ندای لرستان

آخرين مطالب

محرمانه‌های اسرائیل مقالات

محرمانه‌های اسرائیل
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
«الیران میزراحی» 40ساله، پس از حمله 7اکتبر حماس به غزه اعزام شد. خانواده‌اش به سی‌ان‌ان گفتند که این سرباز ذخیره اسرائیلی، پس از بازگشت، فرد دیگری شده بود. او از آنچه در جنگ علیه حماس در نوار غزه دیده بود، دچار آسیب‌های روحی و روانی شد. 6ماه پس از اینکه برای اولین بار برای مبارزه فرستاده شد، او در خانه با «اختلال استرس پس از سانحه» (PTSD) دست و پنجه نرم می‌کرد و قبل از اینکه بخواهد دوباره اعزام شود، خودکشی کرد. «نادین ابراهیم» و «مایک شوارتز» در گزارش 21اکتبر در سی‌ان‌ان نوشتند: «او از غزه خارج شد، اما غزه از او خارج نشد. مادرش جنی میزراحی گفت که پس از آن به دلیل PTSD جان خود را از دست داد.»

ارتش اسرائیل می‌گوید برای هزاران سربازی که از PTSD یا بیماری‌های روانی ناشی از تروما در طول جنگ رنج می‌برند، مراقبت‌های درمانی ارائه می‌دهد. مشخص نیست تاکنون چند سرباز اسرائیلی به‌دلیل مشکلات روانی جان خود را از دست داده‌اند؛ زیرا ارتش اسرائیل آمار رسمی ارائه نکرده است. جنگ 7اکتبر طولانی‌ترین جنگ اسرائیل از زمان تاسیس دولت یهود است. با گسترش دامنه جنگ به لبنان، برخی از سربازان می‌گویند که از اعزام شدن به یک درگیری دیگر می‌ترسند. یکی از پزشکان ارتش اسرائیل که 4ماه در غزه خدمت کرده است، به سی‌ان‌ان گفت: «بسیاری از ما از فراخوانی مجدد به جنگ در لبنان بسیار می‌ترسیم. بسیاری از ما در حال حاضر به دولت اعتماد نداریم.»
به نوشته گزارشگران سی‌ان‌ان، مقامات اسرائیلی غزه را به روی خبرنگاران خارجی - به استثنای موارد نادر - بسته‌اند، مگر اینکه تحت اسکورت ارتش اسرائیل باشند. سربازان اسرائیلی که در این منطقه می‌جنگیدند، به سی‌ان‌ان گفتند که شاهد وحشت‌هایی بوده‌اند که جهان خارج هرگز نمی‌تواند درک کند. گزارش‌های آنها نگاهی عجیب به وحشیگری‌ای است که منتقدان آن را «جنگ همیشگی» نتانیاهو می‌خوانند که تلفات نامشهودی هم بر سربازان شرکت‌کننده وارد می‌کند. برای بسیاری از سربازان، جنگ غزه نبردی برای بقای اسرائیل است و باید به هر وسیله ای در آن پیروز شد. اما این نبرد «تلفات ذهنی- روانی» نیز دارد که به‌دلیل برخی انگ‌ها، تا حد زیادی از دیدگان پنهان مانده است. مصاحبه با سربازان اسرائیلی و برخی پزشکان دریچه‌ای به بار روانی‌ای می‌گشایند که جنگ بر جامعه اسرائیل وارد کرده است.
میزراحی در 8اکتبر سال گذشته در غزه مستقر شد و وظیفه هدایت یک بولدوزر D-9 (یک خودروی زرهی 62تنی) را داشت که می‌تواند در برابر گلوله‌ها و مواد منفجره مقاومت کند. به گفته خانواده وی، این سرباز ذخیره 186روز را در محاصره گذراند تا اینکه از ناحیه زانو آسیب دید و پس از آن در ماه فوریه هنگامی که یک خمپاره «آر پی جی» به خودروی زرهی او اصابت کرد، آسیب شدیدی به شنوایی او وارد شد. او برای معالجه از غزه بیرون کشیده شد و در ماه آوریل تشخیص داده شد که به PTSD مبتلا شده است. درمان هیچ کمکی به او نکرد. جنی که در شهرک اسرائیلی «معال ادومیم» در کرانه باختری اشغالی زندگی می‌کند، گفت: «خانواده‌ها نمی‌دانستند چگونه با سربازان رفتار کنند. سربازان گفتند که جنگ بسیار متفاوت بود. آنها چیزهایی دیدند که ای کاش نمی‌دیدند.»
خانواده‌اش می‌گویند زمانی که میزراحی در مرخصی بود، از حملاتی مانند خشم، تعریق، بی‌خوابی و کناره‌گیری اجتماعی رنج می‌برد. او به خانواده‌اش گفت که فقط کسانی که در غزه با او بودند، می‌توانستند بفهمند که به او چه می‌گذرد. او مردن بسیاری از انسان‌ها را دید. شاید خودش هم کسی را کشته باشد و این برایش مانند شوک بود. «گای زاکن، دوست میزراحی و کمک راننده بولدوزر، به سی‌ان‌ان گفت: «ما چیزهای بسیار، بسیار، بسیار سختی دیدیم. چیزهایی که پذیرفتن آنها دشوار است.» زاکن در شهادتی در کنست، پارلمان اسرائیل، در ماه ژوئن گفت که در بسیاری از مواقع، سربازان مجبور بودند «صدها نفر را مرده و زنده زیر پا له کنند و از روی آنها رد شوند.»
زاکن می‌گوید به خاطر مشاهده انسان‌هایی که زیر پا له می‌شدند، دیگر نمی‌تواند گوشت بخورد؛ زیرا او را به یاد صحنه‌های وحشتناکی می‌اندازد که از بولدوزر خود در غزه دیده بود. او با اشاره به اجساد به‌عنوان «گوشت» به سی‌ان‌ان گفت: «وقتی در بیرون گوشت و خون زیاد می‌بینید... وقتی غذا می‌خورید، واقعا روی شما تاثیر می‌گذارد.» به گفته پزشک ارتش اسرائیل، وقتی سربازان با غیرنظامیان روبه‌رو می‌شوند، با یک دوراهی اخلاقی مواجه می‌شوند. این پزشک می‌گوید ابتدا یک بی‌اعتمادی عمیق نسبت به غیرنظامیان غزه وجود داشت، اما در میدان، برخی از این نگرش‌ها «وقتی غیرنظامیان غزه را در مقابل چشمان خود می‌بینید» تغییر می‌کند.
با وجود این، غیرنظامیان در غزه به‌طور مکرر در حجم و اندازه زیاد جان باخته‌اند، از جمله هنگام پناه بردن به مناطقی که خود ارتش به‌عنوان «مناطق امن» تعیین کرده است. به نوشته گزارشگران سی‌ان‌ان «تلفات مربوط به سلامت روان» در غزه نیز احتمالا بسیار زیاد است. گروه‌های امدادی و سازمان ملل بارها بر پیامدهای فاجعه‌بار سلامت روانی جنگ بر غیرنظامیان غزه تاکید کرده‌اند. سازمان ملل در گزارشی در ماه اوت به تجارب مردم غزه درباره PTSD اشاره کرد.
پس از اینکه میزراحی جان خود را از دست داد، ویدئوها و عکس‌هایی در رسانه‌های اجتماعی از این سرباز ذخیره منتشر شد که خانه‌ها و ساختمان‌ها را در غزه با بولدوزر تخریب می‌کند و در مقابل ساختمان‌های تخریب‌شده عکس می‌گیرد. «آهرون برگمن»، دانشمند علوم سیاسی در کینگز کالج لندن که به مدت 6سال در ارتش اسرائیل خدمت کرد، گفت که جنگ غزه شبیه هیچ جنگ دیگری نیست. او گفت: «سربازان در میان بسیاری از مردم می‌جنگند؛ مردمی که اکثریت قریب به اتفاق آنها غیرنظامی هستند.» برگمن گفت که رانندگان بولدوزر از جمله کسانی هستند که مستقیما در معرض خشونت جنگ قرار دارند.
او به سی‌ان‌ان گفت: «آنچه می‌بینند افراد مرده است و آنها را همراه با آوار پاک می‌کنند و از روی آنها عبور می‌کنند.» این کشتارهایی که در غزه روی می‌دهد باعث شده افرادی مانند میزراحی قبل از اعزام دوباره به جنگ، دست به خودکشی بزنند. روزنامه اسرائیلی هاآرتص گزارش داد که بر اساس اطلاعات نظامی به‌دست‌آمده توسط این روزنامه، 10سرباز بین 7اکتبر تا 11مه جان خود را از دست دادند. «یوزی بچور» روان‌شناس و فرمانده واحد واکنش رزمی ارتش اسرائیل در پاسخ به سوال سی‌ان‌ان درباره تعداد خودکشی‌ها در ارتش اسرائیل از زمان جنگ، گفت که نیروهای پزشکی مجاز به ارائه آمار نیستند و ارتش میزان خودکشی را تا حد زیادی بدون تغییر می‌بیند.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/984492/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایران با آمادگی کامل در مقابل ظلم ایستاده است

لرستان دومین استان تولیدکننده میوه «عناب» در کشور

لرستان دومین استان تولید میوه «عناب» در کشور

دشت‌هایی که کویر می‌شوند؛ اینجا را دیگر به دشت‌هایش نمی‌شناسند

بیش از 200 بنای تاریخی در بروجرد وجود دارد

هزینه کرد 50 میلیارد تومان برای آماده‌سازی مجموعه ورزشی تختی خرم‌آباد

11 سایت شبکه 5G در لرستان راه اندازی شده است

کمبود معلم در لرستان گزارش نشده است

تحصیل 6 دانشجوی پاکستانی در دانشگاه علوم پزشکی لرستان

بلیت فروشی بازی استقلال و خیبر خرم آباد آغاز شد + لینک سایت خرید بلیت kheybarticket.ir

کلاهبردار اینترنتی میلیاردی در لرستان دستگیر شد

بلیط فروشی بازی استقلال و خیبر خرم آباد آغاز شد + لینک سایت خرید بلیط kheybarticket.ir

ورود حزب‌الله به مرحله جدید نبرد

خط سرخ پوتین

حملات اسرائیل به موسسات اقتصادی حزب الله

برادرانه به تاج می‌گویم کافی است!

محرمانه‌های اسرائیل

لزوم تبدیل اپوزیسیون به منتقد

تاریخ آوارگی

دونالد ترامپ به دنبال سفر به ایران!

روایت «واشنگتن پست» از تله تل‌آویو برای پزشکیان

چه کسی اسناد حمله اسرائیل را درز داد؟

موضع قوه قضائیه درباره رمزارزها

فروش 101 کیلو شمش طلا در حراج امروز؛ فردا حراج سکه برگزار می‌شود

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 2 آبان 1403

پیش بینی قیمت دلار 2 آبان 1403

پیش‌بینی سازمان برنامه و بودجه در خصوص میزان تورم سال آینده

برگزاری دوره آموزشی مبلغات شبکه صبرا لرستان

فعالیت بیش از 20 مرکز کاریابی و مشاوره شغلی غیر دولتی در لرستان

اعزام 11 هزار دانش‌آموز لرستانی به اردوی راهیان نور

گره چینی هنری زیبا و با اصالت در بروجرد

تأکید بازرس کل لرستان بر زیبا سازی مبادی شمالی و جنوبی شهر خرم آباد

فرش دستبافت طرح لرستان در اتاق نتانیاهو؛ ماجرا چیست؟ + تصاویر

سعید دقیقی بازیکنان خیبر را تمرین داد + عکس

استقرار هوای سرد در لرستان

دیدار مدیرکل بنیاد شهید لرستان باخانواده شهید «مصطفی مدهنی»

اجرای طرح جهش تولید در 57 هزار هکتار از دیمزار‌های خرم‌آباد

نکونام 2 پیشنهاد را رد و تشکر کرد!

دو پیشنهاد فوری برای نکونام | بله دو باشگاه با من تماس گرفتند

ظرفیت تولید گوشت مرغ لرستان به یکصد هزار تن خواهد رسید

پرورش ماهیان زینتی اقدامی برای کسب درآمد پایدار در لرستان

رفع تصرف 13 هکتار از اراضی کشاورزی در خرم‌آباد

شناسایی 1800 نفر اتباع خارجی در لرستان

دستگیری کلاهبردار میلیاردی در لرستان

دو پیشنهاد فوری برای نکونام | نکونام رفتنی شد؟

دستگیری عامل تیراندازی در بروجرد

کشف کالای قاچاق در پلدختر

نرم جرائم سایبری در لرستان 12 درصد نسبت به نرم کشوری پایین تر است

کشف حدود 14 کیلوگرم تریاک در پلدختر

قطار نمایشگاه فولاد، در جزیره کیش به راه افتاد