ندای لرستان

آخرين مطالب

عبور اسرائیل از یک خط قرمز مهم مقالات

عبور اسرائیل از یک خط قرمز مهم
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - فرارو /متن پیش رو در فرارو منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
در نخستین ساعات بامداد روز شنبه 5 آبان ماه سال جاری، رژیم اسرائیل اقدام به انجام حملاتی علیه برخی سایت‌های نظامی در ایران کرد. رویدادی که با بازتاب‌های بین المللی گسترده‌ای همراه شده و تحلیل‌های مختلفی با محوریت این واقعه مطرح شده و همچنان نیز می‌شود. اسرائیل مدعی شده که سه موج حمله را به برخی اهداف در خاک ایران انجام داده است با این حال، ماجراجویی اخیر اسرائیل علیه ایران، با نکات قابل تاملی همراه بوده که توجه به آن‌ها ضرروی به نظر می‌رسد. در این رابطه، به طور خاص با چهار واقعیت مهم رو به رو هستیم. 
1: تفاوت در مواضع اعلامی و اعمالی صهیونیست‌ها
تنها اندکی پس از اجرای عملیات وعده صادق 2 و شلیک بیش از 180 موشک بالستیک از سوی کشورمان به اهدافی در عمق اراضی اشغالی، شاهد بودیم که جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای در فلسطین اشغالی، کارزار تبلیغاتی گسترده‌ای را با محوریت انجام یک حمله بزرگ و قریب الوقوع علیه ایران به راه انداختند. جالب اینکه حتی برخی مقام‌های اسرائیلی از بمباران اهدافی در منطقه خاورمیانه در راستای منافع رژیم اشغالگر قدس با فاصله کمی پس از اجرای عملیات وعده صادق 2 خبر می‌دادند. 
یوآف گالانت وزیر جنگ اسرائیل نیز در موضع گیری از اجرای یک حمله کُشنده و دقیق علیه ایران سخن گفت. حمله‌ای که به ادعای او انجام آن به جهانیان نشان خواهد داد که نیروی هوایی اسرائیل در چه سطحی از آمادگی قرار دارد. با این حال، آنچه در عرصه میدانی در قالب حمله رژیم اشغالگر قدس به کشورمان شاهد بودیم، فاصله زیادی با ادعا‌های دور و دراز صهیونیست‌ها داشت. به بیان ساده تر، این نکته که مقام‌های اسرائیلی در ظاهر به نحوی سخن می‌گویند و در عرصه عملی به نحو دیگری رفتار می‌کنند، بیش از هر زمان دیگری پیش چشم جهانیان قرار گرفت. این مساله از حیث اعتبار ادعایی مقام‌های اسرائیلی برای رژیم متبوع خود در عرصه بین المللی حامل پیامد‌های اجتناب ناپذیری است.
اسرائیل سال هاست که سعی داشته با تکیه بر وحشت پراکنی در سطح منطقه، برای خود حدی از امنیت و ثبات را ایجاد کند. با این حال، تجربه نشان داده که این رژیم هرگاه با مقاومت رو به رو شده، عقب نشسته و این واقعیت که تا حد زیادی متکی بر تبلیغات و جوسازی‌های رسانه‌ای است را آشکار کرده است. به طور کلی، آنچه که مقام‌های ارشد اسرائیلی وعده می‌دادند، با آنچه که در عرصه عمل از آن‌ها علیه ایران دیدیم زمین تا آسمان فرق داشت. البته که این موضوع در نوع خود این واقعیت را تایید می‌کند که ایران بازیگری قدرتمند و موثر در عرصه منطقه‌ای و بین المللی است و بازیگرانی نظیر رژیم اشغالگر قدس به خوبی می‌دانند که تبعات اقدامات ماجراجویانه علیه یکچنین کشوری، بسیار سنگین است. در این رابطه، جدای از توان آفندی ایران، بسیاری از تحلیلگران منطقه‌ای و بین المللی از قدرت قابل توجه پدافند ایران که توانسته تا حد زیادی عملیات صهیونیست‌ها را خنثی کند هم سخن گفته اند. 
جالب است که نشریه آمریکایی "واشینگتن پست" در گزارشی مبوسط به این نکته اشاره کرده که حمله اخیر اسرائیل علیه ایران آن چیزی نبود که انتظارش می‌رفت. کانال 13 اسرائیل نیز حمله اسرائیل به ایران را بسیار ضعیف توصیف کرد. کیت مکنزی ژنرال آمریکایی و فرمانده سابق سنتکام هم در گفتگو با سی ان ان، حمله اسرائیل به ایران را شرم آور خواند. سعید زیاد تحلیلگر شبکه الجزیره در اظهارنظری معنادار گفت که اقدام اخیر اسرائیل علیه ایران نشان داد که زور این رژیم صرفا به آوارگان و بیمارستان‌ها و خانه‌های مردم می‌رسد! مسائلی از این دست همه و همه نشان از آن دارند که اقدام اسرائیل علیه ایران در نوع خود به یک چالش بزرگ برای اسرائیل از حیث ادراک قدرت صهیونیست‌ها در محیط بین المللی تبدیل شده است. 
2: تبلیغات مهمتر از عملیات بود!
اسرائیل قبل از این حمله خود تبلیغات فراوانی را انجام داد با این حال در عرصه عمل، قادر به انجام حرکتی چشمگیر علیه ایران نبود. فراموش نکنیم که مقام‌های ارشد اسرائیلی صحبت از نابود کردن سایت‌های اتمی و نفتی ایران می‌کردند با این حال، در عرصه میدانی نشان دادند که جرات انجام یکچنین حرکتی را به واسطه تبعات وخیم آن ندارند. از این رو، اسرائیل از همان ابتدای کار بیش از آنکه روی خودِ عملیاتش علیه ایران متمرکز شود، معطوف به انجام تبلیغات گسترده با محوریت آن بود. 
3: شکست قابل توجه اسرائیل در القای ترس به مردم ایران
جهان هنوز روایت‌های رسانه‌ای مختلف قبل از اجرای عملیات‌های وعده صادق 1 و 2 علیه فلسطین اشغالی را که در قالب آنها به این مساله اشاره می‌شد که ساکنان اراضی اشغالی خیابان‌های شهر‌های مختلف در فلسطین اشغالی را خلوت کرده اند و یا موجی از وحشت اسرائیل را دربرگرفته فراموش نکرده است. کافی است توجه داشته باشیم که در نتیجه دو حمله موشکی ایران به اراضی اشغالی، میلیون‌ها اسرائیلی محبور به پناه بردن به پناهگاه‌های امن شدند. با این حال، اسرائیل و جریان‌های رسانه‌ای متحد آن هر چه قبل از انجام عملیات اخیر خود علیه ایران انجام دادند تا همان سطح از وحشت را به ایرانی‌ها القا کنند، در این مساله شکست خوردند. 
موضوعی که مورد اعتراف برخی از رسانه‌های وابسته به صهیونیست‌ها نیز بود. جالب اینکه برخی از کاربران عرب زبان در شبکه‌های اجتماعی به تمسخر گفته اند که هدف اسرائیل از حمله اخیرش علیه ایران بیدار کردن ایرانی‌ها برای نماز صبح بوده است! به طور کلی، آنچه واضح است این نکته می‌باشد که اسرائیل نتوانست در داخل ایران جوی از وحشت فراگیر ایجاد کند، اما ایران در ایجاد یکچنین جوی علیه اسرائیل کاملا موفق بود. 
4: عبور اسرائیل از یک خط قرمز مهم
اگرچه حمل صهیونیست‌ها علیه کشورمان یک اقدام ضعیف و شکست خورده بود و موجی از ناامیدی را به ویژه در میام متحدان این رژیم ایجاد کرد، با این حال، باید توجه داشته باشیم که رژیم اشغالگر قدس اهدافی را در پایتخت کشورمان و یا در نزدیکی آن مورد حمله قرار داده است. این مساله از زمان جنگ تحمیلی تاکنون در مورد کشورمان بی‌سابقه است. از این رو، به نظر می‌رسد که اسرائیل از یک خط قرمز عبور کرده و بایستی به نحوی متناسب به این مساله واکنش نشان داده شود. 
در معادلات نظامی و بازدارندگی خط قرمز‌ها بسیار مهم است و حتی به صورت خفیف نباید شکسته شوند. موضوعی که بی‌توجهی به آن در ادامه راه و در سال‌های آتی می‌تواند تبعات منفی را برای ایران به همراه داشته باشد. اساسا شاید به همین دلیل است که شاهد بوده ایم برخی از مقام‌های ارشد کشورمان از اراده ایران جهت پاسخگویی به صهیونیست‌ها و اقدام اخیرشان علیه تهران سخن گفته اند.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/985313/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله قدس/ امنیت پایدار در پرتو پدافند غیرعامل

سرمقاله وطن امروز/ جایگاه شهید صفی‌الدین در مثلث طلایی حزب‌الله

سرمقاله همدلی/ انتخابات چهاردهم، هاله سیاسی و ضرورت حفظ سرمایه اجتماعی دولت

سرمقاله آرمان ملی/ رئیس‌جمهور بایستد و فیلترینگ را بردارد

عبور اسرائیل از یک خط قرمز مهم

فرصتی استثنایی برای زیبایی، مطالعه کنید

عارف: آرامش بازار ارز و بورس بیش از قبل تقویت شود

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو: خودروسازان مانع کاهش قیمت‌ها در بازار شده‌اند

39.5 میلیارد دلار ارز واردات تامین شد

تحلیل ایسنا از کاهش کسری بودجه 1404 با اجرای بنزین به نفر و کاهش مصرف

آغاز عرضه خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه پس از دستور دادستانی

تداوم کاهش نرخ طلا و ارز؛ آرامش به بازار باز خواهد گشت

سرنوشت بلاتکلیف بنزین در بودجه

حباب سیاسی بازارها ترکید؛ آخرین وضعیت بازار طلا و ارز

نرخ تسعیر ارز 47 هزار تومان در بودجه 1404

آترین بی‌نیاز درگذشت

ساعت بازی امروز استقلال و خیبر خرم‌آباد در هفته 9 لیگ

اجرای موفق طرح آزمایشی ثبت الکترونیکی اقدامات پرستاری در بیمارستان‌ها

یک پوستر عجیب بازی با استقلال را برای خیبر انتقامی کرد

هشدارجدی به موسیمانه و استقلال در خرم آباد

برگزاری مسابقات قرآنی «مدهامتان» در لرستان

ترکیب استقلال مقابل خیبر خرم آباد برای بازی امروز 5 آبان 1403

مشکل موسیمانه برای نشست روی نیمکت استقلال حل شد

استقلال با موسیمانه به مصاف خیبر می‌رود

موسیمانه تحت تاثیر جغرافیای فوتبال ایران!

موسیمانه امروز روی نیمکت استقلال می‌نشیند؟

جنگ پوستری استقلال و خیبر به کمیته انضباطی کشیده شد

پخش زنده بازی استقلال و خیبر خرم‌آباد (5 آبان 1403) + تماشای آنلاین

اولین آزمون موسیمانه؛ ترکیب استقلال مقابل خیبر خرم آباد اعلام شد

کمیته انضباطی در مورد پوستر بازی استقلال و خیبر تصمیم می‌گیرد!

ترکیب استقلال مقابل خیبر خرم آباد مشخص شد

برق ورزشگاه تختی خرم آباد قطع شد/ شگفتی موسیمانه در اولین بازی

ترکیب استقلال مقابل خیبر خرم آباد مشخص شد – رسانه7 | اخبار ورزشی

موسیمانه با این ترکیب به دنبال پیروزی است؛ استقلال به مصاف خیبر می‌رود

اعلام ترکیب استقلال در مصاف با خیبر خرم آباد

اولین آبروریزی در مقابل پیتسو موسیمانه/ سرمربی استقلال در خرم‌آباد شگفت زده شد

اعلام ترکیب استقلال مقابل خیبر خرم آباد

ترکیب استقلال مقابل خیبر خرم اباد اعلام شد

شگفتی موسیمانه در اولین بازی

ورودی خرم آباد، آبروی شهر را برد!

موسیمانه امروز روی نیمکت استقلال

رسمی؛ رونمایی از نخستین ترکیب استقلال زیر نظر پیتسو موسیمانه

آبروریزی مقابل پیتسو موسیمانه/ وقتی سرمربی استقلال شگفت زده شد

فوتبال ترکیب استقلال برابر خیبر مشخص شد

رسمی؛ پیتسو موسیمانه روی نیمکت استقلال مقابل خیبر

استقلال مدل موسیمانه با ترکیب متفاوت برابر خیبر

شرط ادامه کار من با مدیران داشتن برنامه است

ترکیب استقلال مقابل خیبر خرم آباد اعلام شد

ترکیب تیم استقلال مقابل خیبر خرم آباد مشخص شد

صدور 133 مجوز تغییر کاربری اراضی در لرستان