ندای لرستان

آخرين مطالب

وحشت نتانیاهو از وحدت لبنان مقالات

وحشت نتانیاهو از وحدت لبنان
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - همشهری /متن پیش رو در همشهری منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
رضا عمویی|بسیاری از کارشناسان و جامعه‌شناسان، لبنان را یک جامعه موزائیکی قومی می‌دانند. این ویژگی موزائیکی لبنان به دلیل وجود رنگین‌کمان بزرگی از اقوام و عقاید مختلف مذهبی در این کشور است. هرچند که لبنان به‌عنوان یک ملت واحد طی بیش از 8دهه گذشته از زمان تاسیس توانسته خود را به‌عنوان یک ملت یکپارچه و واحد نگه دارد اما با این حال همزمان با بمباران جنوب لبنان توسط رژیم صهیونیستی، این‌بار بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم تصمیم گرفته تا یکپارچگی ملت واحد لبنان را هدف قرار دهد و از طریق ایجاد گسل‌ها و شکاف‌های اجتماعی در جامعه چندقومی لبنان، اهدافی که در جنگ نتوانسته به آنها دست یابد، در معرکه جنگ روانی به آنها دست یازد. تازه‌ترین شاهد برای این مدعا اظهارات اخیر نتانیاهو برای ایجاد تقابل میان مقاومت و مردم لبنان است.
وی روز سه‌شنبه طی یک سخنرانی تلویزیونی گفت: نگذارید تروریست‌ها، کشور شما را ویران کنند. حزب‌الله، لبنان را به انبار سلاح و قلعه‌ای برای عملیات نظامی تبدیل کرده است.
نتانیاهو؛ نقش اول جنگ رسانه‌ای
البته این نخستین پیام نتانیاهو به مردم در منطقه نیست. کمتر از 2هفته پیش هم او در یک ویدئوی ضبط‌شده مردم ایران را خطاب قرار داد. در واقع این روزها نتانیاهو به بازیگر نقش اول جنگ روانی اسرائیل تبدیل شده است چراکه تجاوزات نظامی نتوانسته اهداف موردنظر صهیونیست‌ها را در غزه و لبنان فراهم کند. با این حال همانگونه که جنگ روانی نتانیاهو علیه مردم ایران بی‌نتیجه بود، جنگ روانی و ادعاهای نتانیاهو علیه مردم لبنان نیز برای رو در رو قرار دادن مردم لبنان با مقاومت و شیعیان لبنان به نتیجه لازم نخواهد رسید و روشن است که پیام‌های نتانیاهو، نعل وارونه زدن و هزیمت راهبرد تضعیف همبستگی داخلی لبنان خواهد بود.

لبنان دچار شکاف می‌شود؟
هرچند نتانیاهو در پیام خود به دنبال ایجاد شکاف در جامعه لبنان است، اما نوع واکنش سایر اقوام و شهروندان لبنانی به جنگ و وضعیت آوارگان جنوب لبنان حاکی از آن است که این کشور بر اثر جنگ و تجاوزات رژیم صهیونیستی به سمت همبستگی بیشتر حرکت کرده است.
 خانه مخالف حزب‌الله در اختیار حامیان حزب‌الله: میشل شمعون از منطقه کسروان در استان جبل لبنان با وجود موضع سیاسی خود در مخالفت با حزب‌الله، به العربی‌الجدید گفته است که من 6خانه‌ای را که در منطقه دارم، در اختیار آوارگان جنوب قرار خواهم داد؛ چون موقعیت امروز کشور ما یک موقعیت ملی و بشردوستانه است و ما باید فراتر از اختلافات سیاسی با هم باشیم و تنش‌های فرقه‌ای را کاهش دهیم.
 اعلامیه برای پذیرایی از آوارگان جنوب: از استان جبل لبنان تا استان بقاع، ده‌ها اعلامیه و آگهی روی دیوارها و یا در شبکه‎‌های مجازی درباره ارائه خانه‌هایی با تمام شرایط زندگی جهت پذیرایی از آوارگان منتشر شده است.
 خانه مجهز در اختیار آوارگان: یعقوب الواع از اهالی منطقه هرمل گفته است که ما با آوارگان به‌عنوان غریبه برخورد نمی‌کنیم و به‌دنبال این هستیم که اقامتگاهی در خور‌ شأن آنها فراهم کنیم. یعقوب و برادرانش 5خانه مجهز به وسایل خانگی را برای پذیرایی از خانواده‌های آواره آماده کرده‌اند. یعقوب همچنین قرار است خانه‌ای را که در آن با همسر و 3دخترش زندگی می‌کند با اعضای یک خانواده مهاجر به اشتراک بگذارد.
 خانه‌های لبنانی‌های مهاجر در اختیار آوارگان: تونی خطیر که یک لبنانی مهاجر در فرانسه است، خانه خالی خود در لبنان را در اختیار مهاجران جنوب قرار داده و گفته ما نمی‌توانیم در مورد وضعیت آوارگان جنوب ساکت بمانیم و چشمان خود را بر رنج آنها ببندیم. من قبض برق و آب آوارگان را می‌پردازم.
 کمپین‌های حمایت از آوارگان در شمال لبنان: وضعیت در استان عکا واقع در شمال لبنان نیز مشابه است و صاحبان پروژه‌های بزرگ مسکن، کمپین‌هایی جهت در اختیار قرار دادن خانه‌های رایگان برای مردم جنوب و حومه شهر ایجاد کرده‌اند.
 کمپین‌های خدمات رایگان به آوارگان: کمپین‌های حمایت از آوارگان جنوب لبنان صرفا به تامین آپارتمان‌ها و منازل مسکونی محدود نمی‌شود، بلکه برخی از افراد حمل‌ونقل رایگان با اتوبوس از جنوب به بقاع یا هر مقصدی که مردم جنوب بخواهند را فراهم کرده‌اند. حتی بعضی از صاحبان مغازه‌ها نیز کالاهای مورد نیاز آوارگان را به‌صورت رایگان در اختیار آنها قرار داده‌اند.
 رایگان‌شدن هتل‌ها: خبرنگار العالم از بیروت هم گزارش داده است که بسیاری از هتل‌ها درهای خود را به روی آوارگان باز کرده‌اند تا به‌طور رایگان آنها را اسکان دهند.
 بازشدن درهای مدارس: دولت لبنان نیز در راستای ارائه خدمات به آوارگان جنوب، درهای حداقل 90مدرسه را به روی اهالی جنوب گشوده است تا به آنها خدمات اسکان رایگان ارائه دهد.
 میزبانی بزرگ‌ترین شهر اهل سنت لبنان از شیعیان جنوب: شهر طرابلس به‌عنوان بزرگ‌ترین شهر سنی‌نشین لبنان میزبان بسیاری از آوارگان شیعه جنوب است. یکی از شهروندان طرابلس در فضای مجازی درباره آوارگان نوشته‌ که پذیرش آنها اعم از زنان، سالمندان، بیماران و کودکان واجب است. اینها چه گناهی دارند؟ همچنین تصاویری از استقبال امامان جمعه طرابلس از آوارگان پخش شده است.
خوش‌آمدگویی مسیحیان صیدا: یکی از گرم‌ترین و بزرگ‌ترین تدارکات برای آوارگان جنوب لبنان توسط مسیحیان شهر صیدا صورت گرفته است و مسیحیان این شهر اعلام کرده‌اند که همه امکانات خود ازجمله کلیساهایشان را در اختیار آوارگان قرار می‌دهند.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/983602/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جانبازان نخاعی اسطوره هایی صبور و مایه افتخار کشور هستند

ورزشکاران جانباز، قهرمانان دفاع‌مقدس و قهرمانان جبهۀ ورزش هستند

مرگ 41 نفر بر اثر نوشیدن «متانول»

چرا صداوسیما در گزارش جنگ عقب مانده است؟

صدای رسای دلواپسان در مخالفت با ظریف

پیش از آنکه دیر شود؛ پزشکیان و ضرورت ترمیم گسل دولت-ملت

جنگ نزدیک است؟

وحشت نتانیاهو از وحدت لبنان

شیوخ زنده‌اند؟

بازگشت صف‌های خرید به بورس

هیاهوی بیهوده هندی در چابهار

وزارت جهادکشاورزی: کمبود شکر در بازار نداریم

ساخت و ساز فاز 2 مترو در نزدیکی آرامگاه حافظ متوقف شد

پرداخت بیش از 130 همت وام ازدواج و فرزندآوری به متقاضیان

‌معمای همسان‌سازی؛ برنامه مجلس برای حقوق بازنشستگان

گزارشی از اشتغال رسمی و غیررسمی؛ 55 درصد افراد شاغل بیمه نیستند

جنگل‌های بلوطستان لرستان چشم‌به‌راه باران

گزارش ویدئویی از جنگل‌های لرستان؛ بلوطستان چشم‌به‌راه باران!

جنایت هولناک در بروجرد؛ قتل دو زن و دستگیری قاتل در تهران

رئیس‌کل دادگستری لرستان به دیدار کودکان بی‌سرپرست رفت

آزمون استخدامی اداره کل کار و تأمین اجتماعی در لرستان برگزار شد

بالا بردن سرانه مطالعه ارتقای شاخص‌های توسعه در کشور را به دنبال دارد

صادرات 30 هزار دلاری داروهای دامی به ترکمنستان

برگزاری آزمون استخدامی کار و تأمین در لرستان

صادرات 30 هزار دلاری داروهای دامی از لرستان به ترکمنستان

تجلیل از پژوهشگر و شاعر صاحب‌نظر بروجردی تجلیل شد

حاکمیت جوی آرام و پایدار در لرستان

چرا اصرار دارند که کشور عبرت‌های FATF را از نو تجربه کند؟

عراقچی چه پیامی به ریاض مخابره کرد؟

آخرین وضعیت پرونده کیوان-الف، متهم به تجاوز سریالی

آخرین حلقه از بخشنامه خیلی محرمانه حجاب

وعده صادق نصر‌الله

جزییات طرح شوم «خاورمیانه جدید»

ثبات قیمت‌ها در دبی به این می‌گن

فرش کلاسیک یا مدرن: کدام یک بهتر است؟

نصف لوکس‌سوارها مالیات نمی‌دهند

چگونه شکایات در پارسی کانادا رسیدگی می شود؟

پررنگ‌تر شدن مولدسازی در سال آینده

نماینده مجلس: بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مسکن کوتاهی می‌کنند

صادرات 70 درصد زغالسنگ ایران به پاکستان

ایلان‌ ماسک: تمام سیستم‌های حمل‌ونقل تا 50 سال آینده کاملاً خودران می‌شوند

فساد و دست‌های آلوده‌ در حوزه واردات برنج به روایت نماینده مجلس/ فیاضی: قیمت‌گذاری جدید برنج اعلام شد

دریافت 2500 میلیارد تومان مالیات از مالکان خودروهای لوکس

احیا و عمل به فریضه امر‌ به معروف و نهی از منکر در جامعه ضروری است

1000 مدرسه تخریبی در لرستان نیازمند بازسازی هستند

30 درصد از مدارس لرستان را خیرین ساخته‌اند

220 مدرسه در مناطق کمتر توسعه‌یافته لرستان ساخته شد

کمک یک هزار میلیارد ریالی خیرین مدرسه ساز به لرستان

کانون‌های فرهنگی مساجد با هجمه دشمنان مقابله می‌کنند

تقدیر استاندار از قهرمانان پاراالمپیکی لرستان؛پیگیر مشکلات قهرمانان خواهیم بود