ندای لرستان

آخرين مطالب

سرمقاله وطن امروز/ تداوم حیات خودروسازان با پول مردم سیاسی

سرمقاله وطن امروز/ تداوم حیات خودروسازان با پول مردم
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - وطن امروز / یادداشت روز روزنامه وطن امروز با عنوان «تداوم حیات خودروسازان با پول مردم» به قلم میثم مهرپور در ادامه آمده است:
در روزهای گذشته خبری روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت که بر اساس آن قیمت خودروهای داخلی 30 درصد افزایش می‌یابد. این اتفاق در حالی رخ داد که تنها 3 ماه از روی کار آمدن دولت چهاردهم می‌گذرد و مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور در رقابت‌های انتخاباتی چند ماه پیش از گرانی قیمت خودرو به عنوان یکی از چالش‌های مردم یاد کرد! سوال این است: چرا «پزشکیان»ی که تا قبل از ریاست جمهوری معتقد بود مردم توان خرید خودرو ندارند و صراحتا به گرانی قیمت خودرو معترض بود، این قدر زود صحبت‌های خود را فراموش کرده است؟! در این نوشته قصد دارم به دلایل این تصمیم و سکوت رئیس‌جمهور در قبال این تصمیم بپردازم.
1- بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده 6 ماه نخست سال جاری، خودروسازان در این مدت 19 هزار و 126 میلیارد تومان زیان خالص داشته‌اند. یعنی 2 خودروساز بزرگ ایرانی صرفا طی 6 ماه اخیر نه تنها هیچ سودی نداشته‌اند بلکه تداوم حیات و فعالیت آنها بیش از 19 همت زیان ساخته است. اگر این آمار را در کنار صحبت‌های چند روز پیش رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت که صراحتا اعلام کرده بود ایران خودرو و سایپا ورشکسته‌اند قرار دهیم، می‌توان نتیجه گرفت تداوم حیات خودروسازان ایرانی بدون حمایت دولت مقدور نبوده و دولت تصمیم گرفته این حمایت را از جیب مردم انجام دهد. در استدلال برخی دولتی‌ها از جمله رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت راجع به افزایش 30 درصدی قیمت خودرو آمده است: «این کار برای جلوگیری از سودجویی دلالان انجام شده است». سوال این است: آیا با افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها قرار است قیمت خودرو در بازار آزاد کاهش یابد تا منافع دلالان قطع شود یا این استدلال هم از جنس همان حرف‌های وزیر اقتصاد برای توجیه افزایش دستوری نرخ نیما به بهانه کاهش نرخ ارز در بازار آزاد است؟ به نظر می‌رسد سیاست دولت چهاردهم در 3 ماه گذشته گران کردن و کوچک کردن سفره مردم برای تداوم حیات بنگاه‌های دولتی البته با مفاهیمی توجیه‌گرانه است که نمونه‌های آن را می‌توان در گرانی 30 درصدی قیمت خودرو، قطع برق، گران کردن نان، افزایش نرخ عوارض آزادراه‌ها، گرانی تخم مرغ و.... دید.
2- یکی از سوالات مهم راجع به صنعت خودروسازی در ایران این است که اگر خودروسازها زیان‌ده هستند و دولت مجبور است با افزایش قیمت محصولات یا افزایش بودجه و... تداوم حیات آنها را از جیب مردم دنبال کند چرا بر خلاف نص قانون اقدام به واگذاری واقعی آنها به بخش خصوصی نمی‌کند؟ یکی از دلایل این موضوع را باید شرکت‌های تابع 2 خودروساز بزرگ دانست. به نحوی که این 2 شرکت در مجموع بیش از 100 شرکت زیرمجموعه دارند که در کمال تعجب فعالیت تعداد قابل توجهی از این شرکت‌ها هیچ ارتباطی به خودرو (تولید قطعه یا خودرو) نداشته و در حوزه‌هایی چون بیمه، بازرگانی خارجی، باشگاه‌داری ورزشی و ساخت و ساز(!) فعالیت می‌کنند، شرکت‌هایی که باز در کمال تعجب عموما زیان‌ده هستند! به نظر تنها دلیل تداوم این روند را می‌توان رانت انتصاب حدود 500 مدیر در این شرکت‌ها تحت عنوان اعضای هیات مدیره یا مدیرعامل دانست که دل دولت برای واگذاری چنین امتیازی رضا نیست! طبیعتا برای تداوم این امتیاز، دولت باید هزینه دهد؛ خواه این هزینه با افزایش دستوری قیمت محصولات این بنگاه‌ها و خواه با افزایش بودجه این شرکت‌ها باشد که در هر 2 صورت برداشت از جیب عموم مردم برای حفظ رضایت اقلیتی میزنشینان است.
3- سال 94 که مردم در اعتراض به کیفیت پایین و قیمت بالای خودروهای ایرانی، به نشانه اعتراض، تمایلی به خرید خودروی جدید نداشتند و معتقد بودند قیمت و کیفیت تولیدات خودروسازان داخلی باید اصلاح شود، دولت حسن روحانی از بسته‌ای تحت عنوان «بسته خروج از رکود» رونمایی کرد؛ بسته‌ای که یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن حمایت 2500 میلیارد تومانی برای خرید 110 هزار خودرو بود. بر این اساس از سقف 110 هزار فقره اعتبارات در نظر گرفته‌شده قرار شد بانک‌هایی چون ملی، سپه و صادرات هر کدام اعتبارات مورد نیاز برای خرید 25 هزار خودرو را تامین کنند در حالی که در همان مقطع تسهیلات تکلیفی مانند ازدواج یا تسهیلات حمایت از تولید در حوزه‌هایی مانند کشاورزی با چالش تامین منابع مواجه بود. 
دولت روحانی در ظاهر قصد داشت با این بسته، ده‌ها هزار خودروی جدید از سوی مردم خریداری شده، تولید خودرو افزایش ‌یافته و در نتیجه یک تحول بزرگ در صنعت خودروی کشور رخ ‌دهد! اما نتیجه اجرای این سیاست صرفا تنفس مصنوعی به خودروسازان بود و نه تنها کیفیت خودروها بعد از آن ماجرا بهبود نیافت بلکه ماشین زیاندهی خودروسازان شتاب بیشتری نیز گرفت. حالا مسعود پزشکیان در چهارمین ماه آغاز به کار دولت چهاردهم بر خلاف وعده‌های انتخاباتی خود، در قبال افزایش شبانه و 30 درصدی قیمت خودروها سکوت کرده است. افزایش قیمتی که قطعا هزینه‌های آن از جیب مردم پرداخت خواهد شد تا مدیران صنعت خودروسازی همچنان چند صباح دیگر را با خیال راحت پشت میزهای‌شان بنشینند!

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/992803/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله دنیای اقتصاد/ زمان واقع‌گرایی در سیاستگذاری رفاه اجتماعی

قیمت سیب زمینی وارداتی اعلام شد

کنسرو ماهی هم گران شد

پویش اهدای خون بانوان لرستان در روز ایثار و مقاومت

هوش مصنوعی می‌تواند زنان در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان را سال‌ها پیش از تشخیص آن شناسایی کند

سرمقاله خراسان/ زبان فارسی در وزارت ارشاد غریبه است!

پتروشیمی، قربانی تعلل 9 ساله گازی

پیوند زمین و آسمان در لرستان/سفر اسرارآمیز پرندگان مهاجر

تعطیلی ادارات لرستان شنبه 13 بهمن ماه 1403 | اخبار تعطیلی ادارات خرم آباد فردا شنبه 13 بهمن 1403

چهره لرستان با تکمیل پروژه‌های پیشران متحول می‌شود

اکونومیست: بالاخره چه می شود؟

ادعای سخنگوی کاخ سفید درباره اقدام عجیب دولت بایدن در مورد غزه

تغییر لحن ترامپ بوی توافق می‌دهد؟

برنامه راهبردی و عملیاتی لرستان نهایی و تصویب شد

107 پروژه پیشران در سند توسعه لرستان/ 50 هزار میلیارد ریال اعتبار برای رشد اقتصادی استان

رویای رو به احتضار

جعبه سیاه حملات به قاضی‌القضات

متهم دبش در صدا و سیما

ترامپ از تندروهای امریکایی در موضوع ایران فاصله می‌گیرد

آیا ترامپ می‌تواند بر وعده اجتناب از درگیری‌های نظامی جدید پابرجا بماند؟

حمله هوایی اسرائیل به جنوب لبنان

انتقاد از «سرعت کُند کابینه»

عملیات نظامی گسترده ارتش اسرائیل در کرانه باختری

سفرنامه مهاجرانی؛ لبنان در مشت عبدالحلیم خدّام

اطرافیان غیرهم‌سوی ترامپ

پیش بینی قیمت دلار 11 بهمن 1403

سود اقتصادی کشورها از پذیرش مهاجر از زبان عضوهیئت علمی اقتصاد دانشگاه شریف

روایت عضو اتاق بازرگانی از ضربه ماندگار مجلس هفتم به بازار انرژی

پیش بینی قیمت طلا و سکه 11 بهمن 1403

10 واحد سهام هدیه با 31٪ سود به شما اختصاص یافت

تکلیف وام 800 میلیونی مسکن چه شد ؟

واکنش سخنگوی شرکت ملی نفت ایران به شایعات درباره پرونده کرسنت

مهاجرانی: قیمت بنزین بدون آماده سازی اذهان افزایش نمی یابد

خط‌‌ونشان استاندار لرستان به مدیران: شغل واقعی ایجاد کنید!

کشتی آزاد جوانان کشور| نفرات راه‌یافته به دیدار‌های رده‌بندی و فینال مشخص شدند

حریق منزل مسکونی در خرم‌آباد مهار شد

چندین پروژه بهداشتی در لرستان به بهره‌برداری می‌رسد

پشت پرده «دبش» تخریب هدفمند

جوان: «زیباکلام» شایسته دعوت به مرکز ایران‌شناسی نبود

متهم در سیما

احتمال شکل‌گیری ائتلاف ایران‌ستیزان علیه ترامپ

پایداری پاستور در برابر تخریب ظریف

پرده‌برداری «فوتبال» از بحران مدیریتِ بزرگترین هلدینگ پتروشیمی کشور

مردن به جرم دوست داشتن؛ جزئیات قتل دختر 17ساله کُرد توسط پدرش

فوتبال ایران چطور به این روز افتاد؟ به مرور!

بازار چای به دلیل کاهش واردات دچار خلا در عرضه است

آقامحمدی: باید علت تصمیم مجمع تشخیص در مورد واردات خودرو برای مردم شفاف باشد

قیمت سیب زمینی‌های واردتی چند؟

رنگ سرخ بازار طلا و ارز؛ کاهش قیمت انواع سکه طلا

برندگان قرعه‌کشی ایران خودرو مشخص شدند