ندای لرستان

آخرين مطالب

معاون اسبق سازمان هواپیمایی: در 35 سال گذشته واردات هواپیمای نو صفر بوده است اقتصادي

معاون اسبق سازمان هواپیمایی: در 35 سال گذشته واردات هواپیمای نو صفر بوده است
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - هم میهن / معاون اسبق سازمان هواپیمایی گفت: تحریم وضعیت نامطلوبی برای صنعت ایجاد کرده و موجب شده که هواپیمای نو وارد کشور نشود. در 35 سال گذشته واردات هواپیمای نو صفر بوده است. هرچند این تحریم‌ها منجر به تعطیل شدن صنعت هواپیمایی کشور نشده است.
علی‌رضا منظری، معاون اسبق سازمان هواپیمایی درباره این بحران می‌گوید: در حال حاضر در کشور 350 هواپیما وجود دارد که بیش از نیمی از آن‌ها پرواز می‌کنند اما فرآیند تعمیرات منجر به این می‌شود که این تعداد، کاهش یابد.

*در حال حاضر چه تعداد هواپیمای فعال در کشور وجود دارد؟
بیشتر از 150 هواپیمای فعال وجود دارد. به نظر می‌رسد این تعداد، هشداری برای ناوگان حمل‌ونقل هوایی باشد. به‌رغم اینکه 350 هواپیما در ایران وجود دارد، اما بخشی از آنها غیرفعال هستند و بخش فعال کمتر از نصف این تعداد است. البته گاهی اوقات این تعداد هواپیمای فعال امکان استفاده ندارند زیرا این هواپیماها در تعمیرگاه هستند و امکان استفاده ندارند.
به همین دلیل هم در برخی اوقات تعداد کمتری هواپیما فعال هستند اما بعد از اینکه فرآیند تعمیرات انجام شود، هواپیماها دوباره به آسمان بازمی‌گردند و پرواز می‌کنند. اگر وضع به همین شکل باقی بماند طبعاً وضعیت ناوگان هوایی، نامناسب خواهد شد. اگر امکان اینکه قطعات مورد نیاز به موقع وارد شود وجود نداشته باشد و تکلیف قیمت بلیت روشن نشود، سرمایه و پول به صنعت تزریق نمی‌شود و روزبه‌روز هواپیماها از دست خواهند رفت.
پس برای اینکه این صنعت مشکل پیدا نکند، ابتدا باید بستری برای ورود سرمایه جدید به آن فراهم شود و پس از آن، هواپیماهای جدید وارد کشور شود. چرخه اقتصادی هم باید به شکلی باشد که قطعات هواپیما به موقع تعمیر شود تا هواپیما از صنعت خارج نشود. بنابراین خیلی سریع باید تکلیف قیمت بلیت روشن شود.
*درست است که ایرلاین‌ها همواره مدعی‌اند به دلیل همین سیاست‌ها زیان‌ده شده‌اند اما هر چند ماه یک بار، تعدادی ایرلاین جدید دوباره وارد شبکه پرواز می‌شوند و اخیراً سه ایرلاین جدید به صنعت هوایی کشور اضافه شده است. به نظر شما دلیل این تضاد چیست؟
شرکت‌های هواپیمایی که به شبکه اضافه می‌شوند، معمولاً با یک یا دو هواپیما وارد صنعت می‌شوند. سرمایه‌گذاران این ایرلاین‌ها هم عمدتاً شرکت‌های تولیدی بزرگ هستند. مثلاً یک شرکت فولادی بخشی از سرمایه خود را وارد صنعت هوایی کرده و هواپیما خریده است. اضافه شدن این ایرلاین‌ها برنامه گسترش و توسعه صنعت هوایی کشور به حساب نمی‌آید زیرا همین شرکت‌های جدید هم که وارد می‌شوند نمی‌توانند کار را توسعه دهند بلکه عقب‌گرد دارند.
مثلاً یکی از همین ایرلاین‌ها با سه هواپیما شروع به کار کرد اما اکثر مواقع از این سه فروند هواپیما، دو فروند آن پرواز نمی‌کند و خوابیده است. به همین دلیل نمی‌توان حضور این نوع مؤسسه‌ها که با تعداد انگشت‌شمار هواپیما یک ایرلاین جدید افتتاح می‌کنند، توسعه حمل‌ونقل هوایی نامید.
شرکت‌های جدید هم هیچ کدام سرمایه‌گذاری عمده انجام نداده‌اند و این مشکلی است که اکنون وجود دارد. در نهایت به نظرم باید چهار یا پنج شرکت هوایی توسعه‌یافته با تعداد هواپیماهای بالا -مثلاً هر کدام 40 فروند هواپیما- فعالیت داشته باشند. وگرنه، این ایرلاین‌هایی که تازه تاسیس شده‌اند، مشکلی از مشکلات صنعت هوایی کشور را حل نخواهند کرد.
*در سال‌های گذشته چقدر توانستیم هواپیمای جدید وارد کنیم؟
تحریم وضعیت نامطلوبی برای صنعت ایجاد کرده و موجب شده که هواپیمای نو وارد کشور نشود. در 35 سال گذشته واردات هواپیمای نو صفر بوده است. هرچند این تحریم‌ها منجر به تعطیل شدن صنعت هواپیمایی کشور نشده است.
به هرحال راهکارهایی ارائه شده و کشور از هواپیماهای دست دوم استفاده می‌کند. البته تحریم بی‌اثر نیست و هزینه را برای خرید هواپیما بالاتر برده است. هواپیما مستقیم خرید نمی‌شود و ارتباط مالی بین خریدار و فروشنده هم به شکل مستقیم نیست. همین مسئله هزینه‌ها را بسیار افزایش می‌دهد.
*نقدی که به صنعت هوایی کشور وجود دارد این است که ایرلاین‌ها، سوخت یارانه‌ای دریافت می‌کنند اما از سوی دیگر تقاضای آزادسازی قیمت بلیت را دارند. این خواسته تا چه اندازه منطقی است؟
زمانی که قیمت بلیت تکلیفی است، سوخت هم باید با همین قیمت ارزان به دست ایرلاین‌ها برسد. چون قیمت‌گذاری تکلیفی به دلیل ارائه سوخت اعمال شده است. اگر قرار باشد قیمت سوخت از حالت یارانه‌ای تبدیل به قیمت بازار آزاد شود، طبیعتاً آثار این افزایش قیمت باید در قیمت هواپیما هم مشخص شود‌.
یعنی نمی‌توان قیمت سوخت را افزایش داد و قیمت بلیت را ثابت نگه داشت. این اقدام برای صنعت بسیار آسیب‌زاست و باید متناسب با قیمت سوخت، قیمت بلیت هم افزایش یابد.
اکنون دولت اجازه نمی‌دهد قیمت هواپیما به صورت آزاد به فروش برسد پس لازم است که قیمت سوخت هم به شکل سوبسیددار، حساب شود.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/952566/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

در انتظار روشن‌شدن موتور تورم

سرمقاله وطن امروز/ ابعاد عملیات روانی رزمایش دریایی آیونز

پیامدهای انتخاب نخستین استاندار اهل سنت در سیستان و بلوچستان

سرمقاله همشهری/ باور 373، ‌ پدافند شگفتی‌ساز ایران

سنت جدید دولت پزشکیان

آغاز به کار سامانه بازار ارز توافقی در آینده نزدیک

تاثیر رشد قیمت دلار نیمایی بر عملکرد شرکت‌های بورسی

هشدار جدی نماینده مجلس برای افزایش نرخ ارز و اثرات تورمی در سال آینده

خرم آباد شهر نفرین شده برای پایتخت نشین ها

دستگیری عامل ایجاد قدرت نمایی در فضای مجازی در خرم آباد

واگذاری طرح احداث راه آهن بروجرد به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا

6 هزار دانشجو در دانشگاه آیت الله بروجردی مشغول به تحصیل هستند

روند تکمیل ورزشگاه «لر آرنا» محور دیدار مسئولان خیبر و استاندار

سهم 70 درصدی گاز طبیعی در سبد انرژی لرستان/اجرای2خط تقویتی انتقال

راه اندازی سیستم صوتی و پیجینگ مجموعه فلک الافلاک خرم آباد

برگزاری 36 جشنواره تئاتر در استان لرستان

فیلم/ آیین اهدای طلای بانوان لرستانی به جبهه مقاومت

قرارداد تونی باتیستا با خیبر خرم‌آباد تمدید شد

جمع‌آوری 786 قلاده سگ بلاصاحب در خرم‌آباد

ساماندهی جاذبه‌های گردشگری لرستان

سرمقاله روزنامه جوان/ فهم متعارف ایرانیان از حمله آمریکا و اسرائیل چیست؟

آش شور انتصابات غلط در شورای اطلاع‌رسانی دولت

آمریکا نگران ناتوانی در تأمین موشک‌های پدافندی

سرمقاله هم میهن/ انتصابات وفاقی

جزییات جدید سقف اعتباری صدور چک از دو هفته آینده

خط و خش ماشینو خودت بگیر ...

قیمت هر کیلو زعفران در بورس اعلام شد

بزرگ‌ترین رویداد نمایشی در لرستان/ تلاقی هنر و فرهنگ

مصدومیت سه نفر در برخورد کامیون با پژو 207

کتاب «خون‌بهای امنیت» منتشر شد

نصب 40 دوربین مراقبتی در محوطه آثار تاریخی لرستان

رسالت حوزه‌های علمیه در حمایت از جبهه مقاومت تشریح اهداف جبهه است

بروز رسانی سیستم امنیتی موزه جدید باستان‌شناسی و مجموعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد

اینفوگرفی/ ترفندهای موفقیت در پس‌انداز کردن به‌ بهانه روز جهانی پس‌انداز

مناسبت روز، پنج شنبه 10 آبان

سرمقاله خراسان/ چرا جنگ، جنگ وجودی است؟

سرمقاله دنیای اقتصاد/ قواعد وفاق ملی

سرمقاله کیهان/ کدام اشتباه، دشمن را دچار خطای محاسباتی کرد؟

سرمقاله شرق/ باور به دیالکتیک

رجیستر آیفون یا مشکلات معیشتی؛ کدام‌یک اولویت دارد؟

ناترازی دخل وخرج در دهک‌های پایین‌ روز به روز بیشتر می‌شود

بانک مرکزی اراده‌ای برای کاهش قیمت سکه و طلا دارد؟

پیش‌بینی مسیر بورس در هفته منتهی به انتخابات آمریکا

رونمایی از حلقه مفقوده زنجیره دفاع استقلال

پذیرایی شمس آذر قزوین از خیبر خرم آباد

طرح انتقال پساب شهری در بروجرد آغاز شد

صحنه‌ای شگفت‌انگیز از محل سکونت بز کوهی در ارتفاعات استان لرستان (فیلم)

تشکیل 151 پرونده تخلف برای دفاتر مشاور املاک لرستان

رقابت 17 تیم شنا در مسابقات لیگ شنای آب های آزاد کشور در کیش

زمان واریز مرحله سوم سود سهام‌عدالت مشخص شد