ندای لرستان

آخرين مطالب

بودجه 1404 در کش و قوس ارز، بنزین و استقراض اقتصادي

بودجه 1404 در کش و قوس ارز، بنزین و استقراض
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خراسان /رئیس جمهور، دیروز اول آبان بخش نخست لایحه بودجه سال 1404 را به مجلس تقدیم کرد. بر اساس ماده 182 اصلاحی آیین نامه داخلی مجلس، دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را در دو بخش ماده واحده (مشتمل بر احکام موردنیاز برای اجرای بودجه کل کشور و سقف منابع بودجه عمومی دولت به تفکیک درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و اجزای اصلی آن‎ها) و جداول تفصیلی شامل ارقام بودجه به مجلس تقدیم کند. بخش اول حداکثر تا اول آبان هر سال به مجلس تقدیم می‌شود که این اقدام از سوی دولت چهاردهم در موعد مقرر انجام شد. بخش دوم نیز حداکثر 10 روز از زمان ابلاغ بخش اول قانون بودجه به مجلس ارسال خواهد شد. در ادامه به محورهای مهم این لایحه می پردازیم.
​​​​​​​تغییر ریل مهم در بودجه نویسی
یکی از مهم ترین تغییرات لایحه بودجه امسال نسبت به سال های گذشته، یکپارچه کردن آن است. به این معنا که تبصره 14 یا همان تبصره هدفمندی یارانه ها که در سال های گذشته عملاً به بودجه ای مجزا تبدیل شده بود، در داخل ساختار بودجه حل شده است. این موضوع موجب می شود که شفافیت بودجه با تحول مثبتی روبه‎رو شود. با این حال، این کار، مقایسه ارقام بودجه ای با سال های قبل را در برخی بخش ها سخت خواهد کرد.
بودجه انبساطی یا انقباضی؟
جمع منابع/مصارف عمومی دولت در لایحه بودجه سال آینده 5هزار و 987 هزار میلیارد تومان است که در نگاه اول نسبت به سال گذشته، 68 درصد افزایش را نشان می دهد. با این حال همان طور که بیان شد، باید نسبت به این مقایسه به دیده احتیاط نگریست. چرا که اگر در بودجه 1403، منابع عمومی دولت (به میزان 3573 همت) را با منابع هدفمندی یارانه ها (در حدود 759 همت) جمع بزنیم، به رقم 4332 همت می رسیم. درنتیجه مقایسه منابع/مصارف بودجه 1404 با 1403، نشان می دهد که منابع عمومی دولت رشدی 38 درصدی خواهد داشت که رقمی در حدود نرخ تورم کنونی خواهد بود! این یعنی بودجه سال آینده آن قدرها هم انبساطی نیست و البته اگر درنظر بگیریم که استقراض از صندوق توسعه ملی نیز به فهرست منابع بودجه اضافه شده (چیزی که سال گذشته وجود نداشت)، درنتیجه احتمالاً شاید با بودجه انقباضی نسبت به سال گذشته روبه‎رو باشیم.

بودجه عمرانی کم شد یا زیاد؟
دولت برای سال آینده، قصد دارد به میزان 1200هزار میلیارد تومان برای پروژه های عمرانی دست به جیب شود. به گفته پورمحمدی رئیس سازمان برنامه و بودجه، بودجه عمرانی نسبت به پارسال 40 درصد افزایش یافته است؛ همچنین سال جاری نسبت بودجه عمرانی به بودجه عمومی حدود 11 درصد بوده است اما امسال با یکپارچه سازی رشد و شفاف سازی بودجه و حواله های نفتی، این نسبت به حدود 20 درصد می رسد.
با این حال، همان طور که بیان شد، مقایسه ها در بودجه امسال نسبت به سال گذشته باید با مقداری احتیاط همراه باشد. در زیرنویس جدول یک لایحه بودجه سال آینده قید شده که در بخش تملک دارایی های سرمایه ای، تملک دارایی های سرمایه از منابع بودجه عمومی یا همان طرح های عمرانی 560 هزار میلیارد تومان است. مابقی تا رقم حدود 1200 هزار میلیارد تومان نیز مربوط به تحویل نفت خام به دستگاه های اجرایی (شامل نیروهای مسلح به میزان 510 هزار میلیارد تومان و سایر دستگاه ها 126 هزار میلیارد تومان) خواهد بود.
در این زمینه مرتضی ماکنالی کارشناس اقتصادی در یادداشتی نوشت: «اعلام بودجه عمرانی 1196 هزار میلیارد تومانی سال 1404 در برخورد اول برای من بسیار جذاب و خوشحال کننده بود. اما وقتی ریز ارقام را دیدم، متوجه شدم رقم واقعی بودجه عمرانی سال آینده 560هزار میلیارد تومان است و فقط 10.4 درصد از کل بودجه است. پایین ترین نسبت در 35 سال اخیر.»
ماجرای تحویل نفت خام به دستگاه های اجرایی چیست؟
نکته دیگری که در بخش بودجه عمرانی وجود دارد، تحویل نفت خام به دستگاه های اجرایی است. از این جا این موضوع برداشت می شود که در سال آینده دولت به جای بخشی از بودجه، به دستگاه ها نفت تحویل خواهد داد تا خود بتوانند آن را صادر کرده و بخشی از بودجه مورد نیاز خود را تحصیل کنند. این موضوع مورد انتقاد برخی کارشناسان قرار گرفت. مجید شاکری اقتصاددان مالی در یادداشتی پیرامون این موضوع نوشت: «یک نقطه ضعف مهم لایحه بودجه 1404، توزیع فروش نفت و افزایش رقبای شرکت ملی نفت است. امیدوارم در صحن همه این رقبا حذف شوند و فروش نفت متمرکز و رسمی شود.»
هر بشکه نفت 57.5 یورو؛ صادرات نفت به 2 میلیون بشکه می‌رسد؟
طبق جدول لایحه بودجه 1404، میزان تولید روزانه نفت، 3 میلیون و 750 هزار بشکه به قیمت هر بشکه نفت صادراتی 57.5 یورو خواهد بود. به گزارش فرهیختگان با توجه به این که پیش از اعمال تحریم‌ها، میزان تولید نفت ایران 3 میلیون و 838 هزار بشکه در روز بوده، بدین ترتیب به نظر می رسد دولت قصد دارد رقم تولید عملیاتی را تا حدود 98 درصد پیش از تحریم‌ها افزایش دهد. از سوی دیگر توان عملیاتی پالایشگاه‌های کشور حدود 1.7 میلیون بشکه در روز است. در نتیجه می توان گفت دولت قصد دارد در سال آینده حدود 2 میلیون بشکه در روز نفت صادر کند. طبق آمار موسسه کپلر، ایران در ماه گذشته میلادی روزانه 1.9 میلیون بشکه نفت فروخته که عمده آن به مقصد چین صادر شده است‌.
سهم صندوق توسعه ملی از درآمد نفت: 48 درصد!
نکته قابل تاملی که در لایحه بودجه امسال دیده می شود، سهم 48 درصدی صندوق توسعه ملی از صادرات نفت خام است. با این حال دولت قصد دارد از همین ابتدا مجوز استقراض از صندوق توسعه را بگیرد. به طوری که در متن ماده واحده بودجه تصریح شده که 28 واحد درصد از سهم صندوق توسعه ملی در قالب بدهی به دولت اختصاص می یابد. در نتیجه سهم این صندوق از عواید نفتی نقداً 20 درصد خواهد بود.
افزایش استقراض با برداشت از صندوق توسعه و بهادارسازی بدهی ها
یکی دیگر از تغییرات مهم بودجه 1404 در مقایسه با بودجه امسال، جهش واگذاری دارایی های مالی است. واگذاری دارایی های مالی شامل انتشار اوراق اسلامی (اوراق بدهی)، واگذاری شرکت های دولتی و استقراض از صندوق توسعه ملی می شود. مقایسه این ارقام در لایحه بودجه 1404 نسبت به قانون بودجه 1403 نشان می دهد که این سرفصل با 333 درصد افزایش بیش از 4 برابر شده و از 319هزار میلیارد تومان در مصوب 1403 به 1380هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه 1404 رسیده است.
مهم‎ترین دلیل این افزایش استقراض 541هزار میلیاردی از صندوق توسعه ملی در لایحه بودجه 1404 است در حالی که در بودجه 1403 اثری از استقراض از صندوق توسعه نیست.
واگذاری انواع اوراق مالی اسلامی (اوراق بدهی) نیز از 255هزار میلیارد تومان در مصوب 1403 به 700 هزار میلیارد تومان در لایحه 1404 رسیده است که این میزان رشد نیز بسیار چشمگیر است. البته براساس توضیحات رئیس سازمان برنامه، 200هزار میلیارد تومان از این افزایش برای بهادارسازی بدهی های دولت به تامین اجتماعی در قالب ماده 10 قانون برنامه هفتم است. به گفته پورمحمدی دولت بر اساس قانون برنامه باید بخشی از بدهی های خود را پرداخت کند، برای همین با بهادارسازی این بدهی ها حدود 200 هزار میلیارد تومان از مطالبات بانک ها در لایحه بودجه سال آینده بازپرداخت خواهد شد و حدود 200هزار میلیارد تومان بابت مطالبات تامین اجتماعی با همین روش بهادارسازی این بدهی ها تقدیم آن ها می شود.
همچنین واگذاری شرکت های دولتی نیز که در قانون بودجه امسال 60 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود، در لایحه بودجه 1404 به 135هزار میلیارد تومان رسیده است. با این حال پرسش این جاست که انتشار این میزان اوراق مالی و فروش این حجم از شرکت های دولتی با وجود تداوم وضعیت نابسامان بازار سرمایه تا چه حد شدنی است؟
رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه درخصوص قیمت بنزین چه گفتند؟
یکی از مهم ترین سوالات پیرامون بودجه، سرنوشت اصلاح یارانه های انرژی و مشخصاً قیمت سوخت و بنزین در سال آینده است. در این زمینه پزشکیان در صحن علنی مجلس با بیان این که میزان مصرف بنزین در سال جاری حدود 40 درصد بیش از سال 98 و میزان رشد جمعیت بسیار کمتر از این است، گفت: امروز هزینه تمام شده بنزین بدون لحاظ قیمت نفت که شامل هزینه پالایش، هزینه حمل فراورده و هزینه جایگاه‌دار است، حدود 8 هزار تومان است و امسال حدود 90 هزار میلیارد تومان و در صورت ادامه روند موجود سال آینده باید حدود 130 هزار میلیارد تومان صرف واردات بنزین شود. وی افزود: یک لیتر بنزین وارداتی بین 30 تا 40 هزار تومان هزینه دارد و این مشارکت و همدلی همه سیاست‌گذاران و مجریان را می‌طلبد که بتوانیم ناترازی‌ها را اصلاح کنیم.
با این حال پورمحمدی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه صریح تر راجع به بنزین سخن گفت و اظهار کرد: «رشد مصرف بنزین افزایش بی‌رویه داشته و 40 درصد افزایش یافته است. اگر این روند ادامه یابد، باید از بودجه دیگر بخش ها بزنیم و پول بنزین بدهیم، با این حال برنامه هایی دیده شده که به معنی افزایش قیمت بنزین نیست.» وی تاکید کرد: در لایحه بودجه چیزی به عنوان افزایش یا کاهش قیمت بنزین لحاظ نمی شود.
دلار محاسباتی بودجه چند است؟
طبق لایحه بودجه 1404، نرخ تسعیر ارز در بودجه بر مبنای یورو 50 هزار تومان در نظر گرفته شده که در صورت تبدیل آن به دلار، نرخ دلار حدود 54 هزار تومان را نشان می دهد. از سوی دیگر در خصوص نرخ تسعیر ارز برای کالاهای اساسی، قید شده که این نرخ با افزایش تدریجی نسبت به نرخ سال 1403 و به میزان نرخ تورم خواهد بود. این موضوع به معنای افزایش نرخ ارز واردات کالاهای اساسی از 28500 به حدود 37هزار تومان در سال آینده است. 
افزایش حقوق کارمندان و سقف معافیت مالیاتی چقدر است؟
طبق اظهارات پورمحمدی رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت در لایحه بودجه سال آینده، معافیت مالیاتی حقوق را که شامل کارمندان دولت، مشاغل و کارگران می شود 100 درصد افزایش داده است و در نتیجه از سال آینده معافیت به 24 میلیون تومان در ماه خواهد رسید. این برای افرادی که درآمد پایینی دارند، می تواند کمکی در جهت اجرای عدالت باشد. از سوی دیگر ضریب حقوق در سال آینده 20 درصد افزایش خواهد یافت و حداقل حقوق هم به همین روش 20 درصد افزایش می‌یابد. اما براساس قانون جوانی جمعیت، خانواده هایی که جمعیت بیشتری دارند به صورت متوسط 28 درصد افزایش حقوق خواهند داشت.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/984655/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روش‌های جلوگیری از لک‌های پوستی در بارداری

ترامپ محبوب عرب‌های آمریکا

رقابت ناتمام؛ چرا شریعتمداری روایت رائفی پور را رد کرد؟

دومین وتوی آقای رئیس

افشای بدهی بانکی میلیاردی استقلال و پرسپولیس

همتی: بریکس در حال ایجاد بانک جهانی جدید است

کارشناس اقتصادی: دولت نرخ سوخت هواپیما را تعیین تکلیف کند

ترخیص کالا در گمرکات کشور سرعت می‌گیرد

10 عدد مهم بودجه 1404

رونمایی دلار در کانال 68 هزار تومان؛ طلای 18عیار بالا رفت

بودجه 1404 در کش و قوس ارز، بنزین و استقراض

اعلام برنامه هفته یازدهم تا پانزدهم لیگ برتر فوتبال

پلمب 47 وسیله بازی غیر استاندارد در شهربازی‌های لرستان

برگزاری دوره بقا در شرایط سخت جمعیت هلال‌احمر لرستان

برداشت انگور از تاکستان‌های بروجرد آغاز شد

اعلام وضعیت سطح زرد هواشناسی در لرستان

زمان دیدارهای معوقه هفته های 11 تا 15 لیگ برتر فوتبال اعلام شد

رسمی: رضا مهاجری سرمربی شمس آذر شد

کسب مقام اول و دیپلم افتخار جشنواره ملی «فانوس» توسط مسئول روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان لرستان

رئیس کل دادگستری لرستان: استفاده از فناوری‌های نوین در انجام امور و ارتقای دادرسی الکترونیک در استان ضرورت دارد

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهرستان خرم‌آباد به مشکلات قضایی 30 نفر از شهروندان رسیدگی کرد

مسئولان قضایی استان لرستان به مشکلات 135 نفر از زندانیان زندان بروجرد رسیدگی کردند

اولین جلسه دادرسی علنی برخط دادگستری شهرستان الیگودرز برگزار شد

رئیس کل دادگستری لرستان به درخواست‌های 89 نفر از مراجعین در ملاقات مردمی رسیدگی کرد

اتاق عمل فک و صورت دانشکده دندانپزشکی توسط خیرین سلامت تکمیل و احداث می‌شود

79 هزار و 600 میلیارد ریال مطالبات گندم کاران لرستان پرداخت شد

هنر بهترین راه انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل جوان است

جابه جایی از خرم آباد به قزوین/ رضا مهاجری سرمربی شمس آذر شد

مهاجری سرمربی شمس آذر شد | رونمایی قزوینی‌ها از سرمربی مشهدی در یک پوستر سینمایی!

کمیته نخبگانی فرهنگ و هنر شهدای لرستان تشکیل شود

برگزاری جشنواره بازی‌های بومی محلی در گدارگه ضرون کوهدشت

صرف 50 میلیارد تومان اعتبار تجهیز و تعمیر ورزشگاه تختی خرم‌آباد

انتصاب مجید خوبیاری به عنوان رئیس کمیته آموزش فدراسیون ووشو و مینا نظری به عنوان دبیر کمیته آموزش و پژوهش

افزایش قابل‌توجه قربانیان غرق‌شدگی در استان لرستان

سرمقاله فرهیختگان/ 11 نکته دربارهٔ بودجه

سرمقاله قدس/ چرایی و چگونگی رویکرد اخیر انصارالله علیه صهیونیست‌ها

سرمقاله وطن امروز/ بازدارندگی فراهسته‌ای

فارن پالیسی: این ترور ورق را بر نمی‌گرداند

سرمقاله آرمان امروز/ طلسم انتخابات اقلیم کردستان

53 تن شمش طلا وارد کشور شد

10 درصد تخفیف برای کاربرهای آخرین خبر

1.5 میلیارد دلار گوشی تلفن همراه وارد کشور شد

تاریخ حراج بعدی سکه طلا اعلام شد

هنوز 15 همت دیگر از مطالبات گندمکاران باقی مانده است

مجمع تشخیص مصلحت نظام: اظهارات رئیس صندوق توسعه ملی قابل پیگرد قانونی است

قیمت گوشت انواع پرندگان در بازار

انتشار گزارش 6 ماهه بیمه تجارت‌نو / روند افزایشی سود «بنو» ادامه دارد

ماجرای رسوب کالاهای اساسی روی کشتی و سهمیه بندی واردات

تشکیل پرونده برای 5500 خانه خالی در تهران

مشارکت ویژه بانک رفاه کارگران در مراسم گرامیداشت سی امین آیین نکوداشت بیمه سلامت در لرستان