گروه‌ خونی انسان‌ اولیه کشف شد

واکنش احساسی به بزرگترین عملیات اخراج مهاجران از آمریکا؛ استوری سلنا گومز و پاسخ دولت ترامپ چه بود؟

پیش بینی قیمت دلار 10 بهمن 1403؛ دلار سرکش شد!

پیش بینی قیمت طلا و سکه 10 بهمن 1403

سه بازیکن جدید خیبر: فولاد، فولاد، نساجی!

تفاوت فیزیکی مردان و زنان طی یک قرن گذشته بیشتر شده است

نتیجه تحقیقات تازه: پدران ممکن است استرس دوران کودکی خود را از طریق اسپرم‌ به فرزندشان منتقل کنند

خروج سامانه بارشی از استان لرستان

عصر ایران: قالیباف؛ نگران سرنوشت دست‌پُختِ دوم و سوم برای دست‌پُخت اول؟

پیش بینی جدید آرتور هیز از سقوط قیمت بیت کوین

پیش بینی بورس چهارشنبه 10 بهمن 1403

رئیس نظام پزشکی شیراز: دستمزد پزشکان در ایران 500 درصد عقب‌تر از نرخ واقعی است

پانزده هزار میلیارد تومان، به طرح کالابرگ تزریق شد

پیش بینی هواشناسی خرم آباد طی 24 ساعت آینده | پیش بینی وضعیت آب و هوا لرستان فردا چهارشنبه 10 بهمن ماه 1403 | هواشناسی لرستان

واگذاری 2 هزار میلیارد تومان از املاک مازاد در لرستان

«پرچم هرگز بر زمین نخواهد افتاد»؛ ویدئوی تازه حزب الله لبنان (زیرنویس فارسی)

بازگشت بزرگ به شمال؛ پرچم فلسطین بر فراز «نتساریم» برافراشته شد

روایت سریع‌القلم از داووس 2025؛ مهم‌ترین چالش بین‌­المللی ترامپ چیست؟

بذرپاش: 400 هزار زمین در زمان شهید رئیسی به مردم داده شد

روایت اقتصاد ایران در 9 بهمن ماه

فرستاده ترامپ به اراضی اشغالی فلسطین سفر می‌کند

عملکرد طلای جهانی متفاوت شد

2 میلیون و 200 هزار قطعه ماهی زینتی در بروجرد پرورش داده می‌شود

محمد جواد محمدی راهی خیبر خرم آباد شد

تاکید بر اهمیت هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی و هنری برای بهتر برگزار شدن جشن‌های انقلاب

وقوع سانحه رانندگی در جاده ازنا به اراک چهار مصدوم بر جا گذاشت

شرکت مدیر کل بنیاد مازندران در مراسم تشییع پیکر دو ایثارگر در قائمشهر

هشدار منظور درباره معامله طلا در بورس با نرخ غیرواقعی دلار

سالانه یک میلیون شغل در برنامه هفتم محقق می شود؟

جزئیات مصوبه خودرویی مجمع تشخیص؛ درآمد دولت 28 همت زیاد شد

آغاز شناسایی املاک رها شده در خرم‌آباد؛ اخطار شهرداری به مالکان

احداث 22 پایگاه اورژانس 115 در لرستان

توپخانه‌ای علیه ظریف

وزیر اقتصاد خبر داد: ساخت 324 مدرسه با تخصیص منابع مالیاتی

انتقاد رییس انجمن پالایشگاه روغن‌سازی از عدم اصلاح نرخ خوراک

رئیس اتحادیه املاک: تقاضا برای آپارتمان های زیر قیمت افزایش یافت

انقلاب «مسکن» در لرستان/ نور امید به روستاها تابید

فارن پالیسی: دژ ایران همچنان مستحکم است

علت نوسانات قیمت سیب زمینی مشخص شد

جریمه تاخیر بیمه موتور و ماشین بخشوده شد

معامله 104 میلیون دلار در بازار ارز تجاری مرکز مبادله ایران

روز سیاه ثروتمندترین افراد جهان؛ 108 میلیارد دلار دود شد

تدوام روند افزایشی قیمت طلا تا پایان هفته

تدوین و اجرای 161 پروژه در سطح کشور برای رفع تنش آبی

پایان ماه‌عسل نظام جولانی

سهم 65 درصدی صادرات محصولات کشاورزی از مراودات ایران و روسیه

رئیس اتاق اصناف: بی‌ثباتی نرخ ارز باعث عرضه قطره‌چکانی کالا می‌شود

نفت به کف قیمت نزدیک شد

حداقل و حداکثر عیدی امسال جامعه کارگری چقدر است؟