ندای لرستان

آخرين مطالب

«جاده توسعه» عراق؛ شمشیر دولبه برای ایران سیاسی

«جاده توسعه» عراق؛ شمشیر دولبه برای ایران
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - اکو ایران / «جاده توسعه» عراق؛ رویایی قدیمی با رویکردی جدید و موانع ژئوپلیتیکی متعدد است. با این حال «جاده توسعه» یک شمشیر دولبه به تعبیر برخی تحلیلگران است برای ایران است.
مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در گزارشی وضعیت «جاده توسعه عراق» را بررسی کرده است. براساس این مطالعه پروژه «جاده توسعه » عراق، ایده ای قدیمی است و هم رویکردی جدید دارد. قدیمی از این جهت که از دوران عثمانی همواره به عنوان یک طرح جذاب مطرح بوده و در برهه‌هایی تلاش‌هایی برای اجرایی شدن آن صورت گرفته است. جدید از این منظر که دولت عراق اخیرا اجرای این پروژه را آغاز کرده و امیدوار است بخش های مهمی از آن را تا سال به اتمام برساند. این که این ایده همواره مطرح بوده اما هنوز اجرایی نشده است، پیچیدگی ها و دشواری های تحقق آن را نشان می دهد.

اراده دولت عراق برای پیشبرد این پروژه، منابع مالی قابل توجه این کشور، حمایت های ترکیه از طرح و همچنین تمایل بخش مهمی از مردم عراق به اجرای چنین پروژه های بزرگی می توانند عواملی باشند که به تحقق آن کمک کنند. با این حال، این طرح حتی در صورت اجرا با چالش های جدی از جمله مسئله سوددهی مواجه خواهد بود. بیش از 90 درصد تجارت جهانی از طریق دریاها انجام می شود. از 10 درصد باقی مانده که از مسیرهای خشکی صورت می گیرد، حدود 7 درصد آن تجارت درون منطقه ای است.
بخش عمده این تجارت نیز بین اقتصادهای بزرگ اروپایی و آمریکای شمالی انجام می شود. به عبارت دیگر، سهم حمل ونقل خشکی در تجارت جهانی به ویژه در حوزه ترانزیت، بسیار ناچیز است. مهم تر این که عراق در موقعیتی جغرافیایی قرار دارد که از بازارهای بزرگ جهانی و اقتصادهایی که بخش عمده تجارت بین المللی را کنترل می‌کنند، فاصله زیادی دارد. رقابتی کردن مسیرهای خشکی حتی برای کشورهایی با موقعیت جغرافیایی بهتر از عراق نیز با دشواری های بسیاری همراه است. بنابراین، ادعاهایی مانند رقابت «جاده توسعه» با کانال سوئز بیشتر بیانگر آرزوهای طیفی از سیاستمداران عراقی است تا واقعیتی مبتنی بر داده ها و شرایط موجود.
عراق در منطقه خاورمیانه واقع شده است؛ منطقه ای که در تجارت جهانی حاشیه ای به شمار می آید. در سال 2022، منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا تنها حدود 3.2 درصد از صادرات و 2.8 از واردات کالاهای جهانی را به خود اختصاص داده است. این ارقام به وضوح نقش محدود این منطقه در تجارت جهانی را نشان می دهند. افزون بر این، نفت حدود 53 درصد از صادرات این منطقه را تشکیل می دهد که وابستگی شدید خاورمیانه به صادرات منابع طبیعی و سهم کم آن در تجارت کالاهای غیرنفتی را برجسته می کند. این سهم ناچیز نشان می دهد که منطقه خاورمیانه حتی از ظرفیت کافی برای تجارت درون منطقه ای نیز برخوردار نیست. بیش از 50 درصد صادرات این منطقه را نفت تشکیل می دهد، که عمدتا از طریق خلیج فارس به بازارهای جهانی منتقل می شود و عمال امکان انتقال آن از مسیرهای خشکی، از جمله »جاده توسعه» عراق، وجود ندارد.
 به بیان دیگر، حدود 50 درصد از سهم اندک خاورمیانه در تجارت جهانی از مسیرهای دریایی جابه جا می شود و همچنان به این شیوه باقی خواهد ماند. افزون بر این، همان گونه که اشاره شد، در سطح منطقه ای، بندر فاو که کانون این پروژه است، با رقابت جدی از سوی بنادر مهم خلیج فارس روبه روست. علاوه بر آن، این کریدور با پروژه کریدور هند-خاورمیانه-اروپا که به عنوان یک مسیر رقیب شناخته می شود، رقابت می کند.
طبیعی است که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به ویژه امارات متحده عربی و عربستان سعودی ترجیح می دهند خود به مسیر کلیدی کریدور شرق-غرب تبدیل شوند. این کشورها نه تنها از منابع مالی بیشتری نسبت به عراق برخوردارند، بلکه به دلیل ثبات سیاسی بالاتر، توانایی بیشتری برای جذب سرمایه گذاری های بزرگ و اجرای پروژه های کلان دارند. یکی دیگر از چالش‌های این پروژه، جایگاه مبهم کریدور «جاده توسعه» عراق در ابتکار کمربند و راه چین است. برخی تحلیلگران عراقی همواره بر نقش کلیدی عراق در این ابتکار تاکید کرده و «جاده توسعه» را به عنوان حلقه ای مهم در این طرح معرفی کرده اند.
 اما به باور تحلیلگران مرکز پژوهشهای اتاق ایران، کریدورها در چارچوب ابتکار کمربند و راه چین اهمیت چندانی ندارند. طی یک دهه گذشته، این ابتکار مجموعه ای گسترده از پروژه های چین محور را در نقاط مختلف جهان اجرایی کرده است. آن چه به این پروژه ها انسجام می بخشد، تلاش برای شکل دهی به زنجیره های ارزش چین محور است، نه ایجاد مجموعه ای از کریدورهای تجاری.
 به بیان دیگر، کریدورها در ابتکار کمربند و راه چین از کمترین اهمیت برخوردارند. مشخص نیست چرا در عراق و برخی کشورهای دیگر خاورمیانه، نقش کریدورها به صورت غیرواقعی برجسته شده و در خصوص اهمیت آن ها در این ابتکار اغراق شده است. این در حالی است که در دهه ای که از آغاز اجرای این ابتکار می‌گذرد، هیچ کریدوری با محوریت چین در خاورمیانه به صورت جدی اجرایی نشده است.
مسائل ژئوپلیتیکی و رقابت های ناشی از آن به طور فزاینده ای در اقتصاد جهانی تاثیرگذار شده اند. خاورمیانه همواره تحت تاثیر این جریان ها بوده است و عراق، به عنوان کشوری آسیب پذیر، از این تحولات آسیب های جدی دیده است. در شرایط کنونی، ژئوپلیتیک منطقه به شدت پیچیده و مبهم است و چشم انداز روشنی برای آینده آن وجود ندارد.
هر گونه تغییر در معادله های ژئوپلیتیکی منطقه می تواند ابتکار «جاده توسعه» عراق را به طور جدی به شکل منفی تحت تاثیر قرار دهد، همان گونه که رویدادهای 7 اکتبر، کریدور هند-خاورمیانه-اروپا را به شدت تحت تاثیر قرار داده و حتی آن را تا مرز نابودی پیش برد.
به بیان دیگر، حتی اگر «جاده توسعه» عراق اجرایی شود، نقش آن عمدتا محدود به کارکردهای داخلی و منطقه ای خواهد بود. این پروژه بیشتر به معنای ایجاد یک شبکه مدرن حمل ونقل در داخل عراق و اتصال زیرساخت های این کشور به ترکیه، به عنوان یکی از مهم ترین همسایگانش، است. انتظاری فراتر از این نباید از این طرح داشت.
در واقع، منطق اصلی این طرح، پیشبرد توسعه زیرساختی در عراق و ایجاد پیوند اقتصادی و لجستیکی با ترکیه است. اجرای این طرح می تواند سرمایه سیاسی و اجتماعی دولت عراق را افزایش دهد؛ سرمایه ای که این کشور، پس از سال ها جنگ، ناامنی و ضعف حکمرانی، به شدت به آن نیاز دارد.
با همه اینها از دیدگاه مقامات ایرانی، این پروژه می‌تواند با اتصال راه‌آهن شلمچه-بصره، سهم ایران را در شبکه حمل‌ونقل منطقه‌های تقویت کرده و فرصت‌هایی برای افزایش ترانزیت کالا ایجاد کند؛ هرچند برخی نگرانی‌ها درباره کاهش سهم ایران در ترانزیت منطقه‌ای وجود دارد.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/1003836/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دلیلی برای تعطیلی لرستان وجود ندارد؛ گاز 677 باغ ویلا قطع شد

فارن پالیسی: آیا ترامپ راهی تهران می‌شود؟

خطای باکو

محدودیت خاتمی در سالگرد هاشمی

بازی‌سازی حزب‌الله در پنجشنبه بیروت

30 هزار دانشجوی پزشکی در سال 1404 یعنی 15 برابر ظرفیت، یعنی فاجعه

مهمترین آورده همایش وفاق‌ملی چه بود؟

عبرت از نُه سقوط! تکیه به خارج

وفاق پزشکیان چه هست و چه نیست؟

کوچ صنعتگران به سمت بزرگ‌ترین بخش اقتصاد ایران

اختلاف 500 هزار میلیادی بر سر حجم اقتصادی ایران

افزایش تولید روزانه 250 هزار بشکه نفت تا پایان امسال

«جاده توسعه» عراق؛ شمشیر دولبه برای ایران

1000 فقره بازرسی فنی از واحد‌های تولیدی و خدماتی استان لرستان

تقویت زیرساخت‌های فناوری لرستان؛ گامی به سوی اقتصاد دانش‌بنیان

استقلال ستاره خیبر را از پرسپولیس هایجک کرد!

مهران‌احمدی در استقلال، پرسپولیسی ها شوکه شدند

استاندار لرستان: تعطیلی استان‌های همجوار دلیل نمی‌شود که ما هم تعطیل کنیم

اتحاد ملت بدون مطالبات ملت؛ انتقاد «جوان» از حزب اصلاح طلب

شهر در محاصره شعله‌های خشم آتش

همه بزرگان بودند جز خاتمی

سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت: اجازه نصب دستگاه برای سنجش سوخت جایگاه‌ها را نمی‌دهند

کمیسیون تلفیق: جزییات طرح جدید برای کارت سوخت

سومین شرایط فروش ایران خودرو اعلام شد

کارشناس انرژی تحلیل کرد؛ تعطیلی‌ها همچنان ادامه دارد؟

ال‌پی‌جی به سبد سوخت خودروها اضافه می‌شود

اعتراض وزیر صمت به تقلیل مجدد گاز و برق تحویلی به صنایع

وزیر بهداشت: تلاش می‌کنیم با منطقی‌شدن قیمت دارو به مردم هزینهٔ اضافی تحمیل نشود

حجم کل معاملات در سامانه ارز تجاری به 686 میلیون دلار رسید

واردات خودرو سهمیه‌بندی شد

مصرف بنزین کشور در سال جاری 7.4 درصد افزایش پیدا کرد

فوری: دومین خرید استقلال مشخص شد

دومین خرید زمستانی استقلال مشخص شد/گزینه پرسپولیس در…

آخرین خبر نقل و انتقالات استقلال امروز شنبه 22 دی 1403/ مهران احمدی به استقلال پیوست/بمب استقلال ترکید

افتتاح کمیته روایت‌نویسی «حکنا» در لرستان، گام جدیدی برای ارتقای فرهنگ و هنر استان

مهران احمدی از پرسپولیس دور شد؛ هافبک خیبر خرم آباد به استقلال می‌پیوندد؟

دومین خرید استقلال مشخص شد

نشست سومین «مهرواره بانور» در لرستان برگزار شد

گزینه پرسپولیس به استقلال پیوست!

دومین خرید زمستانی استقلال از پرسپولیس است

دومین خرید زمستانی استقلال

کشف قرص‌های روان‌گردان در خرم‌آباد

دستگیری 169 قاچاقچی و خرده‌فروش موادمخدر در لرستان

حزب الله هوشمندانه عمل کرد

بخاطر مردم هم باید توافق کنیم هم FATF را بپذیریم!

ممنوعیت علیه خاتمی؛ وفاق در جاده‌ای یک‌طرفه؟

ترامپ چگونه به دنیای کریپتو روی آورد؟

رئیس سازمان توسعه تجارت: الان شرایط تک نرخی کردن ارز را نداریم

مرکز آمار ایران: 28 میلیون نفر از زنان، نه شاغل‌اند و نه دنبال کار می‌گردند

ترامپ، فشارها بر اقتصاد جهان را در 2025 افزایش می‌دهد