ندای لرستان

آخرين مطالب

سرمقاله فرهیختگان/ وفاق؛ قصه ظهر جمعه مقالات

سرمقاله فرهیختگان/ وفاق؛ قصه ظهر جمعه
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - فرهیختگان / « وفاق؛ قصه ظهر جمعه » عنوان یادداشت روزنامه فرهیختگان به قلم علی ملکی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید: 
در روز تاریخی تهران طیف‌های مختلفی خود را به مصلی رساندند
روز سه‌شنبه (10مهر) خبر اقامه نمازجمعه به امامت رهبر انقلاب به صورت غیر‌رسمی در رسانه‌ها منتشر شد و با استقبال گسترده مردم، موج خبری بزرگی را ایجاد کرد. اهمیت برگزاری اقامه نمازجمعه به امامت رهبر انقلاب و همزمانی آن با مراسم بزرگداشت شهید سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه به تشکیل کمپین‌هایی در پلتفرم‌های مختلف مجازی منجر شد و کاربران به این وسیله از یکدیگر دعوت کردند که روز جمعه، 13 مهر در مصلای تهران حضور پیدا کنند. 
پاسخ نظامی اخیر ایران به جنایات اسرائیل در قالب عملیات وعده صادق 2 باعث شده بود که مقامات رژیم اظهارات تهدید‌آمیزی علیه ایران داشته باشند و همین موضوع اهمیت برگزاری این مراسم را تشدید می‌کرد. با این حال مراسم بزرگداشت شهید سیدحسن نصرالله و نمازجمعه روز گذشته با حضور انبوهی از مردم برگزار و اقامه شد و اقشار و طیف‌های مختلف و حتی افرادی که شاید به ظاهرشان نمی‌آمد، با ملی‌ انگاشتن این امر در محل اقامه نماز حضور پیدا کردند.
 اهمیت این رویداد در تهران به امامت رهبر انقلاب و حضور گسترده مردم در مصلای امام خمینی(ره) به میزانی بود که صدها خبرنگار و رسانه بین‌المللی آن را پوشش داده و نیز کاربران در فضای مجازی واکنش‌های مختلفی به آن نشان دادند. 
اگر در ایران بودم در این نمازجمعه شرکت می‌کردم
معمولا رویدادهای سیاسی، دینی و اجتماعی که لایه‌های ملی و اجتماعی ایران را تقویت می‌کنند، در تیررس مخالفان نظام و ویرانی‌طلبان است. آنها سعی می‌کنند با اجرای پروژه تحریم و ایجاد ترس در دل مردم از برگزاری هرچه باشکوه‌تر این تجمعات جلوگیری کنند؛ به همین منظور به محض اعلام خبر برگزاری مراسم بزرگداشت شهید سیدحسن نصرالله همزمان با اقامه نمازجمعه به امامت رهبر انقلاب، این پروژه قبل از اجرا شکست خورد. برخی از همراهان این پروژه‌ها این بار با توجه به تحولات منطقه، مواضع متقابل ایران و رژیم‌صهیونیستی و عملیات وعده صادق 2 نظرات متفاوتی داشتند. مثلا یکی از کاربران در شبکه اجتماعی ایکس در این باره با اشاره به اینکه «مساله ما ایران است» نوشت علی‌رغم اینکه مخالف جمهوری اسلامی است، اگر در ایران بود، «قطعا» در این نمازجمعه شرکت می‌کرد. برخی دیگر از کاربران که در خارج از ایران زندگی می‌کنند در قالب‌ پست‌هایی در ایکس نوشتند که به صورت آنلاین این مراسم را دنبال کرده و نمازجمعه را هم اقامه خواهند کرد. 
کاربر دیگری پنچ سال پیش و آخرین باری که نمازجمعه رفته را یادآور شد و نوشت که ان‌شاءالله با افتخار در نمازجمعه این هفته برای تودهنی زدن به اسرائیل و نتانیاهو شرکت خواهد کرد تا بفهمند ما هیچ‌وقت پشت کشور و رهبرمان را خالی نخواهیم کرد و ترسی هم از آنها نداریم. 
علی علیزاده، تحلیلگر سیاسی اما روز پنجشنبه در پیامی نوشت که نمازجمعه امروز رفراندومی بر سر آینده ایران و امنیت و تمامیتش است و آیت‌الله خامنه‌ای در این نمازجمعه نه رهبر جمهوری اسلامی بلکه رهبر ایران است. علیزاده در ادامه تاکید کرد که هرکس دل‌بسته ایران است، با هر تفکر و عقیده سیاسی، حتی اگر منتقد و مخالف جدی جمهوری اسلامی است باید در این نمازجمعه شرکت کند. 
صهیونیست‌ها: آیت‌الله خامنه‌ای پنهان نمی‌شود
موج واکنش‌ها به مراسم نمازجمعه روز گذشته به رسانه‌های معتبر و رسمی بین‌المللی هم رسید. رسانه‌هایی مثل رویترز، بی‌بی‌سی عربی، نیوزویک، العربیه، الاخبار لبنان، فرانس24، شبکه NTV ترکیه، هاآرتص، شبکه راشاتودی، روزنامه گاردین، روزنامه یدیعوت آحارونوت، نشریه اکونومیست، خبرگزاری ای‌ان‌آی هند و بسیاری از رسانه‌های خارجی دیگر این مراسم را تحت پوشش کامل خبری قرار دادند. تقریبا همه شبکه‌های تلویزیونی پاکستان نیز که پنجمین کشور پرجمعیت دنیاست، خطبه‌های نمازجمعه رهبر انقلاب را به صورت زنده پخش کردند. 
خبرنگار شبکه NTV ترکیه سخنرانی امروز رهبر انقلاب با حضور گسترده مردمی و سفر وزیرخارجه ایران به بیروت را نمایش اقتدار جمهوری اسلامی ایران توصیف کرد و با اشاره به حضور بی‌نظیر مردم در‌ نمازجمعه تهران گفت: «آیت‌الله خامنه‌ای خطبه‌های ظفر و پیروزی ایراد کرد.»
بخشی از خطبه‌های رهبر انقلاب در نمازجمعه روز گذشته به زبان عربی و خطاب به امت اسلامی بیان شد و همین موضوع با واکنش‌هایی روبه‌رو شد. کاربران مختلف عرب‌زبان به‌خصوص از کشور عراق، تسلط و فصاحت کلام آیت‌الله خامنه‌ای در بخش عربی خطبه‌های نمازجمعه را تحسین کردند و آن را برتر از بسیاری از حکام عرب دانستند. 
همچنین سخنان رهبر انقلاب در رسانه‌های کشور هند نیز بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد. شبکه هندوستان تایمز جمله «حمله ایران به اسرائیل قانونی و مشروع بود» از سوی رهبر انقلاب را بررسی کرد و رسانه ایندیا تودی درباره بیانات رهبر انقلاب در روز جمعه نوشت که رهبر ایران تاکید کرد ‌‌حملات موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل قانونی بود و حمله 7 اکتبر سال گذشته حماس به اسرائیل (عملیات غرورآفرین طوفان الاقصی) نیز مشروع بوده است. 
علاوه‌بر این رسانه‌های عبری نیز تمرکز ویژه‌ای بر مراسم روز گذشته در مصلی تهران داشتند. این رسانه‌ها نیز گزاره «قانونی و مشروع‌بودن» پاسخ ایران به اسرائیل را مورد توجه قرار داده و یکی از آنها با اشاره به تهدیدات رژیم‌صهیونیستی علیه مقامات ایران نوشت: «[آیت‌الله‌] خامنه‌ای پنهان نمی‌شود و در مقابل جمعیت آشکارا صحبت می‌کند.»
سخنان رهبری آرامش‌بخش بود
مراسم دیروز فقط مورد بازتاب مردم و رسانه‌ها قرار نگرفت و چهره‌های سیاسی نیز از زاویه نگاه خود به آن پرداختند. 
محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور از زنده‌شدن خاطرات حضورش در نمازهای جمعه اول انقلاب نوشت: «یک‌بار دیگر ارزش ویژه سنت بزرگ و بی‌بدیل نمازجمعه هویدا شد. بار دیگر، ایران و ایرانیان در جامعه جهانی نقش‌آفرین و تاریخ‌ساز خواهند بود.» او همچنین به «وفاق ملی»، شعار دولت چهاردهم و نقش آن در مراسم روز گذشته نیز اشاره‌ای کرد: «نمازجمعه امروز تهران نماد بارز وحدت و وفاق ملی، ایمان اسلامی و اقتدار ایران و تجلی‌بخش پیوند عمیق رهبر فرزانه و مردم فهیم ایران عزیز بود.»
سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با تمجید از ابتکار رهبر انقلاب در حضور در نمازجمعه، گفت: «ایشان فرمانده مقابله با جنگ روانی دشمن نیز هستند. حضور ایشان و اجتماع میلیونی مردم در مصلای تهران چونان موشک‌های وعده صادق بود؛ نمایه‌ای از عزت، شکوه و اقتدار.»
محمدجود آذری‌جهرمی، وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با انتشار تصویر خود در کنار همسرش از حضور در نمازجمعه روز گذشته خبر داد. 
محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر دولت سیدمحمد خاتمی با اشاره به سخنان رهبری در نمازجمعه روز گذشته سخنان ایشان را در شرایط پر التهاب منطقه و حالت روحی و روانی داخلی که مردم نگران جنگند، آرامبخش دانست. ابطحی به اقامه نماز در این شرایط و دیدارهای عادی ایشان اشاره کرد و آن را شجاعانه و تسکین‌دهنده خواند و اما درباره یکی از جملات کلیدی رهبر انقلاب نوشت: «در انجام وظیفه نه تعلل می‌کنیم و نه شتاب‌زده می‌شویم. اسرائیل از این مواضع آشفته می‌شود نه از مواضع تند و افراطی.»
«نمازجمعه امروز تهران نمازى دیگر است!» این واکنش سید‌عطاالله مهاجرانی، وزیر فرهنگ و ارشاد دولت خاتمی در شبکه اجتماعی ایکس بود. او در ادامه با اشاره به اینکه‌ «دو سال پیش در چنین روزهایى کانون حمله رهبرى بود» نوشت: «بسیار خوب امروز در تهران در نمازجمعه نشانه‌اى از عزت الهى را ببینید. وعده صادق ٢ نشانه بود و نماز!»
تقابل هنرمندان و ورزشکاران با پروژه فشار
یکی از پروژه‌های ضدایرانی که در سال‌های اخیر در دستور کار دشمنان ایران قرار داشت، فشار بر هنرمندان و ورزشکاران بود. معماران این پروژه‌ها قصد داشتند با فشار بر این طیف از جامعه، مانع همراهی آنها با نمادهای ملی کشور شوند. با این وجود حضور برخی از هنرمندان و ورزشکاران مثل محمد بنا‌ سرمربی سابق تیم ملی کشتی، محمد انصاری‌ بازیکن فوتبال، مجید مجیدی‌ کارگردان سینما و رضا امیرخانی، نویسنده در مراسم روز گذشته در نقطه مقابل این پروژه‌ها قرار گرفت. 

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/982536/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقدیر از تلاش های فراجا با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش

مردم این 16 استان منتظر باران شدید پاییزی باشند

دستگیری 13 نفر در یک پرونده اخلال نظام بانکی

جزئیات طرح جدید ترخیص خودروهای توقیفی

پیشنهاد عجیب به دولت برای گران کردن بنزین

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 14 مهر 1403

لاریجانی درباره وضعیت پیچیده منطقه هشدار داد

کشف 3600 دستگاه ماینر در لرستان

آغاز کوچ پاییزه 11 هزار خانوار عشایری لرستان

شکایت از جابه‌جایی بار و مسافر در صدر تماس های سامانه 141 لرستان

خرید بیش از 500 هزار تن گندم در لرستان

2 ضربت راهبردی که در 3 روز به عمق اتاق عملیات دشمن نواخته شد

تحقیر اسرائیل با 32 موشک در محافظت‌شده‌ترین پایگاه نظامی جهان

امروز آخرین فرصت ثبت درخواست خرید شمش طلا

دستور رئیس‌جمهور به وزیر ارتباطات برای بررسی وضعیت اینترنت

ریزش قیمت‌ها در بازار طلا، سکه و ارز

پیش‌بینی ناترازی 25هزار مگاواتی برق در سال آینده

وکیل ملکی تهران

کاهش بیش از 8 هزار واحدی شاخص کل بورس

برداشت 23 هزار تن گردو از باغات لرستان

آغاز کوچ 450 خانوار عشایر بروجرد به مناطق عشایری

800 میلیارد ریال در حوزه راه عشایری لرستان هزینه شد

نظم و امنیت نیاز مهم ثبات در جامعه است

جمعه نصر، همراهی مردم با نظام را به جهان کشید

درمان زخم با پروتئین کرم

نخستین تصویر از دانش‌ آموز فوت شده در مینودشت

ماجرای یک قتل هولناک خانوادگی در پردیس!

جلسه مهم داماد ترامپ با بن‌ سلمان درباره تل‌ آویو

نگرانی اتحادیه اروپا از پاسخ اسرائیل به ایران

پیشنهاد خبرساز پناهیان برای مقابله با بدحجابی

جزئیاتی تازه از طرح ساماندهی اتباع خارجی

سرمقاله وطن امروز/ عزم ما جدی است

سرمقاله فرهیختگان/ وفاق؛ قصه ظهر جمعه

سرمقاله شرق/ جامعه جدید

سرمقاله اعتماد/ راهبرد نه تعلل و نه شتاب‌زدگی

سرمقاله ایران/ امر جامع، امام ناصر و امت متحد

سرمقاله دنیای اقتصاد/ رئیس‌جمهور و وعده‌های صادق اقتصادی

سرمقاله جام جم/ نه تعلل، نه شتاب‌زدگی

سرمقاله ابتکار/ تاریخ‌سازی شجاعت میدان داران

سرمقاله اطلاعات/ بازدارندگی؛ از حمله موشکی تا حضور مردمی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ بازگشت به آرمان امام خمینی برای آزاد سازی فلسطین

آغاز مرحله جدید ثبت‌نام وام بازنشستگان تأمین اجتماعی

رشد 4.5 درصدی مصرف بنزین در تهران

گزارش عملکرد هدفمندی یارانه‌ها در ‌6 ماهه اول سال 1403 توسط دیوان محاسبات

نرخ خرید تضمینی گندم و جو اعلام شد

زمان برگزاری حراج جدید سکه طلا اعلام شد

پرستار من؛ پشتیبانی جدید و رایگان پزشک 24 در مسیر زیبایی

نرخ بهره بین بانکی کاهش یافت

نرخ خرید تضمینی 20 قلم کالای اساسی ابلاغ شد

طلای سبز لرستان؛ به نام باغدار به کام دلال