ندای لرستان

آخرين مطالب

سرشاخ با ظریف مقالات

سرشاخ با ظریف
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
یکی از اصلی‌ترین و اولین دلایل مخالفت این روزها با ظریف و تلاش برای کنار رفتن او از دولت پزشکیان مساله نقش‌آفرینی ظریف در ایام رقابت‌های انتخاباتی چهاردهم است. ظریف تقریبا از هیچ تلاشی برای پیروزی پزشکیان دریغ نکرد. به نظر می‌رسد بخشی از منتقدان ظریف به دنبال نوعی تسویه‌حساب سیاسی با او و البته با دولت پزشکیان هستند. محمدجواد ظریف به واقع شمایل دیپلماسی کارآمد در عرصه بین‌المللی است. علی‌رغم تمامی رخدادهای زمان دولت حسن روحانی از داستان‌های میدان و دیپلماسی تا انتشار فایل صوتی و ایجاد فضایی درباره زاویه‌های جدی محمدجواد ظریف و روسیه، او امروز مدافع جدی ارتباط معقول بین ایران و چین و روسیه است. ظریف در چشم بخشی از جریان اصولگرا و نیروهای جبهه پایداری شمایل برجام است و همه دلخوری این طیف از انعقاد این توافق به پای ظریف -حتی بیش از رییس وقت دولت یعنی حسن روحانی- نوشته می‌شود. برای این جریان حضور ظریف در هر سمت و جایگاهی در دولت خواه وزیر امور خارجه یا معاونت راهبردی یا هر سمت دیگری احتمال احیای برجام را قوت می‌بخشد و این خواسته این جریان نیست. همین مساله هم باعث شده تا به یک قانون دقیقه نودی چنگ بیندازند و با اصرار بر اینکه فرزندان ظریف تابعیت خارجی دارند، سعی در حذف وی داشته باشند.

علی‌رغم گذشت بیش از 60 روز از عمر دولت پزشکیان منتقدان حضور ظریف، در داخل و خارج از مجلس اصرار به کنار رفتن او از دولت دارند. منتقدان ظریف چه کسانی هستند و چرا با وی مخالفت دارند؟
محمدجواد ظریف همچون تمامی 11 سال گذشته هنوز هم در معرص نقدها و فشارها از جانب طیف منتقدان و مخالفانش است. چه زمانی که در کسوت وزیر امور خارجه وارد دولت یازدهم شد، چه در 3 سالی که هیچ مسوولیت رسمی در طول عمر دولت سیزدهم نداشت و چه حالا که در جایگاه معاونت راهبردی مسعود پزشکیان مشغول فعالیت است، در داخل و خارج از مجلس در ادوار مختلف چهره‌ها و جریان‌هایی با ظریف سرشاخ بودند و هستند.
با پیروزی پزشکیان در انتخابات نخستین انتقادها از حضور او در کنار پزشکیان بلند شد. کار به جایی رسید که 22 مرداد ماه سال جاری، محمدجواد ظریف در شبکه اجتماعی ایکس از استعفای خود خبر داد و عذرخواهی کرد که از «پیگیری امور در دالان‌های سیاست داخلی» ناتوان است. از 21 مرداد که ظریف استعفا داد تا 6 شهریور که خبر بازگشتش منتشر شد، مسعود پزشکیان با این استعفا موافقت نکرد .
وقتی ظریف دوباره به دولت بازگشت صدای انتقادها بلند‌تر شد. از توییت تهدیدآمیز حمید رسایی در مجلس و سرمقاله پر از نقد کیهان تا تهدیدات کامران غضنفری، نماینده عضو جبهه پایداری در مجلس که گفت در مجلس درباره برکناری ظریف به پزشکیان اخطار می‌دهیم که اگر هرچه سریع‌تر این حکم غیرقانونی را لغو نکند به دستگاه قضایی شکایت خواهیم کرد. در این صورت پزشکیان باید در دادگاه جواب دهد که مسلما هیچ جوابی ندارد و به پنج الی پانزده سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم می‌شود، اگر چنین اتفاقی بیفتد عملا آقای پزشکیان از ریاست‌جمهوری خلع می‌شود.
قانون نحوه به کارگیری اشخاص در مناصب حساس چه می‌گوید؟
مجلس یازدهم در مهر ماه سال 1401 طرح به‌کارگیری اشخاص در مشاغل حساس را تصویب و شورای نگهبان نیز به راحتی آن را تایید کرد. رییس وقت دولت هم دست به دست مجلس اصولگرای یازدهم داد و با فاصله کمی از تصویب و تایید قانون، آن را برای اجرا به قوه قضاییه، وزارت اطلاعات، سازمان اداری و استخدامی کشور و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ابلاغ کرد. آیین‌نامه اجرایی‌ قانون هم «19 اردیبهشت» سال جاری، از سوی «محمد مخبر» معاون اول رییس‌جمهور وقت، به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شد. قانونی که از اساس با چند ماده تبصره نگارش و تصویب شده بود اما جان کلام آن تنها در یک تبصره بود: «کسانی که خود، فرزندان یا همسر ایشان تابعیت مضاعف دارند» نباید در مشاغل حساس به کار گرفته شوند.
مابقی موارد بعد از موضوع تابعیت فرزندان یا همسر شامل موضوعاتی از قبیل «عدم اعتقاد و التزام عملی به اسلام، نظام جمهوری اسلامی، ولایت مطلقه فقیه و قانون اساسی»، «کسانی که در جهت تحکیم مبانی رژیم سابق نقش موثر داشته‌اند»، «وابستگان تشکیلاتی به احزاب، سازمان‌ها و گروه‌های محارب، معاند و غیرقانونی» و «مظنونان و مرتکبان جاسوسی به نفع بیگانگان» و مواردی از این دست است.
مشخصا و بدون تردید قبل از نگارش این قانون هم «جاسوسان» یا «محکومان قاچاق مواد مخدر و روانگردان» در مشاغل حساس به کار گرفته نمی‌شدند و مساله اصلی هدف قرار دادن چهره‌هایی بود که بخشی از جریان اصولگرا نمی‌خواستند به هیچ‌وجه شاهد حضور این افراد در هر سطحی از نهادهای تصمیم‌گیر در کشور باشند؛ خواه به دلیل اثرگذاری این افراد در عرصه بین‌الملل و امکان ایجاد مسیری برای گفت‌وگو و مذاکره و خواه برای انتقام از نقشی که در پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات داشتند.
همین تبصره هم بود که دستاویز فشار بر مسعود پزشکیان حتی پیش از تشکیل رسمی دولت شد تا مبادا بتواند برای محمدجواد ظریف در دولت سمت و پستی را تعریف کند.
وقتی منتقدان ظریف با توسل به قانون انتصاب اشخاص در مشاغل حساس سعی در فشار به دولت برای برکناری وی داشتند در پیامی به اتهاماتی که مخالفانش به او مبنی بر دوتابعیتی بودن فرزندانش زده بودند، پاسخ داد و تاکید کرد: «با توجه به برخی فضاسازی‌ها لازم است یادآوری کنم که با وجود تولد فرزندانم حدود 40 سال قبل و در دوران تحصیل (و نه ماموریت) در امریکا و قوانین خاک محور امریکا برای تابعیت قهری، به لطف خدا بنده، همسر و فرزندانم ساکن ایران عزیز هستیم و یک متر مسکن در خارج از ایران در تملک یا حتی اجاره خود نداریم. خودم هم تحت دو تحریم امریکا (ذیل تحریم رهبری) و یک تحریم کانادا قرار دارم و خود و همسرم حتی امکان سفر توریستی به ایالات‌متحده، کانادا و برخی کشورهای دیگر را نداریم.» به‌رغم واکنش‌های تند برخی چهره‌ها و طیف‌های اصولگرا، روزنامه اصولگرای خراسان - نزدیک به محمدباقر قالیباف - درباره موضوع این قانون و آنچه تابعیت فرزندان ظریف خوانده می‌شود روایت دیگری را مطرح و تاکید کرد: «شنیده‌های خراسان حاکی است با توجه به اکتسابی نبودن تابعیت فرزندان دکتر ظریف از یک‌سو و زندگی و کار آنها در کشور از سوی دیگر، رییس‌جمهور توانست رضایت سطوح ارشد نظام را در این خصوص کسب کند و با هماهنگی‌های لازم دستور به بازگشت ظریف به کابینه و در همان پست معاونت راهبردی رییس‌جمهور را بدهد.» در کنار این روایت، روزنامه هم‌میهن هم مدعی شد که «بازگشت محمدجواد ظریف به دولت با حکم حکومتی رهبر انقلاب صورت گرفته است.» حالا اما علی‌رغم گذشت بیش از 60 روز از عمر دولت پزشکیان، با وجود بحران‌های جدی در عرصه سیاست خارجی و شرایط خاص کشور و منطقه، منتقدان حضور ظریف، در داخل و خارج از مجلس اصرار به کنار رفتن او از دولت دارند و کماکان صداهای مخالف با او بلند است. منتقدان ظریف چه کسانی هستند و چرا با وی مخالفت دارند؟
دلخوری از تلاش ظریف برای پزشکیان
یکی از اصلی‌ترین و اولین دلایل مخالفت این روزها با ظریف و تلاش برای کنار رفتن او از دولت پزشکیان مساله نقش‌آفرینی ظریف در ایام رقابت‌های انتخاباتی چهاردهم است. ظریف تقریبا از هیچ تلاشی برای پیروزی پزشکیان دریغ نکرد. او قبل از پیروزی در فرصت کوتاه کمپین انتخاباتی پزشکیان به سفر‌های استانی و شهرستانی رفت و مسوولیت اصلی در سخنرانی‌های انتخاباتی را برعهده داشت. اظهارات او در مناظره سیاست خارجی صدا و سیما احتمالا یکی از مهم‌ترین اعلام مواضع دولت آتی پزشکیان در عرصه بین‌الملل محسوب می‌شد و تاثیر بسزایی در رای آوری رییس‌جمهور داشت. به نظر می‌رسد بخشی از منتقدان ظریف به دنبال نوعی تسویه حساب سیاسی با او و البته با دولت پزشکیان هستند.
محمدمهدی شهریاری: به دنبال تسویه حساب با ظریف هستند
محمدمهدی شهریاری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دوازدهم در گفت‌وگو با «اعتماد» در تشریح دلایل مخالفت‌ها با ظریف می‌گوید: اینها می‌خواهند از پزشکیان و ظریف انتقام بگیرند، چراکه به هر حال آقای ظریف نقش مهمی در رای‌آوری پزشکیان داشت، این جریان هم برای آینده خود و برای پیروزی کاندیدای مورد نظرشان در انتخابات برنامه‌هایی داشتند که این برنامه‌ها با ورود ظریف و ایجاد موج برهم خورد.
وی در ادامه افزود: این رفتارها در واقع نوعی لجبازی شخصی است، در این شرایط منطقه‌ای و اقتصادی و در شرایط بین‌المللی که ظریف با توجه به تخصصش می‌تواند به نفع کشور عمل کند این گروه‌ها قطعا دنبال منافع کشور نیستند.
شنیده‌ها درباره راهکار خروجی جلسه پزشکیان و رهبری برای حضور ظریف
شهریاری همچنین در گفت‌وگو با «اعتماد» درباره اظهارات اخیر یکی دیگر از اعضای کمیسیون امنیت مبنی بر ارسال گزارشی به قوه قضاییه مبنی بر «تخلف دولت در به کارگیری ظریف بر اساس قانون منع به کارگیری اشخاص در مشاغل حساس» گفت: اینکه گزارشی ارسال شده مطلع نیستم اما در زمان رای‌گیری در این باره در جلسه حضور داشتم و 6 نفر از اعضای کمیسیون به این موضوع رای مثبت ندادیم. این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دوازدهم با تاکید بر اینکه «معاون حقوقی رییس‌جمهور در جلسه حاضر شد و بحث‌های مفصلی در این رابطه صورت گرفت»، افزود: من شنیده‌ام که مقام معظم رهبری برای حل این مشکل پیشنهاد ارایه لایحه داده بود.
وی تاکید کرد: ظاهرا آقای پزشکیان مورد را خدمت رهبری مطرح کردند ایشان پیشنهاد دادند لایحه‌ای به مجلس بدهید تا مساله حل شود. شهریاری با بیان اینکه «موارد مشابه آقای ظریف در بین مسوولان رده بالا بسیار زیاد است و اگر قرار باشد با آقای ظریف فقط برخورد شود تبعیض است»، خاطرنشان کرد: در این شرایط بهتر است همه دنبال اولویت‌های کشور باشیم. بعید بدانم آقای ظریف هم خیلی تشنه حضور در دولت باشند، می‌توانند کنار بنشینند و زندگی خودشان را بکنند.
لایحه اصلاحی علیه قانون انتصاب افراد در مشاغل حساس چه می‌گوید
اشاره شهریاری در گفت‌وگو با «اعتماد» به ارایه لایحه‌ای برای اصلاح قانون انتصاب افراد در مشاغل حساس مربوط به لایحه‌ای است که اخیرا به مجلس ارسال شده است. در مقدمه توجیهی تاکید شده که شیوه احراز تابعیت در جمهوری اسلامی ایران با استناد به مواد قانون مدنی اشاره و تاکید شده است که بر اساس قانون «هم نظام خون و هم نظام خاک» باید ملاک قرار گیرد.
براساس ماده 976 قانون مدنی ساکنان ایران به استثنای اشخاصی که تابعیت خارجی آنها مسلم است و هم کسانی که پدر آنها ایرانی است تبعه ایران محسوب می‌شوند و همچنین زن تبعه خارجی که شوهر ایرانی اختیار کند تابعیت ایرانی بر وی تحمیل می‌شود و در موارد متعددی بدون اختیار افراد تابعیت مضاعف به دلیل تفاوت نظام‌های تابعیت حادث می‌شود.
از این جهت لایحه اصلاحی موضوع بند (الف) ماده 2 قانون فعلی مبنی بر ممنوعیت انتصاب «کسانی که خود، فرزندان یا همسر ایشان تابعیت مضاعف دارند» را به «کسانی که تابعیت مضاعف دارند» تغییر داده و با ارایه این لایحه پیشنهاد اصلاح این موضوع را طرح کرده است.
شمایل برجام و غیظ و غضب طیف مخالف ظریف
محمدجواد ظریف به واقع شمایل دیپلماسی کارآمد در عرصه بین‌المللی است. علی‌رغم تمامی رخدادهای زمان دولت حسن روحانی از داستان‌های میدان و دیپلماسی تا انتشار فایل صوتی و ایجاد فضایی درباره زاویه‌های جدی محمدجواد ظریف و روسیه، او امروز مدافع جدی ارتباط معقول بین ایران و چین و روسیه است.
ظریف در چشم بخشی از جریان اصولگرا و نیروهای جبهه پایداری شمایل برجام است و همه دلخوری این طیف از انعقاد این توافق به پای ظریف - حتی بیش از رییس وقت دولت یعنی حسن روحانی- نوشته می‌شود.
برای این جریان حضور محمدجواد ظریف در هر سمت و جایگاهی در دولت خواه وزیر امور خارجه یا معاونت راهبردی یا هر سمت دیگری احتمال احیای برجام را قوت می‌بخشد و این خواسته این جریان نیست. همین مساله هم باعث شده تا به یک قانون دقیقه نودی چنگ بیندازند و با اصرار بر اینکه فرزندان ظریف تابعیت خارجی دارند، سعی در حذف وی داشته باشند.
علیزاده طباطبایی: فرزندان ظریف تابعیت ایرانی دارند و خود او مشمول قانون «انتصاب افراد در مشاغل حساس» نمی‌شود سید محمود علیزاده طباطبایی، حقوقدان و وکیل دادگستری درباره محتوای قانون به کارگیری افراد در مشاغل حساس به «اعتماد» می‌گوید که براساس مفاد قانون مدنی، تابعیت فرزند نه از خاک و محل تولد که از تابعیت پدر گرفته می‌شود و بر این اساس با توجه به تابعیت قهری فرزندان ظریف مبنی بر تولد از پدر و مادر ایرانی اما در خاک یک کشور دیگر، مساله تابعیت مضاعف درباره فرزندان او مصداقی ندارد.
او در این باره به «اعتماد» می‌گوید: «بر اساس ماده 976 قانون مدنی بند 2 تاکید دارند که کسانی که پدر آنها ایرانی است اعم از اینکه در ایران یا خارج از کشور متولد شده باشند از نظر این قانون متولد ایران محسوب می‌شوند یعنی قانون مدنی ما تابعیت مضاعف را صرف تولد در کشور دیگری به رسمیت نمی‌شناسد.» او با اشاره به ماده 989 قانون مدنی نیز تاکید می‌کند که «هر تبعه ایرانی که بدون رعایت مقررات قانونی بعد از تاریخ 1280 شمسی تابعیت خارجی تحصیل کرده باشد، تبعیت خارجی او کأن لم یکن بوده و تبعه ایران شناخته می‌شود». این وکیل دادگستری با تاکید بر اینکه بر اساس قوانین مدنی کسانی که فرزندان‌شان تابعیت خارجی دارند از نظر قانون تابعیت خارجی‌شان پذیرفته نیست و از اساس تابعیت خارجی از نظر قانون ایران نیز ندارند. علیزاده طباطبایی همچنین در ارتباط با موضوع تولد فرزندان ظریف در خارج از کشور و تفسیر مخالفان او مبنی بر تابعیت خارجی فرزندان وی می‌گوید: «کسانی که فرزندان‌شان در خارج از کشور به دنیا آمدند که اکتسابی تابعیت نگرفته‌اند، این تابعیت قهری است و از اساس تابعیت‌شان مورد قبول قانون‌گذاری ایران نیست، تابعیت ایرانی دارند.» عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی درباره انگیزه‌های سیاسی مخالفت با ظریف نیز می‌گویند: «اینها کسانی هستند که از اساس با رفع تحریم و مذاکره مشکل دارند و ظریف را نماد مذاکره می‌بینند.»
او همچنین در گفت‌وگو با «اعتماد» خاطرنشان کرد: آقای پزشکیان انتصابات خود را با مشورت مقامات بالاتر انجام داده است و قطعا درباره معاونت راهبردی با مقامات بالاتر مشورت کرده‌اند.
بازخوانی بیانات رهبر انقلاب درباره ظریف در دوران وزارت امور خارجه
تردیدی نیست که وزیر امور خارجه در ساختار دولت‌ها در جمهوری اسلامی، یکی از وزرایی است که طبق رویه‌ای مرسوم، پیش از معرفی به مجلس برای کسب رای اعتماد، مورد تایید مقام معظم رهبری قرار می‌گیرد.
علاوه بر این ظریف در دوران حضور در وزارت امور خارجه و در زمان هدایت تیم مذاکره‌کننده در مذاکرات هسته‌ای در دو دولت حسن روحانی چندین‌بار با الفاظ خاصی از جانب رهبر انقلاب مورد خطاب قرار گرفت.
رهبر انقلاب در آبان سال 1392 در دیدار با دانش‌آموزان و دانشجویان از ظریف و تیم مذاکره‌کننده با عنوان «فرزندان انقلاب» یاد و تاکید کردند: «هیچ‌ کس نباید این مجموعه مذاکره‌کنندگان ما را با مجموعه شامل امریکا - همان شش دولت، به‌اصطلاح پنج به‌علاوه یک - سازش‌کار بداند؛ این غلط است؛ اینها ماموران دولت جمهوری اسلامی ایران هستند، اینها بچه‌های خودمان هستند، بچه‌های انقلابند؛ یک ماموریتی را دارند انجام می‌دهند. کار سختی هم هست [که‌] برعهده اینهاست؛ دارند با تلاش فراوان آن کاری را که برعهده آنهاست انجام می‌دهند. بنابراین نباید ماموری را که مشغول یک کاری است و مسوول یک فرآیندی است مورد تضعیف یا توهین یا بعضی از تعبیراتی که گاهی شنیده می‌شود - که اینها سازش‌کارند و مانند اینها - قرار داد؛ نه، این حرف‌ها نیست.»
«امین، غیور، شجاع و متدین» صفات دیگری بود که رهبر انقلاب در تیر ماه سال 1394 در دیدار با مسوولان نظام با استفاده از آنها تیم مذاکره‌کننده را توصیف و تصریح کردند: «بنده هیات مذاکره‌کننده را - همین دوستانی که این مدّت این زحمات را بر دوش گرفته‌اند - هم امین می‌دانم، هم غیور می‌دانم، هم شجاع می‌دانم، هم متدین می‌دانم؛ این را همه بدانند. اکثر حضاری که اینجا تشریف دارید، از محتوای مذاکرات خبر ندارید؛ اگر شما هم از محتوای مذاکرات و جزییات مذاکرات و آنچه در مجالس می‌گذرد مطلع بودید، به بخشی از آنچه بنده گفتم، حتما اذعان می‌کردید. من البته علاوه بر اینها، بعضی از این دوستان را از نزدیک می‌شناسم، بعضی را از دور با سوابق‌شان می‌شناسم؛ اینها مردمانی هستند متدین و امین؛ اینها امینند؛ قصدشان این است که کار کشور را پیش ببرند، گره را باز کنند و دارند تلاش می‌کنند برای این کار. انصافا غیرت ملی هم دارند، شجاعت هم دارند، در مقابل یک تعداد کثیری از کسانی قرار می‌گیرند - که حالا نمی‌خواهم تعبیر متناسب واقعی را بکنم، چون گاهی تعبیرهایی هست که واقعا شایسته آن تعبیرند امّا خب، مناسب نیست که ما به زبان بیاوریم - و انصافا در مقابل آنها با شجاعت کامل، با دقت کامل مواضع خودشان را بیان می‌کنند، دنبال می‌کنند و تعقیب می‌کنند.» دی ماه همان سال معظم‌له در پاسخ به نامه رییس‌جمهوری تیم مذاکره‌کننده را «خستگی ناپذیر» خوانده و تاکید کردند: «خرسندی خود را از اینکه مقاومت ملت بزرگ ایران در برابر تحریم‌های ظالمانه و تلاش دانشمندان هسته‌ای در پیشبرد این صنعت مهم و کوشش خستگی‌ناپذیر مذاکره‌کنندگان، سرانجام طرف‌های مقابل را که برخی از آنان به دشمنی با ملت ایران شهره‌اند، وادار به عقب‌نشینی و رفع بخشی از آن تحریم‌های زورگویانه کرد، ابراز می‌دارم.» ایشان همچنین در آبان ماه سال 1394 در دیدار وزیر امور خارجه، سفیران و مسوولان نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور با رهبر انقلاب «تدین» رانقطه قوت ظریف خوانده و خاطرنشان کردند: «آقای دکتر ظریف و همکاران‌شان آزمون خوبی از سر گذراندند. احساس قدرت و نشستن در مقابل 6 قدرت جهانی، دفاع از اهداف و تثبیت حضور و وجود خود به طرف‌های مقابل، از جمله نقاط قوت مذاکره‌کنندگان کشورمان در مذاکرات هسته‌ای بود. تدین، مهم‌ترین نقطه قوت آقای ظریف است و بنده مکرر برای شما عزیزان دعا می‌کنم.»
خرداد ماه سال 1396 رهبر انقلاب در دیدار با مسوولان نظام، ظریف را «باوجدان و صاحب احساس مسوولیت» توصیف و تصریح کردند: «وزیر محترم خارجه ما، آقای دکتر ظریف، یک نامه گویایی به مسوول اروپایی می‌نویسند - البته این‌بار چندم است - و موارد نقض روح برجام و جسم برجام [را مطرح می‌کند]. گاهی می‌گفتند روح برجام نقض شده، ایشان می‌گوید که فقط روح برجام نیست، [بلکه] یک جاهایی هم خود برجام - یعنی جسم برجام - هم نقض شده به ‌وسیله امریکایی‌ها؛ ایشان فهرست کردند فرستادند برای آنها. یعنی این [شخص] دیگر کسی نیست که بگویند مخالفین این مذاکرات هستند که این حرف را می‌زنند؛ نه، خود وزیر محترم خارجه، چون انسان متدینی است، انسان باوجدانی است و انسان صاحب احساس مسوولیت است، خود ایشان هم این اعتراض را دارد می‌کند.»
علاوه بر این ایشان در شهریور سال 1397 نیز در دیدار اعضای هیات دولت با رهبر انقلاب این عبارت را به کار بردند: «... آقای ظریف - دوست عزیز ما - هم اینجا تشریف دارند».
حقیقت‌پور: ظریف مورد وثوق رهبری است/ او می‌تواند گره برجام و ارتباط با غرب را باز کند
منصور حقیقت‌پور، عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم در گفت‌وگو با «اعتماد» درباره جایگاه و توانمندی‌های ظریف در شرایط فعلی کشور می‌گوید: ظریف در کار فردی خود حرفه‌ای است و سطح بین‌الملل روابط حاکم بر آن و نحوه ورود صحیح به این حوزه را کاملا می‌شناسد و کاملا حرفه‌ای رفتار می‌کند.
معاون پیشین سپاه قدس همچنین تاکید کرد: براساس شناخت من، ظریف مورد وثوق مقام معظم رهبری است و می‌تواند در سطح بین‌الملل، رابطه کشور را با غرب اصلاح کند. وی ادامه داد: ما که به دنبال ایجاد تنش اضافی با غرب نیستیم، ما با اضافه‌خواهی‌ها و زورگویی آنها مخالفیم و در یک شرایط متعادل، مناسب، مساوی و معقول درگیری نداریم، بنابراین ظریف می‌تواند گره ارتباط ما را با غرب باز کند و هم می‌تواند در بحث تحریم و احیای برجام اقدامات موثری را انجام دهد. این توانمندی و استعداد نباید دست‌کم گرفته شود. حقیقت‌پور همچنین به «اعتماد» می‌گوید: ظریف به خاطر حضور سال‌های بسیار طولانی در خارج از کشور به اندازه تسلط به مسائل بیرون کشور به مسائل داخل کشور مسلط نیست، اما آقای پزشکیان تصمیم دارد از ایشان برای کمک در حوزه‌های تخصصی خودش استفاده کند و این ایرادی ندارد. مشاور علی لاریجانی در مجلس دهم همچنین خاطرنشان کرد: اینکه کمیسیون امنیت ملی مجلس به جای پرداختن به مسائل اصلی کشور در عرصه بین‌الملل و منطقه به حدی ریزبین می‌شود که به‌کارگیری یا عدم به کارگیری یک عنصر را در هیات دولت پیگیری کند، تنزل شأن کمیسیون امنیت ملی مجلس است، امروز کمیسیون امنیت باید در ارتباط با مباحث غزه، فلسطین، صلح، شانگهای و بریکس خودنمایی کند و اینکه به مسائلی مثل برکناری یک فرد از دولت بپردازد، دون شأن کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در این مقطع تاریخی است.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/985456/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جباری:استقلال به جای بدنسازی در ترکیه گل کوچک بازی کرده بود!

مهدی نقوی شهیدی از دیار لرستان برای همه ایران

صدر جدول قرمز شد/ استقلال بی دفاع در برابر حریفان

پیام تسلیت استاندار لرستان در پی شهادت شهید مهدی نقوی

جوی آرام در لرستان

استاندار: جوانان لرستانی در حفاظت از ایران اسلامی پیش قدم هستند

فیلترینگ و مساله حاکمیت قانون

حضور انرژی‌زا در کمپین هریس

بهانه برای تسویه‌حساب

سرشاخ با ظریف

واکنش وحید امیری به شکست استقلال مقابل خیبر خرم آباد

فرماندار بروجرد: خون شهدا ضامن پیروزی جبهه مقاومت است

واکنش مالک و مدیران خیبر به باز شدن دروازه استقلال/ فیلم اختصاصی خبرورزشی از خرم آباد

ویدیو| حال و هوای هواداران خیبر در ورزشگاه خرم آباد، روز پیروزی بزرگ مقابل استقلال

چرا اروپا به تمایل تهران برای بهبود روابط پاسخ مثبت نداد؟

دیپلمات پیشین: سنگ‌اندازی در روابط ایران و اروپا، بیشتر از طرف تهران اتفاق افتاده‌است

کلنجار اصلاح‌طلبان با دولت پزشکیان

وفاق با دلواپسان چیزی شبیه محال

جنایت جنگی اسرائیل علیه خبرنگاران لبنانی

تخلیه کنید! هشدار بی‌سابقه حزب الله به ساکنان 25 شهرک اسرائیلی (زیرنویس فارسی)

بازی کرملین برای تقویت بودجه

دردسر وام‌های دستوری

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 6 آبان 1403

پیش‌ بینی قیمت دلار 6 آبان 1403

هفته نهم لیگ برتر فوتبال ایران؛ شکست سنگین استقلال مقابل خیبر

فیلم/سرمربی استقلال: برخی بازیکنان نمی‌دانند پیراهن چه تیمی را برتن دارند

گلزن خیبر: به استقلال اجازه حمله ندادیم

جشن بازیکنان خیبر در رختکن پس از پیروزی برابر استقلال | پایکوبی و شادی بازیکنان پس از برد آبی‌پوش‌ها+ویدئو

نظر 2 کارشناس درباره داوری بازی استقلال - خیبر خرم آباد: 2 گل مردود بود!؟

رسانه7 | اخبار ورزشی | Mehr News Agency – لیگ برتر فوتبال؛ خیبر

اعزام دانش آموزان مناطق عشایری لرستان به اردوی راهیان نور

میزان اشغال تخت‌های بیمارستان ​​​​​​​روانپزشکی خرم‌آباد83درصد است

خلاصه بازی استقلال و خیبر خرم آباد 5 آبان 1403

طرح قاضی مدرسه در شهرستان خرم‌آباد اجرا شد

(ویدئو) خلاصه بازی خیبر خرم آباد 3 - استقلال 1

فیلم/سرمربی خیبر: شکست استقلال گام بزرگی بود

جدول لیگ برتر| پرسپولیس صدرنشین جدید لیگ ایران/ استقلال همسایه قعرنشینان شد!

جدول لیگ برتر پس از برد پرسپولیس و باخت استقلال

فوت 24 لرستانی بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن

جدول لیگ برتر پس از برد پرسپولیس

آزادی زندانیان دارای بدهی کمتر از 200 میلیون

فرید امیری: می‌خواهیم همه تیم‌ها را به چالش بکشیم/ الگویم وحید است

خلاصه بازی خیبر خرم آباد 3 – استقلال 1 + فیلم

اجرای نمایش تئاتر کودک در کوهدشت

ممنوعیت فعالیت نیروی کار افغانی در شهرستان بروجرد

ممنوعیت فعالیت نیروی کار افغانستانی در بروجرد

فعالیت صنایع با 20 درصد ظرفیت افتخار نیست

هایلایت مهرداد قنبری، ستاره خیبر خرم آباد با سابقه بازی در ذوب آهن و مس کرمان

حالا انتظار می‌رود که چه شود؟!

رجانیوز: گردن متجاوز را همین ابتدا باید شکست